|
Anul C Mih 5,2-5a; Ps 79; Evr 10,5-10; Lc 1,39-45 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem deja în cea de-a patra duminică din Advent. Ne întrebăm cum ar trebui să procedăm pentru a întâmpina cât mai bine Nașterea Domnului, cum să facem ca emoțiile produse de colinde, de împodobirea bradului, de scenele pregătite pentru Crăciun să ne ducă la o adevărată trăire a sărbătorii. Cum să facem ca agitația, preocupările pe care le avem în preajma Crăciunului și a sărbătorilor de iarnă, de la cadourile pe care le cumpărăm pentru cei dragi, până la curățenia, pregătirea bucatelor speciale și înfrumusețarea locuinței noastre, să nu umbrească adevăratul Crăciun, să nu-l umbrească pe Isus care vine printre noi? Cum să facem ca Dumnezeu să găsească o găzduire cât mai bună în inimile noastre? Noi știm că el s-a născut deja, a suferit, a murit și a înviat, iar acum șade la dreapta Tatălui, dar el dorește să se nască în inimile noastre. Pentru că pot fi celebrate mii de sărbători ale Crăciunului, dar fără ca Dumnezeu să se nască cu adevărat în inimile noastre, așa cum el dorește. În aceste zile de pregătire intensă, este necesar, așadar, să ne luăm un timp de pauză, de liniște, pentru a o însoți pe Maria, care își așteaptă copilul. Suntem în Anul Credinței, iar în acest an putem să căutăm exemple de credință care să ne călăuzească la o descoperire a frumuseții credinței. Liturgia de astăzi ne dă astfel de modele. Maria este calea regească prin care a venit la noi Mântuitorul. Trebuie să căutăm să mergem spre acest Mântuitor, pe aceeași cale pe care el a venit la noi (sfântul Bernard). Este tocmai imaginea pe care ne-o propune Biserica pentru această duminică. Este ceea ce încercăm să facem și noi, prin această participare la sfânta Liturghie. Ne amintim că, în prima duminică din Advent, sfântul Luca ne atenționa să fim vigilenți, să fim atenți, să ne înălțăm capul și să privim în larg, să privim spre cer. În cea de-a doua și a treia duminică ne-a fost prezentată figura lui Ioan Botezătorul, a acestui om pătruns de Dumnezeu, care am văzut că nu cere ceva extraordinar, ci lucruri simple, mici, mai ales cerând oamenilor să fie solidari cu ceilalți. Am putut vedea că mântuirea, salvarea vine prin intermediul lucrurilor mici, ale micilor schimbări. Apoi, la această Liturghie, am întâlnit splendida figură a Mariei, discipola Domnului și mama lui Isus care, cu disponibilitatea sa, cu frumusețea sa interioară, dă o impresionantă imagine a umanității. Ca și Maria, suntem chemați și noi să ne punem la dispoziția lui Dumnezeu: Doamne tu vrei să salvezi în continuare lumea noastră... Iată-mă, eu sunt la dispoziția ta pentru a face ce tu ai decis pentru mine! Duminica a patra din Advent este, de fapt, din antichitate o sărbătoare Mariană. În centrul liturgiei din această duminică este imaginea sfintei Fecioare Maria, cea care a primit Cuvântul, iar, în sânul său, sfântul lui Israel s-a făcut om. Evanghelistul Luca ne propune anul acesta episodul vizitei sfintei Fecioare Maria la verișoara sa Elisabeta. Imediat după anunțul îngerului, Maria se ridică și pornește la drum. Este o notă tipică a evanghelistului Luca. Cine primește Cuvântul, cine primește vestea cea bună, nu rămâne pe loc, dar se înalță, se ridică, se reînsuflețește și pornește la drum, un drum de anunțare, de vizită, de transmitere a cuvântului. Dar aceasta nu este o simplă deplasare geografică. Este și un semn. Prin această călătorie se inaugurează lunga serie a călătoriilor care umplu în mod simbolic relatările lui Luca și care se realizează și în zilele noastre. Drumul este unul dintre locurile revelației și misiunii. Știm că Maria a aflat de la înger că verișoara ei Elisabeta așteaptă un copil, o veste neașteptată. Iar Maria se ridică imediat și pleacă în grabă pentru a o întâlni și a o ajuta pe verișoara sa. Maria, primind cuvântul mântuirii, poartă acest cuvânt de mântuire la Elisabeta, care așteaptă un copil. Maria devine, astfel, prima misionară. Și știm că nu i-a fost ușor, pe atunci nu erau mașini sau trenuri, iar aproximativ 100 de kilometri cât erau de la Nazaret la Ain Karen, unde locuia verișoara sa, se străbăteau în cel puțin o săptămână de mers pe jos. Elisabeta știm că era o femeie în vârstă care trăia durerea de a nu avea copii, o tragedie pentru o femeie și mai ales pentru o femeie din Orientul Mijlociu. Să ne-o imaginăm pe Maria care este pe drum și este într-o tensiune crescândă... Dacă Elisabeta așteaptă cu adevărat un copil, atunci ceea ce eu trăiesc nu este fructul unei halucinații. Fiind ca și noi, Maria trebuia să continue să fecundeze propria credință, pentru a-l putea întâlni pe adevăratul Dumnezeu, așa cum spune sfântul Augustin: "Maria a trebuit să-l conceapă pe Isus mai întâi prin credința sa și apoi l-a zămislit în sânul său". Este deosebită și întâlnirea dintre aceste două femei. Luca ne relatează prin imagini poetice întâlnirea dintre aceste femei: una în vârstă, alta adolescentă. Iar în acea liniște putem să ne-o imaginăm pe Elisabeta care iese la poartă, privește în depărtare, se șterge pe mâini de șorțulețul ei, apoi o vede pe această tânără, scoate capul afară și spune doar atât: "Dar cum de ai crezut? Fericită ești tu care ai crezut că se vor împlini cele spuse ție de Domnul!" Elisabeta exaltă în Duhul, simte copilul, care are deja 6 luni, tresăltând în sânul ei și, plină de Duhul Sfânt, îi spune Mariei: "Binecuvântată ești între femei... binecuvântat este rodul trupului tău". Iată cele două mame care se întâlnesc, cei doi copii care se salută, femeile care se îmbrățișează. Iar pentru Maria este cu adevărat o eliberare de tensiune: Este totul adevărat. Chiar și Elisabeta știe ce mi s-a întâmplat. Am putea exclama și noi cu Maria: Nu sunt iluzii ceea ce Biserica ne propune, ne spune. Iar noi trebuie să avem încredere în Dumnezeu, trebuie să avem speranță în el, cel care a venit și se va întoarce la noi și mai ales dorește să intre în inimile noastre. Maria este binecuvântată pentru că a crezut. Binecuvântarea Mariei stă tocmai în credința sa, în modul său de a accepta Cuvântul. Îl primește într-un mod atât de autentic și profund încât îi dă trup. În ea, Cuvântul s-a făcut carne, s-a făcut trup. Este clar că toată această relatare este scăldată în credință și nu poate fi interpretată decât în credință. Maria este declarată "fericită", pentru că a avut credință; ea a crezut. Un alt model de credință este și profetul Mihea, din cartea căruia s-a citit lectura întâi. El ne propune o imagine plină de entuziasm, referindu-se la Betleem, un orășel micuț, marginal, al tribului lui Iuda. Cu toate acestea acest mic orășel nu este în afara istoriei. Acolo s-a născut David, de acolo se va naște noul David. "Din tine va ieși cel care va stăpâni peste Israel", am auzit în lectura întâi. Profetul Mihea anunță că "aceea care trebuie să nască, va naște". Este o imagine generică pentru a o indica pe mama lui Mesia. Din cel mic se va naște cel mare, din cel slab va ieși cel puternic, pentru că Domnul este cel care realizează acest mare schimb. O spune și Psalmul 79; deși omul este persecutat, în probleme, simte nevoia de Dumnezeu, el strigă către Dumnezeu, iar Dumnezeu, întorcându-și fața senină spre om, îl va salva. În cea de-a doua lectură, din Scrisoarea către Evrei, ni s-a vorbit despre un alt "Iată". Intrând în lume, Cristos spune: "Iată, vin ca să fac voința ta". Răscumpărarea oamenilor a fost inaugurată tocmai prin cele două "Iată" prin două acceptări acordate lui Dumnezeu: aceea a lui Isus și aceea a Mariei, care a spus: "Iată, slujitoarea Domnului". Acestea au întrerupt cele două refuzuri mai vechi: cele ale lui Adam și Eva. Acceptarea Mariei este radical deosebită de aceea a lui Cristos, pentru că exprimă doar o umilă acceptare și este în același timp rod al acceptării lui Cristos. Cu toate acestea, în chip misterios, această acceptare a Mariei, pronunțată în numele nostru, al tuturor, era indispensabilă, deoarece exprimă consimțământul libertății omului, pe care Dumnezeu o respectă. Dumnezeu nu îngrădește libertatea noastră, ci o salvează. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am văzut frumusețea credinței la Maria. Ea este binecuvântată pentru că a crezut, pentru că a crezut în cuvintele lui Dumnezeu, pentru că a primit cuvântul cu entuziasm, cu adeziune sinceră. Maria este model pentru credința noastră. Iar în acest an, în care dorim să redescoperim fundamentul și bucuria credinței noastre, exemplul Mariei este modelul pentru adeziunea noastră; ea este bucuroasă, entuziastă la planul de mântuire pe care Dumnezeu ni-l propune. Iar Maria ne arată și cum trebuie să procedăm. Ea, la aflarea veștii din partea îngerului Gabriel, nu rămâne insensibilă, dar pleacă, merge la verișoara ei pentru a o ajuta, pentru a crea comuniune. Maria ne arată și nouă că trebuie să mergem la frații noștri, la cei care au nevoie de ajutorul nostru, pentru a le fi alături. Parcurgerea cuvântului lui Dumnezeu se face mai întâi în stadiul cel mai intim și în mediile de viață cele mai naturale, "acasă", "între rude". În mod normal, tot așa se transmite și credința. Ar trebui să ne însușim și noi acel "Iată..." al Mariei și al lui Isus. Este un cuvânt scurt, dar prețios. Prin el, noi spunem: "Iată, sunt aici! Ce vrei să fac? Cum să fac? Unde să merg?..." Dumnezeu ne cheamă în fiecare ceas al zilei, fie pentru a depăși un conflict, fie pentru ajutorarea cuiva, fie pentru a ne reculege în rugăciune, fie pentru a da un sfat bun sau chiar a tăcea la timpul oportun. Trebuie să ne obișnuim să auzim glasul Domnului atunci când el rostește numele nostru, pentru a-i răspunde și noi "Iată-mă, Doamne!" Am primit zilele trecute o scrisoare de la o soră care activează în Papua Noua Guinee, la o clinică pentru bolnavii de SIDA, scrisoare în care mi-a povestit despre călătoria, în una dintre zile, cu mașina, de la clinică într-un sat îndepărtat, pentru a oferi un program de conștientizare și educare cu privire la pericolele HIV și SIDA și pentru a face unele teste. La un moment dat trebuia să treacă peste un pod, dar acesta fusese parțial ars, rămânând doar niște bare de fier. Și totuși s-au încumetat să treacă, chiar dacă s-au împotmolit între barele de fier. Spunea sora că distrugând un pod, acei băștinași arată că nu vor să fie în pace cu persoanele din satul apropiat. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Un pod servește pentru a conecta, a-i uni pe unii cu alții, a ușura accesul pentru oameni din sate, orașe, dar acest pod a fost distrus doar pentru că două grupuri de persoane aflate în conflict nu doreau să se împace. Din păcate trăim și noi o astfel de situație. Câte poduri n-am distrus între noi oamenii și de câte ori nu am ars și noi podul dintre noi și Dumnezeu? De câte ori soții distrug între ei podul comunicării sau între copii și părinți? Am văzut-o pe Maria care merge spre verișoara ei Elisabeta, străbate drumul pentru a se întâlni cu ea, pentru a o ajuta. Ea ne învață tocmai contrariul a ceea ce au făcut acei băștinași, că trebuie să reconstruim podurile dintre noi, oamenii, să nu lăsăm ca acestea să fie distruse și, astfel să nu putem să ajungem la cel de lângă noi. Mântuitorul a venit printre noi oamenii și retrăim această venire în fiecare an, la Crăciun. Dumnezeu însuși se face mic pentru a ne ridica la el, pentru a crea un pod între noi și el și să-l repare dacă acesta s-ar distruge. Sfântul Irineu, un sfânt părinte din secolul al II-lea, ne spune tocmai acest adevăr: "Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut om, pentru ca omul, primind Cuvântul și calitatea de fiu adoptiv, să ajungă fiul lui Dumnezeu". Vrea să aducă în lume puterea iubirii, care este singura capabilă să-i schimbe și să-i unească pe oameni între ei și cu Dumnezeu, el este cel care ne așteaptă când nimic nu ne mulțumește. Doar la el regăsim puterea de a iubi și învățăm din nou bucuria uitată de a dărui, a primi și a împărtăși. Și noi, creștinii, trebuie să manifestăm această bucurie a credinței noastre, devenind astfel vestitori, mărturisitori autentici ai lui Cristos. Spunea papa Paul al VI-lea în exortația Evangelii nuntiandi la numărul 80: "Fie ca lumea din timpul nostru, care caută, când în neliniște, când în speranță, să primească vestea cea bună nu de la evanghelizatori triști și descurajați, nerăbdători și neliniștiți, ci de la slujitori ai evangheliei, a căror viață să iradieze fervoare, pentru a primi cei dintâi bucuria lui Cristos și să accepte să-și pună în joc propria viață pentru ca împărăția să fie vestită și Biserica să fie implantată în inima lumii". Cristos vine cu adevărat între noi, vine printr-un prunc plăpând, asemenea nouă. Nu este o poveste sau un mit, este realitate. Însuși papa Benedict al XVI-lea a dorit să amintească acest adevăr în ultima sa carte intitulată Copilăria lui Isus. Și știți care a fost titlul care a apărut pe multe site-uri și posturi de televiziune? "Papa a furat Crăciunul"; "Benedict al XVI-lea: Data nașterii lui Isus este greșită". Dar nu s-a scos în evidență că însuși papa a insistat să arate că în evanghelia copilăriei lui Isus este vorba cu adevărat despre Dumnezeu care intră în istorie, Dumnezeu care se face trup și vrea să intre în inima noastră. Să-i pregătim, așadar, un loc cald în mijlocul nostru. Preoții așteaptă zilele acestea la scaunul de spovadă tocmai pentru a-i pregăti lui Isus un loc cât mai primitor. Să profităm de această ocazie. Emanuel, Dumnezeu cu noi, vine. Câtă nevoie avem unii de alții, de comuniune, mai ales să o simțim acum, în acest climat al iernii, când parcă simțim mai mult dorința de căldură a celor din jur, când mulți oameni sunt disperați, intră în depresie pentru că nimeni nu-i ascultă. Dumnezeu este aproape de noi, bate la poarta inimii noastre. Ne va găsi doar dacă suntem acasă și va intra în viața noastră doar dacă îi permitem. Trebuie numai să-i deschidem ușa. Poate chiar în acest moment bate la ușa inimii noastre cineva căruia i-am trântit ușa în nas. Poate fi soțul, soția, prietenul, colegul, fiica, cineva de la care poate nu mai așteptați nimic și care vrea să vă surprindă. Cel de lângă noi are nevoie de toată atenția noastră, are nevoie să fie ascultat, nu doar auzit. O tânără mamă, în bucătărie, pregătea cina, cu mintea total concentrată asupra a ceea ce făcea: gătitul cartofilor prăjiți. Lucra mult, tocmai pentru a pregăti o mâncare pe care copiii ar fi apreciat-o mult. Cartofii prăjiți erau mâncarea preferată a copiilor.
Crăciunul este vremea bunătății, a iertării, a milosteniei, a bucuriei. Este timpul privilegiat al anului când oamenii își deschid sufletele ferecate și coboară la cei care suferă și au nevoie de ei. Poate nu avem resurse financiare pentru a-i ajuta pe cei care sunt în nevoie, pentru a duce un cadou fiecărui copil care râvnește la el. Dar toți putem să întindem o mână celui căzut, să facem o vizită celui părăsit, să împrumutăm o inimă celui înghețat de frigul urii, să așezăm un zâmbet pe fața înlăcrimată a celui descurajat, să iertăm pe cel ce ne-a greșit, să rostim un cuvânt care-l poate face pe altul fericit. Doar atunci steaua binecuvântată ne va călăuzi spre căsuța sărmană unde se realizează planul de iubire al lui Dumnezeu, iar inima noastră va deveni o iesle în care pruncul divin va zâmbi fericit că și-a găsit o locuință printre frații săi, oamenii. 23 decembrie 2012 Pr. Adrian Blăjuță [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |