Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Duminica a 4-a de peste an

Ier 1,4-5.17-19; Ps 70; 1Cor 12,31-13,13; Lc 4,21-30

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Textele biblice pe care tocmai le-am proclamat ne introduc în misterul alegerii, al vocației și al misiunii profetului lui Dumnezeu. Profetul, așa cum ne este prezentat de textele Primului Testament, este un om ales și consacrat, constituit ca trimis divin cu o misiune specială către poporul ales, popor chemat să vestească lucrările minunate ale lui Dumnezeu.

Pentru a păstra trează conștiința poporului său că este un popor ales și angajat într-o alianță specială cu dânsul, Dumnezeu îi constituie pe profeți drept purtătorii săi de cuvânt. Întrucât unii regi, conducători religioși și o mare parte dintre membrii poporului ales au încălcat Alianța divină, s-au îndreptat spre zei și au încheiat alianțe cu popoarele vecine idolatre, misiunea profeților trimiși de Dumnezeu devine dificilă și chiar periculoasă pentru viața lor.

De ce? Pentru că profetul este un ales al lui Dumnezeu destinat să fie: purtătorul de cuvânt al Celui care l-a ales, l-a consacrat și l-a trimis, iar atunci când vorbește el spune: "Așa spune Domnul Dumnezeu" (Mal 3,1). Profetul trebuie să spună ceea ce îi poruncește Dumnezeu: "Spune-le tot ce-ți voi porunci" (Ier 1,17).

Profetul, pentru că spune adevărul pe care Dumnezeu i l-a impus să-l spună, devine semn de contradicție și este considerat un defăimător al poporului, un trădător și un colaborator cu dușmanul poporului. Pentru că vrea să păstreze trează conștiința poporului cu privire la Legea divină și la Alianța cu Domul, profetul rupe tăcerea și tulbură pacea aparentă, prevestind posibilul dezastrul care amenință însăși ființa poporului.

Reușește să facă toate acestea deoarece este conștient că Dumnezeu l-a constituit o fortăreață puternică și un zid de bronz: "Iată, eu te pun astăzi ca o cetate întărită, ca un stâlp de fier și ca niște ziduri de bronz" (Ier 1,18), și chiar dacă toată țara, regii lui Iuda și căpeteniile, preoții săi și poporul vor lupta împotriva lui nu se teme și nu va fi învins pentru că Domul este mereu cu el: "Eu sunt cu tine ca să te apăr" (Ier 1,19).

Astfel, nu-l pot abate de la misiunea sa nici ademenirea lingușitorilor, nici amenințările adversarilor și nici prigoana dușmanilor. Lipsit de orice preocupare de realizare egoistă de sine, detașat de amenințările și de pericolele la care îl expune misiunea sa, conștient că numai Dumnezeu este ocrotitorul său, profetul dovedește o libertate dezarmantă cu care se dedică total misiunii sale.

Aceasta a fost situația nu numai a profetului Ieremia, despre care ne vorbește prima lectură din această duminică, ci și a tuturor profeților destinați de Dumnezeu pentru o misiune specială în sânul poporului său ales.

Cristos, Fiul și trimisul Tatălui ceresc, cel prevestit de profeți, profetul prin excelență, nu va avea o soartă diferită, adică mai bună de cea a celorlalți profeți. Va fi și el respins de popor încă de la intrarea sa în lume, "a venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit" (In 1,11). Cristos va fi considerat un înșelător al poporului, un ieșit din minți, un posedat de diavol, un prieten al vameșilor și al păcătoșilor, un blasfemiator, unul care se face egal cu Dumnezeu. Pentru toate acestea este respins, prigonit și condamnat la răstignire pe cruce. În felul acesta se dovedesc a fi adevărate cuvintele sfântului Ștefan: "Pe care dintre profeți nu i-au prigonit părinții voștri?" (Fap 7,52), și se împlinesc cuvintele lui Isus: "Voi întreceți măsura părinților voștri" (Mt 23,32).

Textul evangheliei proclamat astăzi ne arată situația și soarta profetului în patria și în poporul său. Pentru că nu vrea să facă minuni și astfel să devină un personaj cu care concetățenii săi din Nazaret să se poată mândri, Cristos este respins și scos din cetate pentru a fi aruncat în prăpastie, însă el, trimisul și protejatul Tatălui ceresc, devine inatacabil, trece printre ei și merge mai departe pentru a-și împlini până la capăt misiunea încredințată lui de către Tatăl său.

În calitatea sa de adevărat profet, Cristos învață ceea ce i-a poruncit Tatăl să spună: "învățătura mea nu este a mea, ci a celui ce m-a trimis" (In 7,16); "Eu spun lumii ceea ce mi-a poruncit Tatăl să spun" (In 14,31). Face faptele pe care i le-a cerut Tatăl său să le facă: "Eu fac întotdeauna ceea ce îi place lui" (In 8,29).

Pentru că Isus, profetul cel mare, nu este doar un oarecare profet, ci însuși Fiul întrupat al Tatălui ceresc, el învață cu autoritate divină adevărul despre Dumnezeu și despre oameni și dezvăluie planul veșnic divin cu privire la mântuirea tuturor oamenilor. Cristos dezvăluie adevărata identitate a lui Dumnezeu cel întreit, care este iubire ce vrea să se comunice și să-i facă pe toți oamenii părtași la natura, la viața și la fericirea sa veșnică.

El care este iubire, vine în această lume pentru a aduce focul divin al iubirii și să-l reverse în sufletele și în inimile tuturor oamenilor pentru a-i mântui. "Foc am venit să arunc pe pământ și ce altceva vreau decât să se aprindă" (Lc 12,49). Acest foc sacru al iubirii divine este revărsat de Duhul Sfânt în sufletele celor care primesc Botezul și este fortificat prin sacramentul Mirului. Virtutea teologală a iubirii, revărsată de Duhul Sfânt în sufletul creștinului, este focul sacru al iubirii divine. Aceasta îl capacitează pe creștin să iubească cu însăși iubirea divină atât pe Dumnezeu peste toate cât și pe sine și pe aproapele pentru Dumnezeu și să devină un martor și un profet credibil al acestei iubiri sfinte.

Creștinul, fiind făcut părtaș, prin har, la natura și filiațiunea divină a Fiului unic al lui Dumnezeu, devine un veritabil reprezentant a lui Cristos, un alter Christus. În această calitate el se bucură de aceleași prerogative de care se bucură Fiul unic al lui Dumnezeu, care este Preot, Rege și Profet.

Creștinul, ca profet al lui Cristos, va trebui să propună adevărul despre Dumnezeu și despre oameni. Adevărul esențial despre Dumnezeu este acela că "Dumnezeu este Iubire" (1In 4,16), că l-a creat pe om din iubire și l-a creat ca acesta să trăiască în iubire și astfel să se împlinească, să se mântuiască. Iubirea de care trebuie să fie aprins și incendiat creștinul și pe care el trebuie să o propună oamenilor societății de astăzi nu este nici o puternică pasiune oarbă, nici un simplu sentiment nobil uman, ci este virtutea teologală a iubirii, acea virtute prezentată de sfântul apostol Paul în Prima sa Scrisoare către Corinteni, din care am citit astăzi la Sfânta Liturghie. Creștinul, făcut părtaș la misiunea de profet a lui Cristos, trebuie să devină martor credibil și fidel al acestei iubiri divine și să o propună ca ideal uman și creștin pentru oamenii timpului în care el trăiește.

Ce părere aveți despre ce fel de iubire ne vorbește următorul fapt? Într-o zi, un tânăr s-a întâlnit cu o tânără și a fost cucerit de modul ei de a fi și de a se comporta. A închegat o relație de prietenie și după o anumită perioadă de logodnă în care s-au cunoscut destul de bine au decis să se căsătorească. Fiecare dintre ei avea un caracter plăcut, echilibrat, plin de respect unul față de celălalt, dând dovadă de fermitate și de decizie în acțiunile lor. Iubeau natura, arta și cultura și erau capabili să trăiască în armonie cu ceilalți oameni. Deși amândoi erau creștini, totuși era o mare diferență între ei în ceea ce privește înțelegerea și trăirea credinței. Tânărul, cu toate că era rece și distant față de valorile creștine, un cvasi liber cugetător, a acceptat să se căsătorească religios pentru că așa respecta tradiția și astfel îi făcea bucurie logodnicei sale. În același timp, s-a angajat ferm să respecte credința profundă și toate practicile religioase ale logodnicei sale. Tânăra era o creștină practicantă și implicată solid în practicarea carității creștine. După căsătorie, fiecare se străduia să-și împlinească datoriile proprii și să trăiască în conformitate cu părerile sau convingerile lui religioase. Soțul s-a ținut de promisiunea de a-i respecta programul de viață creștină al soției, iar aceasta nestingherită își făcea zilnic programul de rugăciune, participa în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă la Sfânta Liturghie și primea des Sfânta Împărtășanie. Stilul de a fi și de a se comporta al soției, respectul și iubirea ei devotată, răbdarea și bunătatea ei față de soț și față de toți oamenii, l-au determinat pe soț să o iubească și mai mult și să intre într-un dialog mai profund cu ea. Astfel, a început s-o întrebe despre convingerile ei religioase, despre învățătura creștină care îi dicta și îi determina modul ei de a trăi. După câțiva ani de viață fericită în familie, soția s-a îmbolnăvit de o boală incurabilă. Credința ei profundă, speranța ei neclintită, răbdarea ei statornică și încrederea ei totală în iubirea milostivă a lui Dumnezeu au devenit și mai vizibile în perioada bolii. Boala a avansat și după câteva luni de grea suferință, timp în care s-a rugat și a oferit suferințele ei și pentru convertirea și mântuirea soțului ei, femeia a murit. După înmormântare, soțul, întors acasă, se simte singur și cu un gol imens în suflet, pentru că soția nu mai era, iar familia lor nu fusese binecuvântată de Dumnezeu cu copii. După câteva momente de tristețe adâncă și de singurătate apăsătoare începe să întrezărească sclipiri de speranță. Își amintește de dialogurile atât de frumoase avute cu soția lui cu privire la valorile eterne ale învățăturii creștine. Își aduce aminte cu câtă convingere vorbea soția lui despre nemurirea sufletului, despre posibilitatea oamenilor nu numai de a se revedea înaintea lui Dumnezeu și de a putea să-l iubească veșnic, ci și de a se putea iubi veșnic cu o iubire sfântă divină, fără riscul de a mai fi separați vreodată prin moarte. Aceste gânduri îi inundă sufletul de o speranță sfântă și de o bucurie divină, și, determinat de acestea, se hotărăște să trăiască de acum așa cum a trăit soția lui pentru a face fericiți pe cât mai mulți oameni și pentru a ajunge să se reîntâlnească în bucuria infinită a paradisului cu soția lui și cu toți cei mântuiți. Luminat de harul lui Dumnezeu înțelege că acest ideal sublim îl va putea împlini cel mai bine devenind preot, și din acel moment a urmat chemarea lui Cristos de a deveni un reprezentant vizibil și credibil al iubirii divine între oameni.

Iată cum virtutea teologală a iubirii revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dăruit mai întâi la Botez iar apoi la sfântul Mir, este capabilă să-l determine pe creștin să devină un adevărat profet care propune trăirea virtuții iubirii divine ca ideal propriu și specific ucenicului lui Cristos.

Îndrăznesc să închei această predică redând cuvintele lui Isus adresate cărturarului care l-a întrebat cu privire la modul în care trebuie să înțeleagă cine este aproapele său și cum trebuie să se comporte cu acesta: "Mergi și fă și tu la fel!" (Lc 10,37). Amin.

31 ianuarie 2016

Pr. Iosif Enășoae


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
353 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an:

Anul C
28 ianuarie 2007 - Pr. Daniel Iacobuț
31 ianuarie 2010 - Pr. Cristinel Fodor
3 februarie 2013 - Pr. Corneliu Berea, SVD
3 februarie 2019 - Pr. Lucian Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat