Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Trupul și Sângele Domnului

Gen 14,18-20; Ps 109; 1Cor 11,23-26; Lc 9,11b-17

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În centrul solemnității Trupului și Sângelui Domnului nostru Isus Cristos pe care Biserica Catolică o celebrează astăzi, se află marele mister al comuniunii dintre Dumnezeu și om, marele mister al iubirii dintre Dumnezeu și om. Dumnezeu a dăruit omenirii trupul lui Cristos, persoana și existența lui întreaga, iar Cristos s-a dăruit el însuși omenirii cu trupul și sângele său, cu toată viața sa.

Sărbătoare de astăzi, solemnitatea tainei euharistice ca mister al legământului dintre Dumnezeu și omenire, ne amintește de acest adevăr, de acest dublu doar al lui Dumnezeu și a lui Cristos. Este o taină mare. Noi spunem: misterul credinței. Acum suntem invitați, prin această sărbătoare, să medităm acest mister, să încercăm să-l trăim și să-l vestim până când Domnul va veni. Iată câteva sugestii: mai întâi să rămânem împreună cu Isus, dacă e posibil cât mai des prin sfânta Împărtășanie. Potrivit evangheliei de astăzi, Isus a avut cel puțin două motive pentru care ar fi trebuit să-i îndepărteze pe oamenii ce s-au adunat în jurul său. Mai întâi pentru că Irod, care îl ucise deja pe verișorul său, adică pe sfântul Ioan Botezătorul, căuta să-l prindă. Deci Isus ar fi trebuit să stea ascuns, retras, să nu fie văzut chiar de toată lumea. Apoi, pentru că apostolii aveau nevoie de puțină odihnă, de o pauză, deoarece tocmai s-au întors dintr-o misiune de evanghelizare. Totuși, Isus nu a lăsat mulțimea să plece. S-a uita la acei oameni, s-a uitat la ei cu milă, cu iubire, și a văzut că erau ca niște oi fără păstor. De aceea i-a adunat pe toți în jurul lui.

Imaginați-vă cum arăta Isus înconjurat de o mulțime mare, dintre care numai bărbații erau peste 5.000. Ei erau atrași de magnetismul cuvintelor sale și de căldura personalității sale. Primul lucru pe care l-a făcut Isus a fost să-i învețe despre împărăția cerurilor. Apoi, i-a vindecat pe cei bolnavi. Când a terminat era deja târziu, după-amiază, și fiecare din cei prezenți simțeau foamea. Apostolii i-au spus să-i lase pe oameni să plece la casele lor ca să mănânce, dar el nu a voit să audă de aceasta. A făcut o mare minune și le-a dat să mănânce pe săturate tuturor. Cât de fericiți au fost acei oameni în timp ce se întorceau acasă. Minunea înmulțirii pâinilor când Domnul a rostit binecuvântarea, a frânt pâinea și a împărțit-o prin ucenicii săi pentru a sătura mulțimile. Această minune prefigurează abundență unicei pâini pe care el ne-a lăsat-o în sfânta Euharistie.

În prima zi a săptămânii, ziua învierii lui Isus, creștinii din primele veacuri se adunau pentru frângerea pâinii. De atunci și până astăzi celebrarea Euharistiei a fost continuată, iar acum o întâlnim peste tot în Biserică, păstrând aceeași structura fundamentală. Euharistia este, și rămâne, centrul vieții Bisericii. Suntem poporul cel nou al lui Dumnezeu. Isus este în mijlocul nostru. Aici, în biserică, ascultăm glasul lui când se citește Scriptura. Cuvintele sale nu sunt însă, cuvinte moarte. Sunt cuvinte vii, care ne mângâie, ne însuflețesc și ne provoacă. Apoi aici, în biserică, Isus vindeca rănile păcatului și ale dezbinării, el ne iartă păcatele și ne vindeca de rănile provocate de acestea. De asemenea, ne vindecă de izolare. Suntem toți vindecați de egoismul și indiferența noastră față de alții. Euharistia este un medicament care ne transforme pe noi, toți cei izolați, într-o comuniune, într-o comunitate de iubire.

În sfârșit, aici, în biserică, suntem hrăniți cu hrana Euharistiei. "Dacă nu mâncați trupul meu și nu beți sângele meu nu veți avea viață în voi" spune Domnul în Evanghelia după sfântul Ioan. La sfârșitul Liturghiei se spune: "Mergeți în pace", dar nu se spune că suntem lăsați să plecăm în pace, ci suntem trimiși ca martori ai vieții lui Isus în mijlocul lumii. De aceea de la o celebrare la altă celebrare, în timp ce se vestește misterul pascal al lui Isus, până când va veni, poporul pelerin al lui Dumnezeu se îndreaptă spre banchetul ceresc, unde fiecare ales va fi așezat la masă, în împărăția cerului.

O femeie în vârstă, simplă, săracă, nu știa nici să scrie, nici să citească, a fost întrebată: "Ce înseamnă pentru dumneata sfânta Liturghie, sfânta Împărtășanie?" Ea a răspuns: "Sfânta Liturghie mă face să cred că sunt și eu o persoană importantă, că viața mea contează". Într-adevăr, cu Isus viața noastră contează.

În al doilea rând, ca să trăim misterul comuniunii cu Dumnezeu și să acceptăm să ne bucurăm de acel dublu dar a lui Dumnezeu și a lui Cristos, vă invit să medităm puțin, acum, asupra exercitării memoriei amintirii lui Isus. Cred că vi s-a întâmplat odată sau de mai multe ori să nu fiți luați în seamă de alții, să fiți ignorați sau chiar să fiți omiși din orice schemă de viață sau de activitate. Lucrul acesta poate fi un prilej de profundă suferință. Simțim atunci că munca noastră nu este recunoscută, iar noi suntem tratați ca și cum nu am conta. Dar ceva și mai rău ni se poate întâmpla: nu doar să fim ignorați de alții, ci chiar putem fi chiar uitați, iar lucrul acesta este și mai dureros. Nu mai ești tratat ca un om de mică importanță, ci drept unul care nu contează absolut deloc. Este ca și cum nu ai exista. Toți dorim să fim amintiți de alții. S-a spus că omul nu se teme atât de moarte, cât mai ales de posibilitatea de a fi uitat. Să fii uitat înseamnă să fii tratat ca și cum nu ai avea nicio importanță, ca și cum nu contezi deloc pentru nimeni, este ca și cum nu ai fi existat niciodată.

Dar și Isus a voit să fie amintit. În noaptea în care a fost trădat înainte de a muri, pe când stătea la masă cu ucenicii săi, a luat pâinea și a spus: "Acesta este trupul meu dat pentru voi". Apoi a luat potirul plin cu rodul viței și a spus: "Acesta este potirul sângelui meu, faceți aceasta în amintirea mea". Desigur, Isus nu s-a gândit doar la nevoia de a fi amintit. El s-a gândit la ucenicii săi. Ei aveau nevoie să-și amintească de el. În iubirea lui pentru ucenici, le-a lăsat o cale specială ca să-și amintească de el, adică Euharistia. Ori de câte ori celebrăm Euharistia, noi aducem în timpul prezent lucrurile minunate pe care el le-a spus sau le-a făcut mai înainte. Medităm asupra acestor lucruri și încercăm să le punem în practică în viața noastră, dar Euharistia este mult mai mult decât atât. Când ne amintim de el în felul acesta, el devine prezent în mijlocul nostru, este prezent, nu fizic, dar real. Prin Euharistie se realizează o legătură spirituală între noi și el, care are drept rezultat faptul că suntem capabili să intrăm într-o intimitate mai profundă cu el, decât dacă am fi fost prezenți în timpul vieții lui pământești fizic. Nu suntem doar în comunicare cu Isus, ci în comuniune, în împărtășire cu el, într-o sfânta comuniune sau împărtășire.

Memoria este o facultate foarte prețioasă. Ne leagă de oameni și evenimente care nu mai sunt prezenți printre noi. Dacă prețuim amintirea celor dragi nouă, ei devin prezenți în noi, pentru noi. Ei nu sunt doar o amintire, o memorie, ci o prezență reală, o prezență pe care mai mult o simțim, decât o vedem. Amintindu-ne de ei, continuăm să culegem roade din ceea ce ei au semănat cândva pentru noi, printre noi. Să ne aducem aminte de Isus și, mai ales, în felul în care ne-a cerut el să ne aducem aminte, pentru că nici noi nu vom fi uitați niciodată.

În al treilea rând, să nu-l trădăm pe Domnul. Noaptea în care a murit, știm cu toții, Isus s-a așezat la masă cu apostolii săi. Grupul mic adunat în jurul mesei sugerează apropiere, intimitate, căldură, încredere, iubire. Dacă într-un cerc de prieteni intră trădarea, ea pătrunde adânc și lovește puternic. De exemplu, când au loc certuri între oameni foarte apropiați gândiți-vă cât de greu se refac legăturile. Este mult mai greu decât în cazul certurilor dintre dușmani sau oameni care nu se cunosc între ei. Iuda era prezent la masă cu Isus și cu ucenicii săi. Oare de ce s-a mai dus la ultima cină dacă, totuși, pusese în cap să-l trădeze pe Isus. Probabil, să-i lase impresia Domnului că totul este în ordine și să nu bănuiască nimic. Mărturia lui Paul despre ultima cină este cea mai veche din Noul Testament. Am auzit-o astăzi. El spune așa: "În noaptea în care a fost vândut, a luat pâinea și, mulțumind, a frânt-o și a spus: «Acesta este trupul meu dat pentru voi; faceți aceasta în amintirea mea»". Ce impresionante sunt aceste cuvinte, în noaptea în care a fost trădat, în acea noapte a tuturor nopților. În loc să-i pedepsească pe apostoli, Isus le-a lăsat un semn, a stat la cină cu ei. Apoi le-a spus: "Faceți aceasta în amintirea mea". În felul acesta trebuiau să-și aducă aminte de el, de aceea noapte în care unul dintre ei l-a trădat. Nu trebuie să ne gândim că Isus nu a suferit din cauza trădării lui Iuda. El a fost foarte puternic afectat. Sfântul Ioan spune că atunci când a început să vorbească despre trădător, era foarte mișcat. Nicio mirare. L-a ales și l-a format în mod personal. Iuda a auzit învățătura sa și a dat mărturie despre minunile sale; a fost unul din cercul său de prieteni apropiați, de ucenicii, iar acum era pe punctul de a-l trăda. Trădarea unui prieten este mult mai cumplită și dificilă, decât trădarea unui dușman.

Trădarea este o problemă foarte grea: în Biserică, în societate, în familie, într-un cerc de prieteni, între colegi și așa mai departe. Cei ce au fost trădați, se pot mângâia cu faptul că Isus știe ce se întâmplă în sufletul și inima lor. Nimeni nu poate pretinde că nu-l afectează o trădare. Isus a arătat cât de afectat a fost și a vorbit deschis despre aceasta. Importantă este atitudinea noastră față de trădare și față de trădători. Trădarea ne poate face mai răi și ne poate împinge la răzbunare. În ciuda loviturii primite, vedem că Isus nu i-a întors spatele lui Iuda. A refuzat chiar să-l divulge. Totuși, oferindu-i o îmbucătură de pâine, semn de prietenie, i-a dat de înțeles că era conștientă de planurile sale. Refuzând să-l arate altora cu degetul, i-a lăsat ușa deschisă pentru întoarcere. Dar ce a făcut Iuda? A lovit nu doar în Isus, ci și în apostoli. De fapt, el era unul dintre apostoli. Ei au avut încredere în el și acum a devenit un trădător. Trădându-l pe Isus, el i-a trădat și pe apostoli.

În fine, noi nu ne amintim de acea noapte doar să evocăm trădarea lui Iuda. Ne aducem aminte de ea pentru darul pe care Isus ni l-a lăsat în ciuda acestei trădări.

Da, Euharistia este un medicament care vindecă rănile pricinuite de loviturile trădărilor noastre și ale altora. Mai mult decât atât, Euharistia este farmakon eternitatis, medicamentul nemuririi, prin care, dacă o primim cu vrednicie, vom dobândi viața în comuniune cu Dumnezeu, cu Isus Cristos și cu oamenii. Amin!

3 iunie 2010

Pr. Wilhelm Dancă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
401 accesari.


Alte predici pentru Trupul și Sângele Domnului:

Anul C
30 mai 2013 - Pr. Cristinel Fodor
26 mai 2016 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat