|
Anul C Fap 15,1-2.22-29; Ps 66; Ap 21,10-14.22-23; In 14,23-29 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Mesajul Liturghiei din această a VI-a duminică din timpul pascal, ne transmite iubirea și pacea celui Înviat, trăind în același timp comuniunea Învierii Domnului cu frații noștri greco-catolici și ortodocși. Trebuie să recunoaștem că aceste cuvinte ale lui Isus din Evanghelia de astăzi sunt, în mod paradoxal, dificil de explicat, deși sunt atât de limpezi, atât de simple precum apa și pâinea: le cunoaște doar cel care le gustă. Ele se referă la tot ceea ce înseamnă o relație pozitivă, benefică între oameni: a iubi și a păzi cuvântul, a urma cuvântul, a rămâne în cuvânt și a vedea. Cuvântul viu al Tatălui mai înseamnă a trăi și a cunoaște, a manifesta și a mărturisi, a aminti și a învăța. Înseamnă în sfârșit pace și bucurie. Toți acești termeni sunt uniți între ei. De fapt cel care iubește prețuiește, ține seama de cuvântul celui pe care îl iubește, rămâne fidel față de acest cuvânt; deci îl vede, trăiește inspirat de cuvânt și îl cunoaște. Cuvântul pe care îl manifestă, cuvântul învățat și amintit, devine pentru el izvor de pace și de bucurie. Iubirea lui Isus ne face să intrăm în noua alianță, stabilind un raport cu Dumnezeu pe baza iubirii sale de Tată, pe care Fiul a venit să ne-o comunice, să ne-o împărtășească. Dumnezeu nu mai este departe de noi: el este cu noi și alături de noi. Este în noi prin Duhul său Sfânt, care ne umple de cunoașterea sa și ne face locuința sa. Aș dori în continuare să vă invit să ne oprim pentru câteva momente să contemplăm trei imagini, trei icoane, prezente în această catedrală, prezente în același timp în fiecare biserică, dar prezente chiar în casele dumneavoastră; mai mult chiar: în sufletele fiecăruia dintre noi. Prima este Icoana Iubirii și a Cuvântului lui Dumnezeu: "Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu" (In 14,23). Aceste cuvinte ale Mântuitorului nu reprezintă doar o învățătură de știut. Dar sunt elementele necesare pentru a clădi o atitudine în noi, cu noi. A păzi cuvântul lui Isus înseamnă a-l avea mereu în fața ochilor, în mintea noastră dar mai ales în inima noastră. Înseamnă a-l avea sub observație, a-l considera, a face referință permanent la acest cuvânt mântuitor. Poate că traducerea românească prin "a păzi cuvântul" ne duce cu gândul la activitatea unei străji, a unui om de pază. Aceasta de obicei este o activitate care se limitează la orele de serviciu: 8 ore sau 12 ore. Dar sensul acestui cuvânt din evanghelie se apropie mult mai mult de imaginea în care o mamă are grijă de copilul abia născut: ea îl privește îndelung, cu devotament, cu gingășie, îl sorbește din priviri, veghează asupra lui zi și noapte. Spunea o tânără mamă că de când a adus pe lume copilul, viața ei și a familiei s-a schimbat radical. Totul este altfel. Programul nu și-l mai fac părinții singuri dar într-un fel spus "copilul le face acum programul", care înseamnă deseori clipe de nesomn, oboseală. Cu toate acestea însă, răsplata care este bucurie, satisfacție, împlinire, nu întârzie să apară. La fel trebuie să ne schimbe și nouă viața cuvântul lui Dumnezeu atunci când veghem asupra lui, îl păzim, îl urmăm, îl sorbim. A păzi cuvântul lui Dumnezeu impulsionați de iubire! Acesta este sensul pe care trebuie să-l descoperim în mesajul lui Cristos. La bază stă iubirea care ne mișcă, ne îndreaptă spre Cuvânt, spre meditarea lui, spre împlinirea lui. Să ne închipuim că un profesor le prezintă elevilor la o lecție despre natura înconjurătoare liste întregi cu denumiri de flori, arbori, arbuști și alte plante, eventual adăugând și termenii în limba latină, cerându-le apoi să învețe toate acestea, să le prețuiască și să iubească natura. Un altul însă, prezentând aceeași lecție elevilor săi preferă să facă întâi o ieșire în grădina botanică, să trezească apetitul elevilor pentru natură, să le arate frumusețea plantelor, florilor, arborilor, să le explice beneficiile plantelor nu numai din punct de vedere estetic dar și pentru sănătatea omului, pentru echilibrul mediului în care omul trăiește. Apoi revenind în sala de clasă le prezintă și clasificarea teoretică a ceea ce au văzut în natură. Care grupă de elevi va reține cel mai bine lecția și va avea un mai mare respect și iubire față de natură? Oare nu aceea în care profesorul i-a invitat întâi să admire, să descopere, să experimenteze? La fel ne învață și Isus lecția iubirii, nu prezentându-ne întâi poruncile pe care trebuie să le învățăm și apoi să le urmăm pentru a descoperi iubirea. Dar îndemnându-ne întâi să iubim și prin această experiență a iubirii vom descoperi poruncile sale, le vom urma, le vom păzi. Aceasta va cultiva în noi gustul mântuirii. Pentru a prepara un prânz gustos nu este suficientă doar o rețetă renumită, alimente de calitate. Sunt și acestea foarte importante. Dar mult mai important este spiritul cu care o gospodină pregătește bucatele. Poate fi de o mie de ori mai fericită o familie care se adună împreună cu mai mulți copii la prânz în jurul unui blid cu lapte decât o familie în care părinții și poate unicul copil sunt serviți la prânz la un restaurant de lux cu mai multe feluri de mâncare gătite și prezentate conform ultimelor norme de etichetă. Creștinii, preoții și episcopii care au suportat regimul dur al închisorii în perioada comunistă ne lasă mărturii impresionante de modul în care reușeau să trăiască din ecoul cuvântului Scripturii, neavând cărți la dispoziție. Se hrăneau spiritual din frânturi de texte pe care și le aminteau pe de rost din Scriptură, erau stimulați de simțuri, de gustul cuvântului, de auzul cuvântului lui Dumnezeu pe care un coleg îl pronunța șoptit în fața celor din celulă. Sfântul Irineu în tratatul Împotriva ereziilor arată clar puterea cuvântului lui Dumnezeu în Liturghie atunci când afirmă: "Vinul amestecat în potir și pâinea pregătită primesc cuvântul lui Dumnezeu și devin Euharistie, adică trupul și sângele lui Cristos. Astfel, însăși carnea noastră este alimentată de acestea și capătă consistență. Și atunci, cum pot să afirme unii că nu este capabilă carnea să primească darul lui Dumnezeu, adică viața veșnică, de vreme ce este hrănită cu sângele și cu trupul lui Cristos, căruia îi aparține ca parte a mădularelor sale?" (Breviar, vol. II, Lectura a doua de joi, săptămâna a III-a din timpul pascal). La fel și interacțiunea cuvântului lui Dumnezeu cu noi, cei care îl ascultăm, produce transformare, prefacere, sacrament, deoarece cuvântul nu rămâne fără rod. A doua icoană pe care vă invit să o contemplăm reprezintă Vizita lui Isus în viața noastră. Evanghelia acestei duminici ne spune în continuare că pe cel care primește și păzește Cuvântul "Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,23). Cine iubește și primește Cuvântul este vizitat de Dumnezeu Tatăl. Dar ce înseamnă a ne lăsa vizitați, a primi pe cineva în vizită? De obicei când se anunță o vizită ne pregătim, devenim mai mult sau mai puțin neliniștiți, agitați, preocupați, pentru că vrem să primim pe oaspeți cât mai bine, vrem să facem o imagine bună de gazdă, să nu ne lipsească nimic, să se simtă bine oaspeții în casa noastră. Dar este bine să ne întrebăm: la baza acestei pregătiri am pus cu adevărat iubirea? Dacă am pune iubirea pe primul loc nu am mai fi agitați. Iubirea nu neliniștește dar calmează, aduce pacea. Astăzi mulți folosesc spații neutre pentru a se întâlni, pentru a-și întâmpina oaspeții. Rezervă o masă la un restaurant pentru a nu crea multe complicații la domiciliul lor. Să avem grijă însă că există un mare risc: să ne preocupăm doar de confort și să uităm de sentimentele de primire, de ospitalitate, de iubire, care reprezintă adevărate virtuți creștine! Să nu cumva să ratăm astfel șansa unei întâlniri cu Dumnezeu odată cu oaspeții pe care îi primim într-un spațiu neutru și nu al nostru! Ce ar spune Isus care vrea să ne viziteze pe noi, care vrea să se adreseze sufletului nostru iar noi nu am fi la dispoziție, nu am avea timp pentru el și am pune pe alții să-l primească, să-l servească. Ce ar avea de spus Isus unui tată sau unei mame care și-ar trimite copiii duminica la biserică, explicându-le cât de important este să participe la sfânta Liturghie dar ei nu i-ar însoți pretinzând că au atâtea alte lucruri de făcut sau că e unica zi în care se pot odihni după o săptămână de muncă? Să exersăm deci ospitalitatea la noi acasă, dar mai ales în sufletul nostru. Isus nu vrea doar să ne facă o vizită, dar vrea să rămână la noi, vrea să rămână cu noi, să ne fie sprijin în slăbiciune, siguranță în momente de îndoială, reconfortare când suntem obosiți. Vrea să ne ofere darul iertării și milostivirii sale când suntem împovărați de păcate. Să nu-l lăsăm singur, uitat de noi înșine în propria noastră casă, în sufletul și în viața noastră, în preocupările noastre zilnice, pentru că numai el ne poate garanta fericirea pe care o căutăm clipă de clipă. În sfârșit să ne îndreptăm spre a treia icoană pentru a contempla Darul păcii celui Înviat: "Pace vă las vouă. Pacea mea o dau vouă" (In 14,28) Isus înviat ne oferă pacea sa. Ne lasă nouă pacea. Ne încredințează acest dar sublim. Pune un dar atât de mare la dispoziția noastră, oameni atât de fragili, de nestatornici, de schimbători, de păcătoși! Și mai mult decât atât trebuie să înțelegem că nu ne oferă câte ceva, câteva firimituri din pacea sa. Dar toată pacea ne-o încredințează nouă. Ce mare dar! Și în același timp ce mare responsabilitate! Ce facem noi cu acest dar sublim? Cum îl folosim? De ce întâlnim atunci în mod paradoxal atâtea neînțelegeri? Atâtea conflicte? Nu dorim noi pacea? Nu o primim noi de la Dumnezeu? Atunci de ce răsună în atâtea părți ale lumii strigătul celor răpuși de sărăcie, de violență, de războaie? Câte persoane, scufundate într-un ocean de durere, imploră ajutor în situația lor grea de suferință fizică și morală! Ce putem face noi? Desigur că suntem chemați să ne manifestăm solidaritatea, să ajutăm prin gesturi concrete de iubire fraternă. Dar mai mult decât atât suntem chemați să ne deschidem inimile înaintea lui Cristos cel care a murit și a înviat. Iar el, venind în inima noastră, să ne găsească cu lista pregătită a tuturor conflictelor personale, familiare, din comunitate, din societatea în care trăim și din lumea întreagă. Să i le spunem lui în rugăciune, să i le oferim lui în jertfa sfintei Liturghii. Pentru că așa cum spunea sfântul papă Ioan Paul al II-lea, "acolo unde intră Cristos cel Înviat, intră odată cu el adevărata pace!" Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În această duminică și primă zi a lunii mai îl sărbătorim și pe sfântul Iosif, muncitorul. Îl cunoaștem din evanghelii ca un om al tăcerii dar în același timp al trăirii cuvântului divin în inima sa. Îl regăsim ca pe un om drept, ospitalier, primind vizita îngerului trimis de Dumnezeu și acceptând planul pregătit din veșnicie pentru venirea Mântuitorului, Iosif fiind rânduit să devină tată purtător de grijă al său pe acest pământ. Cu toată această misiune deosebită primită din partea lui Dumnezeu, sfântul Iosif nu încetează să lucreze cu umilință și devotament pentru a-și întreține familia, pentru a o ocroti și a-i asigura liniștea necesară. Să invocăm astăzi mijlocirea lui alături de cea a Sfintei Fecioare Maria, căreia îi dedicăm o devoțiune specială în toată luna mai. Ei să ne învețe cum să ascultăm și să păzim cuvântul divin, chiar și în mijlocul ocupațiilor și a muncii noastre zilnice, astfel încât Cristos cel viu să-și facă locuință și în sufletele noastre și să ne aducă pacea sa. Amin. 1 mai 2016 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 6-a a Pastelui: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |