|
Anul C Is 66,10-14c; Ps 65; Gal 6,14-18; Lc 10,1-12.17-20 Vestirea evangheliei: misiune uitată Există o diferență abisală între noi și primii frați ai noștri în credință, învățați și instruiți direct de către apostoli. Isus, timp de trei ani de zile, a avut la inimă, am putea spune, dorința de a încredința apostolilor săi marele tezaur al adevărului, care este cuprins în cuvântul său, pe care noi îl numim evanghelie. Este cu adevărat un mister cum acești apostoli și ucenici au știut să păstreze în memoria lor viața și cuvintele Învățătorului divin. Când Duhul Sfânt la Rusalii s-a coborât asupra lor, imediat s-a risipit orice teamă și ignoranță și nu numai că i-a făcut misionari plini de curaj, dar au auzit invitația de a merge în toată lumea, pentru că "evanghelia" este "darul pentru mântuire", pe care Dumnezeu l-a lăsat pentru fiecare om, din orice loc, și care cerea să fie făcut cunoscut tuturor. Este de ajuns să citim cartea Faptele Apostolilor și imediat ne uimim câți oameni s-au convertit la prima predică a apostolilor... Ar fi suficient să amintim de călătoriile misionare ale sfântului Paul, căruia îi plăcea să meargă în întâmpinarea celor care nu au auzit vreodată de Cristos, suferind pentru aceasta bătăi, închisoare, dar fără să se oprească, și, astfel, apare în tot caracterul său dramatic modul nostru de a sta cuminți, la locul nostru, uneori sau chiar de foarte multe ori fără a scoate un cuvânt! Ne uimește, de asemenea, mai mult să citim cum la începuturile creștinismului nu erau evangheliile scrise, dar vestirea era încredințată numai cuvântului, care era nu numai ascultat și primit, dar și păstrat, până în momentul în care s-a simțit nevoia de a scrie evangheliile pentru toate timpurile și, prin urmare, și pentru noi. Astfel cuvântul lui Dumnezeu, păstrat în inimile primilor discipoli, a fost așternut pe hârtie... un adevărat miracol al Duhului Sfânt! Evanghelia, pe care ne-o propune sfântul Luca în această duminică, este de mare actualitate; mulți încearcă să o facă proprie. Nu numai astăzi, dar și în trecut... Într-o zi - era în jurul anului 1207 - chiar acest text al evangheliei era proclamat într-o biserică, în timpul celebrării sfintei Liturghii. A ascultat un tânăr care abandonase de puțin timp viața sa comodă și de plăceri de mai înainte, dar care nu știa încă drumul pe care să apuce pentru a-l urma mai îndeaproape pe Domnul. La auzirea cuvintelor acestei evanghelii, a avut impresia că Mântuitorul le-a rostit chiar pentru el. Adresându-se unui însoțitor, a exclamat: "Asta vreau, aceasta o cer, aceasta doresc să fac din toată inima!" Și dintr-o dată și-a aruncat sandalele, a aruncat toiagul, a dat la o parte cureaua, s-a încins cu o frânghie și a plecat la drum... Astfel începea aventura acelui "creștin sărac", care - cred că ați intuit despre cine este vorba - era sfântul Francisc din Assisi. Citim în evanghelia duminicii de astăzi: "În acel timp, Domnul a ales încă șaptezeci și doi de ucenici și i-a trimis doi câte doi înaintea sa, în fiecare cetate sau loc pe unde avea să treacă el. Și le-a zis: De secerat este mult, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați-l deci pe stăpânul secerișului să trimită lucrători la secerișul său. Mergeți! Iată, eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor. Nu luați cu voi nici bani, nici desagă, nici sandale și nu salutați pe nimeni pe drum. În orice casă veți intra, spuneți mai întâi: «Pace acestei case!»" Trimiterea celor 72 de discipoli lasă să se întrevadă clar că misiunea de a vesti evanghelia nu este numai misiunea apostolilor, ci a tuturor ucenicilor, a tuturor acelora care au primit mesajul evanghelic, așa cum afirmă și Biserica în Codul de Drept Canonic: "Credincioși creștini sunt cei care, încorporați lui Cristos prin Botez, sunt constituiți popor al lui Dumnezeu și, de aceea, făcuți părtași în modul lor propriu la funcția preoțească, profetică și regească a lui Cristos, sunt chemați să exercite, fiecare conform condiției proprii, misiunea pe care Dumnezeu a încredințat-o Bisericii să o îndeplinească în lume". Este important să subliniem că misiunea de a cunoaște și de a face cunoscută evanghelia, "mergeți în lumea întreagă", nu este un fapt rezervat vreunei asociații catolice sau numai cuiva, ci este misiunea tuturor și aceasta derivă din Botez. Este darul și, prin urmare, datoria cea mai frumoasă a profeției, care îi privește pe toți creștinii. Este adevărat că a fost o tradiție lungă și dăunătoare, în mod inconștient firește, care a încredințat misiunea de a vesti evanghelia numai preoților, reducându-i pe credincioși numai la rolul de simpli ascultători, așa încât drumul responsabilizării tuturor în ceea ce privește evanghelizarea, chiar după Conciliul Vatican II, întâlnește multe dificultăți și neîncrederea față de laici în capacitatea lor de a vesti evanghelia este încă mare. Este, de asemenea, adevărat că nu se poate "merge" în vestirea evangheliei, dacă nu există credința și cunoașterea cuvântului lui Isus. E nevoie de pasiune, răbdare și competență, cum, de altfel, este nevoie în toate domeniile de specialitate sau și în competențele profesionale umane, pentru a face din evanghelie și, mai mult încă, din Biblie, cartea lui Dumnezeu: o carte care, spre deosebire de atâtea care se citesc (măcar de s-ar citi...) uneori pentru trecerea timpului și care nu lasă nici o urmă, este o carte care se întrupează până la a deveni gândire și viață, care sunt "căi" ale creștinului, pe care Dumnezeu călătorește cu noi și noi cu el. Și de săptămâna trecută, de la data de 28 iunie, noi, catolicii români, avem la dispoziție versiunea catolică a întregului cuvânt al lui Dumnezeu, Biblia. Neglijând Cartea Sfântă, Biblia, riscăm să scădem în credință și în același timp să pierdem și din elanul pentru sfințenia vieții, fiind asaltați de alte vești și alte lecturi, care nu au nimic de-a face cu vestea cea buna conținută în Biblie. Îmi amintesc, atunci când eram copil, în familia în care trăiam, în fiecare duminică mergeam la biserică. Se învăța atunci că pentru a lua parte la Liturghia de duminică și să fie bine ascultată era suficient să fii prezent la părțile esențiale: ofertoriu, consacrare și Împărtășanie. Mulți credincioși plecau la biserică mai târziu, considerând că proclamarea cuvântului lui Dumnezeu și predica nu erau necesare pentru a împlini datoria de a asculta Liturghia de duminică. Dar nu toți gândeau în acest sens. Mama sau tata, după întoarcerea de la biserică, mă întrebau despre ce a fost vorba în evanghelie și despre ce a predicat parohul. Încercam să-mi amintesc de vreo frază din evanghelie sau de ceva care a fost spus la predică. Și, astfel, îmi garantam o duminică liniștită. Singura cale, până nu de mult, pentru a cunoaște evanghelia, era Liturghia duminicală, când, după proclamarea evangheliei în limba latină, urma și proclamarea ei în versiunea în limba română. Dar era prea puțin, ținând cont că nu aveam la dispoziție, ca astăzi, nici măcar versiunea în limba noastră a evangheliilor... A trebuit să vină Conciliul Vatican II pentru a ne aminti că trebuia să schimbăm pasul. Astfel Biblia sau Sfânta Scriptură, și, prin urmare, evanghelizarea, au devenit o urgență pentru "a schimba roata": evanghelizarea a devenit o misiune pentru toți. Marele papă Paul al VI-lea, în documentul "Vestirea evangheliei" scria: "Biserica o știe. Ea are o conștiință vie despre mesajul Mântuitorului - Trebuie să vestesc vestea cea bună a împărăției lui Dumnezeu - se aplică în tot adevărul ei la ea însăși. Și pe bună dreptate sfântul Paul adaugă: «Pentru mine a vesti evanghelia nu este un motiv de mândrie, dar o datorie. Vai mie dacă nu vestesc evanghelia!» A evangheliza este harul și vocația proprie a Bisericii, identitatea ei profundă. Ea există pentru a evangheliza, și anume pentru a predica și a învăța, să fie un canal al darului de har, să fie canal de împăcare a păcătoșilor cu Dumnezeu, să perpetueze jertfa lui Cristos în sfânta Liturghie, care este memorial al morții și învierii sale. Invitată să evanghelizeze, la rândul ei trimite evanghelizatori. Ea pune în gura lor cuvântul care mântuiește, le explică mesajul a cărei depozitară este; Biserica le dă mandatul pe care ea însăși l-a primit. Dar nu pentru a predica ideile lor personale, ci o evanghelie, a cărei patroană nu este ea și nici vestitorii nu sunt patroni". "Mergeți!... Vestiți cuvântul lui Dumnezeu!", este o invitație pe care nu o putem ignora, dacă ne simțim cu adevărat creștini. Și aș spune că această invitație a fost primită de mulți. Ajunge să amintim de atâtea inițiative de ascultare a cuvântului lui Dumnezeu, așa-zisele lectio divina și mișcări biblice în cadrul Bisericii Catolice care oferă un nou elan pentru evanghelizare sau, cum se subliniază în documentele mai recente ale Bisericii, pentru o nouă evanghelizare. Da, este nevoie de o nouă evanghelizare și, prin urmare, de noi trimiteri pentru a "merge" și pentru a vesti evanghelia. Ne-am dat seama că, fără cunoașterea cuvântului lui Dumnezeu, sacramentele își pierd imensa lor putere și devin ceremonii exterioare, obligații pe care trebuie să le îndeplinim, cum sunt sărbătorile de prima sfântă Împărtășanie sau pentru sfântul Mir, care în loc să devină o trimitere pentru a vesti evanghelia mântuirii - "mergeți" - devin mai degrabă un "a fugi" de misiunea evanghelizării! Chiar și sacramentul Căsătoriei, golit de o serioasă pregătire și care nu este susținut de cuvântul lui Dumnezeu, cunoaște o fragilitate pe care deja cu toții o cunoaștem. În evanghelia de astăzi Isus indică și "modul de a merge": și anume cu simplitatea și sărăcia omului în fața măreției a ceea ce vestește, "ca miei în mijlocul lupilor: Nu luați cu voi nici desagă, nici pungă, nici sandale". Este, cu adevărat, contrariul a ceea ce, de multe ori, face lumea, pentru a reuși cu înșelăciunile ei, cu publicitatea ei, cu limbajul ei seducător sau cu caracterul pompos al discursurilor politice care, prea des, sunt zgomot de cuvinte, fără conținut, cu multe promisiuni, dar care reușesc să înșele lumea. Noi nu trebuie să facem la fel în misiunea noastră de evanghelizatori. Noi trebuie să mergem spre frații noștri cu simplitatea cuvântului și mai bine dacă este însoțit de mărturie, să mergem - putem spune - în vârful picioarelor, pentru că știm că puterea cuvântului nu stă în modul nostru de a-l oferi sau în meșteșugul cuvintelor, ci în puterea Duhului Sfânt. Lumina adevărului, care vine din cuvântul vestit, nu suntem noi, ci este Isus. Este ceea ce amintește și recenta enciclică, "scrisă la patru mâini", Lumen fidei, a papei emerit Benedict al XVI-lea și a papei Francisc, enciclică publicată vinerea trecută. "Dacă îndepărtăm lumina adevărului, credința din localitățile noastre, se va micșora încrederea între noi oamenii și vom fi uniți numai din motive de teamă, iar stabilitatea raporturilor noastre va fi mereu amenințată". Recomandarea lui Isus de a "merge fără desagă", chiar și în mijlocul lupilor, dezarmează pe cel care caută, poate, fascinația omului și, în schimb, descoperă că în sărăcie și simplitate apare lumina lui Dumnezeu. Și astăzi suntem cât se poate de conștienți, privind la papa nostru Francisc. Nu ne rămâne, așadar, iubiți credincioși, decât să luăm din nou Biblia în mâinile noastre și să ne obișnuim să facem din ea în fiecare zi "pâinea vieții", de neînlocuit, pentru că acolo îl cunoaștem pe Dumnezeu și acolo intrăm în lumina adevărului său. Și, astfel, devenim noii misionari, noii trimiși, noii ucenici ai Domnului, pe care îi trimite în lumea de astăzi pentru a duce evanghelia mântuirii. Amin. 7 iulie 2013 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |