Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a din Postul Mare

Ios 5,9.10-12; 2Cor 5,17-21; Lc 15,1-3.11-32

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Un preot francez avea un vecin evreu. Ambii erau destul de tineri. Nu erau prieteni, dar se salutau adesea. Într-o zi evreul a venit la preot și i-a zis: "Noi în casă nu avem posibilitatea de a pune vreodată mâna pe Noul Testament. Tata ne-a interzis cu desăvârșire acest lucru. Noi citim adesea în comun, în familie, Vechiul Testament. Totuși, citind prin ziare, am aflat că acest Testament, Noul Testament al vostru, stă la baza credinței voastre și ar fi foarte interesant să știu care ar fi niște texte semnificative și interesante, care să mă facă înțeleg ceva din această carte a voastră?", a întrebat evreul. Preotul n-a stat mult pe gânduri și a deschis Noul Testament la două pagini: la capitolul 10 al sfântului Luca, unde se vorbește despre samariteanul milostiv, și la capitolul 15, al aceleiași evanghelii, unde avem parabola de azi. De fapt, i-a indicat cele două perle ale lui Luca: Samariteanul Milostiv și Fiul Risipitor, ambele două capodopere care vorbesc despre iubire. Când a terminat de citit parabola Fiului Risipitor, a exclamat: "Dar văd aici sinteza Vechiului Testament. În această povestire parcă am fi noi, poporul evreu, cu oameni care se întorc la Dumnezeu și oameni care se fac că cred în Dumnezeu". Evreul a citit cartea, a citit-o de nenumărate ori și apoi, peste un an de zile, a cerut deja botezul. Parabola l-a convertit.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am urmărit și noi azi cea mai emoționantă parabolă în care găsim o mulțime de teme care ar putea fi aprofundate, descrierea cea mai frumoasă a lui Dumnezeu, Tată iubitor, care îi iubește pe toți, direct și necondiționat. Apoi, avem ideea de convertire, la fiul cel mic. Sau autosuficiența și lipsa de iubire a fiului mare. Avem așadar, trei persoane, trei personaje: tatăl cu doi copii. Episodul, așa cum ați observat, începe și se sfârșește cu câte o dramă. La mijloc e moment de bucurie.

Un tată oferă totul și, totuși, se trezește respins de fiul cel mic. Acesta se răzvrătește, este nemulțumit, mofturos și părăsește casa. Și cu partea sa de avere. E drama care se repetă în atâtea și atâtea familii. Părinții, după îndelungi și grele eforturi, se trezesc în fața unor copii brutali, plini de ifose și dispreț. Adesea vedem părinți bruscați. Se vede că Dumnezeu a știut bine posibilitatea acestui comportament când a propus porunca a patra. Această poruncă nu spune ca părinții să-și iubească copiii. Ei o fac oricum. Dar se adresează copiilor, ca ei să-și respecte părinții. Am văzut cu toții, cred, mulți părinți plângând din cauza copiilor.

Ne deranjează comportamentul acestui fiu. Dar plecarea de acasă este urmată de alte nenorociri. Și acestea vin din cauza păcatelor. Vin necazurile, vine lipsa iubirii, foamea, străinătatea, munca insuportabilă, disprețul altora, ș.a.m.d.

Și aici apare o specificare foarte importantă a lui Isus. Este o expresie care marchează, cred eu, evanghelia: "Venindu-și în fire". Da, este un mod de a veni cu picioarele pe pământ. E posibil ca necazul și durerea să ne ducă cu gândul spre Tatăl, spre Dumnezeu. Și din acest moment parcă îl îndrăgim pe acest fiu. Da, milostivul tată s-a gândit la el și începe drumul întoarcerii. Și din acest moment, spun, ne place, ne place că ia o decizie salvatoare, că vrea să se remedieze, că vrea să vină acasă. Din acest moment nu mai este fiul risipitor, dar e fiul recuperat, e fiul cel frumos, e fiul care stă în brațele tatălui.

În situația acestui fiu putem fi toți. Oricare din noi păcătuim, ne îndepărtăm și ne înstrăinăm de Dumnezeu. Dar, din diferite motive, fie el chiar și necazul, ne gândim să ne întoarcem acasă la Tatăl. Ne spovedim, ne căim și ne angajăm că nu-l vom mai trăda pe Dumnezeu. Toți am fost, cel puțin odată, fii risipitori. Ne doare totuși, că mulți rămân în această stare pentru totdeauna. Nu au curajul să recunoască greșeala și să vadă marea bunătate a lui Dumnezeu.

Dacă aș putea, le-aș spune tuturor tinerilor care caută fericirea în altă parte decât la Dumnezeu: Dragi tineri, voi care v-ați îndepărtat de Dumnezeu și de calea lui, asemenea acestui tânăr din parabolă, vedeți că păcatul nu aduce niciodată fericirea. Nici drogurile, nici alcoolul, nici prieteniile rele, nici necredința. Acestea doar distrug. Cu Dumnezeu, Tatăl iubitor, și numai cu el puteți găsi adevărata împlinire și bucurie.

Și fiul ajunge la tatăl, care nu-l mustră, dar îl sărută. Nu-i cere averea risipită, dar îi dă totul nou: haina demnității, încălțăminte pentru o cale nouă, inel în deget pentru fapte noi și hrana cea mai bună, vițelul îngrășat.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune că fiul care a trecut printr-o amară încercare, a învățat că cunoască cât de rău este a pierde casa părintească și, tocmai de aceea, acum s-a întors înapoi. Iar tatăl n-a pomenit de rătăcirea lui, ci l-a primit cu brațele deschise. Pentru ce a făcut aceasta? Pentru că el era tată al lui și nu judecător. De aceea el a poruncit să se facă sărbătoare, și bucurie, și ospăț. Și toată casa să serbeze și să se veselească. "Ce gândești tu?", întreabă sfântul Ioan Gură de Aur. "Păcatul oare se răsplătește așa? Nu, nu păcatul, ci reîntoarcerea. Nu călcarea Legii, ci îndreptarea".

Pentru un preot, pot să vă mărturisesc, că nu este bucurie mai mare, decât atunci când vede că un mare păcătos, poate public și notoriu, vine plângând și cere împăcarea cu Dumnezeu. De aceea ne plac convertiții, pentru că sunt oameni care recapătă starea de har și prietenia cu Tatăl ceresc. Și istoria e plină de fii risipitori, dar recuperați. Iată câteva exemple: tâlharul din dreapta crucii, sfântul Petru, sfântul Paul, Levi - care devine apostolul Matei -, sfântul Augustin, sfânta Margareta de Cortona, fericitul Bartolo Longo, André Frossard, Edith Stein și lista ar putea continua. Se confirmă afirmația profetului Ieremia: "Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, dar să se convertească și să fie viu".

Să aruncăm acum o privire și asupra celuilalt fiu. Nu știu dacă vă place sau nu. Nu a făcut nimic rău. A rămas acasă cu tatăl, e băiat muncitor și ascultător. Și, totuși, nu l-am îndrăgit. Nu ne place chiar deloc. Oare de ce?

Constantin Noica spunea că "sunt două feluri de risipi. Fiul risipitor nu făcea altceva decât să cheltuiască bani și avere, firește. Dar și fratele său risipea. Exista risipa celui care, întocmai fiul din parabolă, cheltuiește fără să fi strâns. Dar există risipă și la cel care strânge, fără să poată aduna. Fratele fiului risipitor așa face. El strânge ascultare după ascultare și faptă bună după faptă bună, iar în ultimul ceas, când nu poate înțelege și nu poate ierta dragostea tatălui pentru cel care a risipit, pierde el însuși tot ce a adunat. La ce bun atâta supunere și atâta cumințenie, dacă n-a putut intra în inima sa și nițică dragoste?", vorbește Constantin Noica. Tot ce a strâns fratele acesta mai mare, toate instrumentele întru desăvârșire pe care le-a pregătit, nu-l desăvârșesc, de vreme ce lipsește instrumentul cheie: iubirea. Și nu-l însoțește în durerea și în singurătatea sa morală.

Am fi așteptat, așa cred eu citind parabola, ca fiul acesta să exclame când îl vede pe fratele său: "O, dar ce bine că te-ai întors acasă, frate! Mă bucur că ești sănătos. Poate ți-e foame. Hai să-ți dau ceva". Nimic din toate acestea. Ba, mai mult, devine judecătorul tatălui său, nu numai al fratelui. Cere cont tatălui său. El nu a fost capabil să vadă că avea tot ce dorește, inclusiv iubirea enormă a tatălui.

Acest fiu este imaginea foarte multor creștini, care sunt foarte buni practicanți ai religiei, dar fără spiritualitate. Pentru ei, credința e un comportament ireproșabil, dar fără un dialog plin de iubire cu însuși Dumnezeu. Ba, chiar reproșează uneori lui Dumnezeu: "Doamne, nu vezi cât mă rog? Nu vezi cât sunt de credincios? Mi se pare că mă ajuți prea puțin. Vecinului cred că i-ai dat cam mult". Dar dacă creștinul nu este întruparea iubirii, mă îndoiesc că acel creștin l-a întâlnit vreodată pe Dumnezeu. Mă îndoiesc că el trăiește cu și din Dumnezeu.

Cine se mai aseamănă cu fiul mare? Aș spune că și creștinii care nu doresc unitatea creștinilor, care sunt contra ecumenismului. Trăiesc o credință fără evanghelie și fără spiritul lui Dumnezeu. Parcă ei ar vrea să spună: "Nu-l vreau pe fratele meu. Eu vreau să fiu creștin ireproșabil, dar fără să-l iubesc și pe celălalt creștin".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Trebuie, în fața acestei parabole, să ne punem întrebarea: "Cine suntem?". Dar închei, spunând că ar mai trebui aici un personaj, al acelui fiu care stă cu tatăl său și-l iubește permanent. Aceștia au fost sfinții. Și poate aceștia ar trebui să fim și noi. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

10 martie 2013

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
363 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare:

Anul C
18 martie 2007 - Pr. Eduard-Mihai Coșa
14 martie 2010 - Pr. Iulian Tancău
6 martie 2016 - Pr. Cornel Cadar
31 martie 2019 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat