|
Anul C Fap 5,27b-32.40b-41; Ps 29; Ap 5, 11-14; In 21,1-19 "Doamne, tu toate le știi; tu știi că te iubesc". Viețile noastre, în aceste timpuri de criză, sunt din ce în ce mai asaltate de oameni care au nevoie de ajutorul nostru. Zilnic întâlnim oameni nevoiași care își întind mâinile așteptând mila noastră. Cei care bat la porțile inimilor noastre sau ale caselor noastre pentru a cere și-au dezvoltat și o anumită, să-i spunem, tehnică de succes. Unii pur și simplu te uimesc cu textele pe care le folosesc pentru a-ți înmuia inima. Unele sunt naturale și adevărate, altele, așa cum bine știm, sunt false. Mi-a rămas în minte simplitatea unui text folosit de un cerșetor de succes. El stătea cu mâna întinsă și spunea doar atât: "Dumnezeu vede tot!" Da, Dumnezeu vede tot, și implicit îți sugera să te gândești la faptul că Dumnezeu vede inclusiv pomana pe care i-o dai sau nepăsarea cu care treci pe lângă el. Dumnezeu vede tot; cât adevăr în aceste cuvinte! Dumnezeu vede tot este unul dintre primele adevăruri pe care le-am învățat la Catehism. Încă de mici eram întrebați: "Știe și vede Dumnezeu toate?" Iar noi răspundeam: "Da, Dumnezeu știe și vede toate, chiar și gândurile noastre cele mai ascunse". Că Dumnezeu este atotștiutor și că este pretutindeni au fost unele dintre primele adevăruri învățate, dar și unele dintre cele mai neglijate. De câte ori nu ne comportăm ca și când nimeni nu ne vede, ca și cum nimeni nu ar fi lângă noi?! De câte ori nu neglijăm aceste adevăruri atât de simple, dar atât de mărețe: Dumnezeu vede tot, Dumnezeu este pretutindeni, Dumnezeu poate totul?! Totul! Astfel, trebuie să știm că Domnul este primul care ne vede lacrimile suferințelor, este primul care ne alină durerea inimii în fața morții celor dragi. Dar, totodată, trebuie să conștientizăm că primul care ne citește gândurile, primul care ne aude bârfele sau înjurăturile, primul care ne primește loviturile sau jignirile îndreptate spre aproapele este același Domn. Dumnezeu este cel mai apropiat nouă, e mereu lângă noi. Și atunci ne putem întreba: Oare nu e obositor cu un Dumnezeu atât de aproape, mereu prezent, care știe totul? Nu e greu să nu ai nici măcar un moment de intimitate sau un loc în care să te refugiezi singur?! Ba da, e greu, chiar forte greu pentru că necesită să fii mereu atent la ce faci, la cei spui, ba chiar și la ce gândești. Da, este foarte greu cu un Dumnezeu atât de prezent, dar oare a spus cineva că e ușor să fii creștin?! Și dacă e greu cu un Dumnezeu atât de aproape, mult mai greu e fără un astfel de Dumnezeu. În această privință ne ajută sfânta evanghelie. Să privim la Petru în momentul în care e lipsit de prezența lui Dumnezeu. El, marele pescar, fără Dumnezeu nu a prins nimic toată noaptea. Fără Dumnezeu nu reușim să facem nici măcar acele lucruri la care spunem noi că ne pricepem cel mai bine, acele lucruri pentru care poate ne-am pregătit toată viața. De aceea, înainte de a începe orice lucru, fie că e muncă fizică sau studiu, distracție sau recreație, orice ar fi, trebuie să invocăm prezența Domnului și ajutorul său, trebuie să ne rugăm. Cât de plăcut este să auzi că în preajma ta "e Domnul!", să simți că lângă tine, mai ales în momentele de suferință, de eșec, de singurătate, de încercare "este Dumnezeu!" E o mare alinare în acest adevăr: niciodată nu suntem singuri. Iată frumusețea creștinismului: Dumnezeu e mereu alături de noi și ne vrea binele, vrea să fim bine. Ascultând sfânta evanghelie am văzut binefacerile prezenței lui Dumnezeu: te ajută să-ți îndeplinești munca (așa cum pe Petru l-a ajutat să pescuiască); te ajută să înțelegi ce înseamnă adevărata iubire care are răbdare cu fiecare așteptând răspunsul la întrebarea: "Mă iubești tu mai mult decât aceștia?"; îți dă puterea de a-l urma oriunde atunci când îi auzi glasul spunându-ți: "Urmează-mă!" Cu toate acestea, marea problemă a noastră este că rămânem doar la cunoașterea lui Cristos, rămânem doar la teorie... nu-l urmăm! Este o atât de mare diferență între a-l cunoaște pe Cristos și a trăi în prezența lui Cristos. Este o atât de mare diferență între a ști că Dumnezeu vede tot și a trăi mereu în prezența lui. Uneori este o atât de mare diferență între credința noastră și faptele pe care le facem. Lipsa coerenței, distanța între credință și viață, ne dă de gol că nu prea credem că Dumnezeu chiar vede totul. Este atât de necesar să îndepărtăm orice ruptură între credință și viață. Încă din anul 1980, fericitul Sfânt Părinte papa Ioan Paul al II-lea spunea: "Învățați să trăiți cu coerență credința voastră creștină. Să ne fie clar: nu ajunge să-l cunoaștem pe Cristos; trebuie să avem o viață coerentă cu ideile pe care le profesăm, cu credința pe care o mărturisim. Fiți coerenți! Credința creștină, însăși demnitatea noastră și așteptarea lumii întregi necesită în mod esențial acest angajament al coerenței. Și prima expresie fundamentală de coerență este lupta împotriva păcatului, este acel efort constant și chiar eroic de a trăi în har, de a trăi mereu în prezența lui Cristos". Aceasta ni se cere, dragi frați în Cristos: Să fim coerenți în orice situație a vieții noastre, iar pentru aceasta nu ajunge doar să-l cunoști pe Domnul! Lecturile propuse de Biserică pentru această a treia duminică a Paștelui ne arată și drumul pe care îl putem parcurge pentru a trece de la cunoașterea lui Cristos la trăirea în prezența lui. Astfel, în prima lectură vedem că pe acest Cristos despre care noi știm că a murit și a înviat trebuie să-l mărturisim cu prețul oricărei jertfe. Într-o epocă în care contează atât de mult părerea celuilalt despre noi, în care unii spun că trebuie să ținem cont doar de binele imediat fără nici o perspectivă a veșniciei, într-un timp ca acesta, în care păcatul a devenit o industrie care produce bani și dă bună stare, noi, creștinii, coerenți credinței primite, trebuie să avem în inima noastră simțământul apostolilor și să spunem tuturor: "Trebuie să ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni... Noi suntem martori ai învierii lui Cristos". Aici ne putem opri și să ne analizăm: Faptele noastre sunt mărturii despre Cristos cel înviat? Este viața mea coerentă cu învierea în care cred?! Lectura a doua ne vorbește și ea despre o altă formă de coerență între credință și viață. Și anume: rugăciunea. Acestui Dumnezeu în care credem trebuie să ne închinăm. Cel Înviat pe care-l mărturisim prin credința noastră este singurul vrednic să primească "puterea, bogăția, înțelepciunea, tăria, cinstea, slava și binecuvântarea". Glasul îngerilor și al tuturor celor care trăiesc în prezența Domnului trebuie să fie și glasul rugăciunilor noastre și să putem spune mereu împreună cu ei: "Celui care șade pe tron și Mielului să-i fie binecuvântare, cinste, slavă și putere în vecii vecilor!" Necesitatea preamăririi lui Dumnezeu prin rugăciunile noastre devine acum un alt moment de cercetare a cugetului: Ne rugăm? Cum ne rugăm? Cât ne rugăm? Ce rol și ce loc ocupă rugăciunea în viața noastră? Și nu în cele din urmă ne putem întreba ce înseamnă coerența între credință și viață, plecând de la pasajul evanghelic. Aceasta înseamnă să asculți mereu de inspirația Domnului, așa cum au făcut apostolii când le-a spus unde să-și arunce mreaja și au prins o mulțime de pești. Mai înseamnă și să-l recunoști atunci când apare în viața ta și să poți spune și tu: "E Domnul cel care acum e lângă mine!" Și dacă-l recunoști pe Dumnezeu - așa cum l-a recunoscut ucenicul iubit - nu trebuie să-l ții doar pentru tine, ci trebuie să-l arăți și altora, să le vorbești și altora despre el și despre prezența lui. Și apoi nu trebuie doar să ne mulțumim cu prezența lui și să rămânem impasibili, indiferenți. Ci trebuie să reacționăm la prezența lui, asemenea lui Petru, care, auzind că este Domnul, și-a pus haina pe el și a sărit în apă ca să ajungă mai repede la țărm. Voia să fie primul lângă Domnul! Dar cel mai mult a trăi în prezența lui Dumnezeu care vede totul înseamnă să-l iubești și să-l urmezi. Același fericit Ioan Paul al II-lea spunea: "Întrebarea pusă de Cristos lui Petru - Mă iubești? - este în același timp fascinantă și înspăimântătoare, pentru că a-l iubi pe Cristos înseamnă a-l urma pe drumul crucii" (fericitul Ioan Paul al II-lea, predică la împlinirea a douăzeci de ani de pontificat, 16 octombrie 1998). În viața creștinilor coerenți, iubirea lui Cristos și urmarea lui se identifică, sunt inseparabile. Iar acestea - iubirea și urmarea lui Cristos - ne poartă cel mai adesea pe drumul crucii. Însă noi știm și mărturisim că după cruce urmează învierea, după suferință vine viața, o viață trăită pentru totdeauna în prezența lui Dumnezeu. În această zi de duminică, suferința voastră, dragi bolnavi, este tocmai urmarea lui Cristos. Prin suferință cei bolnavi îi spun lui Dumnezeu: "Doamne, tu toate le știi, tu știi că te iubesc!" sau "Doamne, tu toate le vezi, tu vezi cât suferim pentru tine!" Cei care își trăiesc viața în suferință și unesc aceste suferințe ale lor cu pătimirile lui Cristos sunt tocmai oamenii de care astăzi este o atât de mare nevoie: oameni coerenți, oameni care prin faptele lor își manifestă adevărata credință. Bolnavii, săracii, cei marginalizați, cei mici care trăiesc viața lor în prezența lui Dumnezeu sunt bogăția Bisericii, sunt martorii autentici ai lui Dumnezeu de care omenirea are atât de multă nevoie. Autenticitatea, coerența vieții, iubiți credincioși, dragi radioascultători, este provocarea zilelor noastre: trăirea în prezența lui Dumnezeu care vede totul, care este oriunde. "Dumnezeu vede tot", iar lucrul acesta nu trebuie să ne obsedeze sau să ne obosească, ci trebuie să ne dea curaj. Dumnezeu vede viața noastră, suferința noastră. Dumnezeu vede dorința noastră de a ne schimba, de a fi mai buni. Dumnezeu vede și știe totul: știe că vrem să-i fim martori, știe că vrem să ne închinăm, că vrem să-l iubim mai mult și să-l urmăm. Trebuie să avem încredere: coerența între viață și credință, indiferent de dificultatea timpurilor, este posibilă. Ne-o spune și ne-a arătat-o atât de bine, în ultimele zile, noul Sfânt Părinte, papa Francisc. Această coerență este posibilă chiar și în vremurile cele mai potrivnice credinței. Și ne-a arătat-o atât de bine episcopul nostru martir Anton Durcovici, care a preferat să moară în închisorile comuniste decât să ezite în mărturisirea credinței. O dovadă a coerenței vieții rămâne pentru toți sfânta Fecioară Maria, mama lui Dumnezeu și mama noastră, cea care a spus mereu: "Iată slujitoarea, Domnului, fie mie după cuvântul tău".Viața ei a fost mereu după voința lui Dumnezeu, viața ei a fost mereu mărturisirea credinței. Prin mijlocirea ei, a celei pe care o invocăm ca ajutorul creștinilor și tămăduitoarea bolnavilor, înălțăm rugăciunea noastră către Dumnezeu care vede totul și-i cerem harul de a ne trăi viața în coerență cu credința mărturisită: "Toată frumoasă ești, Marie, Și prihană strămoșească nu este în tine! Tu ești slava Ierusalimului! Tu ești bucuria lui Israel! Tu ești cinstea neamului nostru! Tu ești mijlocitoarea păcătoșilor. O, Marie, o, Marie! Fecioară preaînțeleaptă, Maică preaîndurată, Roagă-te pentru noi, Mijlocește pentru noi, La Domnul Isus Cristos! Amin!" 14 aprilie 2013 Pr. Laurențiu Dăncuță [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a a Pastelui: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |