Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Adormirea Maicii Domnului

Ap 11,19a;12.1.3-6a.10ab; Ps 44; 1Cor 15,20-27; Lc 1,39-56

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi Biserica celebrează una dintre cele mai vechi și mai importante și mai iubite sărbători din anul bisericesc dedicate Preasfintei Fecioare Maria: ridicarea ei la cer. La sfârșitul vieții sale pământești, Maria a fost dusă cu sufletul și trupul în cer, adică în gloria vieții veșnice, în comuniunea deplină și perfectă cu Dumnezeu. Aceasta înseamnă că noi știm despre două trupuri omenești că sunt în Rai cu Dumnezeu în acest moment: trupul lui Isus și cel al Mariei.

Anul acesta se împlinesc 63 de ani de când venerabilul papă Pius al XII-lea, la 1 noiembrie 1950, a definit în mod solemn această dogmă prin care noi credem că Maria, asemenea lui Cristos, Fiul ei, a învins deja moartea și triumfă deja în gloria cerească în totalitatea ființei sale cu sufletul și trupul.

Mama lui Dumnezeu este inserată până într-atât în misterul lui Cristos încât este părtașă de învierea Fiului său cu toată ființa ei, deja de la sfârșitul vieții pământești. Trăiește ceea ce noi așteptăm la sfârșitul timpurilor când va fi nimicit ultimul dușman, moartea. Trăiește deja ceea ce proclamăm în Crez: "Aștept învierea morților și viața veacului ce va veni".

Azi ne este dat harul să ne reînnoim iubirea noastră față de Sfânta Fecioară Maria, să o admirăm și să o lăudăm pentru lucrurile mari pe care Cel Atotputernic le-a făcut pentru ea și în ea.

Contemplând-o pe Fecioara Maria ne este dat un alt har: acela de a putea vedea în profunzime și viața noastră. De aceea, să ne lăsăm conduși de textele din Sfânta Scriptură pe care le-am ascultat.

Aș vrea să mă opresc în mod deosebit asupra unei imagini pe care o găsim în prima lectură din Apocalips și la care se referă și evanghelia lui Luca: chivotul. "S-a deschis templul lui Dumnezeu care este în cer și a fost văzut chivotul alianței lui în templul său". Care este semnificația chivotului? Chivotul Legii era cel mai important obiect de cult din cortul mărturiei, ambele construite după indicațiile lui Dumnezeu, când i-a dat lui Moise tablele Legii. Chivotul avea forma unei cutii de lemn de salcâm, lungă de 1,25 metri, lată și înaltă de 0,75 metri. Era placat în aur și prevăzut cu inele, prin care se treceau drugi, care serveau la transportul său. Capacul chivotului era din aur și avea la extremități fixați doi heruvimi cu aripile întinse. Acest capac se bucura de o cinste deosebită, fiind numit tronul împăcării sau al îndurării, deasupra căruia tronează Iahve și de aici se descoperă poporului. În chivot se păstrau tablele Legii, vasul de aur cu mană - în amintirea felului miraculos în care Domnul și-a hrănit poporul în pustiu - și toiagul lui Aron.

Pentru Vechiul Testament chivotul era simbolul prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului său. Însă de acum încolo simbolul a cedat locul realității. Astfel, Noul Testament ne spune că adevăratul chivot al Alianței este o persoană vie și concretă: este Fecioara Maria. Dumnezeu nu locuiește într-un mobilier, într-o cutie. Dumnezeu locuiește într-o persoană, într-o inimă: Maria, cea care l-a purtat în sânul ei pe Fiul veșnic al lui Dumnezeu făcut om, pe Isus, Domnul și Mântuitorul nostru. Maria este chivotul Alianței pentru că l-a primit în ea pe Isus. A primit în ea cuvântul viu, tot conținutul voinței lui Dumnezeu, al adevărului lui Dumnezeu, l-a primit în ea pe cel care este noua și veșnica alianță, care a culminat cu oferirea trupului și a sângelui său, trup și sânge, primite de la Maria.

Pe bună dreptate evlavia creștină în litaniile în cinstea Sfintei Fecioare i se adresează invocând-o ca chivotul Legii, chivot al prezenței lui Dumnezeu, chivot al alianței de iubire pe care Dumnezeu a voit să o încheie în mod definitiv cu toată omenirea în Cristos.

Sfântul Ioan Damaschinul, referindu-se la acest mister, afirmă într-o predică: "Astăzi Sfânta și unica Fecioară este condusă la templul ceresc. Astăzi chivotul sfânt și însuflețit al Dumnezeului Celui Viu, chivotul care l-a purtat în sân pe propriul Creator se odihnește în templul Domnului, neconstruit de mână de om". Și continuă: "Trebuia ca aceea care l-a găzduit în sânul ei pe Cuvântul divin să se mute în lăcașurile Fiului său. Trebuia ca mireasa, pe care Tatăl și-a ales-o să locuiască în camera nupțială a cerului".

Biserica astăzi cântă iubirea imensă a lui Dumnezeu față de această creatură a sa. A ales-o cu adevărat chivot al Alianței, ca aceea care continuă să-l nască și să-l dăruiască omenirii pe Cristos, Mântuitorul, pe aceea care în cer se bucură de însăși fericirea lui Dumnezeu.

Evanghelia lui Luca pe care tocmai am ascultat-o ne arată acest chivot viu, care este Maria, în mișcare. Părăsind casa din Nazaret, Maria pornește în călătorie spre munți, pentru a ajunge în grabă într-o cetate a lui Iuda și pentru a merge în casa lui Zaharia și Elisabeta. Mi se pare important de subliniat expresia "în grabă". Lucrurile lui Dumnezeu merită grabă, ba chiar singurele lucruri din lume care merită grabă sunt tocmai cele ale lui Dumnezeu, care au o adevărată urgență pentru viața noastră. Atunci Maria intră în această casă a lui Zaharia și Elisabeta, dar nu intră singură, intră acolo purtând în sân pe fiul care este însuși Dumnezeu făcut om.

Cu siguranță o așteptau pe ea și ajutorul ei în casa aceea. Însă evanghelistul ne face să înțelegem că această așteptare înseamnă ceva mai profund. De fapt, Zaharia și Elisabeta și micul Ioan Botezătorul sunt simbolul tuturor drepților din Israel, ale căror inimă plină de speranță așteptau venirea lui Mesia, Mântuitorul. Și Duhul Sfânt este acela care deschide ochii Elisabetei și o face să recunoască în Maria pe adevăratul chivot al Alianței, pe mama lui Dumnezeu care vine să o viziteze. Și astfel, bătrâna rudă o primește spunând cu glas tare: "Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău. Și de unde îmi este dată mie aceasta, ca să vină mama Domnului meu la mine?". Și același Duh Sfânt este acela, care în fața Mariei care îl poartă pe Dumnezeu care s-a făcut om, îi deschide inima lui Ioan Botezătorul în sânul Elisabetei. Elisabeta exclamă: "Iată, când a ajuns glasul salutului tău la urechile mele, a tresăltat de bucurie copilul în sânul meu". Aici evanghelistul Luca folosește termenul "a tresălta", același termen pe care îl găsim într-una din vechile traduceri grecești ale Vechiului Testament pentru a descrie dansul regelui David în fața chivotului sfânt, care s-a întors în sfârșit în patrie. Ioan Botezătorul în sânul mamei dansează în fața chivotului Alianței, asemenea lui David, și recunoaște așa: Maria este noul chivot al Alianței, în fața căruia inima tresaltă de bucurie. Este mama lui Dumnezeu, cel prezent în lume, care nu ține pentru ea această prezență divină, ci o oferă, împărtășind harul lui Dumnezeu. Și astfel, Maria, așa cum spune rugăciunea, este cu adevărat pricina bucuriei noastre, chivotul în care cu adevărat Mântuitorul este prezent printre noi.

Și ultimul aspect asupra căruia vreau să mă opresc este cerul. Maria a fost ridicată la cer. Noi toți astăzi suntem foarte conștienți că prin termenul "cer" nu ne referim la vreun loc din univers, la o stea sau la ceva asemănător. Nu! Ne referim la ceva mult mai mare și mai greu de definit cu conceptele noastre omenești limitate. Cu aceste termen, "cer", vrem să afirmăm că Dumnezeu, cel care s-a apropiat de noi, nu ne abandonează nici măcar în moarte și dincolo de moarte. Și are un loc pentru noi și ne dăruiește veșnicia. Vrem să afirmăm că în Dumnezeu există un loc pentru noi.

Pentru a înțelege ceva mai mult din această realitate, să privim la însăși viața noastră. Noi toți experimentăm că o persoană, atunci când a murit, continuă să subziste, într-un fel, în amintirea și în inima celor care au cunoscut-o și au iubit-o. Am putea spune că în ei continuă să trăiască o parte din acea persoană. Dar este ca o umbră, pentru că și această supraviețuire în inima propriilor dragi este destinată să se termine. În schimb, Dumnezeu nu trece niciodată. Iar noi, toți, existăm datorită iubirii sale. Existăm pentru că el ne iubește, pentru că el ne-a gândit și ne-a chemat la viață. Existăm în gândurile și în iubirea lui Dumnezeu. Existăm în toată realitatea noastră. Suntem păstrați și introduși în veșnicie cu toată viața noastră, cu toată ființa noastră. Iubirea sa învinge moartea și ne dăruiește veșnicia, iar această iubire noi o numim "cer". Dumnezeu este așa de mare încât are loc și pentru noi. Asta înseamnă că din fiecare dintre noi nu va continua să existe numai o parte care ne este smulsă, în timp ce altele sunt distruse, înseamnă mai degrabă că Dumnezeu cunoaște și iubește omul întreg, ceea ce noi suntem. Și Dumnezeu primește în veșnicia sa ceea ce acum, în viața noastră, formată din suferință și iubire, trăiește și devine din speranță, din bucurie și din tristețe. Omul întreg, toată viața lui este luată de Dumnezeu și purificată în el: primește veșnicia.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Vorbim despre Maria, dar într-un anumit sens vorbim și despre noi, despre fiecare dintre noi. Și noi suntem destinatari ai acelei iubiri imense pe care Dumnezeu a rezervat-o Mariei, desigur într-un mod absolut unic și irepetabil. În această solemnitate a ridicării ei la cer să privim la Maria. Ea ne deschide speranței unui viitor plin de bucurie și ne învață calea pentru a ajunge acolo, și anume: să-l primim în credință pe Fiul său, să nu pierdem niciodată prietenia cu el, ci să ne lăsăm luminați și conduși de cuvântul său, să-l urmăm în fiecare zi, chiar și în momentele în care simțim că devin apăsătoare crucile noastre. Maria, chivotul Alianței care se află în sanctuarul cerului, ne arată cu claritate că suntem în drum spre adevărata noastră casă: comuniunea de bucurie și de pace cu Dumnezeu.

Să-l rugăm pe Domnul ca să ne facă să înțelegem cât este de prețioasă în ochii săi toată viața noastră. Să întărească credința noastră în viața veșnică. Să ne facă oameni ai speranței, care lucrează pentru a construi o lume deschisă lui Dumnezeu, oameni plini de bucurie, care știu să observe frumusețea lumii viitoare în mijlocul preocupărilor vieții zilnice. Și în această certitudine trăiesc, cred și speră. Amin!

15 august 2013

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
533 accesari.


Alte predici pentru Adormirea Maicii Domnului:

Anul C
15 august, Cacica 2007 - Ep. Aurel Percă
15 august 2010 - Pr. Egidiu Condac
15 august 2016 - Pr. Eduard Păduraru

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat