|
Anul C Gen 18,1-10a; Ps 14; Col 1,24-28; Lc 10,38-42 Iubiți frați și surori în Cristos, dragi ascultători, De fiecare dată când ascultăm cu atenție cuvântul lui Dumnezeu noi suntem beneficiarii unor mesaje, unor îndemnuri, prin care el ne propune diferite teme de reflecție personală și comunitară extrem de importante pentru viața noastră de credință. Cred că tema cea mai sugestivă propusă de cuvântul lui Dumnezeu prin liturgia de astăzi este ospitalitatea. Poporul biblic al lui Israel, care timp de secole a fost un popor de nomazi, care a trăit în corturi, fără o locuință fixă, care a cerut găzduire și ospitalitate de la diferite popoare în timpul peregrinării sale, a învățat bine să prețuiască ospitalitatea. Acest lucru, de fapt, ține de condiția noastră de pelerini pe pământ, dar înainte de aceasta și înainte chiar de a fi înțeleasă doar ca o simplă trăire a carității, ospitalitatea ține de credința noastră și se fundamentează pe inițiativa lui Dumnezeu care-l trimite pe Fiul său Cristos în această lume ca un pelerin: "A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit" (In 1,11), ne spune sfântul Ioan în prologul evangheliei sale. Deci, Dumnezeu, stăpânul cerului și al pământului, vrea să vină la noi, să intre în viața fiecărui om, a fiecărei societăți, a fiecărei instituții; vrea să locuiască în mijlocul nostru. Cred că textul care ilustrează cel mai bine acest lucru este textul din Apocalips: "Iată, eu stau la ușă și bat. Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine" (Ap 3,20). Ați văzut cu siguranță renumita icoană cu Isus, bunul păstor, care bate la o ușă ce nu are mâner. Unii credeau că pictorul a uitat să picteze mânerul, dar când a fost întrebat, artistul a răspuns că acea ușă este, de fapt, inima omului, iar Isus nu poate intra decât dacă i se deschide din interior, el nu forțează intrarea, nu forțează libertatea omului... Această inițiativă și dorință a lui Dumnezeu de a intra în inima și în viața oamenilor, precum și modul în care omul îi răspunde sunt ilustrate prin multiple exemple, dintre care două le găsim în prima lectură și în evanghelia de astăzi. Caracteristica ospitalității autentice biblice este gratuitatea. În prima lectură am auzit cum Abraham, care ședea la intrarea în cort, în vremea arșiței de la amiază (iar în Palestina se poate vorbi cu adevărat de arșiță...), și-a ridicat ochii și a văzut trei bărbați care stăteau în picioare în fața lui. Când i-a văzut, a alergat de la intrarea în cort spre ei, s-a aruncat la pământ și a spus: "Doamne, dacă am aflat bunăvoință în ochii tăi, nu trece fără să te oprești la slujitorul tău! Vi se va aduce puțină apă, vă veți spăla picioarele și vă veți odihni sub acest arbore. Eu voi aduce puțină pâine, pentru a vă reface puterile înainte de a pleca mai departe, fiindcă ați binevoit să treceți pe la slujitorul vostru". Este formidabil acest mod de comportare a lui Abraham! Deși nu-i cunoștea pe cei trei, el insistă ca ei să fie oaspeții lui. Lui Dumnezeu i-a plăcut ospitalitatea lui Abraham și pentru a-i arăta cât de mult o apreciază, îi face cea mai mare favoare pe care și-ar fi putut-o imagina: îi oferă un fiu, deși, atât el cât și soția sa, erau la o vârstă înaintată și speranțele de a mai avea copii erau minime. Acesta este semnul că orice formă de ospitalitate oferită celui care este în necesitate este plăcută și răsplătită cu prisosință de Dumnezeu. După cum Sfânta Treime - așa cum a interpretat dintotdeauna tradiția Bisericii - i-a apărut lui Abraham la stejarul din Mambre, sub chipul a trei străini, la fel Dumnezeu ne poate apărea nouă, creștinilor de astăzi, sub chipul unui sărac sau al unui om în dificultate. "Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40), va spune Fiul Omului la judecata finală. Acest aspect este ilustrat foarte frumos de o istorioară morală, pe care cu siguranță ați mai auzit-o. Aceasta ne vorbește despre o bătrână căreia Dumnezeu îi promisese că o va vizita într-o zi precisă. Ea s-a pregătit cu grijă, iar apoi s-a așezat să-l aștepte. În ziua respectivă bătrâna a fost vizitată în trei momente succesive de trei persoane (doi cerșetori și un bătrân zdrențăros), care aveau mare nevoie de ajutor și ospitalitate. Însă bătrâna i-a alungat oarecum pe toți trei, cu scuza că nu are timp să se ocupe de ei, deoarece îl așteaptă pe Dumnezeu care trebuie să vină în vizită la ea. După ce a așteptat toată ziua și apoi a plecat dezamăgită la culcare, în timpul nopții Dumnezeu i-a apărut bătrânei în vis și i-a spus: "De trei ori am bătut astăzi la ușa casei tale și de trei ori m-ai refuzat". Aproape spontan îmi vine în minte situația prin care trec mii sau zeci de mii dintre conaționalii noștri, care au fost nevoiți să ia calea pribegiei și să bată pe la uși prin străinătate pentru o bucată de pâine... În evanghelia de astăzi găsim aceeași temă a ospitalității. Isus este primit în casa surorilor Marta și Maria. Ținând cont de mentalitatea timpului, în fragmentul din evanghelia de astăzi sunt multe aspecte prin care Isus trece peste prejudecățile timpului, dar nu intrăm acum în detalii. Observăm pur și simplu comportamentul celor două surori, care într-o formă diferită, dar complementară ne prezintă cele două atitudini specifice oricărui ucenic adevărat al lui Isus: ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și slujirea. Nu există opoziție între aceste două atitudini, cum greșit s-a interpretat uneori; nu există o viață contemplativă, după modelul Mariei, care să se opună unei vieți active, specifice Martei. Există doar o ierarhie, o ordine pe care Isus o subliniază: "Maria și-a ales partea cea mai bună...", pentru că a preferat să asculte mai întâi cuvântul lui Dumnezeu. De multe ori ne plângem că Dumnezeu nu ne ascultă! Dar oare Dumnezeu nu ne ascultă sau noi nu-l ascultăm pe el? În iureșul vieții și al activităților zilnice, nu mai găsim nici un moment de răgaz pentru a ne așeza și a-l asculta pe Cristos, care ne vorbește în atâtea moduri. Numai cine se așază în fața lui Dumnezeu, cum a făcut Maria, cine ascultă cu atenție, cine înțelege ce vrea Dumnezeu de la el, numai acela va înțelege cum va trebui să treacă apoi la acțiune, fără să intre într-o stare de preocupare exagerată și plină de tensiune, cum a făcut Marta. Isus nu-i reproșează Martei că muncește, că slujește, că se ocupă de pregătirea mesei. Aceste lucruri erau necesare. Isus îi reproșează faptul că o vede agitată, preocupată peste măsură: "Marta, Marta, pentru multe te zbați și te frămânți". Aceasta este una dintre cele mai mari probleme, care duce la o mare criză a omului modern: lipsa de echilibru între viața spirituală și cea activă. Rupând legătura cu Dumnezeu, omul s-a amăgit cu ideea că-și poate decide singur soarta și că-și poate controla viața fără Dumnezeu. Rezultatul: omul se simte singur, speriat, stresat la maxim, într-o lume care-i scapă de sub control zi de zi, deși face eforturi imense ca s-o stăpânească. Marta este prototipul omului modern; foarte activ, distributiv, eficient, pentru că încearcă să facă cât mai multe lucruri... "Marta, Marta, pentru multe te zbați și te frămânți!" Îi mulțumim din inimă lui Dumnezeu pentru că astăzi, prin exemplul celor două surori, ne învață care este ordinea în care noi trebuie să ne ierarhizăm viața pentru a atinge acel echilibru atât de necesar. Ajută-ne, Doamne, să ascultăm mereu cu atenție cuvântul tău, iar acesta să devină o sursă de inspirație și de energie pentru activitățile noastre. Amin. 21 iunie 2013 Pr. Benone Lucaci [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 16-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |