|
Anul C Fap 7,55-60; Ap 22,12-14.16-17.20; In 17,20-26 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Când eram copil, în casa părintească aveam o icoană mare cu Isus în rugăciune. Isus, cu ochii îndreptați spre cer, se ruga. Și, cu mintea mea de copil mă întrebam: Dacă Isus este Dumnezeu, oare cui se roagă? Mai târziu, când am ajuns să citesc evanghelia de azi și am mai văzut rugăciunea lui Isus în Ghetsemani și cea de pe Calvar, am înțeles că Isus ține o legătură, are un dialog strâns cu Tatăl său ceresc, cel care l-a trimis în lume. Isus de pe pământ vorbește intim cu Tatăl. "Tată, pentru tine totul este posibil, îndepărtează de la mine paharul acesta", se roagă Isus în Ghetsemani. Iar pe cruce se adresează așa: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" sau "În mâinile tale încredințez sufletul meu". Și am mai înțeles apoi că rugăciunea pe care a propus-o apostolilor și apoi nouă începe cu același destinatar, cu aceeași adresare: "Tatăl nostru". Și în evanghelia de azi, așa cum ați observat, Isus se roagă Tatălui. Ce cere Isus în rugăciune? Mai întâi, este o rugăciune sacerdotală, e rugăciunea preotului mijlocitor între cer și pământ. Isus se roagă pentru ucenici și pentru toți creștinii din toate timpurile. Isus cere de la Tatăl statornicie și credință pentru ucenici, adică pentru toți creștinii din toată istoria. În al doilea rând, este o rugăciune misionară. Se roagă pentru toți cei care în viitor se vor converti la cuvintele ucenicilor. Putem spune "foarte bine că Isus ne-a introdus și pe noi în rugăciunea sa", pe noi, creștinii de azi. E interesantă clarificarea. Pentru cei care vor crede cuvintelor apostolilor, nu datorită minunilor, nu datorită argumentelor, datorită mărturiei ucenicilor, subliniez. Mă întreb și vă întreb: Câți oameni, oare, s-au convertit, câți oameni l-au ales pe Isus datorită mărturiei pe care am dat-o eu sau pe care o dăm noi, prin cuvintele și viața noastră de credință? Frédéric Ozanam, care s-a născut tocmai la 23 aprilie 1813, adică în urmă cu exact 200 de ani, și care a trăit doar 40 de ani, a fost un cunoscut istoric și jurnalist francez, mare profesor universitar la Lyon și la Sorbona. Să mai spunem că a fost declarat fericit de papa Ioan Paul al II-lea la 22 august 1997. Frédéric, tânăr fiind, a fost trimis de părinții săi la Paris, pentru studii. Aici a avut ocazia de a-l cunoaște pe marele om de știință, fizician, dar și foarte bun creștin, profesorul André-Marie Amp?re. Iată ce povestește Ozanam într-un articol: "Într-o zi am intrat în biserica «Sfântul Ștefan» din Paris, pentru un moment de reculegere, pentru a-mi ușura inima. Biserica era goală și era foarte liniște. Doar într-un colț, singur, un om stătea nemișcat și adâncit în rugăciune. Mă apropii de el și îl recunosc. Era profesorul Amp?re, umilit în fața tabernacolului. După câteva clipe de uimire, m-am retras încetișor, profund mișcat de descoperirea mea. André-Marie Amp?re, fizicianul de renume mondial, venea adesea în biserică pentru a-și întări sufletul în rugăciune, iar eu, tânărul student, am învățat cum se ruga acel profesor: adâncit, cu sufletul în Dumnezeu. Rugăciunea lui Amp?re m-a convins și m-a mișcat mai mult decât o mie de predici". În al treilea rând, rugăciunea lui Isus este una ecumenică: "Ca toți să fie una. Ei să fie în chip desăvârșit una, ca să cunoască lumea că tu m-ai trimis și că i-ai iubit pe ei precum m-ai iubit pe mine". Este interesant raționamentul: unitatea creștinilor devine argument în fața necredincioșilor. Isus nu vrea ca ucenicii săi, cei care îl urmează, să fie scindați, separați, în permanentă ceartă, în dușmănie. Orice separare, ruptură, înseamnă lipsă de iubire. Unitatea este tocmai concretizarea iubirii, la orice nivel am vorbi. Unitatea în familie înseamnă iubire. Unitatea într-o comunitate este rodul iubirii. Unitatea între creștini este cea mai frumoasă și mai concretă iubire. Diviziunile vorbesc tocmai despre neîmplinirea, parcă, a dorinței lui Isus. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Mă întreb și vă întreb: Un creștin care nu dorește unitatea creștinilor, cum citește el evanghelia de azi? Cu ce ochi? Cu ce urechi? Cu ce inimă? Ce-i spune lui această rugăciune a lui Isus? Se poate numi acela un creștin adevărat? Se poate numi, pe drept cuvânt, ucenic al lui Isus? Un creștin care îi disprețuiește pe alți creștini va putea da vreodată o mărturie credibilă? Mă îndoiesc. Repet: Mă îndoiesc. Primii creștini nu au convertit lumea păgână făcând declarații de dragoste păgânilor, ci iubindu-se între ei. "Iată-i cum se iubesc", ziceau păgânii, privindu-i cu admirație. Și s-au convertit la religia creștină. Catolicii, în special preoții, persoanele consacrate care nu trăiesc conform credinței lor și nu practică între ei porunca cea mare, care este porunca iubirii, nu pot să facă niciodată ecumenism, dimpotrivă, fac imposibilă revenirea fraților despărțiți la unitatea credinței. Isus, azi, se mai roagă pentru iubire, creștinii să aibă iubire. Și ecumenism nu înseamnă decât iubire. Sora Cunegunda, o călugăriță spaniolă, care s-a îngrijit mult de cei din închisori, povestește: "Mă aflam la intrarea unei secții de poliție, transformată provizoriu în închisoare. Mai erau cu mine și alte persoane, unele venite din curiozitate, altele pentru că aveau rude sau cunoscuți. Așteptau să se deschidă ușa. Am auzit atunci pași care se apropiau, apoi voci, mai ales una, tot mai stridentă, o voce de femeie. Ușa s-a deschis și am văzut un spectacol care nu se va șterge niciodată din mintea mea. Venea o femeie însoțită de doi agenți și urmată de alți doi. Un polițist robust o ținea de o mână, iar altul de cealaltă. Avea părul zburlit, tâmpla dreaptă vânătă, cea stângă acoperită de sânge și se zbătea furioasă pentru a se elibera din strânsoarea agenților. Atmosfera era plină de blestemele și înjurăturile ei. Își agita capul cu sălbăticie, în timp de șase bărbați o târau pe o alee. Ce puteam face? - se întreabă sora. Într-o clipă ocazia ar fi putut să fie pierdută pentru totdeauna. Ce să fac? Să mă rog? Nu mai aveam timp. Să-i dau ceva bani. Nu i-ar fi luat. Nici nu mă gândeam să întreb. Dar, un impuls neașteptat m-a făcut să înaintez repede și să o sărut pe obraz. Oare agenții surprinși de gestul meu au mai slăbit puțin strânsoarea? Nici asta nu știu. Știu doar că femeia și-a eliberat dintr-o mișcare mâna, și-a împreunat mâinile și în timp ce vântul îi flutura părul a ridicat spre cer un strigăt și a exclamat: Dumnezeul meu! Apoi, a privit în jur și a ridicat din nou ochii spre cer: Dumnezeul meu, cine m-a sărutat? Nimeni nu m-a mai sărutat de când a murit mama mea. Apoi, și-a ascuns fața în palme și s-a lăsat condusă ca un înger până la mașina care trebuia să o ducă, repetând: Nimeni, niciodată nu m-a mai sărutat de când a murit mama mea." Și întreabă sora în încheiere: "Oare ce ar trebui făcut pentru oamenii pe care nu-i mai iubește nimeni pe fața pământului?". Răspunsul cel mai frumos: Creștinii, din oricare Biserică ar fi, ar trebuie să arate tuturor frumusețea iubirii propuse de Isus în evanghelie. Și, în cele din urmă, Isus cere pentru ucenicii slava în care el a intrat în momentul înălțării, așa cum vedem în prima lectură, așa cum ne arată martiriul sfântului Ștefan, care intră în slava Domnului, în slava cerului. La cursul de cristologie, de când eram seminarist, și-l aveam ca profesor de teologie dogmatică pe părintele Anton Lucaci, el explica așa: Primii creștini aveau o foarte clară credință că Isus este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu. Să nu uităm că erau și alții care, poate, negau această divinitate. În invocația sfântului Ștefan apare exact expresia lui Isus de pe cruce, dacă ați observat: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu", spune Isus. Sfântul Ștefan înlocuiește tocmai cuvântul "Tată" cu cuvântul "Doamne Isuse", știind că Isus este cu Tatăl și la Tatăl. Deci, sfântul Ștefan vede în Isus cu adevărat pe cel care trebuie să-l mântuiască, pe cel la care trebuie să ajungă. Și mai înlocuiește și mai adaugă sfântul Ștefan un cuvânt al lui Isus de pe cruce: "Iartă-i, căci nu știu ce fac". Sfântul Ștefan spune: "Nu le socoti lor, Doamne, păcatul acesta". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Tocmai am sărbătorit Înălțarea. Sfântul Ștefan ne arată clar astăzi că destinația noastră este cerul, lucru pe care îl facem prin iubirea noastră, prin celebrarea Sfintei Liturghii și a sacramentelor, prin unitatea creștinilor, prin dorința noastră pentru cer, lucru pe care îl doresc din toată inima tuturor: Doriți în fiecare zi cerul lui Isus Cristos. Amin. Cristos s-a înălțat! 12 mai 2013 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a a Pastelui: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |