|
Anul C 1Rg 8,41-43; Ps 116; Gal 1,1-2.6-10; Lc 7,1-10 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Nu este mult de când în Biserica Romano-Catolică s-a terminat timpul forte al Paștelui. Am avut Postul Mare, ca timp de pregătire, am avut apoi sărbătoarea propriu-zisă a Paștelui, timpul pascal din care a făcut parte și sărbătoarea Înălțării și care a culminat cu Rusaliile, iar mai apoi am avut sărbătoarea Sfintei Treimi, pentru ca joi să avem Trupul și Sângele Domnului. Așadar, un șirag de momente, unul mai important de cât celălalt, unul mai profund decât celălalt. În fond, stâlpii anului liturgic sunt Paștele și Crăciunul, precum și sărbătorile importante care se rotesc în jurul lor. Deja de două săptămâni ne aflăm din nou în timpul de peste an, iar astăzi suntem în cea de-a noua duminică. Dacă timpurile forte ni-l prezintă pe Dumnezeu-Tatăl acționând prin Fiul, cu toată puterea Duhului Sfânt, timpul de peste an are un specific al său; ni-l prezintă pe Isus, oarecum în viața de zi cu zi. Nu este amintită nașterea lui, ca la Crăciun, și nici patima, moartea, învierea, înălțarea și trimiterea Duhului Sfânt, ca în Postul Mare sau în Timpul pascal, ci pur și simplu momente, frânturi din viața lui personală. Așa avem botezul lui, alegerea ucenicilor, momente ale predicării veștii celei bune, diferite minuni, momente de rugăciune, diverse întâlniri cu diferiți oameni, și altele, dar toate acestea au un element comun și anume, ne transmit o lecție de viață. De altfel, misiunea lui Isus pe pământ a fost una în sprijinul vieții, pentru sublinierea demnității ei. A venit, el, calea, adevărul și viața, ca să salveze viața, viața în general, viața noastră în special. Așadar, suntem parte din cei pentru care Isus a venit pe pământ. Fiecare din cei prezenți, dar și cei care ne ascultă în acest moment, trebuie să fie mândri de un astfel de Răscumpărător. Isus a venit să se intereseze de viața noastră. A văzut că eram robi ai păcatului, că păcatul strămoșesc a corupt întreaga creație, l-a slăbit pe om până la a-l face sclav, l-a umilit până la a-l instrumentaliza. Toate acestea pot părea un clișeu, le-am mai auzit și le vom mai auzi. Că omul e păcătos, o știm; că e înclinat spre rău, se vede; dar că e chemat la viață, la bine, la iubire, la viața veșnică, la a trăi cu Dumnezeu, toate acestea depind doar de credința noastră. În evanghelia de astăzi, Isus vrea să ne asigure că el este Domnul vieții, că sănătatea, care poate să influențeze viața, și ea se află în mâinile sale. Abia încheiase un lung șir de învățături privitoare la iubirea față de dușmani, la judecarea aproapelui, la casa construită pe stâncă, abia îi chemase pe cei doisprezece apostoli ca să-i stea alături, pentru ca mai apoi, ascultându-l, să poată merge în lumea întreagă pentru a duce vestea cea bună și acum îl vedem concretizând toate cele spuse. Notează evanghelistul Luca, că după ce a terminat de spus toate acele cuvinte, Isus a intrat în Cafarnaum, iar aici are loc acel episod cu servitorul bolnav al centurionului. Trebuie să precizăm că centurionul era parte din armata romană, ca atare era un dușman al iudeilor. Locul unde trăiau iudeii se afla pe atunci sub dominație romană. Faptul că un roman cerea de la Isus un favor pentru servitorul său, era ca și cum ar fi cerut pentru sine. Dacă ar fi răspuns pozitiv, nu e exclus ca, mai ales farizeii și cărturarii, să vadă acest gest ca unul de trădare din partea unui palestinian, cum era Isus. Isus însă nu a venit nici pentru romani, nici pentru iudei, ci a venit pentru om, pentru omul din toate timpurile, ca atare și pentru servitorul centurionului. Înainte ca acesta să fie servitorul centurionului, era un om și acesta este și motivul pentru care găsește trecere în fața lui Isus. Mai mult, devine o prioritate pentru Isus. Se vede că și centurionul avea câteva merite față de cei din jur. Le iubea neamul și le construise sinagoga. Ca atare, nu era un om străin de spiritul binelui, avea în sine ceea ce fiecare om are prin creație și anume "chipul și asemănarea lui Dumnezeu", dar nu dăduse încă un sens acestui dar. Pe deasupra, îi are de partea sa și pe cei pe care în aparență ar trebui să-i aibă dușmani. Și ceea ce uimește e că chiar aceștia pun cuvânt la Isus ca să-i vindece servitorul. Ce să învățăm iubiți credincioși, dragi radioascultători, din acest episod? Că a face bine, a fi milostiv, nu ține de o religie, de o orientare politică sau socială, ci este o caracteristică specifică omului care crede în Dumnezeu. Pentru că suntem creați de un Dumnezeu iubire, am primit în noi "adn-ul" binelui. Trebuie doar să-l descoperim, să ne dăm seama că de multe ori peste capacitatea noastră de a face bine s-au așezat prejudecățile. Ne-am obișnuit să facem bine doar celor care ne fac bine. Sau poate că de multe ori, înainte să facem un bine, ne facem calcule, să vedem cu ce ne alegem sau măcar, dacă ne vede cineva. A face bine, spuneam, e de datoria noastră, pentru că am fost creați de un Dumnezeu care, creându-ne, a făcut cel mai mare bine. Nu e un moft, după cum nu este un privilegiu, ci o datorie! Ca atare, a face bine devine și o formă de a-l vesti pe acest Dumnezeu. În prima lectură de astăzi, luată din Cartea Întâi a Regilor, Solomon vrea să se asigure că Dumnezeu ascultă rugăciunea străinului. De fapt, Dumnezeu oricum îi ascultă pe toți, dar în acest caz, prin a fi ascultat, străinul îl poartă pe Dumnezeu națiunii din care vine, așa cum cel căruia i se face un bine va vorbi oriunde de binefăcătorul său. "Căci se va auzi de numele tău cel mare, de mâna ta cea puternică și de brațul tău cel întins" (1Rg 8,42), îl motivează Solomon pe Dumnezeu. Cu alte cuvinte: Ascultă-l, ajută-l, Doamne, pentru ca numele tău să fie cunoscut în lumea întreagă. Da, iubiți credincioși, dragi ascultători, pentru că binele este universal, binele ne trimite cu gândul la Dumnezeu, iar pe Dumnezeu cu toții avem datoria să-l vestim, mai ales prin acțiunile noastre. Nu ca cei din Galația, despre care am citit în cea de-a doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Galateni. "Mă mir", spune apostolul, "că ați trecut atât de repede de la cel care v-a chemat, prin harul lui Cristos, la o altă evanghelie. De fapt, nu este alta, ci sunt doar unii care vă tulbură și vor să schimbe evanghelia lui Cristos" (Gal 1,6-7). Și continuă apostolul spunând: "Caut eu oare bunăvoința oamenilor? Sau a lui Dumnezeu? Ori caut eu să plac oamenilor? Dacă aș căuta să plac oamenilor, n-aș fi slujitor al lui Cristos" (Gal 1,10). Și cu asta ne întoarcem din nou la evanghelie, pentru a ne lăsa luminați de cuvântul lui Cristos. Așadar, centurionul nu a clădit sinagoga spre mai marea lui slavă, ci, cu umilință, a construit-o pentru cultul adus lui Dumnezeu, pentru cei care aveau să-l caute pe Dumnezeu în simplitatea inimii lor. Cu toate acestea, nu rezultă din evanghelie că Isus i-ar fi vindecat servitorul pentru că a construit sinagoga și nici pentru că a fost rugat de către bătrâni să o facă, ci cea care i-a vindecat servitorul a fost chiar credința sa. Centurionul credea din toată inima că Isus putea să-i vindece servitorul, că putea să o facă chiar și de la distanță, pentru că pentru Dumnezeu totul este cu putință. Isus însuși este uimit de credința centurionului, până acolo încât îl determină să spună că "nici în Israel nu a găsit o așa credință" (Lc 7,9). Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dacă Isus ar veni astăzi pe străzile orașelor noastre, pe ulițele satelor noastre, în casele noastre, în apartamentele noastre, la noi, la fiecare dintre noi, ar mai găsit credință? Sau, ar găsi credință? Oare nu cumva de multe ori acționăm în mod oportunistic? Oare nu cumva ne-am obișnuit că, trebuie să venim duminica la biserică, trebuie să primim sacramentele, trebuie să ne rugăm rozariul și alte devoțiuni personale? Problema e, când ajungem la momente de încercare, cum reacționăm? Când e bine, e bine, tuturor ne place, dar credința noastră se verifică în încercări, atunci când suntem puși să dăm sau să nu dăm o replică aproapelui, când trebuie să-l iertăm pe aproapele pentru o greșeală pe care a comis-o, când suntem contraziși și nu reacționăm nervos, când suntem vorbiți de rău, și nu ne răzbunăm, când suntem loviți în ceea ce avem noi mai scump și spunem ca în evanghelie: "Doamne, iartă-l, iartă-i, căci nu știu ce fac!" (Lc 23,34). Avem multe momente în viață când credința ne este pusă la încercare. Ceea ce trebuie să știm e că Dumnezeu, prin toate încercările pe care le acceptă pentru noi, cum spuneam, ne pune credința la încercare. Un sportiv care s-a antrenat îndelung, dacă nu participă la niciun concurs nu va ști niciodată care îi sunt capacitățile. Doar într-o confruntare își va da seama cât de puternic și pregătit este. Un creștin va experimenta iubirea și milostivirea lui Dumnezeu mai ales în încercări. Doar în încercări vom înțelege că nu noi suntem Dumnezeu, ci că depindem de Dumnezeu, nu noi suntem autorii și stăpânii vieții noastre, ci viața este darul lui Dumnezeu, sănătatea este darul său, forța noastră, bucuria și pacea noastră. Ca și centurionul și noi să-i spunem astăzi lui Isus, mai ales că diseară va fi prezent pe străzile orașului prin procesiunea cu Preasfântul Sacrament: "Doamne, nu te deranja, căci eu nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu..., dar spune numai un cuvânt și servitorul meu va fi vindecat" (Lc 7,6-7). Doamne, în slăbiciunea noastră, nu suntem vrednici de atâtea daruri cu care ne copleșești de-a lungul vieții, de-a lungul unei zile, oferă-te pe tine însuți și ne este de ajuns. Fii tu sprijinul nostru în încercare, în suferințele vieții, iar noi ne angajăm astăzi să purtăm numele tău oriunde ne aflăm. Amin. 29 mai 2016 Pr. Felician Tiba [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 9-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |