|
Anul C Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4; In 20,1-9 "Cristos, bucuria mea, a înviat!" Cu aceste cuvinte, sfântul Serafim din Sarov, unul dintre cei mai îndrăgiți sfinți ai poporului rus, îi întâmpina pe numeroșii vizitatori care veneau la el pentru a primi sfaturi și încurajări. Cu aceleași cuvinte vă salut și eu pe dumneavoastră cei care participați acum la sfânta Liturghie și pe cei care sunt în comuniune cu noi pe calea undelor radiofonice: Cristos, bucuria mea, a înviat! Suntem la ceasul de dimineață când femeile sfinte au venit la mormântul lui Isus ca să-i ungă trupul, dar au găsit piatra de la intrare răsturnată, au găsit mormântul gol și doi îngeri care le-au spus: "Pentru ce îl căutați între cei morți pe cel care este viu? Nu este aici. A înviat!" (Lc 24,5-6). Pe toate mormintele din cimitire sunt scrise cuvintele: Aici zace cutare sau cutare. Mormântul lui Isus este singurul din lume pe care s-ar putea scrie: Aici nu zace nimeni. Milioane și milioane de oameni merg permanent să se închine la Sfântul Mormânt de la Ierusalim. În vestibulul care dă în camera mortuară unde a zăcut trupul lui Isus se află o piatră pe care, potrivit tradiției, stăteau îngerii care le-au întâmpinat pe femeile sfinte în dimineața Paștelui. Glasul lor continuă parcă să le vorbească pelerinilor care intră în Sfântul Mormânt: "De ce îl căutați între cei morți pe cel care este viu? Nu este aici. A înviat!" Peste tot în lume sunt mausolee, închinate celor căzuți pe câmpul de luptă, monumente ale soldatului necunoscut. Ele sunt străjuite de o flacără care arde permanent și de soldați care fac de gardă. Înăuntrul acestor monumente se află osemintele unor morți. Sunt semne de pomenire și de cinstire ale unor eroi care au murit pentru patrie, eroi pe care moartea i-a biruit. Ce tristețe! Sfântul Mormânt, mausoleul din Ierusalim, îl pomenește și îl cinstește pe singurul erou, pe Isus Cristos, care a biruit moartea. Iar din el emană și se răspândește în lume nu tristețea, ci bucuria. Patru rânduri de candele veșnic aprinse străjuiesc intrarea la Sfântul Mormânt. Apostolul neamurilor nu-și poate stăpâni entuziasmul scriindu-le corintenilor: "Cristos a înviat din morți, el fiind începutul (învierii) celor adormiți... Și după cum toți mor în Adam, la fel, în Cristos, toți vom fi readuși la viață. Dar fiecare la rândul lui: cel dintâi Cristos, după aceea cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui... Această ființă supusă putrezirii se va îmbrăca în neputrezire și ființa aceasta muritoare trebuie să se îmbrace în nemurire. Atunci se va împlini cuvântul scris: "Moartea a fost înghițită de victorie. Unde este, moarte, biruința ta? Unde este, moarte, ghimpele tău?... Mulțumire fie lui Dumnezeu care ne dă biruința prin Domnul nostru Isus Cristos" (1Cor 15,20.23.54-57). Ne dă biruință. Biruința lui Cristos asupra morții, este și biruința noastră. Cristos înviat ne-a asociat la învierea sa. Cristos înviat este începutul învierii celor adormiți. Nu morți, ci adormiți: Apostolul folosește cuvântul grec koimaô = a adormi, de unde vine și cuvântul koimeterion = cimitir, adică dormitor. Odată cu învierea lui Isus moartea își pierde caracterul său tragic, definitiv, ireversibil. Ea devine un somn provizoriu. Exact așa s-a exprimat și Isus când a găsit-o pe fiica lui Iair moartă: "Copila nu a murit, ci doarme". Și când a pornit spre Betania: "Lazăr, prietenul nostru, a adormit; mă duc să-l trezesc". Prin urmare, la drept vorbind, în cimitire nu sunt locuri de veci, și nimeni nu doarme în ele somnul de veci, cum citim pe morminte; e vorba de un somn provizoriu din care toți se vor trezi la învierea de apoi. Fiind fii ai învierii, noi nu ne îndreptăm spre bătrânețe, spre dezintegrare, spre întunericul definitiv al mormântului, ci spre lumină și spre viață. Cea mai profundă aspirație a inimii omului, cea mai arzătoare și nepotolită dorință este dorința de nemurire. Omul se cutremură la gândul dispariției totale, al prăbușirii definitive în neant. Omul dintotdeauna a încercat să descopere secretul nemuririi. Dar toate încercările de a învinge moartea, toate ideologiile, toate realizările progresului și ale științei sunt sortite eșecului absolut. Moartea este un zid dincolo de care nu se poate trece. Despre încercarea disperată a omului de a învinge moartea, de a descoperi secretul nemuririi, ne vorbește cea mai veche scriere literară din istoria omenirii, Epopeea lui Ghilgameș, compusă în Mesopotamia la începutul mileniului al III-lea î.C. Ghilgameș întreprinde o călătorie lungă și plină de pericole până pe Insula fericiților, unde trăia un strămoș al său, Utnapiștim, și află de la acesta secretul vieții nepieritoare: e o plantă ce se afla în adâncul oceanului. O scoate de acolo fericit, se întoarce acasă, dar la sfârșitul călătoriei, un șarpe îi răpește planta și, odată cu ea, speranța nemuririi. Disperat, își amintește cuvintele strămoșului său care încerca să-l convingă să accepte destinul său de muritor: "Ghilgameș, unde umbli rătăcind? Viața pe care o cauți tu, nu vei putea să o găsești! Pentru că atunci când zeii l-au creat pe om, i-au dat drept moștenire moartea, iar viața au reținut-o pentru ei. Ghilgameș, nu te gândi decât să mănânci. Fii vesel zi și noapte, umple-ți de bucurie zilele toate. Dansează și cântă la sunetul muzicii zi și noapte. Îmbracă haine noi, unge-ți capul și îmbăiază-te. Bucură-te de copilul care te ține de mână, bucură-te de nevasta ta. Numai aceste lucruri sunt la îndemâna omului". Isus Cristos ne-a dovedit că Dumnezeu nu e un egoist care păstrează numai pentru el nemurirea. El ne oferă propria sa viață dumnezeiască, nemuritoare. El ne este Tată. Dar ce tată ar fi el dacă nu ar da și copiilor săi viața sa nemuritoare? Isus spune când îl învie pe Lazăr din Betania: "Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi. Și oricine trăiește și crede în mine, nu va muri în veci" (In 11,28). Înviind, Cristos a făcut o spărtură în zidul morții: prin această spărtură el a ieșit cel dintâi la lumină și la viață, iar după el vom ieși și noi, cei care suntem ai lui Cristos. Cristos înviat din morți nu ne-a părăsit în ziua înălțării sale la cer. Trebuie să luăm în serios cuvintele spuse înainte de înălțare: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). El ne însoțește pe drumul vieții așa cum i-a însoțit pe cei doi ucenici în călătoria spre Emaus. Noi trăim sub privirea lui clipă de clipă. E prezent lângă noi, cu prezența sa nevăzută ca un prieten fidel. Și nu e numai lângă noi, ci chiar în noi, căci prin taina Botezului am fost grefați în el, am devenit mădulare ale trupului său mistic, am primit viața sa nemuritoare, și această viață crește, se dezvoltă prin taina Euharistiei, căci el însuși ne-a spus: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi... Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu, rămâne în mine și eu rămân în el" (In 6, 54.56). Sărbătoarea Paștelui este sărbătoarea vieții și a bucuriei, căci unde este moarte e tristețe; unde este viață e bucurie. La bucurie ne îndeamnă Biserica în aceste zile repetându-ne cuvintele psalmistului: "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul să ne bucurăm și să ne veselim într-însa". 31 martie 2013 Pr. Claudiu Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Învierea Domnului (Pastele): Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |