Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 27-a de peste an

Hab 1,2-3;2,2-4; Ps 94; 2Tim 1,6-8.13-14; Lc 17,5-10

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Apostolii i-au cerut lui Isus: "Dă-ne mai multă credință!". Dar în ce sens să înțelegem această creștere a credinței? Ei înțelegeau creștere în sens cantitativ, probabil în sensul unei credințe mai tangibile, în vederea unor roade mai bogate în misiunea lor apostolică. Și Isus le răspunde: "Dacă ați avea credință cât un grăunte de muștar ați spune sicomorului acestuia: «Dezrădăcinează-te și plantează-te în mare!» Și v-ar asculta". Prin aceste cuvinte, Isus voia să le spună apostolilor că credința nu este o problemă de cantitate, ci de calitate. Credința nu se bazează pe semne și efecte exterioare, ci pe o schimbare profundă a minții și a inimii. Isus cere o creștere a credinței constând într-o încredere totală în Dumnezeu, o abandonare filială în iubirea sa de Tată, așa încât mintea și inima apostolilor să se armonizeze cu mintea și inima lui Dumnezeu, planurile lor să fie una cu planul lui Dumnezeu. Abia atunci vor fi părtași la atotputernicia lui Dumnezeu, gata să facă orice minune, să dezrădăcineze copaci și să-i planteze în mare.

Venind acum la cererea făcută de apostoli - "Mărește credința noastră" - ea poate fi în realitate o invocație a tuturor creștinilor, deoarece în viața fiecăruia dintre noi credința poate oscila. Sau tu ai destulă credință?

Deși știm că Dumnezeu este iubire, noi adesea trăim ca și cum nu ar exista un Tată care ne iubește și este mereu cu noi, care știe totul despre noi, care numără până și firele de păr de pe capul nostru și face ca toate să conlucreze pentru binele nostru.

A-l căuta pe Dumnezeu înseamnă deja a începe să crezi. Încă din primul moment, viața omului este un strigăt de credință. Înclinație pentru unii, necesitate pentru alții, cucerire pentru mulți: a crede în Dumnezeu este posibil pentru toți. Să trăiești fără iubire este posibil. Să trăiești fără durere este foarte greu. Dar să trăiești fără să crezi este aproape imposibil.

A crede nu este un lucru inutil, nici un drum în întuneric, ci este mai degrabă un act de curaj, o alegere de viață. În aventura vieții credința oferă mai multă siguranță. Tu, frate credincios care mă asculți, poate că îl cauți pe Dumnezeu dar nu faci nimic ca să-l găsești. Vrei să-l găsești pe Dumnezeu dar nu-ți dai silința ca să-l întâlnești. Vrei să-l întâlnești pe Dumnezeu dar nu încerci vreodată să-l invoci. Sunt atâtea lucruri în viață care nu se văd și totuși există. Tu, pe bună dreptate, crezi numai ceea ce vezi, ceea ce atingi, dar nu-l poți împiedica pe Dumnezeu să existe. Dumnezeu există chiar dacă tu nu-l cauți. Există chiar dacă tu nu-l simți. Există chiar dacă tu nu vrei. A crede înseamnă să dai un sens vieții, înseamnă să dai un răspuns misterului durerii, înseamnă să dispui de o mare forță pentru a trăi. Tu cine ești? Pentru ce trăiești? Încotro te îndrepți? Încearcă să-ți dai un răspuns. Din răspunsurile la aceste întrebări îți poți da seama dacă crezi în Dumnezeu sau spui: "Oprește-te, lume, vreau să cobor!". Nu repugnă să suferim la întâmplare, să murim la întâmplare; repugnă să trăim la întâmplare.

A crede este necesar pentru viața omului. Dar a crede numai atunci când ești în dificultate, nu înseamnă a crede cu adevărat. A apela la Dumnezeu numai în momentele grele, nu înseamnă a avea credință. Ați aminti de Dumnezeu numai la nevoie, nu este credință adevărată. Credința nu este sentiment, nici obișnuință. A crede înseamnă a stabili o relație cu Dumnezeu, înseamnă a găsi timp pentru a-l întâlni, înseamnă a-l lăsa să-ți vorbească, înseamnă a asculta ce-ți spune, înseamnă a trăi în prezența sa, înseamnă să simți că este aproape de tine, că te iubește, adică te privește, și orice rugăciune a ta, orice cuvânt, orice eveniment, trist sau bucuros, totul, totul, dar absolut totul Dumnezeu îl vede.

A crede este cel mai mare dar pe care Dumnezeu îl poate face omului. A crede înseamnă în primul rând să fii bucuros că Dumnezeu există și să nu știi să trăiești fără el. De aceea nu este permis să-l lăsăm pe Dumnezeu afară, în afara vieții noastre, în afara familiei noastre, în afara neamului nostru.

Dar cum să-l introducem pe Dumnezeu în casele noastre? Dumnezeu poate ajunge în casa noastră pe trei căi.

Prima cale este să-l arătăm în carne și oase. Cum? Dacă Dumnezeu e drept, bun, loial, iubitor, atunci părinții răbdători, milostivi, buni, prieteni ai păcii, senini, loiali, capabili să iubească, să iubească mereu, să iubească pe toți, să iubească gratuit, vor face ca Dumnezeu să umble în bucătărie, în sufragerie, în dormitor, îl duc în casă, iar copiii îl văd, îl experimentează pe viu. Omul trebuie să se simtă iubit de oameni, pentru ca să poată crede că este iubit și de Dumnezeu.

A doua cale care îl aduce pe Dumnezeu în casele noastre este aceea de a face anumite gesturi, anumite acțiuni: a împreuna mâinile, a le înălța, a închide ochii, a aduce o floare. Toate sunt gesturi care transmit sensul a ceva misterios, divin. Pentru că așa suntem făcuți noi, oamenii. Nu înțelegem numai cu inteligența, ci cu toată ființa noastră, trup, suflet, minte, inimă. Da, a sta în biserică, a aprinde o lumânare, a privi o icoană pot fi lecții despre Dumnezeu. Dar mai ales rugăciunea în familie. Părinții care se roagă nu numai îi vorbesc lui Dumnezeu, dar vorbesc despre Dumnezeu. De aceea, papa Paul al VI-lea spunea cu tărie: "Mamelor, îi învățați pe copiii voștri rugăciunile creștinești? Îi obișnuiți dacă sunt bolnavi să se gândească la Cristos suferind, să ceară ajutorul Maicii Domnului sau al sfinților? Exemplul lor valorează cât o lecție de viață, valorează cât un act de cult. Duceți în felul acesta pacea între pereții caselor voastre".

Compozitorul și cântărețul francez Pierre Duval povestește: "Acasă la mine religia nu avea niciun caracter solemn. Ne limitam să recităm zilnic rugăciunile de seară, toți împreună. Mi-a rămas imprimat în memorie poziția pe care o lua tatăl meu. El se întorcea obosit de la munca câmpului, cu o legătură mare de lemne pe umeri. După cină, îngenunchea pe pământul gol, își sprijinea coatele pe un scaun și capul între palme, fără să ne privească, fără să facă vreo mișcare sau să dea vreun semn de nerăbdare. Iar eu mă gândeam: «Tatăl meu care este atât de puternic, care conduce casa, care știe să ducă boii, care nu se apleacă în fața primarului, tatăl meu în fața lui Dumnezeu devine ca un copil. Cum se schimbă la față când vorbește cu Dumnezeu. Trebuie să fie foarte mare Dumnezeu dacă tatăl meu îngenunchează în fața lui. Dar trebuie să fie și foarte bun, dacă poți să-i vorbești fără să-ți schimbi hainele». Dimpotrivă, pe mama mea nu am văzut-o niciodată să îngenuncheze. Era prea obosită seara ca să o facă. Se așeza în mijlocul nostru, ținându-l în brațe pe cel mai mic. Ne privea dar nu spunea nimic. Nu scotea o vorbă, nici dacă cei mai mici o supărau, nici dacă se întețea furtuna asupra casei sau pisica mai făcea vreo pagubă. Mereu mă gândeam: «Trebuie să fie tare simplu Dumnezeu dacă poți să-i vorbești ținând un copil în brațe și ai șorțul pe tine. Dar trebuie să fie și o persoană foarte importantă, dacă mama mea, atunci când îi vorbește, nu face caz nici de pisică, nici de ploaie». Mâinile tatălui meu și buzele mamei mele m-au învățat despre Dumnezeu mai multe decât catehismul".

În sfârșit, a treia cale pentru a-l duce pe Dumnezeu în casele noastre: cuvintele. E o cale mai puțin eficientă, deoarece mai mult valorează o faptă în stilul lui Dumnezeu, decât o mie de cuvinte despre Dumnezeu. Există un moment în viață în care pentru prima oară răsună în urechi acel nume: Dumnezeu. Dacă prima întâlnire cu Dumnezeu este sub semnul vieții și al iubirii, și nu al fricii, toate momentele care vor urma vor fi mai ușoare. "Aveam nevoie de un Creator și mi s-a dat un Stăpân", a spus Jean Paul Sartre. "Fă așa, dacă nu te bate Dumnezeu!" "Vezi că-l superi pe Dumnezeu, nu-ți mai aduce cadouri!" Și atunci, când să rostim cuvântul Dumnezeu? A abuza de numele lui Dumnezeu poate fi o adevărată injurie. Naziștii au scris pe centurile SS "Gott mit uns", "Dumnezeu este cu noi". Și astăzi, pe dolari, se poate citi: "In God we trust", "Noi ne încredem în Dumnezeu". Dumnezeu nu este numai o persoană prețioasă, este și un nume prețios. Să nu abuzăm de numele lui. "Unde Dumnezeu am pus?" "Dar ce, Dumnezeu, ești surd?" "Dumnezeule, ai pătat fața de masă!" De ce îl amestecăm pe Dumnezeu în toate acestea? Să vorbind despre Dumnezeu în momente sublime, în fața cerului înstelat, la nașterea unui copilaș, la răsăritul soarelui, la vederea munților sau în momentele fascinante: prima ninsoare, verdele primăvăratec, toamna colorată, curcubeul vesel. Ori în momentele cumplite: furtună, fulgere, moartea unei rude.

Părinților! Voi sunteți imaginea lui Dumnezeu pentru copiii voștri. Voi sunteți icoana lui Dumnezeu în fața ochilor copiilor voștri.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Ce pași am făcut noi în ultimul an pentru a ne dezvolta credința? Câte cărți de spiritualitate am citit. Acestea sunt mijloace prin care Domnul ne mărește credința. L-am adus pe Dumnezeu în casa noastră?

6 octombrie 2013

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
577 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 27-a de peste an:

Anul C
7 octombrie, Viisoara 2007 - ÎPS Jean-Claude Perisset
3 octombrie 2010 - Pr. Mihai Budău
2 octombrie 2016 - Pr. Claudiu Dumea

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat