Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 5-a din Postul Mare

Is 43,16-21; Ps 125; Fil 3,8-14; In 8,1-11

Stimați radioascultători, iubiți credincioși,

Am început timpul Postului Mare cu un îndemn și o chemare la întoarcere, la convertire: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie", ni s-a spus în ritul specific din Miercurea Cenușii, iar profetul Ioel, în aceeași zi, ne striga: "Sfâșiați-vă inimile și nu hainele și întoarceți-vă la Domnul Dumnezeul vostru, căci el este milostiv și îndurător, îndelung răbdător și plin de bunătate..." Rămânând în această atmosferă specifică Postului Mare, liturgia cuvântului din duminicile precedente și din duminica de astăzi, scoate în evidență, pe de o parte, nemărginita bunătate și îndurare a lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, necesitatea convertirii, a întoarcerii, necesitatea unei schimbări radicale și profunde a vieții.

E normal să ne întrebăm: De ce atâta insistență pentru convertire? Este păcatul un rău așa de mare?

Noi, care ne-am obișnuit să privim păcatul doar ca pe o încălcare a unor porunci, a unor norme, percepem mai puțin răutatea păcatului și mai ales consecințele dezastruoase pe care le are pentru viața noastră umană și spirituală. Mai mult, am ajuns să pierdem simțul păcatului, am ajuns dependenți de opiniile celorlalți, am creat mitologia libertății fără frâu, scoțând din viața noastră siguranța credinței, valoarea principiilor morale. L-am dat deoparte pe Dumnezeu, ca pe unul care ne încurcă, fără să ne dăm seama că omul nu poate trăi fără această prezență și am creat noi alți dumnezei, după gustul și slăbiciunile noastre. Or, dacă vrem să înțelegem necesitatea convertirii trebuie să percepem, să înțelegem mai întâi răutatea păcatului.

Nu, păcatul nu este o simplă încălcare a unei legi, a unor porunci, e mult mai mult!

A alege păcatul înseamnă a-l da deoparte pe Dumnezeu și a pune propria voință pe primul loc, dacă vreți, înseamnă a ne idolatriza pe noi înșine. "Eu îmi sunt Dumnezeu, spune cu nesocotință păcătosul, nu am nevoie de un altul", și, astfel, darurile pe care le-a primit de la Creatorul său le întoarce împotriva lui Dumnezeu! Cu inteligența pe care a primit-o pentru a cunoaște lumina și adevărul, omul păcătos se întoarce spre întunericul patimilor oarbe, inima care a primit-o pentru a-l iubi pe Dumnezeu, pentru a iubi pe aproapele, se îndreaptă spre ceea ce este josnic, instinctual, voința pe care a primit-o pentru a-și domina pornirile, pentru a-și canaliza energiile spre bine, urmează sugestiile dușmanului lui Dumnezeu.

Iar consecințele sunt dramatice!

Priviți la femeia prinsă în păcat din evanghelia de astăzi: este singură, în mijlocul acuzatorilor, fără nume, fără demnitate, fără voce, fără dreptul la cuvânt. Nimeni nu se gândește că în spatele acelei femei este o istorie de viață, un chip, este o persoană cu sentimentele ei, cu problemele ei. Nimeni nu se întreabă ce a determinat-o să ducă o asemenea viață, ce a împins-o să facă alegeri greșite, să devină un instrument în mâinile celorlalți, nimeni nu se întreabă unde îi este familia, unde este cel cu care a greșit... este o păcătoasă și atât! Ce face păcatul din om: mai întâi îl seduce, îl atrage și apoi îl abandonează, îl lasă singur, oferă iluzia libertății, a gestionării propriei vieți așa cum se dorește, fără bariere, fără restricții, iar în final găsește contrariul: fiul risipitor și-a dorit ceea ce era a lui, a voit să plece departe, să fie liber, să se distreze, să experimenteze totul, și ce găsește? Foame, dependență, lipsuri, regrete, umilință. Femeia din evanghelia de astăzi are impresia că-și gestionează propria viață, că face ceea ce dorește, că este liberă, dar în realitate devine obiect în mâinile altora, instrument în mâinile acelora care se folosesc de ea fără să-și pună problema că în felul acesta o pun în pericol de moarte. Păcatul te seduce și apoi te abandonează, te sărăcește, te lasă gol!

E un gol interior, pentru că rupe legătura naturală dintre om și Dumnezeu, iar omul rămâne cu fragilitatea specific umană trăind ca și cum Dumnezeu nu ar exista, fără capacitatea de a se deschide harului, cuvântului lui Dumnezeu.

E un gol de idealuri pentru că păcatul înseamnă întuneric, incapacitatea de a privi mai departe, încețoșarea minții și a inimii, blocarea în materie, în ceea ce este trecător, nesemnificativ, lipsit de importanță!

Este un gol de iubire care îi pervertește omului fibrele cele mai profunde ale ființei sale făcându-l incapabil să relaționeze cu ceilalți. Și ceea ce este și mai trist e faptul că de multe ori păcatul sau o serie de păcate sunt făcute în numele iubirii. Nu uitați: Iuda l-a trădat pe Cristos cu unul dintre cele mai frumoase și profunde gesturi de iubire, cu un sărut. Nu tot ceea ce se pretinde a fi gest de iubire este așa și în realitate, dimpotrivă, poate fi expresia celui mai cinic egoism, care instrumentalizează, folosește și apoi abandonează.

Da, păcatul înseamnă gol, numai că sufletul omului nu rămâne gol, și acolo unde nu mai este loc pentru Dumnezeu, este loc pentru altceva, pentru dezordine, nedreptate, falsitate, minciună, imoralitate, orgoliu și vulgaritate. Astfel omul ajunge să se închidă în carapacea tristă a materiei, a animalității, a absurdului și a plictiselii, ajunge să caute mereu fără să fie mulțumit vreodată.

Și încă ceva: păcatul are și o dimensiune colectivă care de multe ori pare că îi atenuează gravitatea și responsabilitatea. Mă întorc la evanghelia de astăzi: cărturarii, fariseii, vin la Cristos în grup, fiecare are pietre în mâini, pregătit să le arunce, dar niciunul nu se va simți responsabil, în mod direct, personal, de moartea acelei femei... fiecare va arunca, dar niciunul nu va simți responsabilitatea acelei vieți! Grupul, mulțimea, are o putere imensă, dar nu-și va asuma niciodată responsabilități; cei care merg pe stadion nu ar urla și nu ar folosi singuri niciodată limbajul pe care îl folosesc acolo, dar la grămadă își pierd identitatea... De câte ori încercăm să ne scuzăm propriile păcate prin influența celor din jur, a prietenilor, a grupului din care facem parte: "M-am luat după, m-am lăsat influențat". Cristos ne obligă să privim la noi înșine, să ne asumăm propriile responsabilități: "Cine dintre voi este fără de păcat, să arunce primul cu piatra". Privește la tine, nu la ceilalți, asumă-ți responsabilitatea faptelor tale, nu lăsa pe altul sau pe alții să hotărască în locul tău... În fața lui Dumnezeu vei răspunde pentru faptele tale nu pentru ceea ce au făcut alții, iar faptul că ceea ce faci tu fac și alții nu te face mai puțin vinovat sau mai puțin responsabil.

Dragi credincioși, stimați radioascultători,

Șansa omului, șansa celui care greșește este că Dumnezeu îl privește cu înțelegere și compătimire! Cristos se apleacă și scrie cu degetul pe pământ - un gest care face trimitere la momentul creației, când Dumnezeu l-a plămădit pe om din pământ și l-a pus stăpân peste toate, chemându-l la o viață de comuniune și fericire... Numai că omul care trebuia să fie gloria lui Dumnezeu riscă să devină deziluzia Creatorului. Dar Dumnezeu nu renunță: "Femeie, nimeni nu te-a condamnat? Nimeni, Doamne. Nici eu nu te condamn, mergi și nu mai păcătui!" Cristos nu justifică păcatul, nu-i minimalizează răutatea, dar nici nu insistă asupra lui: el subliniază capacitatea femeii de a ieși din starea în care se află, de a-și schimba viața, de a fi altfel; cu alte cuvinte, îi spune: Nu e adevărat că aceasta este condiția ta, că nu poți să fii altfel, dimpotrivă, poți să te ridici, poți să-ți schimbi viața, poți să-ți redobândești demnitatea, de aceea îți spun: Mergi și nu mai păcătui!

Da, Dumnezeu crede în noi, în capacitatea noastră de a ne ridica, de a renunța la păcat, de a fi altfel. Întrebarea este: Noi mai credem în noi înșine, în capacitățile noastre, în demnitatea noastră?

Relatează unul dintre episcopii catedralei "Notre Dame" din Paris: "Unul dintre predicatorii catedralei care, prin predicile sale, atingea nu numai inimile credincioșilor, ci și ale celor indiferenți și reci, a fost apostrofat într-o zi de un tânăr care îi reproșa că prin ceea ce spune el ținea poporul în ignoranță, că Biserica și credința aparțineau unor vremuri apuse... Preotul a încercat să-l calmeze însă el a continuat cu insultele și jignirile. Preotul, în cele din urmă, i-a zis: «Uite, vino în biserică și spune-i direct lui Dumnezeu aceste lucruri. Mergi și strigă cu toată puterea în fața răstignitului că el, Cristos, a murit pe cruce pentru tine, dar ție nu-ți pasă deloc». Tânărul a intrat și a strigat cât a putut de tare: «Cristos a murit pe cruce pentru mine, dar mie nu-mi pasă deloc». «Foarte bine - i-a spus preotul - acum mai strigă o dată». Și tânărul a strigat, iar de data aceasta cu o oarecare ezitare. Preotul l-a îndemnat: «Aproape ai terminat, strigă pentru ultima dată». Tânărul a privit crucea, dar nu a mai îndrăznit să scoată nici un cuvânt. Și continuă episcopul: «Acel tânăr eram eu, acum 30 de ani»".

Dragi credincioși, acest timp al Postului Mare ne poartă, ne așază în fața Răstignitului. În fața lui suntem noi, cu viața noastră, cu alegerile noastre, dar și cu păcatele noastre, cu compromisurile noastre! Ne pasă de Dumnezeu și de viața noastră? Vrem să fim o deziluzie sau o bucurie pentru Dumnezeu?

17 martie 2013

Pr. Anton Săboanu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
386 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare:

Anul C
25 martie 2007 - Pr. Vladimir Petercă
21 martie 2010 - Pr. Mihai Dumitru
13 martie 2016 - Pr. Petru Sescu
7 aprilie 2019 - Pr. Lucian Păuleț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat