|
Anul C Neh 8,2-4a.5-6.8-10; Ps 18; 1Cor 12,12-30 (1Cor 12,12-14.27); Lc 1,1-4;4,14-21 Lăudat să fie Isus Cristos! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Luca, începând să scrie evanghelia sa, vrea să o dedice unui personaj cu numele Teofil. Este oare un personaj adevărat sau un personaj simbolic? Teofil este un cuvânt grecesc, care înseamnă "iubitor de Dumnezeu". Lumea este plină de "teofili", de căutători ai feței lui Dumnezeu. Sfântul apostol Paul, sosind la Atena, va găsi un monument dedicat "dumnezeului necunoscut". Luca, discipol al lui Paul, pare că se adresează tuturor acelora care sunt în căutarea acestui Dumnezeu necunoscut, pentru a le spune că fața acestui Dumnezeu ne-a fost revelată în Isus Cristos. Și sfântul Luca se preocupă imediat să-l situeze pe Isus într-un context istoric și geografic precis, tocmai pentru a-l scoate din acea dimensiune care nu poate fi definită, dimensiunea mitului, și pentru a-l reda istoriei complete a oamenilor. Sfântul Luca nu spune tipicul "A fost odată" din povești, ci spune "În timpul lui Irod, regele Iudeii", contextul istoric precis. Isus are o patrie precisă, așa încât nu se poate vorbi despre el decât numindu-l "Isus din Nazaret". Chiar la Nazaret, în Galileea, satul necunoscut unde a crescut, Isus își începe predica, pentru a vesti noutatea lui Dumnezeu, o noutate care locuiește în el. Oare pentru ce acest început, pornind din Galileea? Galileea era considerată de iudei o regiune eretică, un ținut al ereticilor. Se spunea în acea vreme: tot ceea ce nu este iudeu, este eretic. Și de ce oare de la Nazaret, din care conform tradiției nu putea să iasă nimic bun? Dacă ar fi fost un om al puterii, un om care să îndrăgească puterea, Isus ar fi putut alege Ierusalimul, pentru a da rezonanță cuvintelor sale. Însă, Isus, vrea să fie mai degrabă de partea celor care sunt lipsiți de putere, celor care sunt constrânși la tot soiul de umiliri, de samavolnicii. De aceea, începe activitatea publică în Galileea și în sinagoga din Nazaret. Acolo, își aplică sieși textul din Isaia. A fost trimis pentru a vesti un an jubiliar din partea Domnului, un an de har, un an de eliberare pentru pământ și pentru toți oamenii. Cui îi este adresată această veste a lui Isus? Săracilor, prizonierilor și celor asupriți, celor care suferă de orbire fizică și celor care suferă de orbire morală. Este interesant de observat că, la un moment dat, citându-l pe Isaia profetul, Isus trunchiază textul înainte de versetul care spune: "O zi de răzbunare a Dumnezeului nostru". Ioan Botezătorul, în locul lui Isus, s-ar fi oprit mai ales asupra acestui verset amenințător, pentru că în predica sa Ioan Botezătorul iubea să apeleze la un Dumnezeu răzbunător. În schimb, Isus nu se simte trimis să vestească răzbunarea lui Dumnezeu, ci promisiunea unei noi nașteri. Din cauza acestei vești, în adunarea de la Nazaret, se creează o emoție profundă, așa încât, cum spune evanghelia, "ochii tuturor erau îndreptați asupra lui". E vorba de un fapt cu adevărat extraordinar. Credeau ei că-l cunosc bine pe Isus, pe care l-au văzut crescând sub ochii lor, la Nazaret. Și acum ei își dau seama că e vorba de un personaj nou, de unul care s-a schimbat, unul care are o forță morală nebănuită. Sigur, ar putea să-l mai numească "fiul tâmplarului", însă trebuie să recunoască imediat că orice indicație la trecutul său ar fi prea, să spunem, reductivă, în comparație cu noutatea pe care o proclamă Isus. Cum se explică, oare, misterul care îl învăluie pe Isus, misterul care îl învestește pe Isus cu o autoritate pe care nimeni n-ar fi putut să o recunoască în el mai înainte? Posibilitatea de a intra în acest mister ne este dată de textul lui Luca, acolo unde se citește că "Isus s-a întors în Galileea cu puterea Duhului Sfânt". Dacă s-ar fi întors cu un titlu academic, obținut în cea mai prestigioasă școală rabinică, n-ar fi lăsat în ascultătorii săi aceeași impresie pe care reușește să o obțină prezentându-se cu aparențele acestea umile, de odinioară. Nu faptul de a fi citit multe cărți dă forță cuvântului profetic, ci faptul că ia trup în tine cuvântul pe care îl asculți sau îl citești. Dacă Isus reușește să provoace în sinagogă o mare emoție, este pentru că el nu se limitează să citească și să comenteze acel text, pe care cei prezenți probabil că-l auziseră de mai multe ori înainte. Acel text Isus îl citește legându-l strâns de persoana sa. Și este un amănunt semnificativ: "Isus, după ce a citit, a închis cartea și a dat-o slujitorului". Dacă cuvântul acela profetic s-a întrupat în el, nu mai este nevoie să-l citească în acel sul din sinagogă, acea carte. Despre unii sfinți se povestește că deschizând la întâmplare evanghelia, căutau în primul verset pe care le cădeau ochii, un cuvânt personal, pe care Domnul - așa credeau ei - l-a rezervat fiecăruia dintre ei. Este adevărat, când se deschide evanghelia, întotdeauna există o frază sau un cuvânt care pare că a fost spus chiar pentru noi, în raport cu situația în care ne aflăm. Însă, cuvântul pe care îl căutăm îl putem citi ținând ochii îndreptați spre Isus. Dacă am fi capabili, contemplând astăzi dulceața și forța privirii lui Isus, dacă am fi capabili să simțim pasiunea care arde în inima sa, am fi gata să ascultăm un apel pe care Dumnezeu vrea să-l adreseze lui Teofil, lui Teofil care este în noi. Și mesajul ar fi acesta: Dacă vrei să-l iubești pe Dumnezeu, încearcă să te apropii de săraci, de cei asupriți, de cei care în vreun fel se simt prizonieri în situații dificile și umilitoare. Și du tuturor acest mesaj de speranță: Dumnezeu este aproape și te iubește. Însă acest cuvânt, pentru ca să fie credibil, trebuie să fie mărturisit cu gesturi de iubire. Atunci nu vei mai avea nevoie nici măcar să vorbești, ci toată ființa ta, chiar tăcerea ta va deveni cuvânt. Lăudat să fie Isus Cristos! 24 ianuarie 2016 Pr. Mihai Patrașcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |