Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a a Paștelui

Fap 5,12-16; Ps 117; Ap 1,9-11a.12-13.17-19; In 20,19-31

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Un predicator își începea predica din această duminică cu afirmația: "Dacă sfântul Toma nu ar fi existat, el trebuia inventat". Nu mai este nicio duminică din an care să poarte numele unui apostol, ca cea de azi, Duminica Tomei. Dar pentru că suntem în Anul Credinței, ar merita să poarte numele de Duminica Credinței.

Dacă apostolul Ioan, cel iubit, dar și curajos, care stă sub cruce, ne uimește cu iubirea lui, dacă Petru este principele apostolilor - deși e mai trădător decât Toma - ne uimește prin puterea primită de la Isus, dacă Matei este apostolul care ne uimește prin convertirea lui, Toma ne uimește prin naturalețea lui. Toma, mai mult decât toți apostolii, este imaginea omului obișnuit, normal, care trăiește drama căutării, a îndoielii, a întrebărilor, a raționalistului. Este imaginea tânărului care pune întrebări. Este imaginea muncitorului care, luat cu munca și interesele, nu l-a mai întâlnit încă pe Isus cel viu. Este imaginea mea și a ta, dragă ascultătorule, care încă mai căutăm semne și minuni pentru a crede în Isus. Nu ne ajunge, parcă, Scriptura și experiența Bisericii de 2000 de ani. Nu ne ajunge mărturia mamei și a tatei, care ne-au vorbit mereu de Cristos cel înviat. Avem nevoie de altceva, mereu căutăm.

Toma este numit - zic eu pe nedrept, oarecum - "necredinciosul". Oare de ce? Mai întâi, pentru că el acceptă greu mărturia despre vestea învierii. Ioan, în dimineața învierii, merge la mormânt și ajunge primul. Nu intră, dar la intrare vede giulgiurile. El vede și crede, ne spune evanghelia. Ioan, apostolul iubirii, nu are nevoie de argumente. E semn că iubirea e mai tare decât toate argumentele mai convingătoare. Maria Magdalena și ucenicii de la Emaus îl văd pe Isus dar nu-l recunosc la prima vedere. Stau lângă el, îl ascultă, dar pentru ei, un timp, Isus rămâne necunoscut. E nevoie de cuvinte, în cazul Mariei, care se aude strigată pe nume, sau de Euharistie, în cazul ucenicilor de la Emaus. Și pentru noi, s-ar putea câteodată să avem dezavantajul unei întâlniri fizice cu Isus sau a unui strigăt explicit.

Toma are un dezavantaj: lipsește la prima apariție, din Duminica Învierii. I-a lipsit pacea și Duhul Sfânt, pe care Isus le-a oferit celor zece apostoli. Toma are o săptămână întreagă în care se întreabă și se contrazice, credem, cu ceilalți apostoli.

Toma cere să vadă rănile: "Dacă nu voi vedea în mâinile lui semnul cuielor și nu voi pune degetul în semnul cuielor și nu voi mâna în coasta lui, nu voi crede". De ce oare vrea să vadă rănile? Nu ajunge să vadă chipul lui Isus? Nu este suficientă privirea Învățătorului? Interesantă pretenție. Probabil că cicatricile, care sunt semne, urme ale suferințelor, sunt mai concludente. Sau se temea să nu fie altă persoană care să se prezinte acum drept Isus.

Să revenim la cenacol. Vine a opta zi. Ucenicii sunt împreună, chiar dacă fricoși și cu ușile închise. Oare, mă întreb, ceilalți ucenici chiar eu convinși de înviere? Greu de zis. Isus se întâlnește din nou cu apostolii și-i salută simplu: "Pace vouă!", adică Shalom, un salut simplu. Pe toți ne-a impresionat salutul simplu al papei Francisc în seara de 13 martie: "Buona sera!". Simplitatea salutului lui Isus, ca și al papei, vrea să arate intimitate, dragoste și apropiere față de cei prezenți. Dar Toma este cel căutat cu privirea și cu întrebările de către Isus. Isus îi citea inima, gândurile, dar și căutările. "Adu-ți degetul tău aici, iată mâinile mele. Adu-ți mâna și pune-o în coasta mea și nu mai fi necredincios, ci credincios". Mai pune oare Toma mâna? Ar fi dorit să intre în pământ de rușine. Toma trece în fața lui Isus de la dubiu la credință, de la nesiguranță la adorație: "Domnul meu și Dumnezeul meu", cuvinte care vor rămâne peste veacuri ca cea mai spontană și mai adoratoare rugăciune în fața lui Isus, pentru toți creștinii care văd în Isus din Sfânta Euharistie pe Domnul cel adevărat înviat.

Unde a greșit Toma? Nu a avut încredere în mărturia colegilor săi, a martorilor care l-au întâlnit pe Isus. Aceasta este o greșeală pe care o putem vedea la mulți care se îndoiesc de dumnezeirea lui Isus. Nu cred în mărturia vizionarilor învierii. Nu cred în mărturia evangheliei. Nu acceptă mărturia martirilor, care de 2000 de ani îl mărturisesc cu sângele lor pe cel înviat. Nu acceptă mărturia scrierilor Sfinților Părinți. Nu acceptă mărturia și predica preoților. Cred că adesea, într-o măsură mai mare sau mai mică, ne regăsim și noi în greșeala lui Toma. Nu acceptăm ce spun alții. Pe de altă parte, oare de ce ceilalți apostoli nu au reușit să-l convingă pe Toma? Oare vorba lor, mărturia lor, era credibilă? Ei credeau ce spun? Dacă credeau, de ce mai erau fricoși? De ce erau triști?

Scriitorul francez Georges Bernanos, un foarte bun catolic, stătea într-o zi la geamul apartamentului său, care era chiar în fața bisericii. Se uita la toți credincioșii care ieșeau de la Liturghie. Fiecare destul de singuratic, fără să schițeze vreun zâmbet, pleca spre casă sau spre ocupațiile lui. Și spune Bernanos: "Îmi venea să mă duc la fiecare, să-l iau de guler și să-l întreb: Unde e creștinule bucuria că ai participat la Liturghie? Unde îți este mulțumirea de pe chip că l-ai întâlnit aici pe Dumnezeu? De ce rămâi atât de abătut și trist după ce te-ai împărtășit cu Pâinea cerului?". Da, tristețea și incoerența s-ar putea să nu convingă, așa cum frica și tristețea apostolilor nu l-au convins pe Toma. Oare azi, în zilele noastre, motivul că atâta lume nu-l cunoaște pe Cristos sau nu crede în el e din cauza lipsei de consistență a mărturiei creștinilor? Cred că da. Cum să creadă un tânăr în învierea lui Isus, dacă părinții au rupt legătura cu Liturghia sau merg doar dintr-o tradiție sau obligație? Cum să creadă lumea când creștinii diferitelor Biserici nu mai termină cu divergențele și lipsa de dialog? Cum să fie mesajul Învierii credibil, când creștinii mileniului trei celebrează acest mister al Învierii și pe același Isus la date diferite. Și am putea continua. Nu doar Toma trebuie învinovățit. Ba chiar trebuie felicitat pentru atașamentul său de după aceea față de Isus. Va muri martir pentru Isus.

Și mai e ceva. În evanghelia de azi Isus ne adresează o frumoasă felicitare. După ce subliniază transformarea lui Toma, Isus spune: "Fericiți cei care au crezut fără să fi văzut". Aici intrăm noi toți, care credem în înviere. Toți credincioșii de 2000 de ani, care au acceptat, sunt felicitați în această frază de Isus. Noi am crezut fără să vedem. Isus ne numește fericiți și ne felicită pentru credința noastră.

Papa Francisc, ieri, la Liturghie, în dimineața zilei de sâmbătă, a pus următoarele întrebări, pe care vi le pun și eu dumneavoastră: "Cum este credința noastră? Este puternică? Sau uneori e ca apa de trandafir, ceva făcut cu superficialitate? Atunci când vin dificultățile, suntem curajoși ca Petru sau cam căldicei?". "Petru", a remarcat papa, "nu a tăcut când a venit vorba de credința lui, nu a făcut compromisuri, deoarece credința nu se negociază". Întotdeauna a existat în istoria poporului lui Dumnezeu această tentație, de a mai tăia oleacă din credință, tentația de a fi la fel ca ceilalți, aceea ce a nu fi prea intransigenți. "Dar atunci când începem să mai tăiem din credință, să negociem credința, să o vindem, oarecum, celui care plătește mai bine", a subliniat papa, "pornim pe drumul apostaziei, al infidelității față de Domnul. Credința nu se negociază. De aceea avem și azi o Biserică cu martiri".

Cristos a înviat!

7 aprilie 2013

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
417 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a a Pastelui:

Anul C
15 aprilie 2007 - Pr. Isidor Mocanu
11 aprilie 2010 - Ep. Petru Gherghel
3 aprilie 2016 - Pr. Alois Fechet
28 aprilie 2019 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat