Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a după Crăciun

Sir 24,1-2.8-12; Ps 147; Ef 1,3-6.15-18; In 1,1-18 (1,1-5.9-14)

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am citit într-un ziar că unii oameni de știință au constatat că un bărbat obișnuit rostește între 2.000 și 4.000 de cuvinte pe zi, în timp ce femeile rostesc între 8.000 și 9.000 de cuvinte. Tot ei spun că diferența s-ar vedea în familii seara. Atunci, în mod normal, bărbatul și-a terminat cele 4.000 de cuvinte. Astfel că în timpul unui an sunt pronunțate de la unul la două milioane de cuvinte, iar dacă cineva le-ar aduna și le-ar transcrie, s-ar forma o bibliotecă destul de mare.

Nu știu cât este de adevărată această statistică, dar dacă am revedea cuvintele rostite într-un an, oare ce am descoperi? Am fi mulțumiți? Cred că sunteți de acord cu mine că de prea multe ori cuvintele noastre au fost doar o vorbărie, au fost cuvinte fără conținut, poate o vorbire de rău a altuia, poate înjurături sau blesteme. Oare, ce proporție din cuvintele noastre au fost adresate lui Dumnezeu sau au fost despre Dumnezeu?!? Avem un dar extraordinar, cuvântul, darul vorbiri, darul rostirii cuvintelor. E foarte puternic cuvântul. E creator, dar și distrugător. Câte cuvinte nu ne-au dat forța să mergem mai departe într-un moment dificil? Dar și de câte ori unele cuvinte ne-au rănit enorm, au distrus relații sau ne-au pierdut încrederea în cel de lângă noi?

Îmi dau seama deseori cât de greu este să vorbești, să-ți găsești cuvintele potrivite la timpul potrivit. Cât de greu găsesc părinții cuvinte potrivite pentru copiii lor. Cât de dificile sunt cuvintele rostite între soți. Iar papa Francisc insistă asupra importanței dialogului în familii. "În familie să se adune cu toții în jurul mesei, dar să se lase telefoanele, smartphone-urile sau tabletele", spune el. Insistă pentru că e conștient că astăzi comunicarea dintre oameni are mult de suferit. Avem o gură pentru a vorbi și două urechi pentru a asculta, dar parcă toți vorbesc și nimeni nu ascultă.

În această duminică, Biserica ne amintește că există cineva care ne poate transforma vorbirea; vorbirea cu Dumnezeu și vorbirea cu oamenii. Este cineva care poate să ne transforme cuvintele. Și acesta este tocmai Cristos, Cuvântul Tatălui care a venit în lume, așa cum ni-l prezintă evanghelistul Ioan în prologul său. Este textul pe care l-am ascultat la evanghelie. Ioan ne amintește că acest Cuvânt e capabil să ne redreseze viața, să o reorienteze după planul pe care Dumnezeu îl are pentru noi. Desigur, totodată, Dumnezeu ne pune un pic în criză: Trebuie să aleg un Dumnezeu care în loc să-mi rezolve problemele mi le complică, deoarece îmi cere să mă schimb? În loc să-mi îndepărteze dușmanii, îmi spune să-i iert? În loc să-mi îndepărteze suferința, boala, greutățile, el îmi spune să le accept și să le transform în fapte spre mântuirea mea? Și, mai mult, îmi mai spune că acestea, împreună cu el devin ușoare, devin un jug plăcut!

În acest sens, ne ajută evanghelistul Ioan. După ce a scris evanghelia sa, când a terminat-o, el a simțit că îi lipsește ceva, și astfel a scris prologul, un fel de poezie, de imn. Spun exegeții că acesta se putea cânta. Acest text este tocmai o sinteză a tot ceea ce a înțeles apostolul și evanghelistul Ioan despre Dumnezeu și bineînțeles despre Cristos. Poate părea prea teologic, un pic greu de înțeles, dar sunt lucruri extraordinare pe care vrea să ni le fixeze bine în minte.

Înainte de toate, se vorbește despre un început, și ne ducem cu gândul la Cartea Genezei, când Dumnezeu a creat cerul și pământul. Apoi, Ioan ne vorbește despre un alt început. Dumnezeu, care există, care este prezent, este definit ca fiind Cuvântul, sensul cuvintelor. Astfel, Ioan ne spune că Dumnezeu există și poate fi întâlnit, este inteligibil, este rațional, el se comunică. În timpul Adventului, Ioan Botezătorul ne zicea să pregătim calea Domnului pentru că Domnul vine. Nu noi ajungem sau ne urcăm la Dumnezeu. Nicio filozofie, nicio cultură nu poate ajuta omul să ajungă la Dumnezeu. De aceea, a coborât el printre noi. În sânul Sfintei Treimi există comuniune, există iubire, dar la momentul stabilit, a coborât la noi Cristos pentru a învăța limbajul nostru și să-l transforme. Astfel el a devenit comunicatorul chipului Tatălui. Ne-a învățat, prin gesturi și cuvinte, cum este Dumnezeu și cum putem să ajungem la el.

În Cuvântul făcut trup se descoperă relația necesară între comunicare și mărturie, care ar trebui să se găsească și în viața noastră: faptele lui Cristos confirmă cuvintele, iar cuvintele scot în evidență sensul faptelor. Cristos ne învață că există un limbaj universal pentru a comunica, acela al iubirii. De la atenția față de cei mai mici și mai slabi, până la sacrificiul dreptului nevinovat, incapabil să rostească cuvinte de condamnare nici chiar pe cruce, dar numai de iertare, toată viața lui Cristos reprezintă un mare cuvânt care ni-l descoperă pe Dumnezeu.

Sfântul Ioan prin acest nemaipomenit poem sintetizează istoria mântuirii. El scoate în evidență o lumină care nu este învinsă de întuneric, dar nici nu este, din păcate, primită de către toți oamenii. Totuși cineva l-a primit, iar unde este primire, acolo ajunge salvarea, acolo ajunge mântuirea. Isus este această lumină, care există din veșnicie ca fiu veșnic al Tatălui. El este Cuvântul ieșit din gura sa, înțelepciunea care este ieșită din gura Celui Preaînalt și a intrat în istorie. Dumnezeu, prin Cuvânt, a creat lumea înainte de toate. Prin Cuvânt, Dumnezeu a creat universul. Proiectantul este Tatăl, iar proiectul este Fiul. Lumea a fost realizată de acest mare arhitect, după modelul proiectului. Contemplând lumea, noi contemplăm de fapt înțelepciunea lui Dumnezeu, îl recunoaștem pe Fiul. Înțelepciunea, logos-ul, cuvântul lui Dumnezeu era în lume, iar lumea a fost creată prin el. Și cu toate astea, lumea nu reușește să-l recunoască.

Este o problemă de multe ori chiar și pentru noi. Ne este greu să recunoaștem prezența lui Dumnezeu. Ne este greu să recunoaștem acțiunea sa. Ne este greu să recunoaștem Cuvântul său, în mijlocul atâtor cuvinte. Suntem bombardați de mesaje, de idei, de imagini, de discursuri. Dar recunoaștem noi în toate aceste zgomote Cuvântul lui Dumnezeu? Recunoaștem noi înțelepciunea sa în viața noastră, că Dumnezeu lucrează în existența noastră? În mod concret. Recunoaștem că tot ceea ce se întâmplă nu este din întâmplare, dar este legat de un curs înțelept și chibzuit?

Poate că de multe ori procedăm în viața noastră de credință după modelul automatului de cafea sau de băuturi răcoritoare. Când vin problemele, facem o rugăciune, mergem la Liturghie, apăsăm butonul și iese rezolvarea problemelor noastre. Imediat! Din păcate, aceasta este doar o religiozitate superficială care poate duce la foarte multă descurajare dacă Dumnezeu nu răspunde la rugăciunile noastre. Cel puțin așa cum ne dorim noi. Și de aceea se îndepărtează mulți de Dumnezeu. Nu e plăcut un astfel de Dumnezeu care nu răspunde imediat. Nu știu câți dintre dumneavoastră ați fost la Lourdes. Dar pe lângă cele 69 de miracole recunoscute oficial de Biserică și cele peste 7.000 de cazuri de vindecări, cele mai multe miracole sunt cele ale credinței. Să te simți însoțit de Dumnezeu și astfel să nu te simți singur în această lume. Sincer, eu am primit o mare lecție, văzând astfel de persoane cu tot felul de boli posibile și imposibile și totuși cu un zâmbet dumnezeiesc pe chip. Pentru că îl simțeau cu adevărat pe Dumnezeu cu ei și asta era cel mai important.

Am văzut deseori în magazine cum copiii luau jucării sau dulciuri de pe rafturi și le puneau în coșurile de cumpărături ale părinților. Poate ați văzut și dumneavoastră sau poate chiar vi s-a întâmplat cu copiii dumneavoastră. Iar părinții, mama sau tata, iau jucăria sau dulciurile și le pun înapoi pe raft. Copiii încep să plângă. Dar părintele se apleacă și îi spune copilului sau scump, cu duioșie, că nu are nevoie de acea jucărie sau acele dulciuri: "Ascultă-mă pe mine! Că știu mai bine decât tine, dragul meu! Ai încredere în mine!". Și copilul, până la urmă, să potolește.

Cam așa se întâmplă și în viața noastră de credință. Poate și noi vrem multe și mărunte, îl acuzăm pe Dumnezeu de anumite probleme, uitând că de multe ori le-am provocat tocmai noi prin alegerile noastre. Și Dumnezeu se apleacă spre noi și ne spune și nouă: "Ascultă-mă pe mine! Nu ai nevoie de asta acum! Încrede-te în mine!". În aceste momente, încrezându-ne în Dumnezeu, lăsând să fie făcută voința lui Dumnezeu, demonstrăm cea mai adevărată credință, nu doar o religiozitate superficială.

"Cuvântul vine între ai săi", vine în poporul cu care Dumnezeu a încheiat alianța sa. El vine în poporul care l-a ales pe el, ca Dumnezeu al său. Vine la cei care erau pregătiți îndelung pentru a-l primi și, cu toate astea, acest popor nu l-a primit.

Nu este așa simplu să primești cuvântul lui Dumnezeu. Poate părea simplu, dar nu este. Atenție, să-l primești! Nu e de ajuns doar să-l auzi, nu e de ajuns să fii așezat pe o bancă în Biserică pentru a primi cuvântul lui Dumnezeu. E o muncă mult mai complicată, mult mai profundă. A primi cuvântul înseamnă să descoperi noutatea pe care o aduce el pentru tine, să o recunoști ca fiind cea mai potrivită pentru tine, chiar dacă implică suferință sau renunțare la ceva important în ochii tăi. A primi Cuvântul înseamnă să te lași schimbat de acest Cuvânt. Nu e ușor, nu! E chiar foarte greu să accepți acest Cuvânt! Dar uităm că nu suntem singuri și că Dumnezeu ne însoțește în acest proiect? Uităm că împreună cu el greutățile noastre, deciziile noastre grele devin ușoare, ba chiar devin un jug plăcut? Poate că uităm prea des asta!

"A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit". Poporul fidel, poporul religios, poporul care cunoștea scripturile, la momentul potrivit, iată că nu a primit Cuvântul. Aceeași situație riscăm să o trăim și noi. Continuăm să citim scripturile, ne rostim rugăciunile, îl invocăm pe Isus și riscăm să nu primim cuvântul său, să nu primim prezența sa în noi, care schimbă viața. Ancorați în schemele noastre, în fixațiile noastre, în obișnuințele noastre, în caracterul nostru. A primi cuvântul vrea să spună să lăsăm să fie creat ceva nou. Dumnezeu este Creatorul, nu noi. Noi suntem obișnuiți să repetăm mereu aceleași lucruri. Fixați! De multe ori, ceea ce numim credință este doar fixație religioasă, o obișnuință. Obișnuință a unei bănci din biserică, a unui loc, a unei rugăciuni, a unor sărbători. Obișnuință, conservare a schemei mele. Și sunt liniștit! Așa fac copiii. Îmi povestea un tată recent, că ei, dacă le place un film de desene animate, îl învață aproape pe dinafară. Vor să-l vadă doar pe acela! Și cei în vârstă sunt deseori la fel în viața de credință. Se fixează pe anumite rugăciuni, pe anumite obișnuințe religioase și le fac pe acelea și le repetă. Și le dă liniște această obișnuință. Și sunt mereu la fel. Plini de probleme, de dureri, de ranchiună, de amintiri neplăcute, de rea-voință poate. Și nu se întâmplă nimic în inimă. Pentru că nu a intrat acolo Cuvântul.

A primi cuvântul creator înseamnă să ne lăsăm eliberați, să devenim persoane noi, la orice vârstă, luminați de acest Cuvânt, care este lumina lumii, capabili de noutate, deschiși la frumos, pe care doar Creatorul o poate realiza în noi.

Tuturor "celor care l-au primit, celor care cred în numele lui, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu". Putem deveni fii ai lui Dumnezeu! Am banalizat această idee: Toți sunt fii ai lui Dumnezeu! Este adevărat. Dar evanghelia spune: "le-a dat puterea de a deveni". De la a da posibilitatea și a fi cu adevărat, în mod real, drumul este un pic mai lung. Putem să devenim, dar depinde de acceptarea noastră. Dacă îl lăsăm să acționeze în noi, devenim. Și nu este o acțiune care se realizează cu o baghetă magică, de la un moment la altul, ca și cum nimic nu ar fi fost înainte. Este un drum al întregii vieți. E un drum de maturizare, de formare, de transformare. A deveni fii ai lui Dumnezeu vrea să însemne a deveni ca el, a ne asemăna cu el. Dacă îl acceptăm, dacă îl primim, ne este dată această putere. L-am primit prin Botez, îl acceptăm prin credință, dar să-l acceptăm cu adevărat! Ca un cuvânt creator, revelator și mântuitor! Ca înțelepciunea care ne reînnoiește viața. Această putere pe care o avem, să o și exercităm, să o punem în practică! Să devenim fii ai lui Dumnezeu! Să ne lăsăm creați și recreați! Să nu ne lăsăm pe cont propriu! Suntem creați de Tatăl prin har. Și primim acest har, care să ne transforme, care să fie cu adevărat lumină care să lumineze toată viața noastră; pentru a învinge întunericul care încă mai este în noi. Cuvântul creator al lui Dumnezeu poate crea în noi o inimă nouă.

Acest Dumnezeu ne spune că ceea ce este uman este extraordinar, pentru că tocmai el este cel care a ales să se facă om. Și cine îl primește trăiește ceva extraordinar, are posibilitatea să devină fiul său, Fiul lui Dumnezeu. Tu, dragă credinciosule, dragă radioascultătorule, ești Fiul lui Dumnezeu, ești fiica lui Dumnezeu! Poți deveni un mare manager, un mare director, un mare fotbalist, o mare actor; ai putea deveni mama visurilor tinereții tale sau soțul ideal sau poți să nu fii sau să devii astea. Unicul lucru care contează este faptul că, prin Botez, ești Fiul lui Dumnezeu. Dar, folosindu-mă de cuvintele sfântul Irineu, "creștinule, devino ceea ce ești!"

3 ianuarie 2016

Pr. Adrian Blăjuță


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
357 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a dupa Craciun:

Anul C
3 ianuarie 2010 - Pr. Eduard Patrașcu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat