|
Anul C Gen 3,9-15.20; Ps 97; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38 Cucernici părinți din altar, dragi credincioși, stimați radioascultători, Era într-o dimineață friguroasă de ianuarie a anului 1849. Papa Pius al IX-lea stătea în balconul palatului în care era găzduit la Gaeta, pentru că se afla în exil. Era imediat după anul marilor revoluții din anul 1848. Privea marea învolburată. Era foarte preocupat. Era însoțit și de cardinalul Lambroschini și amândoi au trebuit să plece din Roma din cauza marilor revolte, care făcuse deja multe victime. Cardinalul se apropie de papa și-i spune: Sanctitatea voastră, lumea nu se va vindeca de toate aceste rele care o chinuie și care o oprimă, decât dacă veți proclama articolul de credință a Neprihănitei Zămisliri a Maicii Domnului. Numai această declarare va putea restabili în conștiințe sensul adevărului creștin și va putea fi conștientizată nenorocirea răului din lume. După câteva zile, papa Pius al IX-lea trimitea o scrisoare către toți episcopii din lume la vremea aceea, pentru a-și expune părerea despre dogma Neprihănitei Zămisliri. Răspunsul a fost peste orice așteptare. Aproape toți episcopii Bisericii Catolice de la acea vreme au răspuns afirmativ. Așa se face că în ziua de 8 decembrie 1854, papa pronunță în mod solemn că: "Preafericita Fecioară Maria, încă din primul moment al zămislirii, al conceperii, prin har și printr-un privilegiu unic a lui Dumnezeu, în vederea meritelor lui Isus Cristos, a fost ferită de orice pată a păcatului strămoșesc". Martorii oculari, prezenți la această solemnitate din 8 decembrie 1854, mai povestesc că în bazilica "Sfântul Petru" din Roma, în momentul citirii textului oficial, papa a fost învăluit de o rază de lumină, care cobora din înălțimi, fenomen surprinzător deoarece în nicio perioadă a anului, și cu atât mai puțin acum la începutul iernii, prin nicio fereastră nu poate ajunge în locul unde stă papa o rază a soarelui, atât de luminoasă. Toți au considerat că putea fi o adevărată aprobare din partea cerului pentru ceea ce declara papa referitor la sfânta Fecioară Maria. După declararea acestei minunate doctrine, Biserica, atât de greu încercată de perioada modernă, și mai ales așa cum spuneam, atacată și de revoluțiile anului 1848, va găsi noi resurse, noi puteri de a merge mai departe. Dar, mai mult decât atât, dogma Neprihănitei Zămisliri va reaminti lumii existența păcatului originar și răscumpărarea adusă de Isus Cristos. Papa Paul al VI-lea într-un discurs al său spunea că cea mai mare problemă a timpurilor moderne este tocirea conștiinței. Lumea nu-și mai dă seama de rău, lumea nu-și mai dă seama de păcat. Or, această doctrină a Neprihănitei Zămisliri ne spune tuturor, din cauza libertății omului, acesta a păcătuit. Păcatul este prezent în lume. În ultimul număr al revistei "Lumina creștinului", care a apărut acum la 1 decembrie, cineva pune o întrebare aparent interesantă: "De ce Dumnezeu a permis omului să păcătuiască". Răspunsul este foarte simplu: Dumnezeu nu lucrează cu roboți, ci acordă omului libertatea de a alege. Păcatul nu este opera lui Dumnezeu, ci este opera sau rezultatul libertății, rău înțelese, a omului. Astăzi, în sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri, vedem că Dumnezeu este cel care dorește frumosul, curatul, lipsa păcatului, neprihănirea așa cum o vedem în cazul sfintei Fecioare Maria. Patru ani mai târziu, 1858. După ce papa a declarat atât de solemn Neprihănita Zămislire, departe în Pirinei, în sud-estul Franței, se întâmpla un lucru extraordinar. Într-o zi sfânta Fecioară Maria apare unei fetițe, într-un sat îndepărtat, unde nici nu ajunsese vestea despre Neprihănita Zămislire. Maria vine și se arată acestei fetițe, Bernadeta Soubirous, și-i spune o expresie pe care fetița nu a înțeles-o la început: "Eu sunt Neprihănita Zămislire". Ce se întâmpla de fapt? Maria vine din partea cerului și confirmă încă o dată că ceea ce a spus papa la Roma, în bazilica "Sfântul Petru", este adevărat. Maria vine, toată frumoasă și surâzătoare, în grota de la Lourdes și spune exact același lucru: "Sunt Neprihănita Zămislire". Localitatea Lourdes a devenit cel mai mare loc de pelerinaj, cel mai iubit loc al Mariei și, de ce nu, al creștinilor. După 50 de ani, în anul 1904, papa Pius al X-lea enumera beneficiile pe care le-a adus Maria omenirii, după declararea acestei dogme atât de frumoase. Enumeră papa: "Au avut loc aparițiile de la Lourdes, a avut loc Conciliul Vatican I, a avut loc o înflorire nemaiîntâlnită a pietății la toate națiunile europene, o mai mare recunoaștere a vicarului lui Cristos, a papei". Și continua Sfântul Părinte Pius al X-lea: "Se vede o revigorare puternică a misiunilor, a culturii catolice. Catolicii sunt din ce în ce mai prezenți în viața socială, multe vocații sfinte, multe congregații noi călugărești, reluarea procesiunilor euharistice în Franța, unde mult timp au fost interzise după revoluție". Când se împlineau 150 de la apariția Maicii Domnului, un alt papă sfânt, Ioan Paul al II-lea, vizita Lourdes-ul. Purtătorul lui de cuvânt răspundea unui ziarist astfel: "Papa a venit aici să ceară o vindecare, dar nu pentru boala lui proprie - știm că era destul de bolnav în anul 2004 -, dar papa vrea vindecarea bolii care atacă atât de mult omenirea de astăzi: ignorarea păcatului originar". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată, așadar, două realități: păcatul și neprihănirea. Suntem astăzi cu nouă luni înainte de 8 septembrie, ziua nașterii sfintei Fecioare Maria, dar acesta este sensul și conotația sărbătorii. Maria din primul moment, nu doar de la naștere, ci de la conceperea ei este fără păcat, fără umbră de păcat. De fapt, noi spunem că este sărbătoarea Maicii Domnului și este adevărat, dar aici vedem, de fapt, puterea și voința lui Dumnezeu. A o feri pe Maria de păcat, a o păzi cu totul frumoasă pentru el este opera lui Dumnezeu. Dumnezeu o face atât de frumoasă, Dumnezeu o creează cu adevărat excepțională. Cea mai sfântă, cea mai frumoasă și cea mai curată creatură din toată istoria omenirii. Potrivit credinței creștine fiecare om vine în lume cu păcatul originar, cu cel strămoșesc. Știm bine că păcatul este din natura sa o împotrivire la voința lui Dumnezeu, este totdeauna, de fapt, un "nu" pe care omul îl spune lui Dumnezeu. Omul preferă să împlinească voința proprie, proiectul său să aibă prioritate și nu cel al lui Dumnezeu. În schimb, sfințenia înseamnă conformarea deplină a voinței omului cu tot ceea ce vrea Dumnezeu, cu proiectul lui Dumnezeu. Alegerea Mariei, ca mamă a lui Dumnezeu, presupunea o acceptare liberă, o colaborare din partea Mariei. Tocmai de aceea, vedem astăzi că avem la Liturghie evanghelia Bunei-Vestiri. Poate v-ați întrebat de ce? Este tocmai răspunsul Mariei, este continuarea planului lui Dumnezeu început la zămislirea ei. Tocmai pentru acest moment al vizitei, Maria este frumoasă, preacurată, ferită de umbră de păcat. Femeia excepțională. Este un dialog, dacă ați observat. Vorbește și îngerul și Maria. Noi, creștinii, nu credem într-un Dumnezeu distant, mut, rece, impersonal, ci într-unul viu, care vorbește cu noi, relaționează cu noi, intră în dialog. Dumnezeu nu este paralel cu viața noastră, ci ne implică pe fiecare personal în proiectele sale. Exemplul cel mai grăitor este Maria. Mă opresc la un cuvânt interesant. Când îngerul o salută, Maria întreabă: "Cum va fi aceasta?" Acest cuvânt "cum" este foarte important în evanghelie și chiar în limbajul lui Isus Cristos. Ea nu întreabă de exemplu: "Ce vrei să spui?" sau "De ce va fi aceasta?" Cine crede în Dumnezeu nu întreabă "De ce, Doamne?" sau "Cum vrei, Doamne, să fac acest lucru?" pentru că a colabora cu Dumnezeu este cel mai mare har posibil, dătător de fericire. Maria întreabă totuși: "Cum?" Ea vrea să știe cum să facă pentru a se comporta cât mai bine posibil. De fapt, aici este rădăcina oricărei vocații. Cum să fac, Doamne, voința ta? Cum să mă comport, Doamne, ca să-ți fiu plăcut ție? Maria nu cere nici semne, nici argumente. Vrea doar să înțeleagă modul de acțiune a lui Dumnezeu. Și Isus folosește des cuvântul "cum". Iată câteva exemple: "Nu cum vreau eu, ci cum vrei tu, Tată", "Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, așa vă trimit și eu pe voi". Atunci când Isus vorbește despre porunca iubirii folosește același termen: "Iubiți-vă așa cum eu v-am iubit pe voi". În acest "cum" se concentrează revelația lui Isus, în acest "cum" se concentrează răspunsul Mariei. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi este sărbătoare în toată lumea, dar noi ne bucurăm că o avem pe Maria, cea mai frumoasă creatură, ca mamă. Astăzi, de fapt, ar trebui să vorbim despre frumusețea Mariei. Există o relație perfectă între lipsa păcatului și frumusețe sau între păcat și urâțenie. Dumneavoastră ați observat că toți copiii, până la vârsta de șapte ani, sunt frumoși. De ce? Pentru că până atunci nu păcătuiesc, dar după acea vârstă începe să apară un păcat, o minciună, un neadevăr, o prefăcătorie și deja fața puțin se schimbă. Maria, care nu a avut nici cea mai mică umbră de păcat, este frumoasă prin excelență. Și dacă cineva încă nu este convins de frumusețea paradisului, de mântuirea veșnică, atunci măcar să dorească în viața lui, în credința lui, în așteptările lui să o întâlnească odată în cer pe Maria, frumoasă prin excelență, mama noastră care ne așteaptă în ceruri. Amin! 8 decembrie 2012 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Neprihănita Zămislire: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |