|
Anul C Gen 14,18-20; Ps 109; 1Cor 11,23-26; Lc 9,11b-17 Ecce panis angelorum, factus cibus viatorum, vere panis filiorum "Iată pâinea îngerilor, pâinea pelerinilor, adevărata pâine a fiilor" Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În jurul anului 1850 dulgherii de pe o corabie britanică au suferit o orbire temporară după ce au doborât un copac pentru a face focul. Când căpitanul vasului a investigat cauza vătămărilor, el a cules câteva frunze și fructe și și-a pierdut și el vederea, pentru o scurtă perioadă de timp. Mancinilul este un arbore de mărime mijlocie care crește în America tropicală. Aparține aceleași familii căreia îi aparțin și arborele de cauciuc și alți arbori. Cei mai mari cresc până la 15 metri înălțime. Frunzele, de 10-15 centimetri, sunt ovale, cu margini zimțate, scoarța este netedă și închisă la culoare, iar fructele, de culoare galben verzuie, arată ca niște mere pădureți. Dar mancinilul este departe de ceea ce pare, un arbore obișnuit. Deși, aparent, nepericulos, ascunde o taină. Seva lui este extrem de toxică. Băștinașii din Insulele Caraibe au transmis o legendă despre puterile otrăvitoare ale copacului, pretinzând că până și mirosul arborelui este fatal. Dar unii dintre primii exploratori americani n-au dat crezare legendelor. Astăzi se știe să seva și frunza mancinilului sunt extrem de otrăvitoare pentru oameni și animale. Contactul cu arborele produce inflamația pielii și orbire temporară. Chiar și apa de ploaie care picură de pe frunze dă naștere la vezicule pe tegumente, iar fumul rezultat din arderea lemnului duce la orbire pentru un timp, indiferent cât de nevinovat arată. În schimb, hrana pe care ne-o dă Dumnezeu, nu este otrăvitoare, ci dătătoare de viață. Astăzi, Sfânta Biserică Catolică își sărbătorește misterul ei cel mai important și cel mai scump: Euharistia, Sfânta Împărtășanie. Este ca o mare familie, reunită în jurul mesei. Noi ne aflăm în această biserică la fel ca unul din acele grupuri de câte 50 de persoane din pustiu, care ședeau pe pajiște, așteptând să mănânce pâinea înmulțită de Isus. Pâinea pe care el ne- va da este trupul său, pentru viața noastră și a lumii, nu pentru orbire, nu pentru moarte. Care este semnificația proprie a solemnității de astăzi, a trupului și sângelui lui Cristos? Ne spune însăși celebrarea de astăzi, în desfășurarea gesturilor sale fundamentale. Înainte de toate, ne-am adunat în jurul altarului pentru a fi împreună în prezența Domnului. În al doilea rând, în multe comunități astăzi va fi o procesiune, adică a merge împreună cu Domnul. Și, în sfârșit, îngenuncherea în fața Domnului, adorația, care începe deja la Liturghie și însoțește toată procesiunea. Dar culminează momentul final al binecuvântării euharistice, atunci când toți ne vom prosterna în fața celui care s-a plecat până la noi și și-a dat viața pentru noi. Evanghelia pe care am ascultat-o ne-a prezentat minunea înmulțirii pâinilor. Este o minune prezentată de toți evangheliștii, în total de șase ori, și ocupă un loc central, întrucât reprezintă un concentrat al întregii misiuni de vestire al cuvântului din partea lui Isus și al dăruirii sale totale față de omenire. Tradiția creștină a văzut întotdeauna în această minune o prefigurare și o prevestire a instituirii Euharistiei, izvor și culme a întregii vieți a Bisericii. Observând atent cuvintele și gestul făcut de Isus, vedem că această minune ne trimite la instituirea Euharistiei în cenacol și ne ajută să-i înțelegem mai bine semnificația. Înmulțind pâinea și împărțind-o oamenilor Isus a unit persoanele cu sine și între ele. În mod asemănător, în cenacol, el, sub chipul pâinii frânte, s-a dat apostolilor pe sine însuși în întregime, pătruns de acea iubire cu care a înfruntat pătimirea, unindu-i cu sine, și, în același timp, între ei, în așa fel încât să facă între ei un singur trup și un singur suflet cu el. În cenacol noi vedem instituirea Euharistiei, sa sacramentul prin care Isus vrea să-i conducă pe oameni la deplina unitate cu el și între ei, o unitate nu doar spirituală, ci și materială. În relatarea minunii de azi, Isus nu s-a mulțumit să vestească cuvântul, să vindece bolnavii, dar s-a îngrijit și de nevoile materiale, luând el inițiativa de a astâmpăra foamea lumii care îl urma. Isus a făcut minunile sale de vindecare și de înmulțire a pâinilor ca să fie repetate după plecarea sa și de către discipoli. Bineînțeles, nu în sensul material al cuvântului, dar în sensul de a deveni instrument al iubirii sale, care vrea să salveze omul în totalitatea sa. Și aceasta o va obține prin ucenicii săi, dacă îi oferă lui mintea lor, voința lor, talentele lor, capacitățile lor materiale. Prin intermediul nostru, Isus și astăzi vrea să ajungă la toți, în special la cei săraci, nevoiași, marginalizați. Iar Isus vrea lucrul acesta prin intermediul sacramentului Euharistiei. Aceasta este semnificația legăturii dintre cenacol și înmulțirea pâinilor care este sugerată în evanghelia de astăzi. Ce vrea să ne spună nouă azi celebrarea Euharistiei? Vrea să ne spună să ne apropiem de masa euharistică cu un suflet nou, mai sensibil, mai deschis față de toate necesitățile fraților noștri, cu o mai mare coerență și generozitate în întâmpinarea semenilor noștri care sunt în nevoi. Vrea să spună să-i cerem lui Isus în Euharistie să facă din noi instrumentele sale tot mai disponibile pentru a construi fraternitatea corectă oriunde ne-am afla noi. Va fi vorba să ne examinăm asupra modului în care folosim talentele noastre, cum ne desfășurăm munca, cum împlinim serviciile sociale care ne-au fost încredințate. Mai ales cum folosim bunurile materiale, banii pe care îi posedăm. Isus în Euharistie ne împinge să eliminăm serios toate inegalitățile dintre noi. În scrisoarea adresată credincioșilor din Corint, în același capitol de care aparține și fragmentul de azi, apostolul Paul le adresează un reproș sever pentru că se apropiau de cina euharistică în mod nevrednic. Păcatul cel grav al lor consta în faptul că rămâneau indiferenți și insensibili în fața puternicelor inegalități sociale din sânul comunității lor. În timp ce bogații se izolau în mod egoist între ei, săracii erau neglijați și marginalizați. Acest episod, cel mai nou din Noul Testament, ne spune cum Biserica, încă de la început, a subliniat mereu cu forță legătura indestructibilă dintre împărtășirea cu Isus și împărtășirea concretă cu frații, legătura dintre pâinea euharistică și pâinea de fiecare zi. Euharistia cere, prin natura sa, dăruirea de sine, așa cum a făcut Isus, și ne ajută să o realizăm. Venind la zilele noastre, fericitul papă Ioan Paul al II-lea în enciclica Ecclesia de Eucharistia, la numărul 40, le cere presant credincioșilor să asculte apelul clar care vine din Euharistie pentru soluționarea gravelor probleme care sunt în societate și în lume. Iată, așadar, rodul evangheliei de azi. Va trebuie să plecăm de la orice adunare euharistică cum propunerea de a crește tot mai mult în această iubire. Dacă nu se realizează acest lucru, Euharistia noastră ar rămâne fără valoare, ar rămâne o Euharistie stinsă. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Știm că sărbătoarea Trupul și Sângele Domnului a apărut din practica așa-ziselor rogațiuni, rugăciuni adresate lui Dumnezeu de patru ori pe an, corespunzător celor patru anotimpuri. Rogațiunile se încheiau cu procesiuni care traversau orașele, satele și câmpurile, care erau binecuvântate pentru ca să asigure, cu ajutorul lui Dumnezeu, o recoltă bună. În timpul acestor procesiuni celebrantul principal, parohul ducea relicvii ale sfinților, mai apoi înlocuit de cel sfânt prin excelență, Sfânta Împărtășanie. Astăzi Biserica retrăiește misterul Joii Sfinte în lumina Învierii. Și Joia Sfântă are o procesiune euharistică proprie, prin care Biserica repetă drumul lui Isus din cenacol până la muntele Măslinilor. Astăzi este procesiunea răstignitului înviat, care merge cu noi de-a lungul vieții noastre pe toate drumurile ei. Ne întâmpină în cazurile când ne ia prin surprindere la intersecțiile drumului nostru. Ne privește, necunoscut, din chipul fratelui pe care îl depășim indiferenți. La procesiune Biserica nu călătorește spre Dumnezeu, ci merge pe străzile lumii ducându-l cu sine pe Dumnezeul ei și-l arată oamenilor spunând în cântecele sale: "Iată-l pe acela pe care îl căutați. A venit pentru noi și pentru voi, este Dumnezeul vieții, trece sacramentul Dumnezeului vieții. Oamenilor, ridicați-vă privirea către Dumnezeul vieții. Este cu voi". Noi îl ducem pe Cristos prezent sub chipul pâinii pe drumurile orașelor și ale satelor. Încredințăm aceste drumuri, aceste case, viața noastră de zi cu zi bunătății sale. Drumurile noastre să fie drumurile lui Isus, casele noastre să fie case pentru el și cu el. Viața noastră de zi cu zi să fie pătrunsă de prezența sa. Cu acest gest punem sub privirea sa suferințelor celor bolnavi, singurătatea tinerilor și a bătrânilor, ispitele, temerile, întreaga noastră viață. Procesiunea dorește să fie o mare binecuvântare publică pentru orașul sau satul nostru. Cristos este în persoană binecuvântarea divină pentru lume, raza binecuvântării sale să ajungă asupra noastră, a tuturor. În felul acesta, vastitatea deschisă a lumii devine Biserica. Soarele devine lumina altarului. Vântul proaspăt cântă cântecele oamenilor. La colțurile străzilor de fiecare zi se înalță altare. Severa adunare a oamenilor adunați în fața lui Dumnezeu devine plăcutul cortegiu multicolor procesional, iar rugăciunea care se înalță de pe pământul neliniștit este transformată într-o cântare de laudă. Taină a retrăirii morții Domnului, tu ești pâinea vie, hrana omului. Fii și pentru mine tainic nutriment, cea mai dulce hrană pe acest pământ. Amin. 30 mai 2013 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Trupul si Sângele Domnului: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |