Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 34-a de peste an. Cristos, Regele Universului

2Sam 5,1-3; Col 1, 12-20; Lc 23,35-43

Crucea - un tron diferit de alte tronuri

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu această duminică încheiem anul liturgic 2009-2010, pe parcursul căruia am celebrat rând pe rând misterele vieții lui Cristos și ale împărăției sale.

Solemnitatea Cristos, Regele Universului, încoronează acest parcurs al vieții și al mântuirii noastre.

Evanghelia pe care am proclamat-o la această sfântă Liturghie încadrează declararea regalității lui Cristos în contextul morții sale salvifice. Isus urcă și domnește de pe tronul crucii sale, așa precum a promis încă din timpul vieții și predicii sale: "Eu, când voi fi ridicat de la pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32).

Desigur, e firesc să se ridice o întrebare, pe cât de tulburătoare pe atât de adevărată: Ce fel de regalitate este regalitatea lui Cristos, care este proclamată într-o situație atât de umilitoare pentru el?

De fapt, s-ar părea că întreaga sa viață se termină într-un mod falimentar: pe o cruce, între doi tâlhari, iar pe crucea sa a fost înscrisă și sentința condamnării: "Isus, regele iudeilor" (Lc 34,38). Această explicație și o astfel de inscripție conținea în același timp o dureroasă ironie și un măreț adevăr, căci Isus era cu adevărat moștenitorul tronului regal a lui David, după cum am auzit în prima lectură.

Când a fost răstignit și se afla pe cruce, cei care l-au însoțit priveau cu uimire și durere, doar mai marii poporului, răzvrătiți, împreună cu soldații romani, strigau: "Pe alții i-a salvat, să se salveze pe sine, dacă el este Cristos al lui Dumnezeu, alesul... Dacă tu ești regele iudeilor, salvează-te pe tine însuți. Chiar și unul dintre răufăcătorii răstigniți cu el îl insulta, spunând: Oare nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine și pe noi" (Lc 23,35.37.39).

La toate aceste acuze și ironii, Isus continua să sufere în tăcere. Numai cel de-al doilea condamnat, cu numele Dismas, înțelesese misterul profund al lui Isus. El, care era și el un condamnat, realizează ceea ce se petrece și, apostrofându-l pe tovarășul său de condamnare, exprimă convingerea lui despre nevinovăția lui Isus, pe care îl roagă cu multă încredere: "Adu-ți aminte de mine când vei intra în împărăția ta".

Iar Isus, care nu a reacționat la gesturile și cuvintele celorlalți, acum i se adresează spunându-i: "Cu adevărat astăzi vei fi cu mine în paradis". Așa s-a învrednicit de un mare har și un mare câștig pe care îl "fură", adică îl obține în ultima clipă de la Cristos înălțat pe cruce.

Acest "astăzi vei fi cu mine în paradis" este, de fapt, acel "astăzi continuu al mântuirii", este acel astăzi, prin care începe prezentul și viitorul noii creații și al noii umanități a celor mântuiți, introduși în împărăția lui Cristos prin sângele său vărsat pe cruce.

În lectura a doua, luată din scrisorile sfântului Paul, am auzit cum Tatăl ceresc îl împacă pe om cu sine și îl confirmă pe Fiul său ca acela care obține și deține primatul asupra cosmosului și a oamenilor, prin creație și mântuire. Cristos a fost constituit de Dumnezeu Tatăl stăpân peste toate făpturile și rege al universului.

Este adevărat că Isus, în toată activitatea sa și în predicile sale, nu a voit să se folosească de acest nume și această demnitate, ba chiar s-a ferit și a fugit de lumea entuziastă, atunci când voia să-l facă rege.

Numai o singură dată Isus se declară rege, atunci când, înaintea pătimirii și sacrificării sale, se afla înaintea tribunalului lui Pilat.

Aici a intervenit, de fapt, și a voit să explice ce fel de rege și ce fel de împărăție deține, afirmând clar că regalitatea sa nu este ca aceea din această lume, ci cu totul alta, un rege care nu are nimic cu regii pământului.

Tronul său este o cruce; coroana sa, o coroană de spini; sceptrul său de domnie, o trestie; hainele sale regale, o tunică sfărâmată; armele sale, dreptatea și adevărul; legea sa fundamentală, iubirea; forța și tăria sa, slăbiciunea.

Pentru el a domni înseamnă a sluji, de aceea el nu a acceptat ispita unui mesianism triumfalist, chiar dacă pentru acest lucru a trebuit să plătească, oferindu-și propria viață.

Aceasta este și explicația a ceea ce a făcut Cristos atunci când i s-a cerut să coboare de pe cruce, să se salveze de la moarte, el neschițând niciun gest și nu a voit să dea ascultare răufăcătorilor, ci a continuat să sufere și să se roage pentru cei care l-au trădat și l-au condamnat la moarte.

Marele Dostoievski, în Frații Karamazov, v. 5, face o remarcă impresionantă: "Doamne, tu nu ai voit să cobori de pe cruce, pentru că nu ai voit să-i faci sclavi pe oameni printr-un miracol, deoarece ai dorit o iubire liberă și nu cea care se naște dintr-o minune. Tu aveai nevoie și sete de o iubire liberă (voluntară), nu de vraja servilă în fața puterii care totdeauna îi face pe sclavi să tremure".

Forța lui Isus e alta, iar puterea și farmecul slăbiciunii sale este crucea, tronul adevărat al regalității sale.

Este știut că la începutul misiunii sale, când s-a apropiat ispititorul și i s-a propus forța și puterea unei împărății lumești, el l-a respins categoric. Așa ceva nu făcea parte din programul său de iubire și mântuire.

Conaționalii săi, împreună cu tot poporul ales, așteptau și sperau de la Cristos o împărăție lumească, dar Isus nu gândea și nu voia așa ceva, el a ales puterea iubirii și a slujirii.

El a venit să înființeze o altfel de împărăție, împărăția lui Dumnezeu despre care evangheliile vorbesc de 122 de ori.

Despre aceeași împărăție însuși Isus a vorbit de 90 de ori în timpul predicilor sale și a proclamat-o ca vestea cea bună pentru cei săraci și marginalizați.

El a ales să domnească de pe cruce și nu de pe un tron lumesc. El a voit să realizeze această împărăție ca o familie, în care toți să fie frați și egali între ei, în care toți să se bucure de numele de fii ai lui Dumnezeu.

Solemnitatea de astăzi ne oferă o lecție pe care suntem chemați s-o învățăm bine, alegerea celui mai nobil tron de domnie: crucea, fragilitatea și slăbiciunea ei. Ea reprezintă forța și puterea lui Dumnezeu, unica realitate ce salvează și realizează mântuirea și instaurează împărăția lui Dumnezeu în lumea oamenilor.

Apostolul Paul ne atrage atenția în Scrisoarea către Corinteni. Lumea nu a înțeles și nici astăzi nu e prea dispusă să înțeleagă forța crucii, acest mister și paradox, scandal pentru unii, nebunie pentru alții, dar pentru cei care cred, putere și mântuire: "Într-adevăr, cuvântul crucii este nebunie pentru cei care se pierd, dar pentru noi, cei care ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu" (1Cor 1,18). Crucea însă a fost, este și va fi stindardul celei mai mari și durabile împărății din lume.

Este cunoscut faptul care a avut loc la 20 noiembrie 1793, în timpul Revoluției Franceze, chiar în inima Parisului. O procesiune sinistră de contestatari și revoluționari au dus pe străzile orașului luminilor crucea lui Cristos până la râul Sena și au aruncat-o în valuri. Doreau să termine cu el și cu evanghelia sa. Au așezat pe altarul catedralei, în locul crucii, ca o rușinoasă batjocură, o actriță, voind să o declare noua zeitate a rațiunii și a libertății. Au încercat să creeze un nou calendar și o nouă săptămână, nu cu șapte, ci cu 10 zile. Au distrus biserici și altare. Au închis preoți și credincioși. Pe mulți i-au condamnat la moarte. Dar n-a trecut mult și capii acestor revoluționari au terminat ei înșiși sub ghilotina pe care o pregătiseră pentru alții. Intra, atunci, în istorie o nouă tentativă de înlocuire a lui Cristos cu alți zei și alte chipuri funeste. Și ce a rămas? Doar câteva momente și pagini de istorie care au deschis o lungă serie de conflicte, de haos și dezbinări.

Crucea a învins încă o dată. S-a confirmat forța ei divină, pentru că pe ea s-a înălțat Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului, alegând-o să fie tronul noii și veșnicei împărății, pe care porțile iadului și ale întunericului n-o pot învinge.

Și câte alte tentative s-au înscris în istorie pentru a înlocui acest tron cu tronuri lumești, pe care au urcat alți dictatori, de tristă amintire, dar care au dispărut și n-au reușit decât să lase lumii pagini de triste amintiri, contrare iubirii adevărului, dreptății și demnității oamenilor. Nu-i mai amintim. Nu merită.

Numai credința în Isus, în crucea lui, numai prietenia cu el și cu evanghelia sa, adică cu Învățătorul lumii, născut între oameni, solidar cu ei, suferind și răstignit pentru păcatele lumii, a reprezentat și reprezintă pentru oameni și pentru lume o adevărată forță eliberatoare și o înțelepciune adevărată a lui Dumnezeu, care a ales un alt drum decât cel pe care-l caută oamenii și un alt tron de mărire: tronul crucii sale.

Astăzi celebrăm cu bucurie această răsunătoare victorie și această nouă împărăție și trebuie să fim mândri, noi toți, cei care credem în Cristos, de pe toate meridianele pământului, că avem un asemenea rege, un asemenea prieten și frate, care a ales un asemenea tron: crucea.

Împreună cu Biserica și cu prefața Liturghiei de astăzi, trebuie să tresăltăm în cântare de bucurie și de speranță, proclamând și cântând marele adevăr al lui Cristos, regele sufletelor noastre și marea realitate a lumii celei noi, împărăția sa, în care el este totul pentru toți și peste toți.

Iată cântarea de laudă și preamărire din Liturghia de astăzi:

Cu adevărat vrednic și drept, de cuviință și mântuitor lucru este
să-ți aducem mulțumiri pururea și în tot locul, ție,
Doamne, Părinte sfânt, atotputernic veșnic Dumnezeu,
prin Domnul nostru Isus Cristos.
Căci tu l-ai consacrat pe Fiul tău unul-născut
cu untdelemnul bucuriei
ca preot veșnic și rege peste toate,
pentru ca el, dăruindu-se pe altarul crucii
drept victimă neprihănită de împăcare,
să ducă la îndeplinire tainele răscumpărării noastre
și, luând în stăpânirea sa toate făpturile,
să ofere maiestății tale nemărginite
o împărăție veșnică și universală:
împărăția adevărului și a vieții,
împărăția sfințeniei și a harului,
împărăția dreptății, a iubirii și a păcii.

Cu mare bucurie și cu vie credință îi spunem din inimă: Bucură-te, regele nostru! Adu-ți aminte și de noi în împărăția ta. Amin.

21 noiembrie 2010

Ep. Petru Gherghel


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
449 accesări.


Alte predici pentru Cristos, Regele Universului:

Anul C
25 noiembrie 2007 - Pr. Cristinel Farcaș
24 noiembrie 2013 - Pr. Petru Sescu
20 noiembrie 2016 - Ep. Petru Gherghel

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat