|
Anul C Ier 33,14-16; Ps 24; 1Tes 3,12-4,2; Lc 21,25-28.34-36 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cu duminica întâi din Advent începem un nou an liturgic. Anul acesta liturgic este încadrat într-un alt an mai larg, Anul Credinței, din voința Sfântului Părinte actual, Benedict al XVI-lea. Ultima duminică din anul trecut liturgic dedicată lui Cristos, Regele Universului, este preluată, atât ca fond teologic cât și ca structură liturgică, de prima duminică din Advent. În această duminică îl celebrăm pe Cristos, Domnul, în momentul fundamental al credinței noastre, acela al învierii sale și al venirii lui în slavă. Toată liturgia din această primă duminică din Advent are această structură, iar virtutea principală la care ne conduce și pe care ne îndeamnă s-o practicăm este tocmai speranța în înviere. Liturgia eucologică din această duminică este astfel compusă: în Colectă, deja, ne-am rugat lui Dumnezeu Tatăl să dea credincioșilor voința lui Cristos al său care vine, cu fapte bune, pentru ca asociați de el slavei sale să se învrednicească de posesia împărăției cerurilor. Colecta ne prezintă două veniri ale lui Cristos, aceea a lui în smerenia cărnii, în întrupare, dar și aceea de la sfârșitul lumii în slavă. Aceeași dimensiune escatologică reiese și din illatia întâi din această duminică, care va fi cântată sau recitată până la 16 decembrie, înainte de Crăciun. În ea ni se spune că prin prima venire a lui Cristos, prin întrupare, prin asumarea firii noastre în umilință, a împlinit făgăduința cea veche și ne-a deschis nouă calea mântuirii. Dar acestei veniri îi urmează o a doua venire, în slavă, când el ne promite împărăția pe care el a instituit-o cu persoana și faptele sale. Suntem din nou îndemnați ca noi să îndrăznim a aștepta această împărăție prin credință, prin speranță. Ultima rugăciune, aceea de după Împărtășanie, ne rugăm lui Dumnezeu ca prin frecventa participare la taina euharistică, care ne dezvăluie sensul creștin al vieții, să fim întăriți, să fim revigorați în credință și astfel să ajungem din nou la posesia împărăției lui Cristos. Totul în liturgia eucologică, adică a textelor compuse de Biserică pentru a celebra misterul mântuirii în această duminică are o dimensiune escatologică. Ea a fost preluată din Vechiul Testament unde știm că speranța mesianică a constituit, am putea spune centrul și dorința principală a lui Israel. Noi am preluat această dorință după Mesia, dar o celebrăm în eveniment și ne orientăm spre cele spirituale. În viața creștinului dimensiunea escatologică este fundamentală. Noi nu ne amintim doar de cele trecute, dar mai ales de starea celor viitoare. Și aceasta este și dimensiunea liturgiei cuvântului. Sfântul Luca, în evanghelie, rămâne în istorie. El care, probabil, participase la dărâmarea Ierusalimului, un eveniment cunoscut de el, după care scrie Evanghelia, face din dărâmarea Ierusalimului o imagine în miniatură a judecății finale. Preia conceptele și imaginile veterotestamentare ale profeților despre judecata lui Israel dar și a popoarelor, ceea ce face, de fapt, și Isus. Și în scurtul text pe care l-am proclamat la evanghelie, Luca, rămânând ancorat în istorie, tocmai dezvoltă această dimensiune istorică, dar și escatologică a istoriei mântuirii. Și împarte, am putea spune, acest eveniment în trei etape. Prima etapă: dărâmarea Ierusalimului. A doua etapă: timpul Bisericii. Și a treia: aceea a venirii în slavă a Domnului. Dar rămâne ancorat în istorie. Și de aceea își îndeamnă comunitatea, căreia îi scrie și căreia îi predică, să rămână adânc întemeiată pe exemplele pe care le-a primit de la apostoli. Exemple descrise de Luca în Faptele sale: martiriul lui Ștefan, suferința lui Petru și Ioan în închisoare, apostolatul neînfricat al lui Paul; toate acestea sunt exemple care trebuie să trezească speranța și statornicia în credință a comunității sale. Mesajul lui Luca, mărturia lui din evanghelie, este, de fapt, adeverirea profeției lui Ieremia din lectura întâi. Suntem prin anii 538-522, când datorită unui edict al regelui perșilor Cirus o parte din evrei se întorc la Ierusalim. O caravană de evrei, condusă de Zorobabel, este adusă la Ierusalim. Și acest rest sfânt nu este primit cu multă bucurie de cei care mai rămăseseră în Ierusalim. Dar Zorobabel și Marele Preot Joshua aveau o misiune: aceea de a reclădi Ierusalimul și cetatea și teocrația în Israel. Dezamăgirea, însă, i-a cuprins pe aceștia reîntorși din Babilon. Pentru că, imediat ce au pus temeliile templului și a cetății, au renunțat să mai zidească templul și s-au ocupat de gospodăriile lor. Un fel de delăsare religioasă, care era imaginea lor spirituală. În acest moment intervine un profet anonim, care preia mesajul lui Ieremia din capitolul 23 și retrezește speranța și credința în Israel. Dumnezeu n-a încetat să ocrotească Israelul. Va ridica odraslă dreaptă din David sau lui David, care va domni cu înțelepciune și care va aduce pacea. Această odraslă dreaptă, ridicată de Dumnezeu lu David, în lumina Evangheliei lui Luca, este Cristos, Domnul. El este Mesia cel așteptat și prin misterul vieții sale el a reclădit nu numai Ierusalimul spiritual și împărăția lui Dumnezeu, dar a format noul popor al lui Dumnezeu, căruia i-a încredințat lucrarea sa mântuitoare, chiar împărăția sa. În sfârșit, sfântul Paul, în Epistola către Tesaloniceni, ultima lectură, își îndeamnă și el comunitatea prigonită, ca și aceea a lui Luca, ca în prigoană și în persecuție să nu-și piardă speranța în Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu a părăsit poporul său. Dimpotrivă, el, Paul, îngenunchează înaintea Domnului, prezent în Biserică, în chip deosebit în Sfânta Euharistie, și imploră pentru comunitatea din Tesalonic caritatea Duhului Sfânt, rodul misterului lui Cristos, ca prin ea să reînsuflețească credința în Domnul. Și aci, ca și în Evanghelie, ambii apostoli ne îndeamnă: să veghem și să stăruim în rugăciune, ca să putem sta în picioare înaintea Domnului care vine. E un îndemn la speranță, dar nu o speranță oarecare, ci aceea în a prezenței Domnului înviat în Euharistie. El a venit deja dar va veni a doua oară în slavă. Recunoscând această prezență a Domnului, ne-am rugat deja, și ne rugăm în Advent, Maranatha, Vino, Doamne, Isuse! Cel care a venit în smerenia cărnii va veni și în strălucirea slavei sale. Dar această rugăciune este adânc ancorată în celebrarea euharistică. Atât în Apocalips, cât și în Didahia apostolilor. Prima comunitate pascală a celebrat prezența Domnului în Euharistie și mărturisind învierea în el, a implorat ca să aibă parte de aceeași mărime la venirea lui de-a doua. Iată mesajul Adventului. Ca model al acestui timp o avem pe Maica Domnului. Maica Domnului, care a primit cuvântul lui Cristos ca adevărat și l-a imitat, l-a practicat. Ea este modelul credinței și al speranței noastre. Dânsa, ca o receptivitate eminent activă a harului, a primit totdeauna credința lui Cristos. S-a conformat Fiului său și a ajuns modelul credinței noastre. Să mijlocească pentru noi în tot acest timp sacru o credință mai vie, pentru că suntem tocmai în Anul Credinței. Și dăruindu-ne consimțământul plenar al minții și al voinței celor vestite de Cristos și predicate de Biserică să ne împărtășim și noi din slava lui Cristos. 2 decembrie 2012 Pr. Eduard Ferenț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Advent: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |