Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 5-a a Paștelui

Fap 14,20b.21b-27; Ps 144; Ap 21,1-5; In 13,31-33a.34-35

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Evanghelia pe care tocmai am ascultat-o reprezintă începutul unui lung dialog pe care Isus îl are cu ucenicii săi la ultima cină, adică doar cu câteva ore înainte de a începe drumul pătimirii și al morții sale. Este vorba despre acel discurs de adio, prin care Isus vrea să le transmită ucenicilor săi ceea ce era cel mai important pentru ei, după ce aveau să rămână singuri. Am putea spune că e vorba despre un fel de testament. E vorba de acele cuvinte pe care cineva le rostește înainte de a pleca din această lume, înainte de marea despărțire. De obicei, ultimele cuvinte rostite de o persoană sunt tratate cu mult respect de către cei care îl ascultă și rămân întipărite profund în minte și în inima lor.

Așa s-a întâmplat și cu ucenicii lui Isus, după ce l-au ascultat pe Isus în acea seară. Unul dintre ei, Ioan, ne prezintă cuvintele și gesturile lui Isus de la ultima cină în cinci capitole din evanghelia sa. Fragmentul pe care l-am ascultat astăzi urmează imediat după ce Isus săvârșește gestul sublim, plin de semnificație, al spălării picioarelor ucenicilor și după ce dezvăluie cu multă tulburare și durere în suflet că unul dintre ei, adică Iuda, îl va trăda.

Cu toții ne dăm seama ce suferință poate să fie în sufletul unei persoane care se simte trădată în mod grav de un prieten. Atunci când cel care te trădează este un dușman, lucrurile sunt poate mai ușor de acceptat. Dar când trădătorul este unul dintre cei apropiați, lovitura este teribilă.

Acest lucru îl experimentăm poate și noi și l-a experimentat cu siguranță și psalmistul când a exclamat plin de durere: "Căci dacă un dușman m-ar fi insultat, l-aș fi suportat. Dacă cel care mă urăște s-ar fi ridicat cu orgoliu asupra mea, poate m-aș fi ascuns de el. Dar ești tu, om asemenea mie, prietenul meu și omul meu de încredere, cu care mă înțelegeam așa de bine și mergeam cu însuflețire spre casa lui Dumnezeu".

În acea seară, atmosfera în care se afla grupul ucenicilor împreună cu Isus era dramatică. Unul dintre ei tocmai plecase, ca să trădeze grupul, să-și denunțe prietenii. I-a părăsit pe aceia cu care a trăit luni sau ani de zile în comunitate, având același ideal. Iată, ușa cenacolului se deschide, iar Iuda iese pentru a-și duce la îndeplinire planul său de a-l da pe Isus pe mâna sinedriului. "Și era noapte", notează evanghelistul. Noaptea păcatului, noaptea principelui acestei lumi. Pare surprinzător și oarecum paradoxal faptul că tocmai în acest context dramatic, când totul pare că se termină cum nu se poate mai rău și mai dureros, Isus își anunță gloria sa. "Acum a fost glorificat Fiul Omului și Dumnezeu a fost glorificat în el". Iar dacă Dumnezeu a fost glorificat în el, și Dumnezeu îl va glorifica în el însuși și-l va glorifica îndată. De cinci ori este folosit verbul "a glorifica" în această frază. O insistență și o frecvență care pare nepotrivită sau măcar excesivă în contextul în care aceste cuvinte sunt pronunțate de Isus în cenacol, cu doar câteva ore înainte de prinderea sa și condamnarea sa la moarte.

Pentru noi, moștenitori ai gândirii greco-romane, "a fi glorificat" înseamnă a fi aplaudat, a primi laudele altora, a fi onorat, a ajunge într-o funcție prestigioasă, a deveni faimos. Pentru Isus, însă, "gloria" însemna altceva. Însemna triumful binelui, însemna împlinirea planului lui Dumnezeu de mântuire a lumii, iar acest plan avea să se împlinească prin cel mai mare gest de iubire și de dăruire, pe care Isus putea să-l realizeze, adică prin pătimirea, moartea și învierea sa, care începea chiar în acel moment, odată cu trădarea lui Iuda.

Pentru a triumfa binele, iubirea și adevărul era nevoie de trecerea prin marea încercare: crucea. Crucea care devine astfel sânul matern al adevăratei vieți. Cu câteva zile mai înainte, Isus clarificase în ce constă gloria sa. "A venit ceasul ca Fiul Omului să fie glorificat. Adevăr, adevăr vă spun, dacă bobul de grâu care cade în pământ nu moare, rămâne singur. Însă, dacă moare aduce mult rod". Gloria la care se referă nu este altceva decât epifania sau manifestarea iubirii totale a lui Isus până la moartea sa pe cruce. "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi", va spune Isus tot în acea seară.

Semnul dramatic și violent al crucii devine momentul culminant în care se dezvăluie lumii iubirea Sfintei Treimi. Gloria ce-l așteaptă pe Isus este momentul în care dându-și viața va revela lumii cât de mare este iubirea lui Dumnezeu pentru om. De fapt, aceasta este singura glorie pe care Isus o promite și discipolilor săi.

Se spune că un tânăr, dornic de o trăire mai profundă a credinței, s-a dus odată la o mănăstire să-i ceară sfat unui bătrân călugăr. "Părinte, dați-mi, vă rog, o carte din care să pot învăța cel mai bine cum trebuie să fie un creștin, cum trebuie să gândească, ce trebuie să facă, o carte care să-mi explice toate aceste lucruri". Călugărul i-a spus că are o asemenea carte în chilia sa și s-a dus să o aducă, însă după câteva clipe s-a întors ținând în mână o cruce, pe care i-a întins-o tânărului. Văzându-l mirat, i-a spus: "Fiule, crucea este cea mai de seamă învățătură pe care Dumnezeu i-a dat-o omului. Pentru noi, Mântuitorul s-a jertfit pe cruce, arătându-ne astfel ce înseamnă să iubești, fiindcă a făcut acest lucru din dragoste pentru oameni. Crucea este tocmai calea prin care omul ajunge la iubire, adică la Dumnezeu. Cel ce știe să-și poarte crucea, poartă cu el, în același timp harul și iubirea lui Dumnezeu. De aceea, crucea nu este o povară, ci o bucurie. Când te dăruiești celui drag, nu o faci cu tristețe și cu reținere, ci cu bucurie și entuziasm. Crucea înseamnă, deci, curaj, răbdare, dar mai ales dragoste. Doreai o carte pe care să o citești cu ochii și a cărei învățătură să-ți lumineze mintea. Iată, în schimb, crucea, o carte pe care o vei citi cu sufletul și a cărei învățătură îți va lumina întreaga viață".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cine înțelege bine și corect misterul crucii, descoperă esența iubirii divine și umane. În evanghelia de astăzi, după manifestarea gloriei divine drept culme a iubirii, Isus lasă ucenicilor în testament marele său consemn: "Copilașii mei, încă puțin timp mai sunt cu voi. Vă dau o poruncă nouă: Să vă iubiți unii pe alții. Precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții". Unii lasă în testament bani sau bunuri materiale, lasă moșteniri de tot felul. Isus ne lasă o poruncă: "Copilași, încă puțin mai sunt cu voi". Sunt cuvinte de o tandrețe, sunt cuvinte materne. Este singura dată în toate evangheliile când Isus folosește acest limbaj: "Copilașii mei". Isus știe că a sosit momentul ca să plece din această lume. El știe că în această seară pe care o trăiește cu prietenii săi, că această seară este ultima. Îi va lăsa singuri, fără prezența lui sensibilă, umană, vizibilă. Va fi timpul absenței.

Lumea de astăzi își pune deseori problema absenței aparente a lui Dumnezeu. Dar Isus ne spune ceva important tocmai despre acest subiect. El anunță noul său mod de a fi prezent. Iubirea și comuniunea dintre ucenicii săi devine semnul vizibil al prezenței sale. "Dacă cineva mă iubește va ține cuvântul meu. Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el". Dacă ne iubim unii pe alții, Dumnezeu rămâne în noi.

Da, iubirea adevărată este o prezență reală a lui Dumnezeu. "Ceea ce faceți celui mai mic dintre frații mei, mie îmi faceți". Isus este prezent în orice om care are nevoie de mine și pe care eu îl slujesc. Absența lui Dumnezeu în lumea noastră modernă nu este altceva decât absența manifestării din partea noastră a acestei iubiri. Noutatea cea mai mare a acestei porunci constă în faptul că ucenicii sunt chemați să iubească așa cum a făcut-o Isus: "Așa cum eu v-am iubit pe voi, să vă iubiți și voi unii pe alții". Adică până la a fi dispuși să-și dea viața pentru ceilalți.

În sfârșit, Isus ne lasă în testament, în acea seară, și cartea noastră de identitate. "Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții". Multe categorii de oameni, multe grupuri specifice se identifică prin diferite semne, prin uniforme, ș.a.m.d. Noi, creștinii, putem să ne identificăm printre ceilalți tocmai prin acest semn vizibil lăsat de Isus: "Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții". Și nu e vorba doar de teorie.

Într-adevăr, la începutul creștinismului, păgânii, văzându-i pe creștini cum trăiau, spuneau cu admirație: Iată-i cum se iubesc. Dacă vrem să purtăm cu demnitate numele de creștin, și despre noi ar trebui să se poată spune la fel: Iată-i cum se iubesc.

Ajută-ne, Doamne, să venim cu bucurie și să respectăm testamentul tău. Amin.

24 aprilie 2016

Pr. Benone Lucaci


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
448 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 5-a a Paștelui:

Anul C
6 mai 2007 - Pr. Alois Fechet
2 mai 2010 - Pr. Cornel Cadar
28 aprilie 2013 - Pr. Corneliu Berea, SVD

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat