|
Anul C Is 62,1-5; Ps 95; 1Cor 12,4-11; In 2,1-12 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În ziua de 6 ianuarie am celebrat Epifania Domnului. "Epifanie" înseamnă manifestare, descoperire, dezvăluire. De fapt, nu avem o singură epifanie, ci mai multe. Prima a fost la Crăciun, când Cristos s-a revelat ca Fiu al lui Dumnezeu poporului evreu, reprezentați de păstorii veniți la iesle. A doua epifanie a avut loc pe 6 ianuarie, când Isus s-a descoperit ca Fiu al lui Dumnezeu păgânilor, reprezentați de magii veniți din Răsărit ca să i se închine. A treia epifanie a avut loc duminica trecută, la Bobotează, când vocea Tatălui a dezvăluit identitatea lui Isus mulțimii venite la Iordan să se boteze: "Acesta este Fiul meu iubit". În duminica de astăzi avem o nouă epifanie. Isus își dezvăluie slava, atotputernicia sa divină, săvârșind minunea schimbării apei în vin, pe care, văzând-o, ucenicii au crezut în el. De fapt, avem de-a face azi cu o dublă epifanie, o dublă dezvăluire. Minunea de la Cana ne-a dezvăluit cine este Cristos și, în același timp, cine este Dumnezeu în esența sa, așa cum îl definește sfântul Ioan: "Dumnezeu este iubire". Isus Cristos înfăptuiește prima sa minune la o nuntă, la o cununie, pentru a ne arăta că taina căsătoriei e voită și orânduită de Dumnezeu și că iubirea dintre un bărbat și o femeie, în cadrul căsătoriei, este expresia cea mai sublimă a iubirii lui Dumnezeu. Dumnezeu a întemeiat căsătoria atunci când l-a făcut pe om ca ființă sexuată, bărbat și femeie, nu doi bărbați și doi femei. Dumnezeu a zis: "Să-l facem pe om după chipul nostru, după asemănarea noastră". Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul său, parte bărbătească și parte femeiască i-a făcut. "De aceea, va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un singur trup". Povestirea biblică din Geneză nu are nimic de-a face cu fanteziile mitologiei grecești, despre care vorbește filozoful Platon în lucrarea sa Banchetul. La început, povestește Platon, oamenii erau androgini, adică nedespărțiți în bărbat și femeie, și formau o singură ființă. Înfățișarea lor era rotundă. Aveau două fețe, patru urechi, patru mâini, patru picioare și nu puteau să meargă în direcție dreaptă, ci se mișcau foarte repede în cerc. Dar, între timp, oamenii au devenit foarte puternici și zeii au început să se teamă că vor invada cerul și că îi vor ataca. Drept care, Zeus a hotărât să-i taie în două cu securea, amenințându-i că dacă nu se potolesc îi mai taie odată în două și or să meargă țopăind într-un picior. Așa spune mitologia, au apărut bărbatul și femeia, și de atunci fiecare își caută jumătatea cealaltă. Revelația biblică, însă, ne învață că bărbatul și femeia și atracția dintre cele două sexe nu s-au născut din invidia și răutatea zeilor, ci din iubirea fără margini a lui Dumnezeu. Papa Paul al VI-lea scrie în enciclica sa Humanae vitae: "Dumnezeu a orânduit cu înțelepciune căsătoria pentru a realiza în omenire planul său de iubire". Să-l facem pe om după chipul nostru, după asemănarea noastră. Dumnezeu este unul și, totuși, vorbește la plural: "Să-l facem". Cum se explică acest lucru? Ne spun Sfinții Părinți ai Răsăritului că Dumnezeu a vorbit în numele celor trei persoane divine. Iubirea lui Dumnezeu este o iubire între persoane, în dăruire reciprocă totală constă fericirea nesfârșită a Dumnezeului treimic. Dumnezeu l-a făcut după chipul, după asemănarea lui Dumnezeu, i-a făcut bărbat și femeie, două persoane distincte, care nu-ți găsesc realizarea și fericirea deplină decât formând în unirea conjugală un singur trup, adică o singură ființă, o singură inimă, o singură gândire, o singură simțire. Mai mult, profeții fac din unirea conjugală simbolul și semnul unirii nupțiale dintre Dumnezeu și poporul său ales. Textul lui Isaia de la prima lectură a Liturghiei de azi este un imn dedicat iubirii dintre Dumnezeu - mirele - și cetatea Ierusalimului - mireasa: "Cum se unește un tânăr cu o fecioară, așa se vor uni fiii tăi cu tine și cum se bucură mirele de mireasa lui, așa se bucură Dumnezeul tău de tine". Textul evangheliei de azi completează și aprofundează învățătura Vechiului Testament cu privire la căsătorie și la familie. Isus e invitat la o nuntă în Cana Galileii. E prezentă și Maria, mama lui Isus, la nuntă. Ea intervine la fiul ei, pentru ca cea mai frumoasă zi din viața mirilor să nu se transforme în cea mai tristă zi din viața lor. "Nu mai au vin". Acesta a fost începutul semnelor lui Isus. Al semnelor, nu al minunilor. Evanghelistul Ioan nu folosește niciodată cuvântul "minune". Semnul e mai important decât miracolul în sine. Și ce semn a dat Isus la nunta din Cana? Ce vrea să spună? Vrea să spună Isus că ce s-a petrecut la nunta din Cana se petrece în orice căsnicie, în orice familie. La începutul căsniciei este entuziasm, e bucurie euforică, bucurie ce se naște din iubirea reciprocă, dar această bucurie, cu trecerea zilelor, cu trecerea anilor, ca și vinul de la Cana, se termină. Iubirea umană, sentimentală, ca orice sentiment uman, slăbește, se răcește. Intervine rutina, monotonia, obișnuința, "acel monstru care transformă în cenușă toate sentimentele noastre", cum spune Shakespeare. Frumusețea tinereții dispare, entuziasmul, atracția fizică, iluziile pe care și le-au făcut soții la logodnă se risipesc. Asupra familiei se lasă un nor de tristețe și de plictiseală. Soții nu au ce să-și mai ofere, decât propria răceală reciprocă și, adesea, propria deziluzie. Devin vase de piatră, pline cu apa rutinei. Și ne întrebăm: Care este remediul? Divorțul? Escapadele extraconjugale? Că iubirea sentimentală nu e suficientă pentru trăinicia unei căsnicii o dovedește faptul că 50% din căsătorii se termină cu divorțul și că 65% dintre divorțați se căsătoresc din nou, o dată, de două ori, de cinci ori. Remediul este cel de la Cana Galileii: să fie invitat Isus, împreună cu mama sa, la propria căsătorie, în propria familie. Isus va transforma apa rutinei într-un vin mai bun decât cel de dinainte, adică va da soților un nou tip de iubire conjugală, mai puțin pasională ca cea din tinerețe, dar mai profundă, mai dezinteresată, mai durabilă, mai trainică, o iubire făcută din cunoaștere și înțelegere reciprocă, capabilă să ierte, să suporte, să se dăruiască, să renunțe, să se sacrifice pentru ca celălalt să fie fericit. Apa iubirii erotice se preface în vinul iubirii agapice. Aceasta este iubirea evanghelică, agape, cum se numește în limbaj creștin. Fără această iubire, căsnicia, familia, e casă zidită pe nisip, care se prăbușește la prima furtună, la prima viitură de ape care o izbește. Ați remarcat că în evanghelia de astăzi, sfântul Ioan nu ne dă numele mirelui și miresei. Dar noi cunoaștem numele mirilor. Mirele este însuși Cristos, iar mireasa este Biserica. La Cana se celebrează cununia mistică între Cristos și Biserică, noul popor al lui Dumnezeu. Scriind efesenilor, apostolul neamurilor le spune: "Trăiți în iubire, după cum Cristos ne-a iubit și s-a săvârșit pe sine pentru noi. Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos și-a iubit Biserica și s-a jertfit pentru ea". "Taina aceasta, taina căsătoriei", spune apostolul, "este mare în legătura ei cu Cristos și Biserica". Despre ce legătură e vorba? Vrea să spună apostolul că între soț și soție trebuie să fie aceeași legătură de iubire care este între Cristos și Biserică, mireasa sa. Iubirea soților să aibă aceleași însușiri, adică să fie o iubire unică și exclusivă, un singur bărbat și o singură femeie. O iubire definitivă și fidelă, până la moarte, nu există divorț. "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă". Cristos nu divorțează de Biserică, nici Biserica de Cristos. O iubire rodnică, după cum rodnică este iubirea dintre Cristos și Biserica sa, din care se nasc copiii ai lui Dumnezeu. O iubire jertfelnică. Soțul să se sacrifice pentru soție, soția pentru soț. Soțul să-și iubească soția, soția să-și iubească soțul și amândoi să-l iubească pe Dumnezeu. Aceasta este căsătoria creștină, prin care este prezent Cristos și Maria, mama sa. Așa era căsătoria primilor generații de creștini, despre care scriitorul bisericesc Tertulian scria: "Cine ar putea să descrie fericirea unei căsătorii pe care Biserica o consacră, pe care Euharistia o întărește, pe care binecuvântarea o pecetluiește, pe care îngerii o aclamă și pe care Tatăl o aprobă". Cât este de plăcut jugul care îi unește pe cei doi credincioși care au o singură speranță, o singură dorință, o singură regulă de viață, o singură dorință de a-l sluji pe Dumnezeu. Sunt într-adevăr doi într-un singur trup. Împreună se roagă, împreună postesc, se instruiesc reciproc, se încurajează reciproc, se susțin reciproc. Împreună în casa lui Dumnezeu, împreună la masa Domnului, împreună în dificultăți și bucurii. Văzându-i, Cristos se bucură și trimite asupra lor pacea sa. Unde sunt cei doi, acolo este și el și acolo unde este el, Cristos, nu intră cel Rău. Amin. 17 ianuarie 2016 Pr. Claudiu Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |