Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 22-a de peste an

Sir 3,19-21.30-31; Ps 67; Evr 12,18-19.22-24a; Lc 14,1.7-14

Relatarea evanghelică de astăzi are în centrul ei două categorii de persoane: cei care adresează invitația la ospăț și invitații. Isus are un reproș pentru ambele categorii. Pentru gazde, deoarece invită la ospăț doar oamenii bogați, frumoși, prietenii, pe cei care le vor întoarce invitația, dar și pentru invitați, deoarece aleg primele locuri. Realitatea de astăzi nu diferă cu mult de cea prezentată de Isus. Oare nu așa procedăm și noi? Dumneavoastră pe cine ați invitat la nuntă? Oare nu pe prieteni, pe rude, pe vecini? Oare merge cineva astăzi la nuntă și dorește să stea undeva într-un colț, nebăgat în seamă? Stima de sine e o nevoie fundamentală a persoanei umane.

Și totuși, ce dezaprobă Isus? Stima de sine? Nici vorbă. El ne provoacă să ne întrebăm ce criterii folosim pentru a ne face simțită prezența, pentru a fi importanți, semnificativi. Care sunt criteriile după care eu sunt cineva? Pentru gazda și invitații din evanghelie tocmai aceste criterii erau greșite. Pe cine au invitat la nuntă? Pe cei care le vor întoarce invitația, pe cei care aveau de toate. Unde s-au așezat invitații la ospăț? Sus, în primele locuri, crezând că sunt importanți datorită scaunului pe care stau. Isus ne transmite că adevărata valoare a unui om pornește din interior.

Aș vrea să vă împărtășesc cinci criterii false folosite de oameni pentru a-și măsura valoarea, stima de sine.

Primul: Importanța în fața altora. De multe ori ne interesează mai mult ceea ce alții gândesc despre noi. Gândim despre noi cu mintea altora. Mă întreb, ce se întâmplă atunci când ceilalți vor începe să gândească rău despre noi? Este înspăimântător să te lași măsurat de alții; vom lucra toată viața pentru a plăcea altora și ne vom călca în picioare pentru a fi văzuți bine de oameni. Or, cred, important este, în primul rând, ce gândește Dumnezeu despre noi. E mulțumit de noi?

Un alt criteriu după care în mod fals oamenii își măsoară valoarea este competența, priceperea. Oare suntem importanți doar pentru ceea ce facem? Ce se va întâmpla atunci când munca și abilitățile de a munci scad? - mai devreme sau mai târziu așa va fi. Vedem aceasta cu cei bătrâni, care, deoarece nu mai produc nimic, nu mai sunt respectați. Preoți, manageri, sunt adesea lăudați pentru competența lor, dar nu pentru ceea ce sunt ei. Dar vine un timp când a fi apreciat doar pentru ceea ce faci nu mai este suficient. Când, din cauza unei boli, ai pierdut competența pierzi și respectul, și valoarea. Un bătrân pensionar, spiritul fondator al unei companii, s-a întors după câțiva ani să viziteze uzina pe care o fondase. Tânărul recepționer i-a spus că nu știa cine este. Când a spus că a muncit mulți ani acolo, recepționerul l-a întrebat: "Da? Și la ce vă folosește?" Or, noi suntem importanți pentru ceea ce suntem: opera iubirii lui Dumnezeu. Valoarea noastră nu e dată de statutul social, de locul ocupat la ospețe și mari întâlniri, de numele celor care ne calcă pragul și cu care ne-am împrietenit, ci de faptul că suntem "copiii lui Dumnezeu".

Un alt fals criteriu după care oamenii își măsoară valoarea este puterea asupra altora, autoritatea, influența. Oare părinții își pierd demnitatea, valoarea atunci când nu mai au nici o influență asupra copiilor? Or, Cristos are o învățătură limpede: valoarea ta nu depinde de numărul supușilor tăi, ci valoarea ta depinde de numărul celor pe care i-ai slujit așa cum a făcut Isus.

Un alt fals criteriu este frumusețea. Cum arăt? Cum îmi stă? Există o întreagă industrie de răsucit mințile oamenilor. Abundă produsele despre care se spune că vindecă ceea ce este aparent greșit la noi. Dumnezeu însă interzice să ai o imagine greșită și falsă. Ar însemna că tu, care ești creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, ești nemulțumit de ceea ce Dumnezeu a făcut. Una este îngrijirea sănătății și a trupului tău, care de altfel este o datorie morală, și alta este a face din trupul tău un idol care să aibă așa-zisele dimensiuni și forme ale perfecțiunii. Așadar, valoarea ta, invitația la ospăț, ocuparea unui anumit loc, nu e determinată de modul în care arăți.

Al cincilea fals criteriu folosit pentru a măsura valoarea unei persoane este ceea ce are, proprietățile. Sunt și dintre aceia care cred că cu cât au mai mult sunt mai mari, mai de valoare. Da, pentru o cantitate mare de bunuri poți primi aplauze, dar, de cele mai multe ori, și o mare invidie din partea altora. Proprietățile trebuie să-i slujească omului, nu omul să devină sclavul lor și toată viața să alerge pentru a aduna. Omul nu e decât un administrator, pentru că toate îi aparțin lui Dumnezeu.

Criteriile enumerate sunt atât de fragile, de false, de goale! Ele creează doar o iluzie că suntem cineva. Și proprietățile, și influența, și frumusețea trupului, și părerea oamenilor, și priceperile noastre toate sunt trecătoare. În final, ele ne vor trăda. Acesta este punctul sensibil din spatele evangheliei de astăzi. Gazda invită doar oameni apropiați, bogați, crezând că ei vor veni la ospăț, dar tocmai ei, cei mai apropiați te părăsesc când ai nevoie de ei, iar dacă vin la ospăț trișează și vor primele locuri. Or, pe Dumnezeu nu îl duci de nas atârnându-ți o cruce de gât. El privește în inima ta, știe care îți este valoarea, el știe ce trăiești acolo, în interiorul tău.

Și astfel evanghelia ne învață că valoarea persoanei umane vine din altă parte. Tu ai valoare pentru că ești un copil al lui Dumnezeu, iubit de Dumnezeu; ai valoare pentru că ești așa cum îi place lui Dumnezeu: inviți la ospăț în mod gratuit, fără să aștepți ceva în schimb, fără a dori ca alții să observe binele pe care tu l-ai făcut. Cât de frumos se exprima slujitorul lui Dumnezeu Vladimir Ghika, ridicat recent la cinstea altarelor: "Nu uita binele pe care alții ți l-au făcut, dar uită binele pe care tu l-ai făcut altora". El care, deși provenea dintr-o familie de prinți, a ales să devină un slujitor al celor mici, săraci, bolnavi. A renunțat la locul dintâi, pentru a sta la ospăț lângă cei din urmă, pe care lumea îi respinge; el l-a întâlnit în ei pe Cristos. Cu siguranță, a primit din partea stăpânului invitația: "Prietenul meu, vino mai sus!"

Evanghelia de astăzi ar putea intra cu siguranță în topul discursurilor despre umilință, în timp ce prima lectură vrea să întărească această invitație la umilință: "Fiul meu, săvârșește faptele tale cu multă modestie; cu cât ești mai mare cu atât să te umilești mai mult și vei afla har înaintea Domnului".

A fi umil înseamnă a recunoaște adevărul. Nu este o invitație la degradare sau retrogradare în ochii celorlalți. Umilința înseamnă adevăr. Înseamnă a vedea și a recunoaște valoarea celuilalt, a-l aprecia. Este un act de umilință a recunoaște că într-adevăr există cineva care se pricepe mai bine ca noi, care merită un loc mai sus.

A fi umil înseamnă a recunoaște că suntem simpli administratori, nu proprietari. Înseamnă a folosi cele primite pentru a face bine altora. Suntem mândri atunci când folosim ceea ce am primit de la Domnul doar pentru noi, întrebând mereu: mie ce îmi iese? Suntem mândri atunci când arătăm altora ce bogați suntem noi, suntem mândri atunci când ne asumăm merite pentru talanții primiți de la Domnul.

A fi umil înseamnă a fi dependent de Dumnezeu, ceea ce omul mândru nu acceptă niciodată. Cel umil se întreabă încontinuu cum ar putea el să-l slujească mai bine pe Dumnezeu, uitând de sine, fiind atent la nevoile celorlalți și împărțind totul cu ceilalți.

Povestesc acum o întâmplare despre un tânăr lipsit de umilință și plin succes, care mergea la lucru în fiecare zi cu un splendid autoturism. A văzut copii pe marginea străzii sărind. Deodată, de nicăieri, a venit o cărămidă în partea laterală a mașinii. Furios, a călcat repede frâna și a dat mașina înapoi spre locul de unde fusese aruncată cărămida. A sărit și a înhățat un copil; a strigat: "Ce a fost aceasta? Și cine ești?" Copilul a lăsat capul în jos. "Aceasta este o mașină de firmă, copile, iar cărămida pe care ai aruncat-o te va costa multe cărămizi. De ce ai făcut asta?" "Te rog, domnule, îmi pare rău. Te rog! Nu știu ce să fac", l-a rugat copilul. Am aruncat cărămida pentru că nimeni altcineva nu vă putea opri!" Lacrimi curgeau din ochii copilului. "Este fratele meu. S-a rostogolit în curbă, chiar pe șosea, din scaunul de rotile și ... e în pericol". Suspinând, băiatul l-a întrebat pe domn: "M-ai putea ajuta să-l pun din nou în scaunul cu rotile? Este rănit și este foarte greu pentru mine, nu pot singur".

A fost ca o nouă lovitură. Mișcat de cuvintele băiatului, l-a repus pe cel căzut în scaunul cu rotile, a scos batista, i-a șters rănile și s-a uitat să vadă dacă toate sunt în regulă. "Mulțumesc, domnule", a spus copilul plin de recunoștință. Bărbatul s-a întors în mașina lui și s-a uitat la micuț, dus acum de fratele său în cărucior spre casă. Copilul nu-i va repara niciodată mașina. Lovitura pe care a primit-o în inima lui era însă mai puternică decât cea din portiera mașinii. El își va reaminti toată viața să nu treacă prin viață de unul singur, repede, căci cineva, poate chiar Dumnezeu, poate arunca cu o cărămidă în el pentru a-i atrage atenția.

Această predică aș vrea să fie ca o cărămidă aruncată pentru a reaminti celor care au urcat în mașina vieții dorind să fie primii, că adevărata valoare a unui om nu o dă locul ocupat în societate, proprietățile, puterea, autoritatea, influența, frumusețea, părerea celorlalți, ci faptul că suntem copii ai lui Dumnezeu. Această predică să fie ca o cărămidă aruncată spre cei care se încred mai mult în cei puternici, în prieteni și vecini, o cărămidă îndreptată spre cei care i-au uitat pe "săraci, pe schilozi, pe șchiopi și pe orbii" de la răspântiile drumurilor, pe cei care au cu adevărat nevoie de un ospăț, pentru a se opri. Cu aceste gânduri, urmând mărturia fericitului martir Vladimir Ghika să trăim pe pământ așa cum au trăit sfinții, iar într-o zi să ne întâlnim împreună în cer la ospăț și să ni se spună: "Prietene, poftim mai sus!". Amin.

1 septembrie 2013

Pr. Petru-Sebastian Tamaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
581 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an:

Anul C
2 septembrie 2007 - Pr. Anton Farcaș
29 august 2010 - Pr. Petru Sescu
28 august 2016 - Pr. Pius-Petru Iancu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat