|
Anul C Înț 11,23-12,2; Ps 144; 2Tes 1,11-2,2; Lc 19,1-10 Un copil a venit acasă plângând. Bunicul l-a luat în brațe în timp ce copilul continua să sughițe. Bunicul l-a mângâiat căutând să-l liniștească. Te-au bătut? îl întrebă. Copilul a negat dând din cap. Ți-au furat ceva? Nu, sughiță băiatul. Dar atunci ce s-a întâmplat? zice bunicul îngrijorat. Băiatul își șterge nasul cu dosul palmei și începe să povestească. Ne jucam de-a v-ați ascunselea și eu m-am ascuns foarte bine. Am așteptat, timpul trecea, la un moment dat am ieșit afară și mi-am dat seama că jocul s-a terminat și s-au dus cu toții acasă, dar nimeni nu a venit să mă caute. Sughițurile îi zdruncinau pieptul mic. Înțelegi? Nimeni nu a venit să mă caute. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, din primele pagini ale Bibliei știm că la început, într-o seară, bărbatul și femeia au auzit că Domnul Dumnezeu se plimba prin grădina paradisului. Atunci, pentru a nu se întâlni cu el s-au ascuns printre copacii grădinii. Dar Dumnezeu l-a chemat pe om și i-a spus: "Unde ești?" Omul a răspuns: "Ți-am auzit pașii prin grădină. Mi-a fost frică pentru că sunt gol și de aceea m-am ascuns". De atunci Dumnezeu continuă să-i caute pe oameni. Unde ești? Evanghelistul Luca ne povestește despre un om nenorocit care se ascundea pe nume Zaheu, al cărui nume înseamnă "pur", "curat", un vameș de profesie care voia să vadă, dar nu voia să fie văzut. În Israel unele profesii purtau cu ele un stigmat social greu de purtat. Erau denumite slujbe disprețuite și nici un evreu pios nu se implica în așa ceva. Liderii religioși făceau listele cu slujbele disprețuite și avertizau pe oameni să aleagă o altă carieră. Așa erau profesiile de doctor și cea de măcelar deoarece medicii erau tentați să se poarte frumos cu cei bogați și urât cu cei săraci. Cea de tăbăcar, gunoier, cămătar, vameș. Israel era sub ocupație romană, iar Roma era în primul rând interesată să ia cât mai mulți bani de la oameni. Așa că în loc să-i pună pe romani să colecteze taxele, angajau evrei care să facă această slujbă. Romanii lăsau pe oameni să liciteze pentru dreptul de a aduna taxele într-o anumită zonă. Cel care oferea mai mult primea slujba. Apoi, acesta avea dreptul să colecteze atât cât putea. El trebuia să le dea romanilor suma pentru care se înțeleseseră, iar restul îi aparținea. Așa că vameșii erau disprețuiți și considerați niște trădători care-și vindeau dușmanului frații și surorile. Nu știm prea multe despre Zaheu, decât că avea o trăsătură fizică ce ieșea în evidență. Pentru ca un om să fie considerat atrăgător, trebuia să fie înalt, brunet și chipeș. E posibil ca Zaheu să fi avut două dintre aceste calități, dar îl dezavantaja înălțimea. El era un om mic de statură. În tot cazul, el s-a făcut vameș și era bun în meseria lui, era șeful vameșilor, avea alți oameni în subordine și era bogat. Avem dreptul să presupunem că era corupt până în măduva oaselor. Evanghelia după sfântul Luca ne spune că Isus a ales un vameș pentru a-i deveni prieten și ucenic. Nu doar atât, dar Levi, și el un urmaș, un vameș cunoscut sub numele de Matei, care devenise unul dintre ucenicii lui Isus, a dat o petrecere pentru prietenii lui de la "fisc", iar Isus a participat la acea petrecere. Oamenii religioși l-au mustrat pentru acest lucru. De ce bei și mănânci cu vameșii? Vestea despre lucrurile de genul acesta s-a răspândit. Isus merge la petrecerile vameșilor. Zaheu voia să-l vadă pe acest om care stătea în preajma acestor ca el, voia să-l vadă pe Isus, dar a dat de o mare mulțime. Când ești vameș, nu ești prea bine primit într-o mulțime. Sunt slabe șansele ca oamenii să-i facă loc unui vameș scund, ca el să poată vedea. Cel mai probabil e că el ar putea avea parte doar de ghionteli și ar fi împins și înjurat dacă ar fi atât de nechibzuit încât să vrea să se amestece în mulțime. Așa că s-a urcat într-un copac. S-a cățărat în el pentru a vedea deasupra capetelor celorlalți. Dar e posibil că a făcut-o și pentru a se ascunde. Cea mai mare teamă și în același timp cea mai mare dorință a lui era să cunoască și să nu fie cunoscut. Isus s-a apropiat, iar Zaheu era mulțumit că avea o perspectivă bună asupra scenei. Isus nu era doar aproape, ci stătea chiar lângă copac. Apoi, întreaga mulțime, sute de oameni și-au ridicat privirile concomitent cu a lui Isus înspre Zaheu. Zaheu! un singur cuvânt, care a stârnit rumoare între oameni. Gândiți-vă cum se simțea Zaheu. El a crezut că se va putea ascunde și va putea privi totul din copac și de la o distanță confortabilă, iar acum deodată Isus și toată lumea l-au recunoscut și se uitau la el. Zaheu! Mulțimea întoarce capul să vadă un vameș corupt și trădător care urma să primească ceea ce merita. Zaheu, vrei să te dai jos din copac? E greu să purtăm o conversație în felul acesta. Hai! Și apoi urmează niște cuvinte la care nimeni nu s-ar fi așteptat, mai ales Zaheu. Astăzi, trebuie să rămân în casa ta. Gândiți-vă la o asemenea persoană pe care toți oamenii, de treabă și decenți, o evită. Apoi, imaginați-vă că Isus merge la acest om și-l tratează demn și cu respect. Nu doar că-l atinge, dar îi și spune că va merge în casa lui, va sta să mănânce cu el. Vă puteți imagina șocul și confuzia de care au avut parte toată lumea. Iar Zaheu a ascultat de el și a coborât din copac. În cele din urmă, el a recunoscut adevărul. Întreaga viață i-a fost clădită pe lăcomie și lipsă de onestitate. A păcătuit împotriva lui Dumnezeu și a oamenilor. A ieșit din ascunzătoare. Gândește-te că în locul lui Zaheu ești tu acolo în copac. Tânjești să-l vezi pe Isus, dar o parte din tine se teme să-l vadă deoarece știi că viața ta nu este așa cum trebuie. Imaginează-ți că ești în copac, pe jumătate sperând că te va vedea, iar pe jumătate că nu te va observa. Dacă Isus ar veni astăzi și te-ar vedea sus în copac, despre ce ar trebui să-ți vorbească? Ce anume din viața ta ai tendința de a ascunde cel mai bine? Care este frica ta? Frica de a nu rămâne singur, frica de a nu rămâne necăsătorit, frica de a nu avea copii, frica de a nu fi iubit, frica de a nu fi părăsit, frica de a nu fi luat în râs, de a fi umilit, de a nu reuși, frica de a nu valora nimic, frica de a nu avea nimic bun, frica de a nu fi o mamă bună, frica de a fi un tată absent, frica de ce vor spune copiii, frica de Dumnezeu, de iad, de judecată, de pedeapsa lui, frica de ce vor vedea alții în tine, frica de a fi descoperit, frica de fizicul tău, frica de iubire, de depresie, de viitor, de război, de sfârșitul lumii, frica de a nu rămâne fără serviciu, frica de moarte, frica de moartea celor dragi, frica de suferință, frica de viață, frica de toate, frica de frică. O parte din zdrențele noastre constă din faptul că suntem gata să ne trăim viața cu probleme mari, atât timp cât alții nu află despre ele. Observați abordarea lui Isus. Ne-am aștepta ca el să spună ceva de genul Zaheu, dacă-ți vei pune viața în ordine, dacă-ți vei schimba profesia și-ți vei plăti datoriile voi veni în casa ta. Nu vin acum căci ar părea că aprob ceea ce ai făcut. Sincer să fiu, nu-mi permit criticile pe care le-aș primi, dar dacă îți schimbi viața voi veni. Însă Isus nu spune așa ceva. Trimisul cerului insistă să se împrietenească cu Zaheu înainte ca acesta să devină respectabil. El nu vede pata de pe haină, ci vede partea frumoasă a hainei. Luca este destul de explicit în privința reacției oamenilor: "Toți care l-au văzut au început să murmure", ne spune el. Dar Isus a venit să caute ceea ce era pierdut. Problema era că ei erau mai spirituali decât Isus. Era vorba despre o spiritualitate distorsionată, bineînțeles. Iată regula generală. Dacă-ți dai seama că ai ajuns mai spiritual decât Isus, ai mers prea departe. Așa că Zaheu a ieșit din ascunzătoare. Mai mult, el a spus că va plăti tuturor celor pe care i-a înșelat de patru ori suma datorată. Legea nu-l obliga să plătească decât suma datorată plus o amendă de 20 de procente. Dar el a mers dincolo de lege, pentru a preschimba lăcomia în generozitate și nu s-a oprit aici. Pe lângă faptul că avea de gând să repare ce a greșit, spunea că avea să dea celor nevoiași jumătate din ceea ce avea. Marca unei vieți cu adevărat schimbate este faptul că principala dorință a persoanei restaurate, ca reacție la nedreptățile pe care le-a făcut, este aceea de a îndrepta lucrurile. Zaheu, nelegiuit și disprețuit cum era, se afla la doar o mărturisire distanță de intimitatea cu Dumnezeu. Era cât se poate de pierdut, dar era atât de aproape de viața din Împărăția lui Dumnezeu. Tuturor celor care vor să se ascundă, care au nevoie să fie căutați, care nu știu sigur dacă vor sau nu să fie găsiți, Dumnezeu le-a vorbit prin Isus Cristos. Mă dau bătut, spune Dumnezeu, ieși-ți din ascunzătoare oriunde v-ați afla, destul v-ați ascuns. A sosit vremea să veniți acasă. Nu veți fi pedepsiți. Nu veți fi penalizați. Nu veți fi prinși. Ieși-ți numai din ascunzătoare. Aveți încredere în mine. Tuturor celor care s-au ascuns prea bine și de prea mult timp, Dumnezeu le spune: Emilia, Cristina, Simona, Eduard, Claudiu, Mihai, Silviu, Ovidiu, lăsați-vă găsiți. Veniți acasă. Amin. 3 noiembrie 2013 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 31-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |