Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 32-a de peste an

2Mac 7,1-2.9-14; Ps 16; 2Tes 2,16-3,5; Lc 20,27-38

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În anul 1982, a treia zi de Paști, murea un episcop în Coreea de Sud. În testamentul acestui episcop s-au găsit următoarele cuvinte: "Din anul 1965, când am devenit episcop, în fiecare zi am avut o scurtă rugăciune ca Dumnezeu să mă cheme la el imediat după Paști. Mă gândesc că la înmormântarea mea vor fi foarte mulți necreștini, budiști, șintoiști, care vor auzi cu siguranță, cu această ocazie, vorbindu-se despre înviere. Și aș fi tare fericit", spune episcopul mai departe, "să audă și ei la înmormântarea mea despre realitatea Învierii, care este esența creștinismului și pe care l-am predicat o viață întreagă".

Iată, așadar, ascultând evanghelia și prima lectură v-ați dat seama că putem vorbi astăzi despre înviere, lucru pe care l-a dorit și acest episcop sud-coreean. Această temă se potrivește foarte bine acum, la început de noiembrie, când pașii ne conduc spre cimitire, unde ne rugăm pentru răposații noștri, tocmai ca să primească de la Dumnezeu cât mai curând învierea, viața veșnică.

În evanghelie am ascultat cu toții această întrebare obraznică, i-aș spune eu, destul de deplasată, pe care o aduc saduceii. E o întrebare ireală. E un caz care nici nu poate fi în realitate. Este o întrebare capcană. Saduceii neagă învierea morților pe acest considerent: ei consideră ca și cuvântul lui Dumnezeu numai Pentateuhul, primele cinci cărți ale Bibliei. Și vin cu un argument - așa cred ei - din Scriptură. Iată ce spune Moise despre învierea morților. Și iată ce spune el despre cei care trebuie să se căsătorească, cei care trebuie să aibă copii. Și vin cu argumentele lor. Dar Isus Cristos parcă ar vrea să le spună: Habar n-aveți despre Vechiul Testament. Habar n-aveți despre Scriptură, pentru că aici, de fapt, Moise spune clar că este Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isac, Dumnezeul lui Iacob, e Dumnezeul celor vii, nu e un Dumnezeu al celor morți. Și, cu siguranță, v-ați dat seama, că saduceii nu mai au chiar nimic de spus.

E adevărat că și în prima lectură s-a vorbit tot despre înviere. Și ca să vedeți că învierea este o realitate clară încă înainte de Cristos, această lectură ne aduce în fața noastră un caz tare interesant - poate cam trist, cam dureros -. E vorba despre cei șapte frați Macabei. Suntem în anul 165 î.d.Cr., Ierusalimul, Țara Sfântă, era sub ocupație greacă. S-au schimbat multe lucruri acolo, s-a schimbat și liturgia de la templu, și ora, și multe lucruri. Și acest Antioh, care era un rege păgân, dar și foarte dur, le-a cerut niște lucruri imposibile evreilor. Le-a cerut să aducă jertfe zeilor săi, le-a cerut să mănânce carne de porc, le-a cerut să facă multe alte lucruri, care erau împotriva Legii. Vă dați seama că au fost mulți trădători, care s-au dat de parte regelui Antioh. Dar oamenii corecți, oamenii cu frică de Dumnezeu, oamenii cu credință, această familie cu șapte frați și cu mama lor alături au știut să înfrunte și să-și apere crezul lor cu prețul celor mai mari chinuri. Au fost bătuți cu vâna de bou, li s-a smuls limba, li s-au smuls degetele, au fost bătuți crunt, au fost uciși, au fost decapitați, toate chinurile posibile că, poate, poate, se vor lăsa și ei seduși de Antioh. Dar nu! Acești frați ne impresionează și pe noi astăzi, dar ne impresionează cel mai mult faptul că în declarațiile lor vin cu niște afirmații de credință în înviere extraordinare. Iată trei dintre ele, ce spun trei dintre frați: "Tu nelegiuitule", îi spun lui Antioh, "tu ne scoți din această viață, dar Regele Universului ne va învia la o viață veșnică pe care noi o vom găsi doar apărând Legea". Dumnezeu ne va da din nou viață. Extraordinară mărturisire de credință. Un altul: "De la Dumnezeu am primit aceste mădulare și pentru Legea lui nu îmi pasă de ele, deoarece sper să le primesc din nou de la el". Ca și cum în înviere va recăpăta mădularele sale. Și al treilea: "Eu aștept învierea promisă de Dumnezeu". Mor pentru a-și apăra tocmai această libertate, pentru a-și căpăta învierea.

Despre înviere sigur că noi nu trebuie să vorbim doar în ziua de Paști, pentru că învierea este esența creștinismului. Noi putem vorbi despre multe realități, despre toate, despre cultura creștinismului, despre educația creștinismului, despre istoria sa, despre faptele mărețe de caritate, tot, putem vorbi despre toate. Dar, de fapt, esența este învierea. Și toate aceste lucruri frumoase din Biserică, din istoria creștinătății, ne conduc spre același lucru: spre înviere.

Ne doare faptul că și astăzi există foarte mulți creștini care ar putea fi numiți saducei. Foarte mulți creștini care cu o credință superficială sau chiar neagă învierea, care este, spuneam, esențială. Să facem o mică fantezie, dacă vreți. Să ieșim pe stradă, azi, și să oprim câțiva tineri, sau chiar și mai în vârstă, și să-i întrebăm: "De ce ești creștin?". Ce răspunsuri credeți că am primi? Foarte multe și foarte variate, cred eu. Mă gândesc că unele ar putea să sune cam așa: Pentru că așa a fost și tata, și mama, și vreau să moștenesc credința lor. Un altul spune: Pentru că așa e frumos. Un altul poate ar spune: Pentru că mă simt bine și Dumnezeu mă ajută dacă sunt creștin. Și am putea continua cu fel de fel de răspunsuri. Dar unul singur și adevărat ar trebui să fie pentru toți. Nu știu ce ați răspunde dumneavoastră în cazul de față. Dar răspunsul cel mai frumos ar fi cam așa: Eu sunt creștin pentru că vreau ca Dumnezeu, după ce voi muri, să mă conducă la înviere. Vreau să obțin viața veșnică. Ăsta este răspunsul cel mai corect și cel mai potrivit pentru fiecare creștin.

Oare de ce nu dorește lumea învierea? De ce atâta lume rămâne indiferentă, nu o caută, nu o dorește, nu o răspândește, nu vorbește despre ea. E o întrebare... Dar la această întrebare cred că ar trebui să-mi reproșez și mie, ca preot, și să reproșez la toți cei care prezintă învierea prea puțin, prea neclar, într-un limbaj de lemn, într-un limbaj greu accesibil sau, o spun, așa, ca să fie spusă, o spun prea fără credință. Ori, cel care vestește învierea trebuie să fie un om de credință, un om care trebuie să fie convins că aceasta este voința lui Dumnezeu.

Unii se vor întreba de ce nu ne explică Dumnezeu mai bine învierea, ca să o înțelegem și toată lumea să o urmeze. Tocmai pentru că nu se poate, întrucât noi nu avem niciun fel de experiență în acest sens. Ce am putea să spunem copilului care se va naște și care este încă în sânul mamei sale pentru a-i dezvălui viața pe care o va primi peste câteva luni? Presupunând chiar că ar cunoaște limba în care ați vorbi cu el, cuvintele dumneavoastră nu i-ar spune nimic, atâta timp cât nu are experiența lumii noastre. Nu va putea să înceapă a o descoperi decât atunci când va veni pe lume, când i se vor deschide ochii.

O altă paralelă. Fluturele este o ființă cu totul alta decât omida din care provine. Tulpina de grâu, verde, este cu totul alta decât grăuntele de grâu. Bătrâna de 90 de ani este cu totul alta decât fetița care era la începutul vieții. Și, totuși, în toate aceste cazuri există continuitate dar și diferență totală, nu? Omida trăiește o viață târâtoare, la nivelul solului, pe frunze, pe tulpini, legată de pământ. Într-o zi adoarme în mica sa gogoașă, care parcă i-ar fi un sicriu și iat-o că apare într-o zi fluture, frumos, colorat, cu aripi, ușor, zburând de ici până colo. Dacă omida ar fi conștientă de schimbarea totală care o așteaptă ar dori din toată ființa ei să devină ceea ce ar trebui să fie într-o zi. Este o imagine a Învierii, care ne așteaptă și pe noi.

Cred că o mare greșeală care se face este că gândim învierea prin prisma vieții noastre actuale. Ori, ați văzut că, în evanghelie, Isus Cristos face o comparație extraordinară de frumoasă cu îngerii. Oamenii când vor ajunge în cer vor fi ca îngerii. Nu vor mai avea relații familiale, relații dintre bărbați și femei, vor fi ca îngerii. Iată de ce această transformare nu poate să ne ducă cu gândul decât că este cu totul altceva. E adevărat, și repet, și spun, nu putem gândi noi acest lucru. Dar faptul că ni s-a promis este o realitate. Dumnezeu ne-a promis că vom fi cu el în veșnicie.

Părintele profesor pe care l-am avut la Dogmatică, pe când făceam cursul de Cristologie, părintele Anton Lucaci, vorbindu-ne despre învierea lui Cristos și învierea noastră, ne-a adus în limbaj un termen care mulțumește, cred, pe toată lumea. Vorbindu-ne despre învierea lui Isus Cristos, el a venit cu ideea că Cristos, dar și omul, va învia cu trupul, e adevărat, dar cu un trup glorificat. Și mi se pare foarte exactă această definiție. Spunea el: "Isus Cristos a înviat cu trupul său, mânca, putea fi atins de apostoli, dar, în același timp, era un trup glorificat", un trup superior, să spunem, care putea să treacă prin ușile încuiate, putea să se deplaseze dintr-un loc în altul, și așa mai departe. Iată, de ce, gândindu-ne la învierea noastră trebuie să ne gândim la o înviere cu un trup glorificat și nu poate cu toate metehnele pe care le-am avut pe acest pământ.

Un autor spunea: "Oare Dumnezeu a creat lumea și omul așa, ca o bagatelă, ca pe o joacă de copii? Oare Dumnezeu ar vrea să fie stăpân doar peste un morman de cadavre și oase și gata?". Dumnezeu a creat omul ca să poată trăi cu el în veșnicie. Dumnezeu a creat o lume care va trăi. A creat un om care va avea viață totdeauna. Sigur, dacă el o dorește, dacă el o caută și dacă trăiește conform voinței lui Dumnezeu.

Ne doar că și astăzi, printre creștini, sunt foarte mulți saducei, oameni care nu doresc învierea, oameni care o neagă, oameni care scriu contra Învierii, oameni care glumesc cu învierea, oameni care resping învierea. Și ne doare acest lucru.

Pe de altă parte, cred că noi, preoții, și Bisericile, fie ele, Catolice sau Ortodoxe, toți preoții și toți creștinii, toate mamele, toți tații ar trebui să-și facă din viața lor un scop de a vesti învierea. Mă întreb, oare o femeie care vine toată ziua la biserică, care se roagă în fiecare zi, dar copiii săi n-au nimic cu Biserica, și chiar îi mai și scuză, "Ei, părinte, așa e lumea de astăzi, nu mai merg ei la biserică", mă întreb, oare acea femeie va putea oare ea să fie fericită în veșnicie, să stea frumos lângă tronul lui Dumnezeu, când va ști că proprii ei copii nu sunt mântuiți, n-au Înviat din vina ei și undeva sunt osândiți? E o întrebare, pe care o pun tuturor.

Parafrazându-l pe sfântul Paul, care spunea "Vai, mie, dacă nu vestesc evanghelia", ar trebui să spunem și noi toți: Vai, mie, dacă nu vestesc în lumea de azi, tinerilor de azi și la toți realitatea Învierii. Viața veșnică, învierea, trebuie dorită dar trebuie propusă într-un limbaj cât mai adecvat și cât mai clar.

Așadar, vă propun să scoatem saduceul din noi și să dorim în fiecare zi învierea. Să o propunem și altora. Martirii și-au vărsat sângele numai pentru a nu pierde printr-o trădare învierea. Misionarii își dedică viața lor în fiecare zi pentru a oferi și altor oameni, altor popoare șansa Învierii.

Ce frumos ar fi ca, într-o zi, toți să ne întâlnim înviați, în viața veșnică, alături de Dumnezeu. Amin.

7 noiembrie 2010

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
553 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 32-a de peste an:

Anul C
11 noiembrie 2007 - Pr. Emil Dumea
10 noiembrie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
6 noiembrie 2016 - Pr. Alois Farțadi

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat