|
Anul C Fap 1,1-11; Ps 46; Evr 9,24-28;10,19-23; Lc 24,46-53 Cristos s-a înălțat! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Celebrarea de astăzi se inspiră, desigur, din imagini deja cunoscute în Vechiul Testament, pentru a exprima sub un nou profil misterul pascal creștin. Figura lui Enoh, care a umblat cu Dumnezeu, apoi nu a mai fost văzut, pentru că l-a luat Dumnezeu în cer; figura lui Ilie, care se înalță la cer într-un car de foc; psalmii care se cântau în procesiune, când era purtată arca Alianței și care îl celebrează pe Domnul rege, care se înalță în sunete de trâmbițe, pentru a sta pe tronul său cel sfânt. Sunt, să spunem așa, fundalul din care iese în evidență figura glorioasă a celui Înviat, care se înalță, se înalță în infinitul cerurilor. În spatele scenei înălțării la cer a lui Isus, așa cum Luca prezintă această scenă de două ori, odată ca sigiliu al evangheliei sale și odată ca deschidere a celeilalte opere, Faptele Apostolilor, se întrevăd, de fapt, două elemente teologice de mare importanță pentru înțelegerea evenimentului, un eveniment care prea des a fost prezentat într-o manieră grosolană, ca și cum ar fi o călătorie stratosferică, o călătorie cosmonautică. Primul termen, primul element, este cerul. Cerul este un semn explicit al divinului, al infinitului, al veșnicului, în toate culturile. Cerul se impune deasupra noastră, este imens și tăcut, este dincolo de închisoarea orizontului, este dincolo de legătura gravității care ne țintuiește de solul terestru. Pe de altă parte, al doilea termen: înălțare, termen pe care sfântul Ioan și sfântul Paul în folosesc pentru a descrie evenimentul Învierii. Crucea plantată între cer și pământ este văzută ca o punte, o punte între finit și infinit, o punte peste care trece Cristos pentru a ne conduce la Dumnezeu. "Când voi fi înălțat de la pământ", spune Isus în Evanghelia lui Ioan, "când voi fi înălțat de la pământ, îi voi atrage pe toți la mine". Cu aceste două simboluri - cerul și înălțarea - noi reușim să înțelegem semnificația solemnității de astăzi, valoarea ei pentru noi. Scrisoarea către Evrei, care în realitate este o rafinată omilie a Bisericii de la începuturi, în textul pe care l-am ascultat în lectura a doua de astăzi, explică tocmai aplicația acestei solemnități la fiecare dintre noi, la fiecare credincios. Autorul folosește o altă imagine, deosebit de îndrăgită de el, aceea a templului. Însă, în transparență, el înlocuiește templul din Sion cu templul ceresc. Conform ritului iudaic, în zona cea mai sacră a templului - Sfânta Sfintelor - putea să intre numai marele preot, și o singură dată pe an, în timpul solemnității Kipur sau a Ispășirii. Intra cu sângele victimelor. Cu Cristos, și cu sângele său vărsat pe cruce, este deschisă tuturor posibilitatea de a intra în sanctuarul ceresc, acolo unde se celebrează întâlnirea definitivă cu Dumnezeu, întâlnirea perfectă, desăvârșită cu Dumnezeu. Și expresia pe care am auzit-o în textul de astăzi este sugestivă. Cristos este calea cea nouă și vie. Nu mai trebuie să parcurgem spații sacre, nu mai trebuie să trecem pragul pronausurilor și al nausurilor, nu mai trebuie să ridicăm vălul de purpură care acoperea Sfânta Sfintelor din templul din Ierusalim, nu mai trebuie să îndeplinim ritualuri de purificare. Acum se deschide în fața noastră un drum viu, o cale vie. Vălul este trupul lui Cristos, care ascunde în interiorul său misterul lui Dumnezeu. Purificarea este purificarea inimii. Și pe această cale noi pornim urmându-l pe Cristos - călăuza noastră, conducătorul - care merge înaintea noastră pentru a ne introduce în această plinătate a vieții, a vieții cu Dumnezeu. Să primim, așadar, apelul pe care tot Scrisoarea către Evrei, în capitolul patru, ni-l face: să ne grăbim în urma lui, pentru a intra în acea odihnă. Sfânta Fecioară Maria este prima creatură care a intrat pe această cale de lumină prin ridicarea ei la cer. Împreună cu ea, drepții din Vechiul Testament, drepții din toate timpurile și din toate regiunile pământului au pornit spre această întâlnire supremă cu Dumnezeul iubit și așteptat în timpul existenței pământești. Este un fapt curios că micul templul zidit de cruciați pe muntele Măslinilor, drept comemorare a înălțării la cer a lui Isus, nu are cupolă. Cupola a fost adăugată ulterior de către musulmani, care sunt și astăzi proprietarii. În felul acesta, un templul fără cupolă, se vroia să se reprezinte, în mod simbolic, calea cea nouă și vie, cale care unește cerul și pământul și pe care Cristos o inaugurează prin înălțarea sa la cer. Așadar, solemnitatea de astăzi este sărbătoarea speranței, este celebrarea răscumpărării trupului nostru muritor în gloria învierii, este proclamarea nemuririi fericite, este indicatorul îndreptat spre ținta ultimă a vieții și a istoriei. Vreau să închei cu o istorioară frumoasă. Într-o mănăstire medievală trăiau doi călugări, legați între ei de o prietenie profundă. Unul se numea Rufus, iar celălalt se numea Rufinus. În toate orele libere nu făceau altceva decât să încerce să-și imagineze și să-și descrie cum va fi viața veșnică în Ierusalimul ceresc. Rufus, care era foarte priceput în construcții, își imagina Ierusalimul ceresc ca un oraș cu porți de aur, brodat cu pietre prețioase. Rufinus, care era priceput la muzică - el cânta la orgă -, își imagina Ierusalimul ceresc un oraș în care răsună melodii cerești. Până la urmă au făcut un legământ între ei. Cel dintâi care va muri, va cere voie, se va întoarce în noaptea următoare pentru a-l asigura pe prieten că lucrurile erau exact așa cum își imaginaseră ei. Va fi suficient un singur cuvânt. Dacă era așa cum și-au imaginat, va spune simplu: taliter, adică "exact așa". Dacă ar fi fost altfel, lucru de altfel imposibil, va spune aliter, adică "altfel". Într-o seară, în timp ce era la orgă, inima lui Rufinus a încetat să mai bată. Prietenul său, Rufus, a vegheat tremurând toată noaptea care a urmat, dar nimic. A așteptat în privegheri, în posturi, timp de mai multe săptămâni și luni. Și, în sfârșit, la un an de zile de la moartea prietenului său, iată că într-o rază de lumină intră în chilia sa prietenul răposat. Văzându-l că tace, îl întreabă el, fiind sigur că răspunsul este afirmativ. Și întreabă: "Taliter? Așa este, nu?". Dar prietenul dă din cap în semn negativ. Disperat, îi strigă atunci: "Aliter? Este altfel?". Din nou un semn negativ. Și, în sfârșit, de pe buzele închise ale prietenului ies, ca într-o suflare, două cuvinte: "Totaliter aliter", este cu totul altceva. Rufus înțelege într-o clipă că cerul este infinit mai mult decât își imaginaseră ei, că nu se poate descrie. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Faptul este o legendă, însă conținutul este deosebit de biblic. Spune sfântul apostol Paul în Prima Scrisoare către Corinteni: "Ochiul nu a văzut, nici urechea nu a auzit, nici la inima omului nu a ajuns ceea ce Dumnezeu a pregătit celor care îl iubesc pe el". Într-o zi, atunci când vom trece pragul vieții veșnice, sunt sigur că vor veni în mod spontan și pe buzele noastre acele două cuvinte: "Totaliter aliter", este cu totul altceva. Îmi doresc din inimă acest lucru, mie, și vă doresc acest lucru dumneavoastră, tuturor. Cristos s-a înălțat! 9 mai 2013 Pr. Mihai Pătrașcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Înaltarea Domnului: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |