|
Adormirea Maicii Domnului Ap 11,19a;12.1.3-6a.10ab; Ps 44; 1Cor 15,20-27; Lc 1,39-56 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Solemnitatea Înălțarea la cer a Preasfintei Fecioare Maria sau, așa cum este cunoscută în popor, Adormirea Maicii Domnului este marcată încă din secolul al V-lea, atât în Bisericile din Occident, cât și în cele din Orient. Papa Pius al XII-lea definește înălțarea la cer a Mariei ca dogmă de credință în anul 1950. Creștinii catolici din dieceza noastră o cinstesc pe Mama cerească în peste 15 comunități care au ales această zi ca hram al bisericii lor, dar în mod deosebit se îndreaptă astăzi creștinii ca pelerini la sanctuarul de la Cacica. Și comunitatea din Iași centru este astăzi în sărbătoare, întrucât chiar această catedrală este dedicată Preasfintei Fecioare Maria înălțată la cer. 1. Semnificația sărbătorii Poporul creștin a arătat și arată mereu o sensibilitate deosebită față de Maica Domnului, cinstind-o prin cântece, rugăciuni și devoțiuni pe tot parcursul anului liturgic. Dar se cuvine astăzi într-un chip special să ne reamintim sau să precizăm care este semnificația acestei solemnități. Cum înțelegem noi cei de astăzi misterul înălțării sfintei Fecioare la cer sau cum ar trebui să-l înțelegem? Așa cum am ascultat în sfânta evanghelie, Maria îl preamărește pe Dumnezeu în casa Elisabetei: "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu" (Lc 1,46). Maria este prima mântuită. Cântecul ei de mulțumire, Magnificat, face să urce toată slava la Mântuitor, la cel puternic. Ceea ce o face pe Maria unică, înălțată cu trupul și cu sufletul în slava lui Dumnezeu, nu ține de meritele sale proprii, ci de harul însuși al Fiului său, Isus. De aceea, adevărata devoțiune față de Maria ne trimite în mod constant la misterul lui Cristos. Pentru a înțelege înălțarea ei în slava cerească trebuie să contemplăm mai întâi misterul lui Isus înviat. Așa cum am ascultat în prima lectură de astăzi, sfântul apostol Paul se adresa corintenilor spunându-le: "Cristos a înviat din morți, fiind, dintre cei morți cel dintâi care a înviat... Toți vor învia în Cristos, dar fiecare la rândul lui: la început Cristos, apoi cei care vor fi ai lui Cristos, când el va veni din nou" (1Cor 15,20-26). Așadar, învierea lui Cristos ne conduce și pe noi la înviere, la noua viață. "Cu învierea lui Cristos, spunea un autor sacru, s-a decis soarta lumii. Cei care ne-am renăscut în puterea Paștelui, călătorim deja spre cer. Nimic nu ne mai poate rupe de Cristos, decât doar poziția noastră conștientă, contrară iubirii. Dar acolo unde arde chiar și numai o scânteie a iubirii, acolo lumina cerului a devenit deja vizibilă. Nici o speranță nu va fi dezamăgită în el" (L. Boros). Printr-un privilegiu, Maria a ajuns deja la această slavă și la această împlinire totală, care este scopul planului lui Dumnezeu. Noi, creștinii, suntem conștienți de faptul că Mama noastră cerească mijlocește pentru noi din slava la care a fost înălțată. De aceea o invocăm în rugăciunile noastre pentru a-l lăuda pe Dumnezeu pentru bucuriile din viața noastră, dar și pentru a cere ajutorul în momentele de încercare prin care trecem. Anna Frank, o evreică tânără care a murit în lagărele de concentrare naziste, nota în jurnalul ei aceste cuvinte: "Pentru cine se teme sau se simte nefericit, cel mai bun remediu este de a ieși afară din încăperea în care se află și să meargă într-un loc unde să fie numai el singur: numai cu cerul, cu natura și cu Dumnezeu. Atâta timp cât va putea să privească cerul fără teamă, să fie sigur că și-a păstrat noblețea sufletească și se va întoarce fericit în casa sa". Iar sfânta Fecioară ne conduce prin sărbătoarea de astăzi spre contemplarea cerului, nu pentru a trăi o nostalgie bazată pe sentimentalism, dar pentru a redescoperi un nou impuls, un nou elan pentru viața noastră. Este o terapie, dacă putem spune așa, pe care o are la îndemână creștinul pentru a rezista în fața atâtor forme de descurajare care apar în ziua de astăzi, când mulți oameni își pierd sensul vieții. 2. Poziția justă a credinței noastre Înălțarea sfintei Fecioare Maria la cer ne așază în poziția justă a credinței noastre. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că drumul spre cer, spre împărăția veșnică, nu începe imediat după moartea fizică, ci a început deja de când existăm pe acest pământ și se desăvârșește în noi în măsura în care ne hrănim din sacramentele Bisericii, izvoarele de har. Înseamnă să păstrăm orientarea noastră mereu spre Dumnezeu așa cum a făcut Maria. Ea s-a deschis total planului Domnului: "Fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Mergând în vizită la Elisabeta, dialogul lor este tot despre planul lui Dumnezeu în om. Evangheliile ne-o prezintă pe Maria mereu în relație cu Isus, cu Dumnezeu, mereu preocupată pentru îndeplinirea planului pe care l-a acceptat cu bucurie și în mod liber. E un exemplu sublim pentru fiecare dintre noi. Astfel ne putem întreba cât de mult astăzi oamenii mai discută între ei subiecte care să-l aibă pe Dumnezeu în centru? Cât se mai preocupă chiar creștinii să raporteze viața lor zilnică la planul și la voința lui Dumnezeu? Dacă ar fi așa, atunci nu am mai vedea oameni triști, oameni descurajați. Din păcate, prea mult noi, cei de azi, suntem interesați mai degrabă de lucruri materiale, de putere, de renume, de realități care sunt în topul preferințelor astăzi. În anul 1923, opt dintre cei mai bogați oameni din lume s-au întâlnit într-un hotel din Chicago. A fost prezent președintele celei mai mari companii de oțel din lume, președintele celei mai mari companii de bunuri casnice, cel mai mare negustor de grâu din lume, președintele bursei din New York, președintele Băncii Internaționale și un membru din guvernul federal. După 25 de ani situația acestor oameni era aceasta: primul a trăit ultimii cinci ani cu bani de împrumut și a murit fără un ban în buzunar, al doilea s-a sinucis, cel mai mare negustor a murit dator, președintele Bursei a făcut ani de pușcărie, membrul guvernului a fost eliberat din penitenciar doar înaintea morții, să poată muri acasă. Este o istorie adevărată, care ar putea da serios de gândit. Maria ne oferă garanția că, apelând la mijlocirea ei, ne va orienta spre cele cerești, spre adevărurile substanțiale ale vieții, spre conținutul profund al credinței pe care o purtăm ca dar în noi. 3. Ordinea harului este diferită de ordinea naturală. Aș dori însă, pornind de la sărbătoarea de astăzi, să mai subliniez un aspect important, și anume că ordinea harului este diferită de ordinea naturală sau, mai bine zis, este superioară ordinii naturale. Omul realizează permanent în viața sa pământească trecerea de la situațiile reale la situația sa existențială. Numai că tendința este adesea de a considera că atât planul realităților concrete cât și cel existențial îi aparțin numai lui. El se pretinde a fi patronul absolut al tuturor realităților. Nu putem să nu observăm în zilele noastre, marcate de atâtea dificultăți, cum atâția oameni care nu au un loc de muncă sau nu reușesc să facă față cerințelor vieții cu ceea ce câștigă ajung pe plan existențial la neîncredere în ei înșiși, la descurajare, dacă nu chiar la disperare. Și aceasta tocmai pentru că nu reușesc să mai vadă legătura lor existențială cu Dumnezeu, la care trebuie să recurgă, pe care trebuie să-l implore, pe care trebuie să-l interpeleze prin dialogul rugăciunii și al vieții în concordanță cu credința pe care o poartă în suflet prin Botez. Să luăm doar două exemple, la îndemâna oricui, pentru a înțelege puterea de acțiune a harului lui Dumnezeu în viața noastră. Știm cu toții că, pentru a crește roadele pământului și a ajunge la maturitate, nu e suficient doar soarele și ploaia însă e nevoie de intervenția agricultorului, de truda sa. De asemenea, și copilul care se naște și crește are nevoie de implicarea părinților, care să-l educe, să-l îndrume, să-l orienteze în viață. Așa este și viața omului, a creștinului. Nu e suficient doar să trăim oricum, să avem doar hrană și locuință și să ne preocupăm doar de acestea pentru a fi la standardele pe care le impune societatea de azi. Omul are nevoie de educație, de cultivare a valorilor sale, de înnobilare, de înălțare către Creatorul său. Se povestește că un rege călătorea în deșert însoțit de o caravană lungă care transporta tezaurul fabulos de aur și pietre prețioase. Cam pe la jumătatea drumului, o cămilă din caravană, sfârșită de fierbințeala și asprimea nisipului, s-a prăbușit și nu s-a mai ridicat. Cel care era responsabil de încărcătura de pe cămilă a spart bagajul, și pietrele și perlele prețioase s-au împrăștiat pe nisip. Principele nu voia să încetinească ritmul deplasării întrucât cămilele erau supraîncărcate și era pericolul de a nu mai putea traversa deșertul. A îngăduit totuși pajilor și soldaților săi să culeagă cât reușeau să ducă cu dânșii din pietrele prețioase, având grijă să-și continue încet drumul. Aceștia s-au oprit și s-au aruncat cu aviditate asupra grămezii de bogății din nisip. Regele a observat, la un moment dat, că totuși cineva continua să meargă în urma sa. Și-a întors privirea și a văzut că era unul dintre pajii săi, care îl urma plin de sudoare. "Dar tu, îi spuse principele, nu te-ai oprit să aduni nimic?" Tânărul i-a răspuns însă cu demnitate: "Eu îmi urmez regele". Această povestioară surprinde într-o bună măsură și comportamentul oamenilor de azi. Unii rătăcesc de la calea hotărârilor bune de a-l urma pe Cristos, fiind fascinați de lucrurile mărunte, dar strălucitoare, pe care le oferă viața aceasta, și numai câțiva merg mai departe fără șovăire. Maria ne oferă prin sărbătoarea de astăzi perspectiva înnobilării noastre, a înălțării noastre la demnitatea harului pe care îl primim prin sacramente. 4. Care este rodul solemnității de astăzi pentru sufletul nostru? Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În sfârșit, aș dori să ne întrebăm care este rodul solemnității de astăzi pentru sufletul nostru? Celebrarea Mariei nu este doar un moment izolat de devoțiune, nu este doar o aducere aminte a rolului ei în istoria mântuirii noastre, ci este mai ales un timp potrivit pentru noi de a deveni mai conștienți de puternica ei mijlocire pentru noi la Dumnezeu. Maria are misiunea de a-i conduce pe toți oamenii la mântuire. Dacă mamele se preocupă să-i pregătească pe copiii lor pentru viața pe acest pământ, sfânta Fecioară se preocupă să ne conducă cu ea în patria cerească. Grija ei maternă este îndreptată în mod deosebit spre mântuirea sufletului. Dorința ei cea mai mare este aceea de a conduce la mântuire toate sufletele și a le prezenta lui Dumnezeu. Cu siguranță că ea, ca și mamă, este preocupată și de necesitățile omului din viața aceasta pământească. Dar ceea ce are mai mult la inimă este drumul nostru spre sfințenie. De aceea, suntem chemați să ne încredințăm ei, având siguranța că nu vom rătăci drumul. Astăzi scumpa noastră Mamă din ceruri, care ni se descoperă cu o strălucire divină, ne amintește nouă, celor care suntem încă pelerini pe acest pământ, că cerul este ținta spre care trebuie să ne orientăm viața noastră. Să o urmăm plini de încredere. Să avem curajul să o imităm. Copiii să o urmeze așa cum pruncul Isus era supus ei. Tinerii să descopere bucuria slujirii așa cum a trăit-o Maria. Familiile să trăiască idealul propus de Maria: al umilinței, al ascultării de glasul lui Dumnezeu, al carității și generozității. Astfel și viața noastră poate deveni un Magnificat, o preamărire a lui Dumnezeu, care face lucruri mari în fiecare dintre noi. Amin. 15 august 2010 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Adormirea Maicii Domnului: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |