Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a a Paștelui

Fap 13,14.43-52; Ps 99; Ap 7,9.13a.14b-17; In 10,27-30

Cred că ați remarcat cu toții că în ultimii ani a crescut considerabil numărul societăților de asigurări: de la asigurări de sănătate, auto și de locuință până la asigurarea picioarelor și a danturii. În ciuda evoluției științifice și tehnice, siguranța omului a devenit tot mai fragilă. Recentele atentate de la Boston din SUA confirmă acest lucru. Există o mare sete de siguranță. Când două persoane aleg să se căsătorească una dintre marele lor dorințe este de a se asigura că vor avea mereu lângă ele pe cineva, iar acest cineva nu le va părăsi în momentele grele. Se pare că nimic nu zdrobește mai puternic entuziasmul și pofta de viață a tinerilor decât nesiguranța locului de muncă după absolvirea școlii. Nimic nu îl doboară mai tare pe un bolnav decât nesiguranța vindecării sale. Ne putem gândi la viețile noastre. Dacă am avea siguranța iubirii copiilor și a părinților, dacă am avea siguranța hranei și a unei vieți decente, dacă am avea siguranța sănătății, a bunei înțelegeri și a respectului în familie, am fi mai senini, mai plini de viață, mai bucuroși. Am avea pacea.

Evanghelia pe care am ascultat-o în această duminică, numită și a "bunului păstor", sugerează faptul că avem deja o poliță de asigurare. Cineva s-a angajat să ne asigure viața în fața tuturor celor care vor voi să ne-o distrugă și să ne-o răpească. Și, astfel, ne sugerează evanghelia, nesiguranța și teama n-ar trebui să ne mai zdrobească entuziasmul. Isus, păstorul cel bun, e cel mai mare asigurator al tuturor timpurilor. Cine crede în Cristos nu va rămâne dezamăgit niciodată. Polița aceasta de asigurare cuprinde și câteva verbe ce vor sintetiza datoriile celor două părți.

În ce context se proclamă Isus ca "păstorul cel bun"? Fragmentul ascultat este din capitolul al zecelea din Evanghelia după sfântul Ioan. Face parte dintr-un discurs rostit de Isus în timpul sărbătorii iudaice a dedicării Templului, "Hannuka". Evreii îi pun lui Isus o întrebare clară și cer un răspuns precis și public: "Dacă tu ești Cristos, spune-ne deschis!" (10,24). Iudeii par să nu fi înțeles parabola păstorului (10,1-21), pe care Isus tocmai o spusese, iar acum îi cer o precizare mai clară a identității sale. În acest context se integrează fragmentul evanghelic de astăzi.

Expresia cu care începe evanghelia, "păstorul cel bun" este de o frumusețe covârșitoare. În tot vechiul Orient, regii se prezentau ca păstorii poporului lor. Iahve, Dumnezeul lui Israel, luase, el însuși, acest rol la eliberarea din Egipt: "El ducea ca pe oi poporul său", spune Psalmul 78 (v. 52). David, unul dintre primii conducători politici ai lui Israel, era un "păstor" din Betleem (1Sam 17,34-35). Regele ideal al timpurilor viitoare, Mesia, noul David, era prevestit ca un "păstor": "Eu voi ridica un păstor" (Ez 34,23). Auditorii lui Isus cunoșteau bine aceste referințe biblice.

Surprinde probabil imaginea oilor. Luate individual, oile sunt printre cele mai încăpățânate animale. Ați întâlnit vreodată un dresor de oi? Sau ați văzut vreodată numere de acrobație cu oi? Sau știți pe cineva care să-și învețe oile să se rostogolească peste cap? Nu. De asemenea, oile sunt lipsite de apărare. Nu au colți și nici gheare. Pe lângă asta, oile sunt și murdare. Se murdăresc și așa rămân. Cu toate acestea, între "păstorul cel bun" și oițe se stabilește o legătură strânsă. Aici se vede marea iubire a păstorului. Are nevoie de multă răbdare, speranță. Dacă suntem obiectivi, înțelegem că așa se comportă Dumnezeu cu noi, ca un adevărat păstor, iar uneori, noi, lipsiți de apărare și murdari, mergem cu încăpățânare pe un drum care duce la moarte.

Isus vorbește apoi despre raportul dintre păstor și turmă folosind o listă de verbe ce descriu atitudinea păstorului și a oilor.

Oile, spune Isus, ascultă vocea păstorului. Prin urmare, adevăratul păstor are glas, are ceva de spus turmei sale. Păstorul nu are voie să tacă. Tăcerea poate însemna moartea oilor. Păstorul care tace în fața pericolului ce amenință turma nu este păstor. Chiar dacă deranjează și devine incomod, adevăratul păstor îți spune ce este cu adevărat bine, nu ceea ce tu ai vrea să auzi. Sunt, de asemenea, oi ce vor să-și reducă păstorii la tăcere. Așa se întâmpla pe vremea lui Isus, bunul păstor, așa se întâmplă și astăzi. În fața celor care l-au respins, el nu și-a schimbat învățătura. La fel și bunii păstori ai timpurilor noastre nu-și schimbă învățătura în funcție de curentul de gândire al timpului și nici chiar în fața amenințărilor. Atâția păstori ai comunităților noastre, în frunte cu ep. Anton Durcovici, urmând exemplul lui Isus, păstorul cel bun, au îndemnat fără teamă turma lui Cristos spre locuri de siguranță, de bucurie și pace. Și astăzi există, din păcate, oițe care vor să înăbușe vocea păstorului prin sunete tot mai stridente, sperând să-l reducă la tăcere. Adevărații păstori știu în cine cred, știu că au un Dumnezeu mare și continuă să îndemne, să mângâie și să se jertfească. Pentru toți acești păstori din comunitățile noastre, pe care i-am întâlnit în viața noastră, să îi mulțumim astăzi Domnului, pentru fidelitatea lor, pentru consecvența în predicare în ciuda piedicilor, a indiferenței și uneori a "încăpățânării" turmei.

În ceea ce le privește pe oițe, a asculta înseamnă mai mult decât a auzi. A asculta exprimă confidența și unirea oilor cu păstorul. Cuvântul păstorului trebuie să provoace o mișcare interioară, să aprindă o scânteie în inimă. Nu-i suficient să-i spui păstorului "Ai dreptate!" Ascultă cu adevărat numai cel care este dispus să traducă în fapte, în comportamente, cuvântul care i-a fost adresat. O oiță care ascultă cu adevărat de păstorul ei se trezește și lungește pasul, nu rămâne înlemnită în indiferență și păcat.

Despre păstor, spune Isus, că el "cunoaște oile". A cunoaște - un alt verb din acest contract de asigurare. "Eu le cunosc". Nu este o cunoaștere intelectuală. În sens biblic, "a cunoaște pe cineva" înseamnă înainte de toate a avea un raport personal cu el, a trăi într-o anumită comuniune cu el. În lectura a doua se vorbește despre "mielul care va fi păstorul lor", adică Domnul Cristos este și păstor, dar și miel în același timp. Cu alte cuvinte, el este tot una cu turma lui, ține același pas cu ea, înfruntă aceleași riscuri, trăiește viața oilor, în toate aspectele ei. Nu este izolat de turmă, ci solidar cu ea, chiar și în împrejurările cele mai grele. Papa Francisc se exprima recent: "Păstorul are mirosul oilor". Da, bunul păstor cunoaște fiecare oaie în parte, îi cunoaște slăbiciunile, dar mai ales îi cunoaște frumusețea și valoarea, o prețuiește pe fiecare.

În virtutea acestei cunoașteri, oile urmează păstorul. A urma. Acest verb descrie acțiunea turmei. Nu e o ascultare oarbă. "A urma" exprimă o atitudine liberă, presupune un discernământ. A urma nu înseamnă a târâi picioarele cu plictiseală și fără entuziasm, ci a merge cu bucurie. Atunci când Isus, păstorul cel bun, vorbește despre necesitatea de a-l urma, indică hotărât un gest pe care ucenicul trebuie să-l împlinească: "Să ia crucea..." Nu putem urma păstorul abandonând crucea. Dumnezeu ne-a promis un Mântuitor fără păcat, dar nu fără cruce.

Eu le dau viața. Bunul păstor își dă viața, după ce mai întâi a trăit pentru oile sale. A dăruit timpul și răbdarea dedicându-se pentru alții. Cunoaștem atâția păstori dăruiți cu totul grijii față de turmă și, cu toate acestea, mulți dintre ei sunt neînțeleși; sunt atâtea oițe care nu prețuiesc jertfa păstorului. De aceea, vă invit pe dumneavoastră, care ascultați această sfântă Liturghie de pe patul suferinței, să oferiți durerea dumneavoastră pentru păstorii descurajați, dezamăgiți, ca ei să regăsească entuziasmul de la începutul Preoției lor. De asemenea, oferiți suferința pentru toți aceia care îi disprețuiesc pe păstori, care jignesc și calcă în picioare munca lor, ca Domnul să le îndrepte gândurile și să înmoaie inimile împietrite.

Răsună apoi pentru noi toți asigurarea finală a bunului păstor: "Oile nu se vor pierde și nimeni nu le va răpi din mâna mea". În Biblie, mâna indică forța lui Dumnezeu care protejează. Verbul "a răpi" sugerează ideea că această comunitate a apostolilor nu va fi scutită de atacurile Celui Rău și de încercări. Dar expresia "niciuna nu va fi răpită" vrea să indice că prezența lui Cristos dă comunității siguranța. Ce mângâiere! Vor veni lupi fioroși, dușmani puternici, dar noi avem un mare păstor și nu ne este teamă. Va veni boala, suferința, vor fi vise spulberate, vor fi persoane care vor încerca să ne reducă la tăcere, să ne blocheze entuziasmul, dar dacă Isus e păstorul nostru nimeni nu are putere asupra noastră. Isus, păstorul nostru, este cea mai bună asigurare.

Duminica de astăzi, a Bunului Păstor, mai este numită "Duminica Vocațiilor". Există o legătură strânsă între păstor și turmă. Păstorii nu cad din cer ca o cometă. Ei se nasc și cresc în familii. Poate că și din familia noastră Dumnezeu vrea un păstor. Un păstor e o binecuvântare pentru familia sa.

Unii probabil vă întrebați: Eu ce aș putea să fac pentru vocații? La o reculegere pentru preoți, în urmă cu câțiva ani, a venit și un preot bătrân, pe care toți îl admiram. Fusese un păstor minunat și un mare savant. Ne-am apropiat de el pentru a discuta despre cum să trăim Preoția. La un moment dat a privit în jur și a spus simplu: "Eu sunt astăzi preot, datorită văduvei Elisabeta". "Cine este ea? Un mare erudit, un cetățean renumit, un profesor impresionant?", am întrebat noi. "Nu, spuse preotul. Ea era o femeie bătrână, scundă, care întotdeauna stătea lângă noi duminica, atunci când mergeam cu familia la biserică. În timpul Liturghiei, fiind așezat lângă părinți, când predica începea să mă plictisească și mă agitam, doamna îmi zâmbea, băga mâna liniștită în poșeta ei și scotea cea mai bună bucată de ciocolată din lume. Și apoi mi-o dădea. Mereu avea așa ceva și mereu făcea acest gest. Și în fiecare duminică, pentru mine era cea mai tangibilă, vizibilă, sacramentală expresie a unei iubiri dezinteresate pe care am experimentat-o vreodată. Sunt preot astăzi, după cum vedeți, datorită acestei văduve. S-a amestecat, astfel, în scena vieții mele. Nimeni nu a observat aceasta. Două persoane da: micul băiat de atunci, care a devenit un preot minunat, și Isus. El observă. El a observat ciocolata văduvei.

Ce frumos ar fi ca după 30, 40 sau 50 de ani, tinerii de astăzi, copiii de astăzi, să poată spune despre noi: Datorez vocația mea de Preot domnului cutare, doamnei cutare, vecinului cutare, prietenului sau prietenei cutare, datorez vocația mea învățătorului, profesorului meu care știa să zâmbească întotdeauna, care mă încuraja mereu, care a avut încredere în ceea ce pot face eu, care a făcut atâtea gesturi dezinteresate de iubire. Poate că Dumnezeu v-a oferit chiar vouă o asemenea vocație și vă lipsește doar curajul de a răspunde!

Să ne iubim păstorii și să ne rugăm pentru noi vocații. Așa să ne ajute Dumnezeu! Amin.

21 aprilie 2013

Pr. Petru-Sebastian Tamaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
404 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a a Pastelui:

Anul C
29 aprilie 2007 - Pr. Mihai Afrențoaie
25 aprilie 2010 - Pr. Viorel Ababei
17 aprilie 2016 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat