|
Anul C Ap 7,2-4.9-14; Ps 23; 1In 3,1-3; Mt 5,1-12a În această Liturghie din solemnitatea Tuturor Sfinților cerul și pământul se ating, Biserica pelerină în lume și Biserica din ceruri se unesc. Și noi ne unim în celebrarea Euharistiei la mulțimea nenumărată de bărbați și femei care, stând în cer înaintea Mielului, laudă și preamăresc înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu și planul său de iubire. Sărbătoarea de astăzi îi celebrează pe toți frații noștri și toate surorile noastre care deja contemplă fața lui Dumnezeu în veșnicie. Ei ne oferă un tablou fascinant, încântător despre sfințenia Bisericii, sfințenie care este mult mai strălucitoare în contrast cu greșelile fiilor ei, pentru care este drept să cerem iertare, așa cum a făcut papa Ioan Paul al II-lea, de fericită amintire, în urmă cu zece ani, la Marele Jubileu al anului 2000. Pentru că Biserica poate recunoaște cu umilință păcatele și greșelile fiilor ei în timp ce contemplă mulțimea numeroasă a sfinților săi, despre care vorbește lectura a doua din cartea Apocalipsului. Și noi nu suntem departe de această mulțime imensă, ba chiar facem parte din ea. Este așa cum se întâmplă la marile procesiuni: o parte din procesiune a trecut pe poarta bisericii - aceștia sunt sfinții - în timp ce altă parte se află încă în drum - iar aceștia suntem noi. Dar punctul final este același. Este frumos ca astăzi să facem memoria sfinților patriarhi și profeți din Vechiul Testament, a atâtor sfinți pe care îi sărbătorim în timpul anului liturgic, în special pe cei canonizați, al celor canonizați și beatificați recent, cum este fericitul Bogdánffy Szilárd, episcop martir, beatificat sâmbătă, 30 octombrie la Oradea. Este frumos să ne amintim de toți sfinții care nu au fost canonizați, dar pe care îi știm că sunt părtași de slava lui Dumnezeu, cum sunt mulți martiri din timpurile recente, care au murit pentru numele lui Cristos, cum a fost și episcopul nostru martir Anton Durcovici, până la ultimii uciși; episcopi, preoți, laici, persoane consacrate uciși în atâtea părți ale lumii chiar mai aproape de timpurile noastre. Este frumos să lărgim privirea spre nenumărați sfinți fără nume - persoane simple, mame și tați de familie, tineri și bătrâni, preoți și surori - care au trăit în ascuns în mod radical credința, care au învins răul cu binele, cu gesturi zilnice de iubire, care au acceptat încercările vieții ținând privirea ațintită spre Isus. Amintim în afară de aceștia pe sfinții, pe care sfântul Augustin îi numește "ascunși", pentru că au trăit dincolo de hotarele istorice și geografice ale Bisericii. Toate aceste miliarde de sfinți sunt prietenii noștri, se roagă pentru noi, participă la suferințele noastre, împărtășesc bucuriile noastre, ne așteaptă în cer. Despre sfinții evocați de prima lectură, cea de-a doua, din Scrisoarea sfântului Ioan, ne oferă motivul profund al sfințeniei lor. Motivul este faptul că Dumnezeu ne iubește mult și ne vrea binele. Secretul sfințeniei nu este un efort omenesc, ci inițiativa gratuită de iubire cu care Dumnezeu ne cheamă să fim fiii săi. Dumnezeu se implică în istoria noastră imprimând în fața noastră sfințenia sa, făcându-ne părtași la iubirea sa. Această iubire de copii ai lui Dumnezeu este binecuvântare pentru lume. În evanghelie, fragment luat din evanghelistul Matei, Isus ne învață că devenim fii ai lui Dumnezeu, trăind fericirile care au marcat existența sa pământească de Fiu al lui Dumnezeu. Și fericirile sunt atitudini care însănătoșesc omenirea. Mai ales în dramaticul moment istoric actual, dacă trăim fericirile sărăciei, ale blândeții, ale milostivirii, putem contribui în mod eficace la aplanarea conflictelor, la refacerea situațiilor sfâșiate de violență și de ură. Dacă devenim făuritori de pace, putem înfrânge violența verbală prin cuvinte de bunătate. Dacă avem o inimă curată, putem să facem să strălucească lumina speranței și în noaptea cea mai întunecată a lumii. Sfințenia fericirilor are această putere, putem să înțelegem expresiile de chemare la sfințenie pe care ni le adresează în permanență Biserica pentru fiecare creștin. De altfel, este o angajare pentru fiecare botezat, indiferent de starea socială sau starea de viață, întrucât toți sunt chemați la plinătatea vieții creștine și la perfecțiunea carității. Pentru un botezat ar fi un nonsens să se mulțumească cu o viață mediocră, trăită la limita unei morale minimaliste și a unei religiozități superficiale. Atunci când la Botez este adresată întrebarea: "Voiți ca acest copil al dumneavoastră să primească Botezul?", este ca și cum s-ar întreba: Voiți ca acest copil al dumneavoastră să devină sfânt? De aceea este necesar să ne fixăm cu toții această măsură înaltă a vieții creștine obișnuite. Sfințenia ca dar și misiune este aceea care folosește mijloacele obișnuite ale vieții de fiecare zi: rugăciunea, care deschide inima la iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui; liturgia de fiecare duminică, sacramentul Spovezii, anul liturgic, lectura Sfintelor Scripturi după modelul lectio divina, care ne face să descoperim cuvântul lui Dumnezeu care ne interpelează, ne orientează, ne plăsmuiește existența, apoi misiunile. O sfințenie care angajează viața de fiecare zi și transformă lumea și istoria, care ferește lumea de autodistrugere și de războaie și pregătește calea păcii. A fost odată o tânără care era slujitoare într-o fermă - nu se mai știe unde. Această tânără părea atât de neînsemnată, încât nu era chemată decât prin cuvintele "ei, tu!" I se uitase complet numele, chiar ea nu-și mai amintea de nume. Totuși, după moartea sa, când această tânără a ajuns în paradis, mare i-a fost surpriza constatând că a fost condusă lângă cei mai mari sfinți ai cerului. Da, că așa discretă și puțin remarcată cum a fost viața ei, tânăra trăise astfel încât a ajuns aici, fără să-și dea seama, la cea mai înaltă treaptă de sfințenie. Și da, plină de nevinovăție, ea se simțea jenată și surprinsă, la fel și ceilalți sfinți erau încurcați. Toți știau că, neposedând niciun nume propriu, această nouă sfântă nu va putea primi niciodată vreo rugăciune, dorințe care să-i fie adresate direct! Deja, sfinții cei mai generoși îi propuneau să împartă cu ei aceste dorințe și rugăciuni ale celor de pe pământ, dar ea refuza politicos spunând că până în prezent ea s-a descurcat bine și ar putea continua... până când ar fi intervenit interdicția divină. Domnul a dat sentința: "La noua sfântă fără nume vor merge toate rugăciunile fără nume". Și din acea zi, spre această mică sfântă, căreia nu i se cunoaște numele, se îndreaptă cele mai multe rugăciuni. Căci spre ea se înalță toate aspirațiile oamenilor, de fiecare dată când, chiar fără să-și dea seama, sunt înclinați spre vreun bine sau o dorință confuză de a face lumea mai bună... Fiecare zâmbet, fiecare zgomot, cele mai curate emoții sunt primite și binecuvântate de sfânta fără nume. Să cerem mulțimii imense a sfinților din cer, pe care îi sărbătorim astăzi, să mărească în noi dorința de a trăi plinătatea fericirilor, de a participa la blândețea, umilința, la curăția inimii lui Isus, la pacea pe care el a dăruit-o și ne-o dăruiește încontinuu, să mărească în noi dorința după paradis. Amin. 1 noiembrie 2010 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Toti Sfintii: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |