|
Anul C Zah 12,10-11; Gal 3,26-29; Lc 9,18-24 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Atunci când evanghelistul Luca îl prezintă pe Isus, retras singur în rugăciune, trebuie să ne așteptăm, că un lucru foarte important este pe punctul de a se împlini. Rugăciunea pregătește întotdeauna ceva decisiv. De data aceasta problema fundamentală îl privea chiar pe Isus: Cine este el. Nimeni, până atunci, nu i-a cerut să se legitimeze, așa cum ne cer nouă polițiștii din când în când, sau vameșii când avem de mers în străinătate sau, mai ales, când ne întoarcem acasă. Isus se pregătea să se întoarcă la Tatăl, să treacă adevărata și dificila "frontieră", și de aceea este preocupat ca ucenicii lui să știe precis cine anume este el. "Cine zic oamenii că sunt eu?" De fapt, nu aceasta era adevărata problemă. Isus nu făcea un sondaj de opinie din dorința de a afla care era părerea oamenilor, despre el. Și totuși, din răspunsul apostolilor, ne putem da seama că Isus era cunoscut destul de vag, și confundat cu mare ușurință. Îmi închipui că Isus nici nu a ascultat cu prea mare atenție acele răspunsuri. Nu asta îl interesa pe el în acel moment. Nu avea o astfel de curiozitate. Pe el îl interesa altceva: "Dar voi, cine ziceți că sunt?" Abia acum este pusă adevărata și esențiala întrebare. De data aceasta cu toții tac; se uită unii la alții și nimeni nu spune nimic. În cele din urmă Petru își face curaj și spune: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu", adică Mesia, așteptatul lui Israel, cel consacrat Domnului. După această mărturisire de credință a lui Petru, Isus își vestește apropiata pătimire, moarte și înviere. Cu alte cuvinte: el precizează ce fel de Mesia este. Un Mesia care nu se potrivește deloc cu cel pe care îl așteptau ei, ci este un Mesia care trebuie să sufere pentru ei înainte de a ajunge în slavă. "Să nu spuneți nimănui!" Iată pentru ce, după răspunsul lui Petru, Isus impune tăcere. Oamenii nu trebuie să afle prea degrabă că drumul spre slavă va fi barat, fără succes, de către cele două puteri coalizate: puterea civilă, reprezentată de romani și puterea religioasă, reprezentată de arhierei, farizei și cărturari. Numai cunoscând și acceptând aceste realități profețite despre Mesia, se poate spune cu toată siguranța: cine este Mesia. În această privință ne vine în ajutor un verset din prima lectură de astăzi: "îl vor privi pe acela pe cale l-au străpuns". Prin aceste cuvinte, profetul Zaharia ne face să privim cu ochii minții și să-l contemplăm pe Calvar, pe Cristos cu inima străpunsă de suliță și mai ales, sângele și apa care țâșnește din coasta lui Isus. Privind prin acea rană adâncă, vom descoperi secretul unei vieți jertfite din dragoste pentru oameni. Cu toate acestea, pentru noi nu este suficient să știm cine este Isus, și nici să cunoaștem pe unde trebuie să treacă drumul lui pentru a ajunge în slavă ci, mai curând, care este drumul nostru, la ce trebuie să se angajeze acela, care se hotărăște să-l urmeze pe Isus. Și iată și răspunsul: "Dacă voiește cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze". Aici avem de făcut de trei observații: Prima: "Dacă vrea cineva". Urmarea lui Isus nu este impusă cu forța. De aceea, hotărârea de a-l urma pe Cristos nu este ușor de luat. Este necesară o voință precisă, curajoasă, lucidă și liberă: "Dacă voiește cineva". Isus nu-și face iluzii, nu se așteaptă că va fi însoțit pe acest drum al crucii de un cortegiu impunător. El spune doar atât: "Dacă vrea cineva". A doua observație: "Să se lepede de sine". Vă spuneam la început despre acte de identitate. Dar iată că aici verbul "a se lepăda" implică ștergerea brutală a identității, dispariția unor date valabile pentru trecut care permiteau recunoașterea persoanei. Acum unicul semn autentic de recunoaștere a ucenicului rămâne crucea. Pentru a afla dacă cineva este urmașul lui Cristos, trebuie să vedem dacă și-a învățat bine lecția: "a se pierde". "Cel ce-și va pierde propria lui viață pentru mine și-o va salva." Aici este vorba despre disponibilitatea de "a se dărui", adică de a-și jertfi viața pentru alții, așa cum a făcut Cristos pentru noi. Și, în fine, a treia observație: "Să-și ia crucea în fiecare zi". Acest lucru vrea să ne facă să înțelegem că nu trebuie să ne gândim exclusiv la crucea extraordinară a martiriului, a jertfei supreme pentru cauza evangheliei, ci la acea cruce zilnică legată de apostolat, de misiune. Adeziunea la Cristos se măsoară, cu acceptarea, din dragoste, a neajunsurilor, a neplăcerilor, a micilor incidente, a neînțelegerilor, a muncii, a uitării... Creștinul nu este eroul excepționalului, al gestului suprem săvârșit "o singură dată în viață", ci este umilul purtător al unei cruci obișnuite, compusă din mai multe lucruri mici, și, care nu sunt totdeauna plăcute. Eroismul adevărat, și totodată, cel mai folositor pentru alții, este acela al unei fidelități curajoase și vesele, tăcută și zilnică, neplătită și, cât se poate, făcută în taină. Eroul, campionul, face să se vorbească despre dânsul. Ucenicul, care-și duce crucea de fiecare zi, hărăzită pentru el, nu are nicio pretenție de a atrage atenția altora, ci se mulțumește numai cu săvârșirea faptelor lui de fiecare zi. Puțini sunt cei chemați la fapte extraordinare, însă tuturor ne este cerută angajarea zilnică. Cu toată oboseala din ziua precedentă, a doua zi trebuie luat totul de la început. Din acest punct de vedere noi toți suntem la fel. Orice barieră dispare. "Prin botez, toți am fost îmbrăcați în Cristos", ne spune sfântul Paul, în scrisoarea adresată galatenilor, din care am citit un fragment la a doua lectură de astăzi. Bine înțeles, aici nu ester vorba de o haină exterioară, ci de o transformare radicală, de o identificare profundă. Pentru a trece pe teritoriul mântuirii, Dumnezeu nu se uită la elemente, care pentru noi sunt atât de importante, cum ar fi: bărbat sau femeie, oameni culți ori fără școală, bogați sau săraci. Nu. Pentru el contează doar persoana care crede și iubește. Iar atunci când la faimoasa "frontieră", Dumnezeu ne întreabă, așa cum fac vameșii: "Ce anume ai de declarat?", pe el îl interesează numai dacă avem și noi o cruce. Mică, oricum ar fi, numai să fie a noastră și să nu fie doar decorativă. Crucea purtată zilnic, cu dragoste pe pământ, va fi semnul după care Dumnezeu ne va recunoaște drept ucenicii săi. În acest moment, Cristos ne întreabă și pe noi ca odinioară pe apostoli: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?". El așteaptă un răspuns personal. Dăm acum răspunsul de credință pe care l-au dat toate generațiile de creștini dinaintea noastră, recitând Crezul. 19 iunie 2016 Pr. Viorel Ababei [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 12-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |