|
Anul C Fap 5,12-16; Ps 117; Ap 1,9-11a.12-13.17-19; In 20,19-31 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Mă bucur deosebit de mult să pot fi prezent aici împreună cu dumneavoastră azi în sărbătoarea Divinei Îndurări pentru a preamări pe Dumnezeu cel "bogat în milostivire" în această a doua duminică a Paștelui. Duminica de azi este cunoscută sub trei denumiri și anume: a) Duminica Tomei, datorită evangheliei pe care am ascultat-o; b) Duminica Albă, amintindu-ne de tradiția veche când cei care fuseseră botezați în noaptea de Paști purtau timp de 8 zile niște tunici albe iar în duminica albă reveneau la îmbrăcămintea obișnuită; c) și a treia denumire, de dată recentă, e duminica Divinei Îndurări, așa cum a voit s-o numească papa sfântul Ioan Paul al II-lea. Toate cele trei denumiri: Duminica Tomei, Duminica Albă, Duminica Divinei Îndurări ne duc cu gândul la un atribut esențial al lui Dumnezeu și anume cel care se referă la iubirea binevoitoare, milostivă, îndurătoare și iertătoare a unui Dumnezeu care nu ține contabilitatea slăbiciunilor și greșelilor omului, dar ca un tată iubitor ne oferă cu gingășie îmbrățișarea sa plină de afecțiune paternă și maternă, îmbrățișare care ne aduce bucurie, liniște, pace, mulțumire, satisfacție și în același timp curaj, lumină și putere pentru a rămâne mereu pe drumul ce duce către casa părintească. Mi-aș permite o întrebare, ba chiar trei: dumneavoastră, cum îl vedeți pe Dumnezeu? Ce raport există între dumneavoastră și Dumnezeu? Vă temeți mai mult de dreptatea lui sau vă încredințați mai degrabă iubirii lui milostive, declarându-i căință sinceră pentru păcate și dorință hotărâtă de rectificare a vieții? Cât mă privește, eu merg pe varianta a doua: încerc să privesc către Dumnezeul cel drept, să trăiesc în adevărul pe care mi l-a făcut cunoscut, să împlinesc planul pe care l-a avut cu mine când m-a chemat la viață; dar în același timp, conștient de lipsurile mele, mă las în brațele milostivirii sale, sigur fiind că el prin strategiile sale va găsi mijloacele și metodele cele mai potrivite, fie ele chiar și dure, de a mă lumina, mângâia, încuraja și întări, ca să mă îndrept mereu spre el și să rămân legat de el. Revenim la lecturile de astăzi. În ultima săptămână am ascultat multe pasaje din Faptele Apostolilor; am admirat credința și curajul ucenicilor lui Isus în a proclama învierea sa, predica lor fiind confirmată de multe semne și minuni, așa cum ne arăta fragmentul de azi. Numărul celor care credeau se mărea din ce în ce mai mult iar poporul îi preamărea pe apostolii care vindecau pe cei chinuiți de duhurile necurate și pe bolnavii aduși pe paturi și tărgi; este interesantă indicația că unii dintre bolnavi se vindecau chiar și atunci când umbra lui Petru cădea asupra lor. Petru, contaminat de iubirea milostivă a lui Dumnezeu, săvârșește semne și minuni în folosul celor care se încredințează îndurării divine. Poate ne întrebăm de ce azi nu se mai verifică aceste intervenții minunate ale lui Dumnezeu. Răspunsul nu e că Dumnezeu nu mai este milostiv, ci noi nu mai vrem să fim contaminați de iubirea îndurătoare a lui Dumnezeu sau nu ne deschidem milostivirii sale, iar prin comportamentul nostru refuzăm gingașa sa îmbrățișare. Ne lipsește credința și încrederea în bunătatea, îndurarea și milostivirea divină, iar uneori, uitând că facem parte din marea familie a lui Dumnezeu, suntem nemiloși și neîndurători cu cei de lângă noi și atunci lipsa de milă și neîndurarea față de aproapele se răsfrânge asupra noastră, ne rigidizează, ne închistează în noi înșine și blochează intrarea și accesul milostivirii lui Dumnezeu în sfera în care trăim și ne mișcăm. Sau referindu-ne la lectura a doua din Cartea Apocalipsului (1,9-11a,12-13.17-19) ne întrebăm cum se întâmplă că viziunile de care a avut parte sfântul Ioan, pe insula Patmos, astăzi par că lipsesc cu totul sau sunt foarte rare; răspunsul îl găsim tot în blocajul la nivel spiritual provocat de nesimțirea noastră, de refuzul de a ne deschide urechile la cuvântul mântuitor al lui Dumnezeu și de a acționa în ambientul în care trăim conform modului și exemplului de milostivire și îndurare pe care ni-l dovedește mereu și pretutindeni iubirea divină. Iar dacă e să privim la conținutul evangheliei de azi, îl găsim pe Isus milostivul care întră în cenacolul ferecat, îi liniștește pe discipoli, de două ori le oferă pacea, suflă asupra lor pe Duhul Sfânt și-i trimite în lume ca să ierte păcatele oamenilor. Îndreptându-se spre Toma, pe care noi deseori îl condamnăm peste măsură, plin de milostivire îi înțelege nedumerirea și-l invită prietenește să se convingă de marele eveniment al învierii sale. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată cum acționează Dumnezeu: cu răbdare, lin, suav, înțelegător, cu dorințe de bine și de pace, cu semne atractive și îmbietoare. Și el se comportă în felul acesta nu doar cu cei care au sufletul neprihănit, care sunt îmbrăcați în veșminte albe și nepătate ca cei de curând botezați, ci chiar și cu cei care trăiesc în tristețe și disperare, sunt departe de el și nu ar merita gingășia, milostivirea și iubirea sa îndurătoare. Întorcându-ne la a treia denumire a duminicii de astăzi, Duminica Divinei Îndurări, aș vrea să blochez de la început exprimarea că ar fi o "treabă poloneză" promovată de doi polonezi, respectiv sfânta Faustina și sfântul Ioan Paul al II-lea. Găsim doctrina despre divina îndurare, în Franța cu sfânta Tereza a Pruncului Isus, o găsim puternic exprimată în Italia la fericita Maica Speranța de la Collevalenza; Maica Tereza de Calcutta este femeia compasiunii față de cei săraci, marginalizați și bolnavi, considerați rebuturile omenirii; sau pentru că chiar astăzi are loc la Gherăești întâlnirea generală a Persoanelor Consacrate din dieceză, cum explicați activitatea atâtor congregații călugărești care sunt marcate de carisma milostivirii? Întâlnim doctrina despre divina îndurare la ultimii papi ai secolului trecut și începutul secolului nostru. E suficient să răsfoim enciclica Dives in misericordia a sfântului Ioan Paul al II-lea sau Misericordiae vultus a papei Francisc, "papa milostivirii", și vom găsi motivațiile înființării acestei Sărbători. Prin declararea Jubileului Extraordinar al Milostivirii, papa dorește ca noi să trăim un an al reînnoirii spirituale, un an al întâlnirii cu Cristos, chipul milostivirii Tatălui, un an al convertirii, un an al redescoperirii milostivirii, un an al reînnoirii raportului cu Dumnezeu și aproapele, un an pentru a aprofunda credința. Suntem invitați cu toții să primim milostivirea pentru ca apoi să o putem oferi celor din jurul nostru. Și o putem oferi altora practicând faptele de milostenie trupească și sufletească, așa cum ne-au fost prezentate și aici în catedrală la predicile din Postul Mare. Sunt sigur că mulți dintre dumneavoastră aveți acasă la loc de cinste icoana cu Isus Milostivul; nu mă îndoiesc că o bună parte dintre creștini, și aici mă refer și la frații greco-catolici și ortodocși, recită zilnic Coronița sau Rozariul Divinei Îndurări în particular, în familie sau în grup; sper că foarte mulți credincioși timp de 9 zile, începând cu Vinerea Sfântă s-au rugat Novena către Divina Îndurare; dacă n-ați făcut-o încă, o puteți face începând cu 29 aprilie, în Vinerea Mare înainte Paștele Ritului Oriental. Și în acest an jubiliar, nu pierdeți ocazia de a trece prin Poarta Sfântă a Milostivirii făcându-vă vrednici de a primi harurile, binecuvântările și indulgențele oferite de Dumnezeu prin intermediul Bisericii. Închei spunând cu sfânta Faustina și împreună cu Dumneavoastră: Isuse, mă încred în tine! Amin. 3 aprilie 2016 Pr. Alois Fechet [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a a Pastelui: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |