|
Anul C 2Rg 5,14-17; 2Tim 2,8-13; Lc 17,11-19 Iubiți frați și surori în Cristos, dragi radioascultători, "Aduceți Domnului mulțumire în toate!" (1Tim 5,18) Dostoievski scria: "Viața este un paradis, dar oamenii nu o știu sau, mai bine spus, nu vor să o știe". Există atâta bine în jurul nostru pe care adesea nu vrem să-l vedem. Suntem tentați mereu să observăm ceva ce ne lipsește, dar nu suntem capabili să ne bucurăm pentru atâtea pe care le avem deja. Și, astfel, trăim o stare de nemulțumire care pare de nevindecat. Chesterton, scriitor britanic mort în anul 1936, spunea: "Nu lipsesc minunățiile în lume, ci lipsește capacitatea noastră de a ne minuna, de a cădea în genunchi și de a spune Mulțumesc". Și tot el, ironic, spunea: "Mulți mulțumesc Moșului pentru dulciurile pe care le găsesc în cizmulițe (încălțări), dar nu știu să mulțumească niciodată lui Dumnezeu care le-a dat picioare pe care să le poată încălța în fiecare dimineață". De ce toate acestea? Pentru că nu avem credință pentru a vedea și umilință pentru a recunoaște. Numai cel umil este capabil să recunoască. Evanghelia confirmă aceasta, deoarece dintre cei zece leproși vindecați, numai unul se întoarce la Isus pentru a-i mulțumi. Isus întreabă: "Ceilalți nouă unde sunt?" (Lc 17,17). Răspunsul este simplu: în lumea lor, în lumea nerecunoștinței, având convingerea că au primit ceea ce li se cuvenea. Cardinalul Angelo Comastri povestește că acum câțiva ani în urmă a participat la un pelerinaj al orbilor la sanctuarul marian din Loreto, Italia. Într-o după-amiază a observat cum pelerinii orbi citeau diferite mesaje scrise în alfabetul lor "Braille". "Era un spectacol extraordinar", mărturisea el. "Eu vedeam pagini de neînțeles, în schimb observam cum ei treceau mâna peste foi și fața lor iradia de bucurie. Și atunci mi-am spus: Așa este viața, viața noastră. Este scrisă cu alfabetul iubirii lui Dumnezeu, care este umil, delicat, răbdător. De aceea, numai credința poate citi mesajul lui Dumnezeu". Revenind la evanghelie, observăm că cel care se întoarce este un samaritean care era considerat necurat de către iudei. Un samaritean lepros, era de două ori necurat. Interesant este că în grupul celor zece leproși era loc și pentru el. Cât timp împărtășeau aceeași condiție de persoane aflate în grea suferință, nu se observă nici o urmă de separare. În timp ce samariteanul era considerat eretic, un excomunicat irecuperabil, acum este unul egal cu ceilalți. De aceea își poate uni vocea cu ei și să strige în cor: "Isuse, Învățătorule, ai milă de noi!" (Lc 17,13). Se poate vorbi de un adevărat ecumenism ce are la bază suferința. Același lucru s-a verificat și în lagărele naziste, unde catolicii, ortodocșii, protestanții, evreii și chiar ateii se simțeau uniți și solidari, uitând diviziunile din trecut. Prin urmare, am putea spune că diviziunile sunt un lux din partea celor care nu au mari probleme. Cei zece leproși uniți între ei, în momentul în care sunt vindecați în mod miraculos de către Isus, se separă din nou: nouă dintre ei, care foarte probabil erau iudei, continuă drumul lor către templu, în timp ce al zecelea, samariteanul, "s-a întors preamărind pe Dumnezeu cu glas tare" (Lc 17,15). Samariteanului nu i se permitea să meargă la templu. Din nou este considerat păgân, exclus, marginalizat. Dar aici se întâmplă adevăratul miracol care schimbă excluderea sa într-o adevărată alegere. Astfel, el devine un adevărat model, nu numai pentru faptul că știe să mulțumească, ci pentru faptul că a mulțumit înainte de a primi certificatul de vindecare din partea preoților. Acest certificat le dădea posibilitatea să fie din nou integrați în societate. De acest statut erau interesați mai ales ceilalți nouă care, odată vindecați, vor să aibă și recunoașterea legală. Și samariteanul era conștient de importanța acelei norme la care, de altfel, face referință și Isus, dar el consideră mai important și mai urgent să asculte de o altă normă, formulată nu de oameni, ci de o necesitate interioară sau, mai bine spus, de o convingere păstrată în adâncul inimii sale: trebuia respectată legea, dar înaintea legii era conștiința care trebuia ascultată. Erau preoții cei de la care trebuia cerut atestatul de vindecare, dar înaintea lor era Isus cel căruia trebuia să-i mulțumească. Era un templu de piatră unde trebuia celebrată vindecarea survenită, dar, înaintea templului, pentru el era mai important să îngenuncheze înaintea lui Isus (care se va identifica cu templul), pentru că în el s-a arătat mântuirea lui Dumnezeu. De aceea, ne spune evanghelia, el "s-a aruncat cu fața la pământ înaintea lui Isus și i-a mulțumit" (Lc 17,16). Înaintea literei Legii, a templului și a preoților este persoana lui Isus, care nu este numai cel care vindecă, ci și cel care mântuiește. Giorgio Torelli, jurnalist și scriitor italian, în cartea sa Răbdarea lui Dumnezeu, povestește că în Brazilia, la Marituba, a întâlnit un lepros extraordinar. Era desfigurat din cauza bolii și totuși era senin și foarte activ pentru a-i ajuta pe cei mai bolnavi decât el. Pentru a afla secretul păcii sale, l-a întrebat pe lepros: - Când vei muri și-l vei întâlni pe Domnul îl vei întreba cel puțin de ce a permis ca în această viață să suferi de lepră? Iată răspunsul bolnavului: - Nu, nu-l voi întreba nimic pe Domnul. Eu mă încred orbește în Dumnezeu. Lui Dumnezeu nu trebuie să-i punem întrebări: lui Dumnezeu trebuie să-i dăm răspunsuri. Acest răspuns dovedește o credință și o înțelepciune pe care noi, cei sănătoși, poate nu am cunoscut-o niciodată. Cei nouă leproși care nu s-au întors să-i mulțumească lui Isus au fost vindecați, dar nu au fost mântuiți. Ei s-au bucurat de vindecarea provizorie în trup, dar nu l-au recunoscut pe cel care este izvorul mântuirii. A mulțumi înseamnă să fii conștient că te afli în fața altuia care te ocrotește, care te copleșește cu daruri. Dacă nu simțim nevoia de a mulțumi, înseamnă că nu ne simțim iubiți de nimeni, că suntem singuri, singurătate ce ne umple de frică și care ne face viața inumană. În schimb, dacă recunoaștem că totul în noi este darul lui Dumnezeu, putem să ne vindecăm de lepra noastră care este frica de moarte. În lectura a doua, sfântul apostol Paul, spunea atât de frumos: "Dacă am murit împreună cu el, vom și învia împreună cu el. Dacă vom rămâne statornici împreună cu el, vom și domni împreună cu el" (2Tim 2,11-12). Experiența creștină înseamnă să fim surprinși de iubirea necondiționată a lui Dumnezeu, în care viața noastră săracă regăsește speranța și consistența sa. Evanghelia proclamată ne-a arătat că cel care știe să mulțumească este un samaritean, considerat de iudei păgân, ca și Naaman, sirianul din prima lectură. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Credința nu este monopolul iudeilor. Și samaritenii sunt chemați la mântuire. La fel putem spune și astăzi: credința nu este monopolul creștinilor. Putem vedea urmele lui Dumnezeu și în viața acelora pe care noi îi considerăm agnostici, atei sau chiar ostili. Marele poet italian Umberto Saba, agnostic, mort în anul 1957, mărturisea: "Într-o zi, fiind cu un amic preot, m-am oprit și i-am spus: - Părinte Fallani, aș vrea să rămân aici, să cerșesc. Dar știu că e dificil. Lumea nu mă poate înțelege. M-ar duce la ospiciu. Și apoi a vorbit despre moarte. - Nu vreau să mor ca un cal. Toată viața am reflectat. Aș vrea să am credință. Câteodată intru în biserică, mă așez într-o bancă în spate și văd măicuțele cum se roagă. Le invidiez. Ele știu unde vor merge la sfârșitul vieții. Și eu aș vrea să știu ce se va întâmpla cu mine. Și, povestind despre înmormântarea soției, spuse: - Înmormântarea ei a fost civilă (fără preot). Eu nu am putut să accept o asemenea înmormântare. Astfel, în timp ce sicriul era coborât în mormânt, am cerut primarului permisiunea de a spune două cuvinte. Și am spus cu glas tare rugăciunea Tatăl nostru". Și astăzi sunt atâtea persoane care, din motive de ordin religios sau moral, pot fi atât de ușor judecate și condamnate. Și totuși înainte de a le condamna să ne întrebăm dacă nu cumva găsim și lucruri de apreciat sau chiar de învățat din viața lor. De exemplu, capacitatea de a spune Mulțumesc! într-o lume nerecunoscătoare sau implicarea lor în activități caritative. Papa Francisc, la Assisi, în ziua de 4 octombrie 2013, vorbea de importanța de a ieși și a merge în întâmpinarea celuilalt, la periferii, care sunt locuri, dar mai ales sunt persoane în situații de viață specială. Închei cu îndemnul Sfântului Părinte papa: "Sunt persoane care se află fizic aproape de «centru», dar spiritual sunt departe. Nu vă fie frică să mergeți în întâmpinarea lor! Nu vă lăsați blocați de prejudecăți, de obiceiuri, de rigidități mentale sau pastorale sau de faimosul «mereu s-a făcut așa»! Dar, atenție, se poate merge la periferii numai dacă se poartă cuvântul lui Dumnezeu în inimă și se merge cu Biserica, așa cum a făcut-o sfântul Francisc". 13 octombrie 2013 Pr. Petru Sescu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 28-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |