Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Sfânta Familie: Isus, Maria și Iosif

1Sam 1,20-22.24-28; Ps 83; 1In 3,1-2.21-24; Lc 2,41-52

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În mod obișnuit, în calendarul latin, în prima duminică după sărbătoarea Nașterii lui Cristos, sărbătorim Sfânta Familie, Isus, Maria și Iosif. Fiind a treia zi după Crăciun, astăzi se mai adaugă acestei sărbători și cea a sfântului Ioan, apostol și evanghelist. Rămânem însă împreună cu familia de la Nazaret, cea care, pentru creștini, constituie modelul de urmat.

De fapt, de ce este Sfânta Familie un model de urmat? Dacă ar fi să fim critici, știm că Iosif a vrut să o lase pe Maria chiar înainte să locuiască împreună. Ea, Maria, a rămas însărcinată prin puterea Duhului Sfânt, înainte să cunoască bărbat. Când s-a născut Isus, copilul Mariei, l-a născut într-un grajd, înconjurat de animale. Imediat după, au fost nevoiți să se refugieze în Egipt, din cauză că Irod căuta pruncul ca să-l ucidă. Întorși la Nazaret, așa cum am citit și în evanghelia de astăzi, la vârsta de doisprezece ani, Isus, în loc să se întoarcă acasă cu părinții săi, a rămas la templu fără ca aceștia să-și dea seama. Protecția copilului de astăzi aproape că i-ar fi redus de la statutul de părinți! Evanghelia nu ne spune nimic despre moartea lui Iosif, în timp ce Maria apare în câteva momente din viața publică a lui Isus, la nunta din Cana, la sinagoga de la Cafarnaum și evident pe calea crucii și sub cruce. Niciunul din cei trei membri ai familiei nu debordează de bucurie, așa cum ne-am aștepta. În familie există doar un singur copil, Isus, nu mai mulți, așa cum ne-am aștepta de la o familie deschisă spre darul vieții.

Și totuși, Sfânta Familie este model de familie. Dar să vedem de ce! Să vedem cum se poate regăsi familia de astăzi în modelul ei de la Nazaret.

În primul rând, Sfânta Familie ne spune că sacramentul căsătoriei este o vocație. Nu e întâmplător că doi tineri se plac și apoi tânărul o cere în căsătorie pe tânără. El nu o plătește pe tânără pentru ca aceasta într-o zi să-i devină soție, ci pur și simplu o primește ca dar. Unul pe celălalt se primesc în dar și ca dar! Iosif voia să o lase în ascuns pe Maria, iar îngerul îi apare în somn, încurajându-l să o ia la sine pe logodnica sa, pentru că ceea ce se zămislise în ea, era de la Duhul Sfânt. Cu alte cuvinte, lucrarea era a lui Dumnezeu, grija trebuia să revină omului. Iosif nu plătește pentru a fi soțul Mariei, ci o primește ca dar.

În al doilea rând, Iosif și Maria îl au doar pe Isus, și acesta conceput prin puterea Duhului Sfânt, lui Iosif revenindu-i doar rolul de tată purtător de grijă. Noi îndemnăm astăzi familiile să fie deschise spre viață, să primească viața și să o slujească. Cum poate fi Familia de la Nazaret model de deschidere și acceptare a vieții? Numărul, dragi credincioși, dragi ascultători aparține sferei omului. Familia de la Nazaret nu avea nevoie de un număr de copii, de vieți, pentru că Isus era viața, scrisă cu majusculă. El era viața care se află în toți oamenii de pe pământ. El avea să spună: "Eu sunt calea, adevărul și viața". El anticipa în sine ceea ce avea să spună cu privire la împărăția cerurilor. Acolo, în împărăția cerurilor, oamenii nu se căsătoresc, pentru că atunci când cineva se căsătorește, o face pentru a ajunge la plinătatea dăruirii totale în actul conjugal, în urma căruia apare viața, apar copii și în urma căruia se ajunge și la plinătatea iubirii dintre soți. În împărăția lui Dumnezeu, el este plinătatea omului, ca și plinătatea vieții. Cu alte cuvinte, oamenii nu mai au nevoie să căsătorească pentru că scopul căsătoriei este atins în Dumnezeu, plinătatea a toate.

În planul lui Dumnezeu, Maria și Iosif erau oferiți unul celuilalt doar pentru a ajuta la venirea lui Isus în lume. Avându-l în preajmă, aveau viața, iar viața este cea pe care Dumnezeu o pune în mod unic în fiecare dintre noi.

În cazul lui Iosif apare un element nou pentru cultura biblică, dar și pentru om în general. Iosif nu este tatăl natural al lui Isus, ci tatăl purtător de grijă. Este soțul Mariei, dar pentru Isus este tată purtător de grijă. Cum s-ar putea regăsi în el bărbatul de astăzi, orgolios de multe ori și chiar gelos, la gândul că un copil ar putea să nu fie al său? În realitate, Iosif este paradigma soțului și a tatălui. Bărbatul este înainte de toate un păzitor, un ocrotitor, este cel care prin vocație este chemat să stea alături, să apere, să protejeze. În fond, atunci când un tânăr cere mâna unei tinere îi promite că îi va sta alături toată viața; și la bine și la greu, iar tânăra, spune "da", bazându-se mai ales pe această promisiune. Prin natura ei, femeia este o creatură gingașă și sensibilă, atât constituția fizică, cât și darul pe care îl are de a purta viața, o recomandă unei alte forțe, unei protecții aparte, iar aceasta vine evident prin vocație, de la cel care îi este oferit ca soț.

În sfântul Iosif fiecare bărbat este invitat să descopere misiunea pe care i-o încredințează Creatorul atunci când îi pune o femeie alături. Femeia nu este pentru a fi folosită, pentru a-l sluji asemenea sclavelor, ci pentru a trăi în comuniune de iubire și de viață. Ea îi este oferită pentru a fi protejată, încurajată și apreciată. Femeia are nevoie de umărul bărbatului, pentru ca acolo să se sprijine, dar și să pună povara, de multe ori, dificilă a vieții.

Din evanghelie știm că Iosif nu s-a sustras de la o astfel de misiune. El a fost cel care, răspunzând planului lui Dumnezeu, a luat-o la sine pe Maria, în ciuda faptului că era însărcinată prin puterea Duhului Sfânt, deși ar fi putut să o lase în ascuns sau și mai rău, putea să o dea să fie lapidată. Tot el este alături de Maria pe drumul spre Betleem, unde merg pentru recensământ, dar și în momentul dificil al nașterii. El se află lângă ea atunci când Irod vrea să omoare pruncul și tot lui îi încredințează îngerul misiunea de a-l lua pe Prunc și pe Mama lui, pentru a fugi în Egipt, scăpând astfel de furia regelui. Misiunea de protector, model pentru orice bărbat, continuă și în Egipt, dar și la Nazaret, acolo unde se întorc după moartea lui Irod.

Isus crește în statură și în har în casa sărăcăcioasă din Nazaret, mereu atent la sfaturile și la iubirea tatălui purtător de grijă. Iar incidentul relatat în evanghelia de astăzi, cu pierderea lui Isus în templul din Ierusalim, în realitate nu lasă să se întrevadă în Maria și Iosif, doi soți lipsiți de responsabilitate, ci, înțeles în sens larg, întâmplarea devine, emblematică pentru orice familie. Mesajul pe care vrea să ni-l transmită evanghelistul este unul cât se poate de clar: Atunci când l-am pierdut pe Isus, pe Dumnezeu, îl găsim în templu, în Biserică. Mai mult, Dumnezeu nu se pierde niciodată, el poate fi găsit mereu acolo unde îi este casa, în templu, în Biserică, în sufletul fiecăruia dintre noi, pentru că Dumnezeu este peste tot acasă. Și chiar dacă va trebui să-l căutăm "printre rude și cunoscuți", el este mereu în casă și acasă. Este în Biserică, în sacramente, în cuvântul său, este prezent cu iubirea și milostivirea sa, cu învățătura sa, gata să ne primească, să ne mângâie, să ne ierte și nu în ultimul rând, să ne mântuiască.

În sfârșit, găsim în Iosif un bărbat care tace. El este omul care tace și face, care împlinește planul lui Dumnezeu în tăcere, fără a cere cont, fără a se răzvrăti și fără a cere recompense. Iar Maria, soția sa, merge pe aceeași linie, a tăcerii și a implicării. O găsim la nunta din Cana Galileii intervenind cu puține cuvinte în favoarea mirilor, deci a familiei. O mai găsim așa cum am amintit deja la sinagoga din Cafarnaum, apoi pe drumul crucii, acolo unde durerea i-a devenit limbaj, unde suspinul s-a transformat într-un mod de exprimare.

Ce avem de învățat de la Sfânta Familie? Că nu este o întâmplare faptul că Dumnezeu a pus un bărbat lângă o femeie și o femeie lângă un bărbat. I-a pus astfel tocmai pentru că cei doi au nevoie unul de celălalt pentru a depăși împreună greutățile inerente ale vieții. Un bărbat pentru a fi tare are nevoie de o femeie tare care să-l susțină, la fel cum o femeie, pentru a fi tare, are nevoie de un bărbat tare care să o susțină.

Viața, dragi credincioși, dragi ascultători, nu este de fiecare dată roză. Este așa cum o știm; marcată de consecințele păcatului strămoșesc, cu limitele ei, cu multă suferință fizică, psihologică, dar și spirituală. Mai ales în momentele ei dificile, soții au nevoie unul de celălalt, așa cum Maria cu Iosif au avut nevoie unul de celălalt pentru a împlini planul lui Dumnezeu, un plan care a trecut prin atâtea încercări.

Sfânta Familie nu excelează prin bunuri, nici prin diplome, ea nu are să ne arate o colecție de familie, ci ne învață slujirea și iubirea reciprocă, ne învață că pentru a fi familie adevărată, nu e nevoie de carieră, și nici de casă, și nici de bani, pentru a te căsători, așa cum se întâmplă astăzi în cazul multor tineri, ci e nevoie doar de iubirea și de prezența lor, a celor doi. Dacă se au pe ei, au totul! Și ne mai învață că în momentele dificile, nu divorțul este soluția, ci căutarea lui Dumnezeu la templu, în Biserică, acolo unde de altfel se și formează familia. Momentele dificile prin care trece o familie nu au scopul de a-i dezbina pe soți, ci din contra, de a-i uni. Atunci e mai mare nevoie de unitate, de iubire și înțelegere între ei.

Societatea de astăzi are pentru familie propuneri interesante, dar care nu duc nicăieri decât la un gol și mai mare. Astfel, cu orice ocazie îi propune acesteia o viață lipsită de suferință. În consecință, când lucrurile nu merg bine, propune să se apeleze la divorț; când un membru este bolnav, propune să se apeleze la eutanasie; când se ajunge la o sarcină nedorită, propune avortul; când se dorește doar plăcerea în actul conjugal, propune mijloacele anticoncepționale; când se dorește o evadare din stresul zilnic, propune infidelitatea; lipsurilor materiale îi propune consumismul; valorilor, indiferentismul; familiei tradiționale îi propune ca variante homosexualitatea, lesbianismul, teoria gender; celor lipsite de copii le propune fertilizarea in vitro sau uterul în chirie, iar în schimbul lui Dumnezeu îi propune lipsa de suferință... Ca un paradox însă, aceasta devine și mai pregnantă!

Cerem astăzi Sfintei Familii de la Nazaret să ne ajute să avem familii normale, formate din oameni normali, care să-și recunoască limitele, să știe să spună la nevoie: "Te rog frumos, Mulțumesc, iartă-mă!". Să lumineze familiile noastre în momentele dificile, să le încurajeze pe cele pe cale de dezbinare, să le mențină pe cele care trăiesc conform voinței lui Dumnezeu, iar păstorilor Bisericii să le dea curajul de a vesti cu entuziasm și dăruire evanghelia căsătoriei, a familiei și a milostivirii. Amin.

27 decembrie 2015

Pr. Felician Tiba


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
364 accesari.


Alte predici pentru Sfânta Familie: Isus, Maria și Iosif:

Anul C
31 decembrie 2006 - Ep. Petru Gherghel
27 decembrie 2009 - Ep. Petru Gherghel
30 decembrie 2012 - Pr. Pavel Beșleagă
30 decembrie 2018 - Pr. Felician Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat