|
Anul C Gen 18,20-32; Ps 137; Col 2,12-14; Lc 11,1-13 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Într-o pagină din romanul său, Eșafodul, scriitorul rus Cinghiz Aitmatov își imaginează că dacă toate rugăciunile, laudele, implorările, cererile, invocațiile înălțate către Dumnezeu înălțate către Dumnezeu de-a lungul secolelor ar fi adunate împreună, ar forma, ar constitui, un ocean de lumină și de speranță, un ocean care ar învălui cu mantia sa tot pământul, întinzându-se până la ceruri. Este sigur că de pe pământ se înalță spre cer o continuă respirație rugătoare ale cărei forme și tonalități sunt aproape infinite, pentru că reflectă glasul fiecărei persoane. Astăzi liturgia ne invită să medităm asupra rugăciunii și adresează această invitație după diferite linii de dezvoltare. Sunt, parcă, tot atâtea fire de lumină care impregnează lecturile biblice pe care le-am ascultat. Vom încerca și noi, în aceste câteva minute să tragem, să extragem din aceste fire de meditație, lăsând ca, apoi, aprofundarea lor să o facă fiecare de-a lungul acestei săptămâni. Cu relatarea celebră a dialogului dintre Dumnezeu și Abraham pentru salvarea Sodomei și Gomorei - prima lectură din această duminică - iată că apare un prim fir: rugăciunea mijlocirii și a îndrăznelii. Abraham se prezintă în fața lui Dumnezeu încrezându-se în milostivirea sa infinită, o milostivire care este superioară dreptății, și într-un crescendo evident încearcă să-i smulgă lui Dumnezeu iertarea. El, Abraham, știe să îndrăznească în această tratativă așa de liberă. "Voi îndrăzni să vorbesc cu Domnul, eu care nu sunt decât praf și cenușă". Iată că Dumnezeu intră în această discuție, în acest colocviu. Dar tocmai din respect față de dreptatea sa, din respect față de libertatea creaturii sale Dumnezeu, din păcate, trebuie să se oprească. Omenirea din Sodoma și Gomora este complet coruptă. Nu există un singur drept care să poată opri exigențele judecății drepte a lui Dumnezeu. Pe lângă această rugăciune de mijlocire și de îndrăzneală, în istoria lui Abraham mai găsim o caracteristică a rugăciunii: sinceritatea și transparența absolută pe care trebuie să o aibă rugăciunea, așa cum va face, de exemplu, profetul Ieremia, care se va adresa Domnului cu aceste cuvinte: "Doamne, tu ești prea drept ca să mă judec cu tine. Totuși, vreau să vorbesc cu tine despre judecăți. De ce calea celor nelegiuiți are succes și sunt liniștiți cei care trădează?". Sau să ne amintim de rugăciunea lui Iob, care aproape că trece razant pe lângă un blestem, Iob care protestează vehement, protestează provocator față de un Dumnezeu care este simțit în suferință mai asemănător cu un general triumfător decât cu un tată iubitor. Deci, acea sinceritate transparentă și absolută a rugăciunii. Să mergem mai departe. Ajungem la psalmul responsorial, pe care l-am cântat, ritmat de răspunsul "Ascultă-mă, Doamne, când strig către tine!". Firul de meditație pe care reușim să-l extragem este cel al încrederii. Psalmul 138 este în întregime o aducere de mulțumire care implică în această aducere de mulțumire, în această laudă, implică întregul univers, toate popoarele, așa încât sfântul Atanasiu, unul dintre marii Părinți greci din secolul al IV-lea, definea acest imn psalmul chemării universaliste. În centru se află acea certitudine reafirmată în mai multe rânduri și confirmată de istoria celui care se roagă. "În ziua în care te-am chemat m-ai ascultat. Chiar dacă trebuie să trec printr-o mare strâmtorare, tu îmi ocrotești viața". Ajungem, astfel, la textul fundamental din liturgia cuvântului de astăzi, la acea specie de cateheză despre rugăciune, cateheză cuprinsă în capitolul 11 în evanghelia sfântului Luca. Textul pe care l-am ascultat este asemenea unui triptic, trei tablouri, despre imaginea, despre rugăciunea creștină. Primul tablou. Este cel al intimității. Și acest tablou își are confirmarea cea mai exactă în rugăciunea Tatăl nostru. Forma din evanghelia lui Luca, mai scurtă decât forma din evanghelia lui Matei, reflectă o primă formulare, care spun exegeții că este foarte apropiată de înseși cuvintele lui Isus. Rădăcina din care înflorește rugăciunea aceasta pe care ne-a învățat-o Isus este în termenul "Tată", termen care traduce termenul aramaic folosit de Isus, "Abba", care în traducere înseamnă "Dragă Tată" sau "Tăticule". Observați că dispar distanțele. Dialogul cu Dumnezeu capătă o intimitate surprinzătoare, și pentru că este însuși Fiul lui Dumnezeu cel care ne revelează această posibilitate de comuniune directă și spontană. Va comenta sfântul apostol Paul în Scrisoarea către Romani: "Voi nu ați primit un duh de sclavie ca să vă fie din nou teamă, ci ați primit duhul înfierii, prin care strigăm Abba, Tată". Lăsăm deoparte celelalte cereri din rugăciunea Tatăl nostru pentru meditația personală a fiecăruia și trecem la al doilea tablou din acest triptic, tabloul reprezentat de parabola despre prietenul acela care vine în miez de noapte, care deranjează, și firul pe care reușim să-l extragem este firul rezistent al statorniciei, al insistenței. Vedeți, rugăciunea nu este o emoție, rugăciunea nu este o experiență legată de o necesitate, este, în schimb, o respirație continuă a sufletului, o respirație care nu se stinge nici măcar noaptea. Sfântul Luca a reafirmat această temă a insistenței, a statorniciei, cu o altă parabolă, pe care o găsim numai în evanghelia sa în capitolul 18, despre judecătorul necinstit și văduva care tot bate la cap. Și concluzia acestei parabole este semnificativă: oare Dumnezeu nu va face dreptate aleșilor săi care strigă zi și noapte către el, chiar dacă îi face să aștepte? Și iată-ne, în sfârșit, iubiți frați, la ultimul fir, cel din a treia parte a evangheliei de astăzi, o parte ritmată pe o formă literară foarte îndrăgită de orientali, și anume paralelismul. Tema este aceea a eficacității rugăciunii: "Cereți și vi se va da, căutați și veți afla, bateți și vi se va deschide". E vorba de o eficacitate care nu răspunde la așteptările noastre, la măsura așteptărilor noastre, la proiectele minții noastre. Este o rugăciune, o eficacitate care răspunde la proiectele lui Dumnezeu, pentru că "gândurile mele nu sunt gândurile voastre, căile voastre nu sunt căile mele", spune Domnul. Asta nu înseamnă că Dumnezeu este un împărat absolut. Imaginile folosite de Isus vor să amintească faptul că deasupra noastră este un Tată care știe să dea fiilor săi mereu lucruri bune, lucruri corecte, lucruri folositoare, pentru că privirea sa, privirea lui Dumnezeu trece dincolo de orizontul acesta al omului, mic, restrâns. De aceea, este plăcut să ne abandonăm darurilor lui Dumnezeu, chiar și atunci când aceste daruri nouă ni se pot părea neașteptate, neprevăzute. Spune un autor de spiritualitate: "Mâinile tale, Doamne, sunt uneori mâini de bucurie și uneori mâini de durere, dar întotdeauna sunt mâini de iubire". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată, avem posibilitatea săptămâna aceasta să facem fiecare o verificare a acestei respirații a sufletului, respirație proprie fiecăruia, rugăciunea. Cum este rugăciunea mea? Este rugăciunea de mijlocire, de îndrăzneală? Este o rugăciune transparentă? Este o rugăciune plină de încredere? Este o rugăciune care să mă pună într-o intimitate cu Dumnezeu? Este o rugăciune statornică? Este o rugăciune eficace? Vă doresc succes în meditarea acestor fire pe care am încercat să le extragem din lecturile de astăzi. 28 iulie 2013 Pr. Mihai Patrașcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 17-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |