|
Anul C Prov 8,22-31; Rom 5,1-5; In 16,12-15 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, A vorbi despre Dumnezeu, Unul și Întreit, înseamnă, pentru orice predicator, o provocare, un examen, pe care aproape cu siguranță îl va pica, cel puțin în fața oamenilor. Oricât de aleasă ar fi cultura sa, oricât de vastă i-ar fi educația religioasă, cel care se încumetă să țină discursuri despre Dumnezeul creștinilor se aseamănă cu un om care încearcă să provoace răsăritul soarelui strigând spre el. Despre persoana care ar putea avea dreptul să predice, sfântul Grigore de Nazianz spunea: "Nu este în puterea oricui să vorbească despre Dumnezeu, fiindcă lucrul acesta îl pot face doar cei care s-au cercetat cu de-amănuntul, și au înaintat în contemplație și care, înainte de aceste îndeletniciri, și-au curățit și sufletul și trupul, sau care cel puțin se silesc să se curețe. Se cade să vorbească despre Dumnezeu celor care consideră lucrul acesta cu seriozitate și care nu pălăvrăgesc cu plăcere și despre El, ca despre oricare altul: despre alergări de cai, spectacole, cântece și despre îmbuibarea pântecelui". Dacă ar fi să punem în practică acest sfat al sfântului Grigore de Nazianz, în solemnitatea Preasfintei Treimi nu ar trebui să se țină nicăieri pe pământ nicio predică, pentru că niciun om, oricât de sfânt s-ar crede, nu ar avea curajul să predice despre misterul misterelor creștinilor: un singur Dumnezeu în trei persoane. Totuși, cum ar putea un fiu să nu vorbească despre tatăl său? Căci orice creștin, este, prin botez, fiu al lui Dumnezeu. Știm cu toții că la originea identității noastre creștine stă sacramentul Botezului, pe care l-am primit în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Pentru a ne trăi așa cum se cuvine Botezul, începem fiecare zi din viață, și o încheiem, întărindu-ne cu semnul sfintei cruci, în numele celor trei persoane divine: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Trăim clipă de clipă în îmbrățișarea lui Dumnezeu care nu este solitar și rece, dar comuniune de persoane, așa cum ne-a descoperit Isus în evanghelie. Așadar, credința noastră creștină se întemeiază pe Trinitate, deoarece așa cum afirmă sfântul Cezar de Arles, suntem botezați într-un singur nume - al Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh - și nu în mai multe nume, căci nu există decât un singur Dumnezeu, Tatăl atotputernic și Fiul său unul-născut și Duhul Sfânt. Acesta este misterul central al credinței și trăirii noastre creștine. Este învățătura creștină fundamentală și esențială din ierarhia adevărurilor de credință; este misterul lui Dumnezeu în sine însuși, izvorul tuturor celorlalte mistere ale credinței, lumina care le luminează pe celelalte. De fapt, întreaga istorie a mântuirii oamenilor nu este altceva decât istoria mijloacelor prin care Dumnezeu cel adevărat și unic, Tată, Fiu și Duh Sfânt, se revelează, împacă și îi unește cu sine pe oamenii care s-au îndepărtat prin păcat. Adevărul despre Sfânta Treime s-a aflat încă de la început la baza vieții Bisericii, găsindu-și expresia în profesiunea de credință mărturisită la primirea Botezului. Pentru formularea dogmei Sfintei Treimi, Biserica din primele secole a trebuit să dezvolte o terminologie proprie cu ajutorul unor noțiuni filozofice ale culturii grecești, precum "substanță" și "persoană". De fapt, crezul pe care noi îl recităm astăzi la Sfânta Liturghie este concluzia la care au ajuns sfinții părinți din secolul al IV-lea, care la conciliile ecumenice din Niceea (325) și Constantinopol (381) au proclamat divinitatea lui Isus, respectiv a Duhului Sfânt. Credința creștină înseamnă a cinsti un singur Dumnezeu în Treime și Treimea în Unitate, fără a confunda persoanele, fără a diviza substanța: căci alta este persoana Tatălui, alta este cea a Fiului, alta cea a Duhului Sfânt, însă una este divinitatea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh; egală este slava lor, la fel de veșnică măreția lor. Inseparabile în ceea ce sunt, persoanele divine sunt inseparabile și în ceea ce fac. Fiecare persoană din Preasfânta Treime își are propriul său rol: Tatăl este Creatorul, Fiul, Răscumpărătorul iar Duhul Sfânt este Sfințitorul. Pentru a încerca să înțelegem realitatea Dumnezeului Unul și Întreit putem medita la această povestioară: odată, un om simplu călătorea pe un drum de țară, în tovărășia unui preot. Vorbind ei de una de alta, omul și-a arătat o nedumerire: Părinte, nu pot înțelege cum de în Sfânta Treime sunt trei persoane care formează un singur Dumnezeu. Cum de Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt trei persoane unite, nedespărțite, dar fără a se amesteca una cu cealaltă? Dragul meu, îi răspunse cu răbdare preotul, sunt și lucruri mai presus de gândirea noastră păcătoasă, însă ceea ce spui nu este atât de greu de priceput. Să privim, de exemplu, soarele! Să zicem că sfera de foc, ce dăinuie acolo de mii de ani, este Tatăl. Apoi, să spunem că lumina care ne vine de la soare este Fiul, Isus Cristos, care a venit pe pământ să ne lumineze viața. Apoi, căldura, care vine tot de la soare pentru a ne încălzi, să zicem că ar fi Sfântul Duh, care, cu dragostea sa, ne încălzește mereu sufletele înghețate de răutate și păcat. Vezi tu, fiul meu, soarele cu lumina și cu căldura lui nu sunt unul și același lucru? Cu toate acestea, cele trei rămân diferite când vorbim despre fiecare! La fel și în Sfânta Treime, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt unul și același Dumnezeu, căruia noi, credincioșii, ne închinăm și pe care îl adorăm: un Dumnezeu în trei persoane. Această povestioară pare să se fi născut în secolul al XIII-lea, când, după un sinod ortodox din anul 1285, sfântul Grigore de Cipru a afirmat că "Mângâietorul însuși, adică Duhul Sfânt, strălucește și se manifestă din veci prin Fiul, după cum lumina strălucește din soare prin intermediul razei". Mergând mai spre începuturile creștinismului, găsim o altă asemănare, pe cât de simplă, pe atât de convingătoare: sfântul Spiridon, sărbătorit atât de catolici, cât și de ortodocși, la 12 decembrie în fiecare an, participant la primul conciliu ecumenic, care s-a ținut la Niceea în anul 325, a explicat realitatea Preasfintei Treimi episcopilor prezenți la acel conciliu prezentându-le o cărămidă și făcând o asemănare între aceasta și misterul misterelor: după cum acea cărămidă este unică, dar cuprinde 3 elemente distincte: pământul, apa și focul, la fel Preasfânta Treime formează un singur Dumnezeu, dar în trei persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Vorbeam la începutul acestei predici despre dificultatea preoților de a predica despre Preasfânta Treime, și aș dori să închei în aceeași notă. Teologul italian Alessandro Pronzato susține că cine dorește să predice despre Dumnezeu, unul și întreit, o poate face doar bâlbâindu-se și șchiopătând. Cu toate acestea trebuie s-o facă; orice botezat este obligat în conștiință să dea mărturie despre Dumnezeu. Este de condamnat un bâlbâit care moare de sete pentru că nu deschide gura de teamă că ceilalți nu vor înțelege că el vrea să bea apă; de asemenea, șchiopul care nu vrea să facă niciun pas pentru că i se pare că nu va ajunge niciodată la destinație. Așadar, este folositor, chiar necesar, să vorbim despre Dumnezeu unul și întreit, chiar dacă ne bâlbâim; să ne îndreptăm mereu spre el, chiar dacă șchiopătăm, și, mai ales, să ne închinăm lui și să-l adorăm, aici pe pământ, pentru a ne bucura împreună cu el pe veci, în ceruri. Amin. 22 mai 2016 Pr. Fabian Doboș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Preasfânta Treime: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |