Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 15-a de peste an

Dt 30,10-14; Ps 68; Col 1,15-20; Lc 10,25-37

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Dacă vizitați Țara Sfântă, există un muzeu care atrage imediat atenția multor persoane, turiști și pelerini. Se află pe drumul dintre Ierusalim și Ierihon, același drum menționat în evanghelia de astăzi. Muzeul deține diferite artefacte religioase și mozaicuri. Dar ceea ce poate fi cel mai interesant este faptul că se află deasupra unei săpături arheologice. Sub muzeu este temelia unei vechi han, care datează din epoca bizantină și, posibil, chiar mai veche. Numele muzeului spune totul: se numește Hanul Bunului Samaritean.

Acest fapt ne-ar putea determina să ne întrebăm: De unde provine pilda din evanghelia de astăzi? Ar putea avea o bază de adevăr? A fost martor Isus la un asemenea gest de bunătate sau a auzit despre aceasta?

Este imposibil să știm precis. Și, desigur, nu este important dacă parabola este literalmente adevărată. Ceea ce contează în parabola bunului samaritean este adevărul mai mare cuprins în mesajul lui Cristos, precum și răspunsul la întrebarea obsedantă: "Cine este aproapele meu?"

Această parabolă alături de cea a fiului risipitor sunt printre paginile cele mai frumoase și de durată din evanghelie. Le știm atât de bine, încât sunt o parte din limbajul nostru. "Bunul samaritean" este sinonim cu milostivirea, caritatea, bunătatea. Scrieți pe "Google" sintagma "bunul samaritean" și veți obține aproape patru milioane de adrese de internet. Parabola este un apel la compasiune și solidaritate cu toți cei care suferă.

Și, de asemenea, știm cu toții personajele implicate. Victima neajutorată, fără nume, însângerată pe marginea drumului, levitul, preotul și, desigur, samariteanul, a cărui inimă generoasă i-a meritat titlul de "bun".

Dar aș vrea să propun un alt mod de abordare a acestei parabole.

Pilda "bunul samaritean" este despre caractere diferite și tipuri de persoane. Mai este vorba, de asemenea, despre un drum, o călătorie pe un traseu periculos și dificil, prin teritoriul uneori necunoscut. Este vorba despre durerea cu care ne întâlnim și despre suferința pe care o răbdăm. Este vorba despre ceea ce se întâmplă cu noi și despre cei pe care-i întâlnim.

În cele din urmă, cred că "bunul samaritean" ne vorbește despre o călătorie și despre alegerile pe care le face omul de-a lungul drumului său de viață. Această poveste este o parabolă nu doar de gândire și de compasiune. "Bunul samaritean" este, de asemenea, o parabolă despre viață și despre cum o trăim.

Aici este aventura umană, experiența umană, de-a lungul unui drum cu suișuri și coborâșuri, cum este cel de la Ierusalim la Ierihon.

Uneori nu ne gândim la aceasta, dar există un drum pentru fiecare dintre noi într-un moment sau altul. Suntem cu toții în această călătorie. În parabolă, locurile de plecare și de sosire nu sunt atât de importante; în mod semnificativ, niciodată nu se spune care dintre personaje ajunge, de fapt, la destinația finală. Ceea ce contează, în schimb, este călătoria.

Și ceea ce contează pe drum - drumul nostru - este ceea ce întâlnim de-a lungul drumului. Cum tratăm persoanele pe care le întâlnim? Le-am observat deja? Le evităm? Reacționăm ca și cum acestea nu există? Sau poate le vedem, cu toate rănile și cicatricele lor? Îl vedem pe vecinul, pe aproapele nostru în nevoie?

Pentru că toți avem rănile noastre; cu toții avem nevoie de adăpost. Acest loc ar putea fi un han. Ar putea fi o biserică. Acesta ar putea fi brațele cuiva care adăpostește, ca prieten sau membru al familiei. Sau este posibil să nu fie deloc un loc. Uneori, cei mai rezistenți pereți ai unei vieți sunt făcuți din milă și cel mai puternic acoperiș este cel construit din iubire. O astfel de construcție este cea mai frumoasă dintre toate.

Aceste locuri de oprire, aceste adăposturi, sunt, de asemenea, parte a călătoriei.

Și tot astfel sunt alegerile pe care le facem de-a lungul drumului. O alegere de a sta pe margine sau de a ne implica. O alegere de a rămâne în zonele noastre de confort sau de a asuma un risc. O alegere de a păstra ceva în curs de desfășurare sau de a ne opri, aplecându-ne pentru a bandaja rănile unui om căzut.

"Bunul samaritean" a fost parabola favorită a lui Martin Luther King jr., pastor baptist nord-american, cunoscut mai ales ca luptător pentru drepturile civile ale persoanelor de culoare din Statele Unite, cel mai tânăr laureat al premiului Nobel pentru Pace (1964), asasinat în anul 1968. Cu o seară înainte de a fi ucis, el a vorbit, de fapt, chiar despre această pagină evanghelică din duminica de azi, ca parte din discursul său în fața greviștilor din domeniul sănătății publice, discurs pe care îl intitulase: "Am fost pe vârful muntelui".

El a încadrat pilda într-un mod frumos și foarte uman. Marin L. King a pus problema astfel: Și preotul și levitul, când l-au văzut pe cel căzut, s-au gândit imediat la tâlharii care l-au atacat. Strada aceasta era periculoasă, iar bandiții atacau frecvent. În mintea preotului și a levitului probabil că a apărut acest gând: Acest om este o victimă a bandiților. Aceștia poate că sunt încă prin preajmă: dacă mă opresc, mă vor ataca și pe mine. Așa că întrebarea pe care preotul și-a pus-o, și probabil la fel și levitul, a fost aceasta: "Dacă eu mă opresc pentru a-l ajuta pe acest om, ce se va întâmpla cu mine?" Dar apoi bunul samaritean a venit, s-a oprit și a transformat complet întrebarea. "Dacă eu nu mă opresc pentru a-l ajuta pe acest om, ce se va întâmpla cu el?"

Aceasta, cred, este semnul distinctiv al adevăratei compasiuni. Aceasta este iubirea creștină adevărată. Și acesta este modul în care suntem chemați să răspundem pentru cei pe care îi întâlnim pe drumul nostru, al vieții noastre, indiferent de destinația spre care ne-am îndrepta.

Isus a spus la finalul povestirii: "Du-te și tu la fel!" Hanul Bunului Samaritean ne așteaptă.

El ne spune să mergem și să fim milostivi. Du-te și îngrijește! Du-te și ia asupra ta povara problemelor unui străin!

Important este să mergem, să riscăm uneori să vedem ceea ce nu am vrea să vedem, să ieșim din zona proprie de confort. Să îndrăznim să iubim!

Ultimele cuvinte ale parabolei sunt instrucțiunile lui Cristos într-o lume care este de multe ori prea timidă, prea indiferentă, prea precaută sau prea speriată. Treci peste toate, ne spune Isus. Începe călătoria. Lasă propriul Ierusalim și fă călătoria ta spre Ierihon, cu o inimă care poate fi schimbată spre compasiune.

Samariteanul a făcut aceasta și a salvat o viață și, foarte probabil, și-a salvat propriul său suflet.

Du-te, spune Isus: "Du-te și fă și tu la fel!"

14 iulie 2013

Pr. Corneliu Berea, SVD


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
401 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 15-a de peste an:

Anul C
15 iulie 2007 - Pr. Anton Despinescu
11 iulie 2010 - Pr. Cristian Diac
10 iulie 2016 - Pr. Claudiu Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat