|
Anul C 1Rg 8,41-43; Ps 116; Gal 1,1-2.6-10; Lc 7,1-10 Nici chiar în Israel nu am întâlnit o asemenea credință! Iubiți frați și surori în Cristos, dragi radioascultători, Tema care leagă lecturile sfinte proclamate la această sfântă Liturghie este marea libertate și creativitate a iubirii lui Dumnezeu, care depășește orice schemă și orice barieră. Dumnezeu este viu și lucrează și acolo unde nu ne-am aștepta. Întreaga lume a devenit adevăratul templu în care locuiește și se revelează misterul lui Dumnezeu. Astăzi am putea spune că este sărbătoarea celor de departe, a celor care sunt în afara Bisericii. Prima lectură ne prezintă rugăciunea pe care o face Solomon la consacrarea templului pe care l-a construit Domnului la Ierusalim. Surprinzător este faptul că în acel moment solemn atât pentru rege cât și pentru poporul său este rezervat un loc special pentru străini. Noi știm că atitudinea iudeilor față de păgâni era una de izolare față de ei, dacă nu chiar ostilă. Și totuși aici chiar regele se roagă pentru străin, "pentru cel care nu aparține de poporul tău Israel", spune Solomon. Cu această rugăciune, regele exprimă convingerea sa că Dumnezeul lui Israel este Dumnezeul tuturor popoarelor și, prin urmare, unicul și adevăratul Dumnezeu. În momentul în care regele Solomon îl adoră pe Dumnezeu, simte cum i se lărgește inima și față de cei de departe, față de străini. Iubiți credincioși, rugăciunea trebuie să ne facă și pe noi să avem o conștiință ecumenică, deschisă față de toți frații noștri. Și lectura a doua, care ne prezintă începutul Scrisorii sfântului apostol Paul către Galateni, afirmă indirect același adevăr. Creștinii din ținutul Galației par să se clatine în credința lor și vor să se întoarcă la practicile iudaice, în special la tăierea împrejur, ca și cum Isus nu ar fi fost în stare să ne mântuiască și trebuie revenit la observarea legii mozaice. Cu alte cuvinte, părea mai importantă și decisivă apartenența la poporul lui Israel, decât alianța cu Dumnezeu prin Fiul său Isus Cristos. De aceea, sfântul Paul este nevoit să ia o poziție fermă față de aceste comunități. Iată de ce începutul acestei scrisori adresate galatenilor este cu totul specială. Apostolul se prezintă pe sine însuși, precizând că el este "apostol trimis nu de oameni nici prin intermediul unui om, ci de Isus Cristos și de Dumnezeu Tatăl, care l-a înviat din morți" (Gal 1,1). De aceea evanghelia pe care el a predicat-o nu este lucrarea omului, ci a lui Dumnezeu. Galatenii trebuie să înțeleagă că evanghelia predicată de Paul aparține tuturor popoarelor nu doar poporului ales. În fața acestui extraordinar și mângâietor adevăr, Paul se simte liber. El nu caută micile favoruri din partea oamenilor, ci strălucitoarea revelație a lui Dumnezeu. Paul este atât de convins de acest adevăr încât ajunge să folosească un limbaj destul de dur, motivat de iubirea lui pentru galateni: "Chiar dacă noi înșine ori un înger din ceruri ar veni să predice o evanghelie diferită de evanghelia pe care v-am predicat-o noi, să fie anatema" (Col 1,8). Anatema înseamnă excomunicat de la comuniunea eclezială. Deci cine îndrăznește să limiteze mântuirea adusă de Cristos doar la cei care respectă legea iudaică și nu se deschide carității universale, pe care Dumnezeu ne-a revelat-o în Cristos, este în afara credinței și a iubirii și, prin urmare, în afara Bisericii. Toate acestea le confirmă și fragmentul evanghelic proclamat la această sfântă Liturghie. Isus a intrat în Cafarnaum. Numele acestei cetăți înseamnă câmpul mângâierii. Într-adevăr, este o mare mângâiere lecția pe care o primim de la Isus. Aici trăiește un centurion roman deci un străin, un păgân și, mai mult decât atât, un reprezentant al puterii care a ocupat Țara Sfântă. După legea veterotestamentară erau motive suficiente pentru a urî un asemenea om. În schimb el se dovedește a fi un om bun, demn de stimă și onoare. Așa cum dau mărturie locuitorii cetății, a fost atât de generos cu ei, încât le-a construit sinagoga și, ca și cum aceasta nu ar fi suficient să ne dovedească bunătatea lui, în fața sclavului bolnav la care ținea foarte mult, gata să moară, este atât de milostiv încât cere ajutorul lui Isus. Nu trebuie uitat că pentru romani, sclavii erau ca niște obiecte de inventar. Erau proprietarii lor și dispuneau de ei după bunul lor plac. Impresionantă este atitudinea stăpânului care iubește și respectă viața sclavului atât de mult. El are o inimă sensibilă, extraordinară, care înțelege valoarea vieții, chiar și a unui sclav. De câte ori astăzi omul, ba chiar creștinul, nu mai știe să prețuiască viața proprie sau a aproapelui. Se crede stăpânul vieții și, prin urmare, îndreptățit să hotărască cine trebuie să trăiască și cine trebuie să moară. Centurionul, un păgân care a trăit cu două mii de ani înainte, ne dă o frumoasă lecție: el prețuiește viața sclavului, având convingerea că viața oricărui om are o valoare inestimabilă. Emilia aparținea unei familii din clasa mijlocie a Poloniei, țară la acea vreme sfâșiată de războaie, amenințată de foamete și epidemii. S-a căsătorit foarte de tânără cu un muncitor în domeniul textil, stabilindu-se într-o nouă localitate, departe de familie și de cunoscuți. Puțin după aceea li s-a născut primul copil, Edmund, apoi o fată care a supraviețuit doar câteva săptămâni. La 14 ani după nașterea lui Edmund, Emilia și-a dat seama că este din nou însărcinată. Peste puțin timp împlinea 40 de ani. Starea sănătății ei era alarmantă din cauza tulburărilor cardiace și renale. Trăiau la limita existenței, iar în aer plutea iminența unui nou război. Ce-i putea oferi copilului? Un cămin mizerabil? Un popor în război? Emilia avea să moară peste zece ani apoi în mod tragic, și Edmund? Va izbucni cel de-al Doilea Război Mondial, în care și tatăl își va pierde viața. Pentru ce să fi fost adus pe lume un copil pe care îl așteptau condiții atât de potrivnice? În situații similare, mentalitatea actuală alege fără multe ezitări avortul. Opțiunea avortului putea exista și în acele vremuri. Nu au lipsit persoane care să-și ofere serviciile în acest sens, pentru că vârsta și starea sănătății Emiliei făceau ca sarcina să-i pună serios viața în pericol. Din fericire, Emilia a privit lucrurile altfel, cu ochii credinței, criteriul cel mai sigur al discernământului. Nici o clipă nu s-a gândit altfel, decât cu bucuria unică pe care o aduce vestea unui nou copil care așteaptă să se nască. Într-o frumoasă zi de 18 mai 1920 a adus pe lume un băiețel și i-a pus numele Carol. Curajul acestei femei l-a dăruit pe Carol Wojtyla, pe care l-a cunoscut și l-a iubit o lume întreagă; fericitul papă Ioan Paul al II-lea, care și-a început pontificatul cu frumosul îndemn: "Nu vă fie teamă!" Preotul și teologul italian Giovanni Vannuci, mort în anul 1984, spunea: "Fiecare dintre noi este un mesaj pe care Dumnezeu îl trimite lumii, un cuvânt irepetabil, pe care l-a pronunțat și pe care nu-l va mai pronunța". Acest cuvânt al lui Dumnezeu poate fi și o persoană ce nu aparține unei structuri ecleziastice. Cine are capacitatea să vadă în celălalt o persoană prin care Dumnezeu îi vorbește, înseamnă că a înțeles admirabilul mesaj al sfântului Paul din scrisoarea către Coloseni: "În Cristos nu mai este nici grec, nici iudeu, nici circumcizie, nici necircumcizie, nici barbar, nici scit, nici sclav, nici liber, ci Cristos este totul în toți". Să ne ajute Dumnezeu să trăim cu această convingere! Amin. 2 iunie 2013 Pr. Petru Sescu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 9-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |