|
Anul C Is 42,1-4.6-7; Fap 10,34-38; Mt 3,13-17 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Mare inspirație a avut fericitul papă Ioan Paul al II-lea când, printre misterele de lumină, a așezat pe primul loc misterul sărbătorii de azi, botezul Domnului în Iordan. Cred că azi, la Botezul Domnului, avem cea mai mare și mai autorizată epifanie posibilă, și iată de ce. De la Crăciun încoace mereu primim răspunsul la întrebarea: "Cine este Isus născut la Betleem?". Ne-au răspuns Maria, Iosif care îl adoră, îngerii prin cântarea lor, păstorii, magii veniți de departe, sfântul Ștefan, sfântul Ioan evanghelistul și toți ceilalți evangheliști și mulți alții, profeții. Dar azi, răspunsul vine din partea cerului, e vocea Tatălui care spune clar și fără echivoc: "Acesta e Fiul meu preaiubit". Excepțională mărturie! Maximă mărturie, cea mai credibilă mărturie! Evenimentul pe care tocmai l-am invocat la evanghelie are loc la Iordan, cel mai iubit, cel mai cântat, cel mai sfânt, cel mai dătător de viață, cel mai vindecător râu din toată lumea. E apa în care s-a botezat Isus, e apa care îl vindecă de lepră pe Naaman sirianul, e apa pe care o trece poporul evreu spre pământul făgăduit, e apa preferată de Ioan. Dar interesant că e apa pe care nu o va trece Moise, adică Legea veche, dar în care va intra Isus, Legea nouă. Și ne va oferi Botezul, care este poartă spre împărăția nouă adusă de Isus. Iordanul, chiar dacă nu are nici 200 de km, are atâta istorie și atâta simbolism! Iordanul adesea curge printre stânci pustii, uscate, arse de soare, dar în jurul său e multă viață, e atâta frumusețe. Mulți oameni trăiesc - la propriu spun aceasta - din această apă. Isus parcă vrea să arate că și viața harului tot din Iordan trebuie să înceapă. Apoi, Iordanul este apa la cea mai joasă altitudine de pe fața pământului. E interesant și simbolic. Isus, parcă, coboară în cele mai mari adâncuri ale pământului, la -350 de metri sub nivelul mării, pentru a ne scoate chiar și de acolo la viață. Și aici la Iordan are loc o teofanie, o descoperire a celor trei persoane ale Sfintei Treimi: Tatăl, care vorbește, Fiul, care este în apă, și Duhul Sfânt, care coboară sub chip de porumbel. Se poate face, de asemenea, o foarte frumoasă legătură a acestui eveniment cu Rusaliile. Ioan Botezătorul profețește minunat acest eveniment când spune: "El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc". Ori, noi știm că Rusaliile este momentul de naștere, momentul botezului - am spune noi - al Bisericii. Ce frumos! Isus botează cu foc. Și ne va trimite, de sus din cer, de la dreapta Tatălui, acest botez cu foc, în ziua de Rusalii. Stând și admirând botezul lui Isus, se cuvine să facem o scurtă reflecție asupra botezului nostru. Toți ne sărbătorim, din fericire, ziua nașterii - ziua nașterii pentru acest pământ. Dar aș întreba: câți dintre noi, câți dintre dumneavoastră sărbătoriți ziua botezului? Nu știu, cred că mulți poate nici nu-și cunosc data botezului sau preotul care a celebrat botezul nostru. E prea marcant momentul pentru a nu reveni adesea asupra lui. Sau altă întrebare: Ați mulțumit lui Dumnezeu vreodată că v-a hărăzit acest mare har, acest mare sacrament al botezului, chiar dacă era în vremuri mai grele pentru Biserică și pentru creștini la noi în țară? Tocmai trebuie să gândim că nimic nu ne-a fost dat mai mare decât intrarea, prin botez, în Biserică, în împărăția lui Dumnezeu, în rândul copiilor lui Dumnezeu. Prin botezul oferit nouă de Cristos, noi am fost salvați, am fost recuperați. Ce am fi fost oare fără botez? Niște veșnic condamnați. Ce suntem prin botez? Niște veșnic salvați! Sfântul Paul exprimă bucuria botezatului printr-o expresie de excepție: "Voi sunteți temple ale Duhului Sfânt". Cu alte cuvinte, la botez a intrat în voi Dumnezeu, ați fost îndumnezeiți, ați fost ridicați la treapta cea mai înaltă, de fii ai lui Dumnezeu. Și despre importanța botezului - cred că în zilele noastre uită parcă sau omit să-și mai boteze copiii - ar trebui să vorbim mai mult, despre importanța sa, despre necesitatea sa. Adică, fără botez nu ne putem mântui, nu putem intra în împărăția lui Dumnezeu. Iată o istorioară din viața sfântului Petrul Claver. Era în anul 1640. Acest misionar al africanilor a fost chemat la patul de moarte al unei sclave. Sfântul ajunge, dar o găsește rece, moartă. O cheamă, o scutură. Dar era deja moartă. Sfântul cade în genunchi și se roagă. După câtva timp, această femeie începe să se miște. Se ridică, se așază pe pat și începe să vorbească: "Cât sunt de obosită!". Sfântul o întreabă: "Pentru ce ești obosită?". Ea zice: "Mă aflam aproape de o grădină foarte frumoasă, voiam să intru, dar un copil frumușel mă întoarse înapoi spunându-mi că nu eram botezată. M-am întors aici. Nu știu să spun mai mult. De aceea sunt obosită". Sfântul, socotind că a fost un vis și crezând că primise deja botezul, a voit să o spovedească. Dar sclava zice: "Nu, nu, eu vreau botezul". Și a stăruit să i se dea acest sacrament. Când a auzit stăpâna ei, a mărturisit că sclava, mai bine de 20 de ani, a primit sacramentele dar nu era botezată. Sfântul Petru, insuflat de Dumnezeu, o botează. Și ea, puțin după aceea, a murit din nou, fericită. Această minune a fost mărturisită cu jurământ de stăpânul sclavei, ofițer superior de Cartagina, când se făcură procesele necesare pentru beatificarea sfântului Petru Claver. Întreb, așadar, din nou: Ce am fi fost noi fără botez? Așa se explică zelul misionar, de exemplu. Dorința misionarului cred că este aceasta: de a salva cât mai multe suflete prin Sfântul Botez, de a aduce cât mai mulți oameni de pe fața pământului la mântuire în acest mare sacrament. Despre minunăția Botezului și bucuria pe care o oferă acesta, avem o frumoasă mărturie a părintelui Nicolae Steinhardt. Era în anul 1960, la 15 martie, în camera numărul 18 a pușcăriei Jilava. Evreul Nicolae Steinhardt este botezat în această zi de părintele Mina Dobzeu, naș fiindu-i Emanuel Vidrașcu, fost șef de cabinet al mareșalului Antonescu, iar ca martori ai tainei au participat: Alexandru Paleologu, doi preoți romano-catolici, printre ei numărându-se monseniorul Vladimir Ghika, doi preoți greco-catolici și un protestant, spre a da botezului un caracter ecumenic, după cum scria Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii. Și iată acum mărturia sa, cutremurător de frumoasă: "Iată, eu l-am cunoscut pe Cristos prin taina Sfântului Botez, ca Paul pe drumul Damascului. Căci altfel, cum se poate explica starea de fericire pe care am trăit-o eu imediat după săvârșirea Botezului, decât că Botezul este adevărat, că sfintele taine sunt adevărate?". Și continuă acest om fericit: "Cred că nu există nimic mai frumos, mai adânc, mai îmbietor, mai rezonabil și mai perfect decât Cristos. Ba, mai mult decât atât, dacă cineva mi-ar dovedi că Cristos este în afara adevărului și că de fapt adevărul este în afara lui Cristos, mai bine aș rămâne atunci cu Cristos, decât cu adevărul". Nicolae Steinhardt, care mai târziu va deveni călugăr, dar care mărturisește și arată tuturor și a vorbit până la moarte despre bucuria pe care a trăit-o în momentul Botezului. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi aș vrea să vă spun că trebuie să mulțumim în fiecare zi lui Dumnezeu că am primit Botezul, că am avut niște părinți credincioși, care ne-au purtat, că am avut niște nași care s-au oferit să fie pentru noi părinți spirituali și că am intrat, așadar, în comuniune perfectă cu Isus Cristos, că am intrat în Biserică. Nicio zi să nu rămână fără acest "Mulțumesc, Doamne, că am primit acest mare dar, această mare minune care este Botezul!" Aș vrea acum câteva cuvinte despre ziua specială de astăzi, pe care Sfântul Părinte ne-a propus-o și, iată, aproape 100 de ani de când o celebrăm. E vorba de Ziua Migrantului și a Refugiatului. Este o tragedie, nu e nouă, dar e permanentă, aceea că foarte mulți oameni, din diferite motive, dar de multe ori din necaz și suferință, din cauza războiului și a prigoanei politice, trebuie să-și părăsească propria locuință, propria țară. Și aceștia ajung de multe ori în țări străine, care pentru ei va fi și o a doua țară, dar va fi poate și un alt loc și moment de suferință. Tocmai de aceea, astăzi ne gândim la acești oameni care, din nefericire, sunt permanent în mișcare. Ieri, la Radio Maria, Preasfințitul Petru Gherghel, care este și responsabil la Conferința Episcopilor pentru migranți, într-un interviu spunea că, de fapt, și Sfânta Familie a fost o familie migrantă. Ea a trebuit să fugă departe, de la Betleem spre Egipt, pentru a apăra pe pruncul Isus, pentru a fugi de furia lui Irod. Iată, și noi, astăzi, vorbim de faptul că acești oameni sunt în suferință. Iar papa, în documentul pe care l-a elaborat pentru astăzi, tocmai vrea să spună că migrația este și un drum de credință și speranță, de credință și încredere că Dumnezeu îi va asista în drumul lor, dar și de speranță, că vor găsi undeva o poartă și o ușă deschisă și o mână întinsă. Tocmai de aceea, noi poate nu ne confruntăm așa de mult, noi suntem mai mult o țară de unde se pleacă în migrație, dar nu suntem o țară de destinație a migranților. Și în acest sens, am putea spune că noi sau ai noștri sau frații noștri sau rudele noastre, copiii noștri, care pleacă în alte țări, pot deveni în țara de destinație, și acest lucru e frumos, și am auzit de multe ori noi toți, ei pot deveni evanghelizatori. Ne-am bucurat adesea să auzim de la preoții străini vorbindu-se despre evlavia și credința catolicilor ajunși în Italia, Spania sau Grecia, care și-au mărturisit din plin credința lor. Papa Benedict al XVI-lea, în mesajul pentru ziua de astăzi, subliniază tocmai acest aspect: migrațiile, pelerinaj de credință și speranță. Papa subliniază: "Credința și speranța formează un binom de nedespărțit în inima atâtor migranți. Călătoria lor este animată de o profundă încredere în Dumnezeu, care nu-și abandonează propria creatură. Această încredere îi face să suporte mai ușor rănile dezrădăcinării și ale distanțelor". Și voiam să închei prin a spune că există foarte mulți oameni care astăzi nu au locuință poate, care trăiesc pe străzi, pe drumuri, tocmai din cauza migrației. Există, de exemplu, în Statele Unite ale Americii 11 milioane de persoane fără documente, zeci de mii de persoane sunt vândute ca sclav, în zilele noastre, mai ales femei și copii. Foarte mulți sunt persecutați politic și religios. Aș sublinia drama creștinilor din Țara Sfântă, care pleacă permanent spre alte țări, din cauza persecuțiilor. Sau, doar în regiunea Lazio, la Roma, în Italia, sunt peste 615000 de străini. Și foarte multe asemenea cazuri, mai ales din Orient, din Africa, despre care poate ați auzit și veți mai auzi. Ce ne rămâne nouă de făcut? Să ne rugăm pentru toți aceia care suferă din cauza migrației, iar dacă vom întâlni în viața noastră un migrant, un om care nu are casă, un om care a venit la noi, străin, să-i întindem o mână și să-i spunem "Bun venit!" și să găsească în inima noastră și în casa noastră, poate, un loc plăcut, un loc în care spera să ajungă, un loc pe care i l-a oferit Dumnezeu. 13 ianuarie 2013 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Botezul Domnului: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |