|
Anul C 1Rg 17,17-24; Ps 29; Gal 1,11-19; Lc 7,11-17 Stimați radioascultători, iubiți credincioși, O tânără mamă care își înmormântase soțul, răpus de o suferință violentă și nemiloasă spunea la un moment dat: "Îmi aduc aminte de zgomotul pe care îl făceau bolovanii ce cădeau pe sicriu. Aș fi dat orice să-l văd ridicându-se pentru o singură clipă, o clipă doar și apoi totul putea să se prăbușească. Mai târziu, fetița noastră mi-a zis: «Mamă tu poți să faci așa de multe, de ce nu îl aduci pe tata înapoi?» I-am explicat și cred că a înțeles ce înseamnă cuvintele imposibil și niciodată". Omul, în condiția sa fragilă și atât de limitată, experimentează ce înseamnă "imposibil" și "niciodată". Este ceea ce se întâmplă în evanghelia de astăzi. Într-un sat pierdut din Galileea - Naim - un grup de persoane în lacrimi conduc spre mormânt un tânăr, fiul unic al unei sărmane femei care își pierduse și soțul. Era normal ca această mamă să-și plângă copilul și la fel de normal era să-și plângă propria soartă, pentru că rămăsese singură pe lume, fără sprijin, fără susținere, fără protecție, expusă la tot felul de abuzuri și lipsuri. E un cortegiu al morții: mort este fiul, dar moartă e și mama, din punct de vedere afectiv și social. În timp ce acest grup ieșea din localitate, un alt grup, un cortegiu al vieții, tocmai intra: era Isus împreună cu ucenicii săi. Moartea față în față cu viața! Într-o zi va fi el cel scos din cetate pentru a fi răstignit, pentru a muri afară, dar moartea va fi învinsă prin înviere: "Viața și moartea s-au înfruntat în mod minunat", spunea secvența din duminica Paștelui! Iar Isus, care este viața, învinge moartea: se apropie de cortegiu și spune: "Tinere, îți spun ție, scoală-te", îi redă viața și lui și mamei. Drama relatată de evanghelia de astăzi nu este un eveniment izolat, petrecut undeva departe în timp, dar este extrem de actuală: lumea e plină de mame care își plâng copiii morți în floarea vârstei din cauza violenței, a bolilor, a accidentelor etc. În durerea lor, aceste mame se refugiază în ceea ce mai rămâne vizibil în urma copilului lor - mormântul, la care merg în fiecare zi - fără să înțeleagă că în felul acesta se leagă mai mult de moarte și își transformă viața într-o continuă suferință. Și atunci? Singură, întâlnirea cu Cristos, învingătorul morții, poate să aducă speranță, puțină liniște, poate să dea un sens acestor evenimente, acestor suferințe lipsite de logică! Eu nu știu dacă pot să-i spun unei mame, care-și strigă propria durere, "Nu plânge!", dar pot să-i spun ceea ce știu și cred. Or, eu știu și cred că ultimul cuvânt nu îl are moartea, ci viața, învierea, pentru că "am fost înmormântați împreună cu Cristos întru moarte pentru a învia la o viață nouă", știu și cred că suferințele, moartea și învierea lui Cristos pot da un sens suferințelor mele; nu știu dacă crucea poate fi înțeleasă, dar știu că pe crucea lui Isus nu a fost uitat nimic: nici strigătul muncitorului, nici foamea copiilor, nici disperarea mamelor, nici singurătatea bătrânilor, nici suferința bolnavului care mușcă cu dinții din cearșaf pentru că nu mai poate de durere, nici plânsul celui zdrobit de nedreptate, nici gemetele celui care nu mai poate. Nimic nu a fost uitat și nimic nu este pierdut, ci a primit putere mântuitoare; știu și cred că în cruce suferința mea se întâlnește cu suferința lui Cristos: "Împlinesc în trupul meu - spunea apostolul Paul - ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos". Suferința noastră unită cu suferința lui Cristos devine mijloc de mântuire, pentru mine, pentru cei din familia mea, pentru cei care au mai mare nevoie de intervenția lui Dumnezeu. Întâlnirea cu Dumnezeu, cu cuvântul său dătător de viață, este singura care poate să ne facă să privim altfel, să înțelegem, este singura care poate să aducă o rază de speranță printre lacrimile noastre. În altă ordine de idei, sunt mame care plâng ca și cum copiii lor ar fi murit, deși ei sunt încă în viață, pentru că există o moarte mai tragică, mai dramatică decât moartea fizică: moarte înseamnă să rupi legătura cu autorul vieții, să-i refuzi prietenia, să te închizi la cuvântul său, moarte înseamnă să închizi ochii în fața luminii, a adevărului, și să te lași sufocat de slăbiciune, egoism, de materialism, de minciună, de pasiunile dezordonate, moarte înseamnă să fugi de Dumnezeu, de rugăciune, de sacramente, considerându-le ca o limitare, ca o renunțare la bucuriile vieții, și să te refugiezi în zgomot, distracții pentru a nu-ți mai auzi propria conștiință. Îmi amintesc că în primii mei ani de preoție am fost chemat la căpătâiul unei mame care se stingea din cauza propriului copil: avea un fiu care terminase liceul, reușise la facultate, dar la un moment dat a renunțat la toate, a plecat de acasă pentru a fi împreună cu o tânără pe care o cunoscuse de puțină vreme. Nu l-au întors nici lacrimile mamei, nici îndemnurile celor care îi voiau cu adevărat binele. Mama și-a privit copilul prăbușindu-se și în mai puțin de un an durerea a purtat-o în pământ. L-am văzut pe acest tânăr la înmormântare îmbrățișând sicriul mamei și strigând după iertare... Era prea târziu! Tuturor acelora care doar au impresia că trăiesc Cristos le spune astăzi: "Tinere, îți spun ție, scoală-te!" Poate avem o credință apatică, o speranță stinsă, o iubire înmormântată în egoism și indiferență; poate am pierdut bucuria de a trăi, nu ne mai găsim rostul... Și cât e de trist când, chiar dacă arăți încă bine, ți se descompune sufletul, inima... Să-l lăsăm pe Cristos să se apropie... și să ne ridice din starea în care ne aflăm. Amintiți-vă, Isus nu a ezitat să-i propună unui om cu părul alb, înaintat în vârstă, Nicodim, să se nască din nou! Poate trebuie să începem să trăim cu adevărat. Tânărul, ne spune evanghelia, s-a ridicat și a început să vorbească. S-a ridicat! A te ridica înseamnă, înainte de toate, a ieși dintr-o stare ce te ține blocat și care nu te lasă să fii om în sensul real și profund al cuvântului, nu te lasă să fii ceea ce Isus a făcut din noi, prin cuvântul său, prin acțiunile sale, dar mai ales prin cruce și înviere, și anume, fii ai lui Dumnezeu. A te ridica înseamnă a porni la drum, un drum al convertirii și al eliberării de păcat, de compromisuri care să te conducă la întâlnirea cu Dumnezeu și cu semenii. A te ridica înseamnă a avea sentimentul recunoștinței - toți, ne spune evanghelia, îl preamăreau pe Dumnezeu - a recunoaște intervenția lui Dumnezeu în propria viață și a-i mulțumi sau, conștient de propria înstrăinare, a-i spune lui Dumnezeu, împreună cu sfântul Augustin: "Târziu te-am iubit frumusețe, atât de veche și atât de nouă, târziu te-am iubit. Căci tu te aflai înlăuntrul meu, iar eu în afara mea; acolo, în afara mea, te căutam pe tine și, în urâțenia mea, mă năpusteam asupra lucrurilor frumoase pe care le-ai creat. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine. Și mă țineau departe de tine tocmai acele lucruri frumoase care nu ar fi existat dacă nu ar fi existat în tine. M-ai chemat, m-ai strigat și ai sfâșiat surzenia mea, ai fulgerat, ai luminat și ai izgonit orbirea mea". Fie ca apropierea lui Isus, strigătul, lumina sa, să îndepărteze neputința noastră, să ne dea forța de a ne ridica și de a trăi cu adevărat! 9 iunie 2013 Pr. Anton Săboanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 10-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |