Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 3-a de peste an

Neh 8,2-4a.5-6.8-10; Ps 18; 1Cor 12,12-30 (1Cor 12,12-14.27); Lc 1,1-4;4,14-21

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În evanghelia de astăzi îl vedem pe Isus, care condus mereu de Duhul Sfânt, își începe misiunea. Într-adevăr așa cum se spune la început, după botez Isus s-a întors în Galileea și a început deja să vorbească în sinagogi.

Evanghelistul Luca face ca activitatea publică a lui Isus să înceapă cu episodul de astăzi căruia îi acordă o importanță specială. Isus se duce la Nazaret, acolo unde fusese crescut, și cum îi era obiceiul intră în sinagogă unde i se încredințează spre citire și comentare Cartea profetului Isaia. Deschizând-o întâlnește pasajul unde se prevestește eliberarea definitivă a deportaților din exil, săraci și oprimați, restituirea libertății de la început tuturor, sclavi și îndatorați. După terminarea lecturii, adresându-se ascultătorilor săi, Isus spune: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta, pe care ați ascultat-o cu urechile voastre". Cu alte cuvinte, Isus spune clar că mântuirea promisă de Dumnezeu prin profetul Isaia este prezentă acum în persoana sa.

Din acest moment, vestea aceasta bună pentru săraci și oprimați devine o realitate. Din acest moment pentru săraci, flămânzi și însetați începe cu adevărat o epocă nouă. Prin acest discurs Isus inaugurează activitatea sa misionară, lăsând să se înțeleagă care va fi unul din obiectivele sale fundamentale și anume predilecția pentru cei săraci, suferinzi, marginalizați.

În duminicile care urmează îl vom vedea pe Isus care se îngrijește de orice formă de sărăcie, de slăbiciune. Se va pleca spre orice formă de boală, ba merge în căutarea celor marginalizați. Îl vom vedea pe Isus că va lua poziție împotriva relei folosiri a bogățiilor, îl vom vedea pe Isus plin de milă față de păcătoși și cei îndepărtați.

Având în fața ochilor acest context și această perspectivă a lui Isus nu va fi greu să vedem mesajul pe care Biserica vrea să ni-l adreseze și nouă prin evanghelia de astăzi. Să facă din noi adevărați discipoli ai lui Isus, discipoli care cred în cuvintele sale pe care le-am ascultat astăzi, discipoli care sunt convinși că acest program al său poate fi realizat în ciuda oricărei ispite de descurajare sau de pesimism.

Considerând lucrurile din punct de vedere omenesc, într-adevăr ar merita să ne întrebăm cum este posibil să credem în această forță transformatoare a Evangheliei la care se referă aici Isus, în fața rezistențelor, a încetinelii, a incoerențelor, a infidelităților pe care le vedem chiar și în societatea așa-zis creștină. Aici Isus ne dă răspunsul. Este construirea unui popor nou, renăscut din cuvântul său. Pe bună dreptate trebuie să intrăm în mentalitatea sa. El nu și-a propus să schimbe comunitatea pornind de sus prin ocuparea puterii sau a diferitelor centre ale puterii, ci pornind de jos, din interiorul intim al omului, adică de la schimbarea conștiințelor, de la eliberarea inimii omului de patimile sale egoiste, învățându-i pe toți și dând exemplu tuturor despre felul cum să trăim relații noi inspirate de loialitate, milostivire, slujire, iertare, solidaritate. Într-un cuvânt, o relație de iubire.

Acest program a lui Isus pe care tocmai l-am ascultat nu ar trebui să rămână o utopie frumoasă, ci ar trebui să devină realitate și va putea deveni prin colaborarea noastră. Este un program care interpelează până în profunzime credința noastră, iubirea noastră față de el. Este un program care poate fi realizat numai împreună.

De aceea sfântul apostol Paul spune că așa cum trupul este unul și are multe mădulare, iar toate mădularele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos căci noi toți am fost botezați într-un singur duh spre a forma un singur trup. Trupul nu este un singur mădular, ci mai multe.

Să ne imaginăm un om de știință care cataloghează informații și un copil care hoinărește desculț prin pădure sunt la fel de uimiți în fața abundenței de ființe care populează această planetă. Copilul se minunează de forma unui fluture, aleargă după libelule, strigă fericit la vederea uni gândac săltând, strânge emoționat la piept un iepuraș. Omul de știință se uită mai îndeaproape. Ia un simplu eșantion de sol din pădure cu o suprafață de 30 de centimetri și o adâncime de aproximativ 3 centimetri și începe să numere. În această lume de humus pe care călcăm nepăsători, mișună în medie 1.356 de ființe. În lipsa unui microscop electronic și al unei răbdări de fier, omul de știință n-are cunoștință de cele două miliarde de bacterii, nici de milioanele de ciuperci și alge.

Un vegetarian convins care bea cu sete apă de izvor înghite fără să clipească o întreagă hoardă de ființe, toate animale. Ia gândiți-vă! Aceasta vede un om de știință. Dar Dumnezeu? Dumnezeu ce vede? Cum ne vede Dumnezeu? Ne-am închis ochii, îmi mișc degetele piciorului drept. Oasele lor îmi pot susține greutatea atunci când pășesc. Îmi fac mâna căuș peste ureche și aud sunetul celulelor sangvine care se precipită prin capilarele capului meu. Îmi întind brațul stâng și încep să-mi imaginez milioanele de celule musculare dilatându-se și contractându-se cu înflăcărare și în armonie. Înăuntrul meu: stomacul, splina, ficatul, pancreasul și rinichii funcționează atât de eficient încât n-am cum să le simt prezența. Atunci când organele îmi funcționează bine nu prea sunt conștient de prezența lor. Organismul meu, compus din multe părți, formează un singur tot. Știu că aceste părți invizibile cooperează cu scopul îmbogățirii mele cu fenomenul vieții.

Cred însă că aceste mădulare ale organismului mă pot învăța câte ceva despre organismele mai mari: familii, grupuri, comunități, sate, națiuni și în mod special despre o comunitate anume de oameni care este asemuită unui trup în mai mult de 30 de ipostaze din Noul Testament. Mă refer la Trupul lui Cristos, Biserica. La fel ca organismul meu, aceasta cuprinde o diversitate incredibilă de indivizi. Mai există oare vreo instituție cu asemenea varietate de oameni? Tineri cu vederi radicale, îmbrăcați în jeanși, împart băncile bisericii cu oameni de afaceri, îmbrăcați la patru ace. Adolescenți plictisiți se pierd în gânduri și uită să mai cânte alături de ceilalți chiar și atunci când bunicii lor își dau mai tare aparatele auditive. Unii credincioși se adună la fel de metodic precum un banc de pești, apoi se despart repede și fiecare se întoarce la casa și la slujba sa.

Isus s-a rugat ca noi să fim una așa cum el și Dumnezeu Tatăl sunt una. Și așa ne-am rugat și noi în săptămâna care a trecut. Cum poate un organism cu o structură atât de diversă să ajungă să dea măcar o minimă impresie de unitate? Pe măsură ce mintea îmi este cuprinsă de îndoieli, o voce sobră și împăciuitoare îmi răspunde: Nu tu m-ai ales pe mine. Eu te-am ales pe tine.

Dacă e să credem ceva despre numărul celor care îl urmează pe Dumnezeu este faptul că am fost chemați de el. Cuvântul "biserică" înseamnă "cei chemați". Mi se pare prudent să spunem că lui Dumnezeu îi place varietatea și nu doar la nivelul mădularelor trupului omenesc. Nu s-a oprit la o mie de specii de insecte. Numai din categoria gândacilor și gărgărițelor a creat 300.000 de specii. În binecunoscutul său discurs din Cartea lui Iob, Dumnezeu a adus cu mândrie în discuție unele ciudățenii ale creației precum caprele sălbatice, măgarul sălbatic, struțul, fulgerul. Dumnezeu privește la trupul său mistic, Biserica, răsfirat asemenea unui arhipelag pe tot cuprinsul lumii, ca la un întreg.

Și cred că înțelegând mediul cultural și intențiile adevărate ale credincioșilor, lui îi place diversitatea pe care o vede. Și de aceea ne îndeamnă la unitate, să fim împreună, să lucrăm împreună. Oamenii de culoare își exprimă laudele la adresa lui Dumnezeu prin strigăte. Credincioșii din Austria le intonează acompaniați de orgi grandioase și cu fețele iluminate de vitralii. Unii africani se închină lui Dumnezeu, dansând pe ritmurile unui toboșar talentat. Creștinii japonezi, cu calmul lor binecunoscut, îl preamăresc pe Dumnezeu creând obiecte frumoase. Indienii își îndreaptă mâinile în sus, cu palmele lipite, schițând salutul respectuos: Namaste!, a cărui origine se află în conceptul: Mă închin Dumnezeului pe care îl văd în tine! Creștinii orientali îl preamăresc din spatele fumului de tămâie din cădelnițele aurite. Trupul lui Cristos, asemenea trupurilor noastre, se compune din mădulare individuale, distincte, care sunt țesute laolaltă formând un singur trup. El reprezintă întregul iar bucuria trupului crește în măsura în care mădularele individuale înțeleg că pot fi diferite fără a deveni avanposturi izolate. Da, programul lui Isus, pe care l-am ascultat, nu ar trebui să rămână o utopie frumoasă ci ar trebui să devină realitate. Așadar, să fim discipoli ai lui Isus care trăiesc cuvântul lui Dumnezeu în unitate. Amin.

27 ianuarie 2013

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
352 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an:

Anul C
21 ianuarie 2007 - Pr. Iosif Bisoc, OFMConv.
24 ianuarie 2010 - Pr. Iosif Dorcu
24 ianuarie 2016 - Pr. Mihai Pătrașcu
27 ianuarie 2019 - Pr. Ștefan Lupu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat