|
Sfinții Petru și Paul, ap. Fap 12,1-11; Ps 33; 2Tim 4,6-8.17-18; Mt 16,13-19 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Pentru noi, creștinii, sfinții care sunt înscriși în calendar se pot asemăna cu stelele de pe bolta cerească. Ele, dincolo de a ne oferi o feerie de nedescris pe timpul nopții, se constituie în călăuze, deopotrivă prin poziția lor, ca și prin lumina pe care o emană. Sărbătoriții de azi, sfântul Petru și sfântul Paul, ocupă o poziție privilegiată pe bolta înstelată a Bisericii creștine și emană o lumină cu totul aparte prin exemplul vieții lor de credință ca și prin martiriul lor. Să privești două stele deodată, să le contempli e mai greu, să nu spun imposibil. Vom încerca împreună în minutele ce urmează să ne apropiem de cei cărora Biserica, din motive întemeiate, le-a fixat aceeași zi pentru a-i comemora și le-a orânduit aceeași slujbă pentru a-i cinsti și a aduce slavă lui Dumnezeu, cel care este minunat în sfinții săi. Ne vom opri, în primul rând, asupra locului pe care îl ocupă cei doi sfinți, Petru și Paul, pe firmamentul Bisericii creștine, iar, în al doilea rând, asupra modelului în care se constituie și unul și celălalt pentru viața noastră creștină. Privind la chemarea sfântului Petru înțelegem că Dumnezeu îi dă misiunea: de a fi pescar de oameni și de a paște turma pe care i-o încredințează. Sfântul Petru avea experiență în pescuirea peștilor și, cu toate acestea, este nevoit să recunoască faptul că Isus, Rabbi, îl întrece în arta de a prinde pești atunci când, după o noapte petrecută zadarnic pe lacul Genezaret, prinde 153 de pești la porunca lui Isus. Astfel, ucenicul învață de la Maestrul său divin că sufletele nu se pescuiesc doar prin folosirea cu iscusință a mijloacelor de care dispune tehnica pastoral-umană, ci mult mai mult prin forța cuvântului atotputernic al lui Dumnezeu. Sfântul Petru se bucura natural de un curaj ieșit din comun și avea predispoziții de leader, precum o dovedește în diferite situații, dar este umilit atunci când, din cauza prezumției, a încrederii doar în capacitățile proprii, ajunge să tremure în fața unei simple slujnice și să nege faptul că l-ar cunoaște pe Isus. Astfel ucenicul învață de la Maestrul său umilința, recunoscându-și păcatul și plângându-l amar; învață că a conduce înseamnă a sluji, a fi deasupra altora înseamnă a fi la dispoziția lor, a porunci altora înseamnă a face tu mai întâi ceea ce le ceri lor să facă. Având în vedere toată această experiență a sfântului Petru de pescar de oameni și de păstor al turmei încredințate lui de Isus, putem să vedem în el un model pentru viața noastră creștină, un model pentru datoria noastră de a fi pescari de oameni și păstori de suflete. Nimeni nu se poate sustrage de la misiunea de a fi pescar de oameni și păstor de suflete în sensul larg al cuvântului, deoarece în orice stare de viață am fi, în orice loc ne-am afla, în orice timp ne-am găsi, avem în jurul nostru pe aproapele care, asemenea unui pește, se complace în mediul său natural pe care nu l-ar părăsi niciodată, atunci când Dumnezeu ne cere tuturor să ne ridicăm privirea și să ne îndreptăm aspirațiile către planul supranatural, făcând saltul de la împărăția pământească la împărăția cerească pe care Isus a venit s-o inaugureze pe pământ. Ca model de viață creștină sfântul Petru ne spune să nu rămânem indiferenți față de nici unul dintre frații noștri care încă n-au auzit de împărăția lui Dumnezeu și să folosim toate mijloacele pentru a le vorbi de o altă lume, de o altă împărăție, de alte valori, de un alt mediu, pe care trebuie să ajungă să-l râvnească, lumea de dincolo, împărăția lui Dumnezeu, valorile supranaturale. Sfântul Petru ne mai spune prin experiența sa de viață că acela care face ca pescuitul de suflete să fie rodnic este însuși Dumnezeu, că Dumnezeu este cel care mișcă sufletele și le atrage irezistibil spre el pe căi numai de el știute. Privind la chemarea sfântului Paul înțelegem că Dumnezeu îi dă misiunea: de a fi un teolog desăvârșit și de a evangheliza toată lumea cunoscută pe atunci. Sfântul Paul avea experiența evreului fariseu care, dincolo de a cunoaște Sfintele Scripturi, avea și zelul de a apăra cauza lui Dumnezeu, dovedindu-și dârzenia în a împlini Legea, chiar și în cele mai mici detalii, până în ziua în care Dumnezeu făcut om în persoana lui Isus din Nazaret i-a descoperit că justificarea în fața cerului nu vine din împlinirea Legii, adică din faptele săvârșite conform Legii, ci din credința în Cristos, care ne-a îndreptățit prin patima, moartea și învierea sa. Astfel ucenicul învață de la Maestrul său divin pe drumul Damascului că trupul mistic al lui Cristos este o realitate divino-umană cu care el se războia și pe care îl prigonea, având conștiința greșită că, astfel, apără credința străbunilor săi de niște sectari, așa cum greșit erau numiți primii creștini. Sfântul Paul se bucura natural de o condiție fizică aparte, care l-a avantajat în toate călătoriile misionare pe care le-a întreprins în zelul său apostolic neobosit, cu convingerea că precum sfântul Petru este apostolul iudeilor, tot așa el este apostolul păgânilor și cu conștiința că, deși el a lucrat mai mult decât toți apostolii la un loc, în realitate nu el a lucrat, ci harul lui Dumnezeu prin el. Astfel ucenicul învață practic să-și deschidă inima spre universal, recunoscând și militând pentru ideea că noul Israel, noul popor al lui Dumnezeu, nu aparține unei națiuni, unei rase sau unei limbi, ci el este constituit din toată lumea. Având în vedere toată această experiență a sfântului Paul, de teolog și misionar, putem să vedem în el un model pentru viața noastră creștină, un model pentru datoria noastră de a fi și noi, la rândul nostru, teologi și misionari. Nimeni nu se poate sustrage de la misiunea de a fi teolog și misionar în sensul larg al cuvântului, deoarece în orice stare de viață am fi, în orice loc ne-am afla, în orice timp ne-am găsi, avem în jurul nostru pe aproapele care are nevoie de Dumnezeu, are nevoie de a i se vorbi despre Dumnezeu și de a-l vedea pe Dumnezeu în noi, făcând efortul de a se ridica de la realitățile pământești la cele cerești. Ca model de viață creștină sfântul Paul ne spune să nu rămânem indiferenți față de nici unul dintre frații noștri de aproape sau de departe, care încă n-au auzit de Dumnezeu și să folosim toate mijloacele pentru a le vorbi de Dumnezeu, Tatăl nostru, creatorul cerului și al pământului, de Fiul său Isus care s-a făcut om, a pătimit, a murit și a înviat pentru noi și pentru a noastră mântuire, de Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul care ne sfințește cu darurile sale, pregătindu-ne pentru viața veșnică. Sfântul Paul ne mai spune prin experiența sa de viață că acela care îl face accesibil pe Dumnezeu omului este Isus Cristos, unicul mijlocitor între Dumnezeu și oameni și că doar Duhul Sfânt, cel care suflă unde vrea, face ca inima omului să se lase mișcată de predica și exemplul de viață al tuturor celor care, asemenea sfântului Paul, s-au făcut tuturor toate ca să-i câștige pentru Dumnezeu măcar pe unii. Dea bunul Dumnezeu ca acești doi mari apostoli ai Bisericii pe care îi sărbătorim azi să nu ne încânte doar cu strălucirea sfințeniei lor, ci să trezească în fiecare dintre noi dorința sinceră de a fi și pescari de oameni și păstori de suflete, teologi și misionari. Amin. 29 iunie 2010 Pr. Pavel Chelaru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sfintii Petru si Paul, ap.: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |