|
Anul C Dt 26,4-10; Ps 90; Rom 10,8-13; Lc 4,1-13 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În fiecare an la Miercurea cenușii începem timpul sfânt al Postului Mare cu ceremonia impresionantă a binecuvântării și impunerii cenușii. Nu este nicidecum un rit macabru care să intenționeze să paralizeze bucuria, optimismul, energia și dragostea de viață ce trebuie să ne caracterizeze, ci, dimpotrivă, acest rit vrea să ne reamintească tuturor că, în ciuda faptului că acest trup este destinat morții și descompunerii el va învia și se va reuni cu sufletul nemuritor din noi. Altfel spus, ritul impunerii cenușii vrea să ne ajute să redescoperim sămânța nemuririi, sădită de Cristos în adâncul inimii noastre, și astfel, să ne inspire speranță, bucurie, entuziasm și dragoste de viață. De aceea itinerarul de 40 de zile pe care îl vom parcurge începe, cu cenușa și se termină cu Învierea, începe cu moartea și se termină cu viața. Viața lui Isus s-a schimbat total după ce a fost botezat în râul Iordan, când a fost proclamat de Tatăl ceresc drept: "Fiul său iubit în care își află toată bucuria" (Mc 1,11) și a fost uns de Duhul Sfânt. Până atunci trecuse, în ochii tuturor, drept fiul tâmplarului din Nazaret. Înainte de a-și începe misiunea pentru care a venit pe pământ, Isus simte nevoia să se retragă, singur, în pustiu. Pentru el, pustiul constituie un loc preferat: aici nimeni și nimic nu l poate despărți de Dumnezeu; aici se refugiază când vrea să se roage, să se pună la adăpost de insistența lumii prea incomodă uneori; aici îi adună pe ucenici spre a se odihni puțin; aici atrage mulțimile când vrea să le dea o adevărată lecție despre providența divină și pentru ele înmulțește pâinile; tot de aici, ca de la o catedră, ne vorbește și nouă astăzi dându-ne o lecție practică despre ispită. Isus s-a retras în pustiu ca să trăiască în intimitate numai cu Tatăl său, să nu fie deranjat de nimeni și de nimic, nu s-a preocupat nici măcar de o bucată de pâine și puțină apă. Și iată că evanghelistul Luca ni-l prezintă pe Isus asaltat de diavol cu mai multe ispite. Două învățături practice vă invit să reținem: Nimeni nu este scutit de ispite: nici măcar Fiul lui Dumnezeu. Și al doilea gând: ispita respinsă nu este păcat. Din faptul că și Isus a fost ispitit înțelegem că, în sine, ispita neacceptată, nu este păcat. Ispititorul se apropie de Isus tocmai când acesta postea și se ruga; și îl ispitește nu o dată, ci de trei ori și culmea citând la perfecție din Sfânta Scriptură. Știm bine că Isus s-a făcut asemenea nouă în toate, în afară de păcat. Deci: dacă ispita ar fi fost un păcat, Cristos nu s-ar fi lăsat ispitit. Din faptul că însuși Cristos a fost ispitit mai înțelegem că niciun om nu va fi scutit de ispite. Noi suntem soldații lui Cristos; și dacă ispititorul a avut îndrăzneala, obrăznicia să se apropie de comandantul nostru, cum ne va lăsa el în pace pe noi, simpli soldați? Sfântul Paul n-a fost nici el scutit de ispite ci dimpotrivă a fost atât de chinuit în trupul său, încât de trei ori s-a rugat stăruitor lui Dumnezeu să-l elibereze de ele și Dumnezeu nu i le-a luat ci i-a dat doar puterea să le învingă spunându-i: "Îți este suficient harul meu" (2Cor 12,9). Mai mult, nu ispitele ar trebui să ne neliniștească ci lipsa lor. Un câine nu latră la cei ai casei, nu mușcă pe prieteni sau pe stăpâni, ci numai pe străini și pe dușmani. Atâta vreme cât ispititorul latră și vrea să ne muște, înseamnă că nu suntem prietenii, ci dușmanii lui și acesta este un lucru foarte bun. Dumnezeu a permis ca prin lupta cu ispitele să cucerim împărăția cerului. Iată ce spunea sfântul Petru Damian în sensul acesta: "Nu se ajunge la coroană decât prin victorie și nu există victorie fără luptă!". Diavolul ne atacă pentru că el vrea să se răzbune pe Dumnezeu, încercând să sfâșie chipul și asemănarea lui din noi. Așadar, luptându-ne cu ispititorul apărăm cauza lui Dumnezeu. Și ce luptă poate fi mai nobilă decât aceasta? Și cum nu ne va răsplăti Dumnezeu după ce i-am apărat interesele! Și dacă viața noastră este un război neîntrerupt cu dușmanul sufletului nostru, ca niște adevărați soldați ai lui Cristos, trebuie să cunoaștem puțină strategie, ca să putem dejuca tactica de luptă a ispititorului și a ieși învingători din confruntarea cu el. Mai întâi de toate să fim curajoși. Când diavolul vine și ne ispitește, dacă ne vede energici și hotărâți de a-i rezista își pierde curajul și dă înapoi; în schimb, dacă simte că suntem slabi, că ne temem de el, obrăznicia lui crește și suntem pierduți. De aceea ne zice sfântul Iacob: "Împotriviți-vă diavolului și el va fugi de voi" (Iac 4,7). Bine remarcă și sfântul Ieronim comentând a treia ispitire a Mântuitorului din evanghelia de astăzi. De pe acoperișul templului, ispititorul îl îndeamnă: "Aruncă-te jos de aici!". Ați remarcat? Doar l-a îndemnat să se arunce singur, dar nu l-a îmbrâncit. Iată, aceasta este tactica diavolului. El nu-și dorește nimic mai mult decât căderea oamenilor și cu toate acestea el nu poate decât să-i îndemne pe oameni să se arunce singuri în prăpastie, dar nu-i poate îmbrânci. Sfânta Tereza cea Mare care a avut atacuri grele de îndurat din partea diavolului ne spune în scrierile sale că nu s-a temut niciodată de acest mizerabil dușman. "Luam în mână o cruce - spunea ea - și Dumnezeu îmi dădea curaj, încât aș fi putut să-i atac eu pe toți diavolii laolaltă. Simțeam că i-aș fi învins pe toți și le spuneam: «Haideți, veniți cu toții, să vă văd ce sunteți în stare să-mi faceți». Nu mă temeam de ei mai mult decât de muștele care mă necăjeau!"... Așadar curaj. Diavolul trebuie înfruntat. Nu vă temeți de el! O altă strategie în lupta cu diavolul este aceea de a întări punctele slabe ale ființei noastre. "Dușmanul vostru, diavolul, - scrie sfântul Petru - ca un leu care rage, dă târcoale căutând pe cine să înghită" (1Pt 5,8). De ce dă târcoale? De ce se învârte în jurul nostru? Spre a găsi punctul slab, exact ca și asediatorii când vor să ia cu asalt o cetate, mai întâi o înconjoară să vadă unde e mai slabă, unde e vreo spărtură, pentru ca acolo să-și concentreze atacul. În timp ce Cristos postea în pustiu, 40 de zile, ispititorul i-a dat târcoale mereu până când a văzut că Isus a flămânzit și atunci, a crezut el că a găsit punctul slab: foamea, și l-a ispitit prin lăcomie: "Spune acestor pietre să se transforme în pâini...". Pentru noi, punctul slab poate fi mândria, lăcomia, necumpătarea, nervozitatea, ș.a.m.d. Armele pe care trebuie să le folosim împotriva dușmanului sunt cele pe care le-a folosit și Cristos în pustiu împotriva ispititorului: postul și rugăciunea. Nu numai postul de la mâncare, dar mai ales postul de la băutură, de la distracții periculoase, de la filme, cărți, emisiuni care ne-ar duce la ruină sufletească. Și în al doilea rând să însoțim postul cu rugăciunea. Spuneam că ispita în sine nu este păcat, dar poate deveni păcat din clipa în care am accepta-o. Cu toate acestea nu trebuie să cochetăm cu diavolul. Eva s-a întins la vorbă cu el și în cele din urmă s-a ars. În lupta noastră cu ispititorul trebuie să-l respingem imediat, să nu admitem ispita nici măcar o clipă. Dacă stând lângă sobă vedem că a sărit o scânteie pe haina noastră, dacă stingem imediat scânteia, haina a rămas intactă; dar dacă întârziem numai o clipă, scânteia ne-a făcut cel puțin o gaură în haină, ne-a stricat-o. La fel stau lucrurile și cu ispitele: dacă le refuzăm din capul locului nu e păcat, dar dacă întârziem chiar numai o clipă, ea a produs o breșă în sistemul nostru de apărare. Și ca această breșă să nu se producă să folosim și noi armele care lui Isus i-au adus victoria împotriva Satanei: rugăciunea, postul și citirea constantă a Sfintei Scripturi. 14 februarie 2016 Pr. Viorel Ababei [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |