|
Anul C Is 62,1-5; Ps 95; 1Cor 12,4-11; In 2,1-12 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Duminica de astăzi este o continuare a duminicilor pe care le-am celebrat în urmă cu două săptămâni, în urmă cu o săptămână. Duminica de astăzi este, la fel, legată de Epifanie, adică de tema manifestării Domnului. După ce a povestit minunea, sfântul evanghelist Ioan încheie relatarea spunând că Isus, la Cana Galileii, și-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el. Încă o dată, suntem invitați să observăm că Domnul își arată gloria într-un mod straniu și surprinzător. Mult timp, omenirea se obișnuise să creadă că gloria lui Dumnezeu trebuie asociată mereu cu manifestări de mare putere sau manifestări de frumusețe extraordinară. Pentru aceasta, nu a fost greu să se contemple gloria lui Dumnezeu pe muntele Sinai, acolo unde Dumnezeu s-a revelat în zgomotul tunetelor și în lumina orbitoare a fulgerelor. Nu a fost greu să se imagineze, așa cum își imaginau evreii din vechime, că gloria lui Dumnezeu locuiește în chilia cea mai secretă a templului, acolo unde urcau mulțimile de pelerini, ca să-l adore pe Dumnezeu. Dar cum ar fi fost posibil să se recunoască gloria lui Dumnezeu în mijlocul unei sărbători câmpenești, acolo unde, cu ocazia unei nunți, se mânca, se bea, se cânta, se dansa, într-un climat de euforie care părea că n-avea nimic sacru de oferit? Deci, trebuie să credem că gloria lui Dumnezeu este compatibilă cu oamenii care beau, care râd, care se lasă, așa să spunem, în bucuria aceasta a simțurilor. Cuvântul sfântului evanghelist Ioan este clar: "Și-a arătat gloria". Și pentru că acest cuvânt este și adevărat, se pune problema de a modifica modul tradițional de a gândi pentru a ne converti la o altă sensibilitate. Există o frază a sfântului Irineu, care poate să orienteze spre această convertire. Spune sfântul Irineu: "Gloria Dei, homo vivens". Gloria lui Dumnezeu este ca omul să trăiască. Gloria lui Dumnezeu, omenirea lui Isus, nu se manifestă printr-o putere care provoacă teamă, provoacă supunere, ci printr-o prezență care încurajează, o prezență care dilată viața oricărei ființe. Este ceea ce evanghelia ne confirmă cu această primă minune săvârșită pentru a celebra și a mări bucuria. Ucenicii lui Isus prezenți la ospăț veneau de la școala unui învățător, Ioan Botezătorul, care iubea austeritatea în mâncare și băutură. În schimb, Isus demonstrează că apreciază aceste satisfacții asociate cu bucuriile simple, bucuriile umane, bucuriile familiare. De aceea, nu mai este posibil să spunem că Domnul, întrupându-se, a asumat suferințele omenirii. Trebuie să fim gata să spunem că el a venit să împărtășească și bucuriile noastre, cântările noastre, voința noastră de a râde, să spunem această nebunie a noastră nevinovată, care ne duce uneori la exuberanță. Ar putea să pară puțin dificilă această observație, dacă n-ar fi chiar minunea de la Cana din Galileea, care o face nu numai legitimă, dar chiar plauzibilă. De aceea, să nu ni se întâmple să mai bănuim noi că Dumnezeul nostru ar fi contrar bucuriei. Nu! Mai degrabă este cazul să ne întrebăm: "Ce am făcut noi cu bucuria?". Putem spune că suntem cu adevărat în raport cu Dumnezeul lui Isus, căruia îi place să-și arate gloria chiar și în atmosfera un pic încinsă a unui ospăț? Așadar, un Dumnezeu aliat al bucuriilor oamenilor. Aceasta este sugestia imediată, care ne este transmisă de evanghelie. O altă observație. Evanghelia de astăzi nu vrea doar să sugereze că Isus, icoană preacurată a lui Dumnezeu, a venit să împărtășească și să binecuvânteze bucuriile umane, ci că el este, el, Isus, este motivația ultimă a bucuriei, pentru că el este mirele pentru care trebuie să se facă sărbătoare. La Cana se celebrează iubirea dintre doi tineri. Și este ceva foarte frumos. Dar la Cana se celebrează mai ales iubirea prezentă într-o altă căsătorie, și anume, căsătoria dintre Dumnezeu, în persoana lui Isus, și omenire. Textele profetice au vorbit de mai multe ori în termeni nupțiali despre alianța dintre Dumnezeu și poporul său. Aceasta este marea noutate, aceasta este gloria care s-a revelat la Cana. Sigur că da! 600 de litri de vin, excelent, sunt, fără îndoială, un fapt care nu poate să fie neglijat. Totuși, nu există nimic care să valoreze atât cât valorează prezența lui Dumnezeu care iubește ca un mire. Noi suntem într-un raport cu un Dumnezeu care este prezent în mijlocul nostru pentru a oferi prietenie. O ultimă observație. Pentru minune s-au folosit vasele pentru spălări, pentru purificarea iudeilor. În timpul lui Isus, cei care voiau să comunice cu Dumnezeu cel veșnic, trebuiau să se purifice adesea, să se spele cu apă. Vine Isus, și iată că apa spălărilor devine vin. Ritul se transformă în iubire. De acum nu mai este posibil să se trăiască o experiență religioasă, autentică, fără vinul miracolului de la Cana. De aceea, trebuie să spunem că să vină, să vină acest vin și să facă să dispară vechile burdufuri ale unei religii legaliste și superstițioase, vechile burdufuri ale unui moralism sufocant. Să găsească acest vin burdufuri noi, burdufurile gratuității, ale bucuriei, acele burdufuri care vor fi mereu pregătite dacă noi vom da ascultare cuvintelor Sfintei Fecioare Maria: "Faceți tot ceea ce vă va spune". Nu poate să fie ignorată Maria, pentru că rolul ei în privința minunii de la Cana este important. Ea este cea care, dându-și seama de situația delicată, îl roagă discret pe fiul și, mai ales, reușește, poate, să dea înainte orologiul fiului, acel orologiu care marca ora, ceasul destinat revelării gloriei Fiului lui Dumnezeu. "Încă n-a venit ceasul meu", spune Isus. "Faceți tot ceea ce vă va spune", spune Maria. De aceea, să-i cerem Sfintei Fecioare Maria: Maică Preacurată, vezi că adesea ne lipsește vinul bucuriei. Suntem așa de stinși și resemnați. Dacă tu, în numele nostru, i-ai spune ceva lui Isus, așa cum ai știut să faci la Cana, anticipând și pentru noi orologiul miracolului. Miracolul pe care îl așteptăm nu este dintre acelea care să facă zgomot. Nouă ne este suficient ca în tăcere, în mod secret, să poată curge în umila noastră viață vinul bucuriei, al unei bucurii regăsite, regăsite prin încrederea prin credința în prezența și iubirea lui Isus, fiul tău și fratele nostru preadulce. 20 ianuarie 2013 Pr. Mihai Pătrașcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |