Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 26-a de peste an

Am 6,1.4-7; 1Tim 6,11-16; Lc 16,19-31

Iubiți credincioși și dragi ascultători,

Este necesar să ne dăm seama că nu totdeauna simbolurile de succes din societatea noastră sunt totodată și semne ale mântuirii sau ale harului lui Dumnezeu în viața noastră. Prea mulți încă nu și-au dat seama că au devenit deja precum bogatul din evanghelia de azi. El era satisfăcut de sine, un om să spunem împlinit în ceea ce avea și de ceea ce agonisise. Problema sa era că pe ceilalți de la ușa lui nu-i mai vedea, nu mai era preocupat de existența lor.

În evanghelia de astăzi, așadar, Isus ne arată încă o dată ce înseamnă a fi orbit de propria împlinire materială, de propriul succes. Să privim la inima noastră așa cum este acum.

Edmund Burke, un om de stat englez, dar născut în Irlanda, a spus odată în parlamentul britanic: "Singurul lucru necesar pentru ca răul să triumfe este ca oamenii buni să nu facă nimic". Acele cuvinte nu se aplică doar în politică sau economie, nu doar la votare sau la lupta pentru pace, dar și la propria noastră mântuire. Răul triumfă asupra noastră, ne orbește, ne narcotizează, atunci când ne neglijăm cu totul sufletul propriu.

Parabola de azi ne mai arată și cât de multă nevoie avem noi de ceilalți pentru a ne mântui. Din punct de vedere material bogatul era plin de succes. Spiritual, era o ruină, un faliment, un dezastru. Noi suntem chemați de a-l ajuta pe Lazăr, de a-l privi, de a-i vorbi, de a-i potoli foamea pentru că prin asta trece propria noastră mântuire.

Din nou trebuie să privim la viața, la inima noastră. Cine de lângă mine ar avea nevoie de pâine, dar primește din partea mea doar firimituri? Un adolescent care moare de dorul de a auzi un cuvânt de bunăvoință din partea tatălui, a mamei? O mamă poate, care ar vrea să se hrănească cu iubirea copiilor ei sau a soțului, dar care primește doar vorbele care i se aruncă de parcă ar fi servitoarea familiei? Sau poate o soție, o logodnică... un soț, un tată care are foame de cuvintele "Te iubesc" și care nu ajung decât sub formă de firimituri de gesturi și cuvinte spuse cu nepăsare?

Lumea noastră din România, și nu numai, este plină cu Lazări mari, adulți, cei mai mulți pensionari, dar și cu Lazări mici, copii, care își plătesc cărțile de școală în rate. Cei mai mulți Lazări de la noi sunt femei, nu bărbați. Există Lazări alungați din casele lor în plină iarnă, Lazări care merg la școală câte o oră pe jos, Lazări care mănâncă la cantinele sociale și care de mult nu mai știu ce înseamnă expresia "a fi sătul".

Lazăr rămâne mereu la ușă, afară, flămând, ignorat, prezent uneori în statistici, dar absent din mintea celor mai mulți dintre noi. Acest Lazăr însă ne va aștepta la un moment dat, pentru a ne pune această întrebare: ai făcut binele pe care l-ai fi putut face? Adesea, inclusiv la Spovadă, ne întrebăm propria conștiință dacă am făcut sau nu vreun păcat, vreun rău. Rareori ne întrebăm dacă am fi putut face un bine și nu l-am făcut. Să ne reamintim ceea ce am spus că declara Edmund Burke: "Singurul lucru necesar pentru ca răul să triumfe este ca oamenii buni să nu facă nimic". Așa apar Lazării dintotdeauna. Când noi nu facem binele pe care l-am putea face.

În parabola de azi ni se vorbește despre iad, cer, despre ajutorul de dincolo care poate sau nu veni, despre o pedeapsă veșnică, despre o judecată. Isus vorbește despre aceste realități și în alte momente, de multe ori. Învățăm de puține ori. Vedem viața altfel decât o vedea Isus... decât o vedeau sfinții. Sfântul Vasile cel Mare are cuvinte foarte dure într-una din predicile sale: "Spune-mi motivul pentru care tu ai primit averile tale. Oare Dumnezeu este nedrept, el să fie cel care distribuie în mod inegal aceste bunuri necesare vieții? De ce tu ești bogat și un altul sărac? Flămândului îi aparține pâinea pe care tu o păstrezi; celui gol, haina pe care tu o pui deoparte... Comiți la fel de multe nedreptăți, pe cât sunt de mulți oamenii cărora tu le-ai fi putut da acele bunuri".

Sfântul Paul are dreptate când spune că "iubirea de bani este rădăcina tuturor tipurilor de rău". Tocmai de aceea Paul o și numește idolatrie. Oare destinul celui bogat din parabolă nu ne spune nimic în acest sens? Bogatul îi spune lui Abraham: "Am cinci frați"! - și apoi îi cere să-l lase pe Lazăr să-i avertizeze pe aceștia. Iată, noi suntem frații celui bogat, noi suntem avertizați azi. Există alegeri în viața noastră care au consecințe în viața noastră de după moarte, care este irepetabilă. Acum încă, mai avem timp să deschidem ușa noastră și să ne apropiem de Lazăr. După moarte, o prăpastie va fi între noi și el, și nu o vom putea traversa. Noi nu-i avem doar pe Moise și pe profeți: îl avem pe însuși Isus, Cuvântul întrupat.

Poate că îndrăznesc prea mult, dar înclin să cred că există un cuvânt lipsă în Evanghelia din această duminică. Parabola ni-l prezintă pe bogat ca pe unul care stă bucurându-se de averea sa, iar pe Lazăr ca pe unul care stă suferind în singurătatea și boala sa, alinat doar de câini. Amândoi stau, nici unul, nici altul nu muncește. Primul, pentru că a renunțat, nu mai are nevoie. Al doilea, pentru că nu mai poate, nu mai dispune de niciun fel de posibilitate de a munci. Primul nu muncește pentru că averea sa îi dă sentimentul că se poate dispensa de așa ceva; al doilea, pentru că suferința sa l-a absorbit și l-a izolat cu totul. Munca lipsește și la unul și la altul. Absența ei generează în primul sentimentul de superioritate, în al doilea accentuează sentimentul de singurătate și izolare. Lipsa muncii îi afectează pe amândoi, deși nu în același mod. Absența ei dezumanizează, însingurează, înstrăinează pe om de om. Munca ne păstrează oameni, ne oferă demnitate, ne face solidari, ne apropie între noi. Este o valoare la fel de mare ca solidaritatea, singura care înlătură acea prăpastie dintre noi despre care vorbea Abraham.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Isus nu aruncă vorbele în mod retoric, doar pentru a ne face curioși, pentru a ne stimula gândirea prin compararea a două personaje. Domnul vrea ca noi să ne construim viața diferit, de o manieră încât să nu ridicăm în slăvi condiția bogatului, și nici să nu privim cu dispreț și nepăsare la acei mulți Lazăr de astăzi. Domnului îi plac oamenii care iau decizii din convingere, nu din sentimentalism, decizii de viață și nu doar de moment. Ne reamintește că viața veșnică există și este unică, că cea de aici este tot unică, dar este o pregătire la cealaltă. Domnul dorește ca noi toți să devenim frații și surorile lui Lazăr. Amin.

29 septembrie 2013

Pr. Corneliu Berea, SVD


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
488 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an:

Anul C
30 septembrie 2007 - Pr. Mihai Dumitru
26 septembrie 2010 - Pr. Viorel Ababei
25 septembrie 2016 - Mons. Benone Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat