Credința este o temă care a suscitat deseori vii dezbateri și uneori chiar și contradicții. A fi sau a nu fi credincios. A fi sau a nu fi necesar să credem. Astăzi, mai mult ca oricând, întâlnim foarte multe referiri la credință. În numele credinței unii pornesc adevărate războaie. În numele credinței, alții îi asupresc pe confrații lor. Însă pentru aceeași credință sunt și persoane dispuse la sacrificiu, își jertfesc cu totul viața slujindu-l pe aproapele, se pun în slujba credinței. Dar oare ce înseamnă a avea cu adevărat credință? Sau cine poate să spună că este un om al credinței?
În Evanghelia duminicii de astăzi îi vedem chiar pe apostoli provocându-l pe Isus pe această temă. Probabil l-au văzut cum se roagă, l-au văzut cum gândește, i-au văzut atitudinea față de mulțimile care îl înconjurau, și făcând o analiză a propriei vieți l-au rugat pe Isus să le mărească credința crezând că vor fi lăudați pentru gestul lor. Însă, surpriză. Se pare că Isus oarecum îi condamnă deoarece s-au dovedit a fi oameni necredincioși.
Prima lectură, luată din cartea profetului Habacuc, prezintă deja un moment de criză a credinței. În fața atâtor nedreptăți și nelegiuiri provocate de către "potentații" timpului, mai ales față de cei săraci și neajutorați, atât profetul cât și poporul se întreabă: De ce Dumnezeu îngăduie acest lucru? Până când va îngădui acest lucru? Se pare însă că Dumnezeu tace și rabdă, însă dă un răspuns clar, fără echivoc prin viziunea pe care a avut-o profetul. Cel care nu are sufletul drept va pieri, iar cel drept va trăi datorită credinței lui. Și astăzi se poate vorbi de o adevărată criză a credinței. Mulți semeni de-ai noștri își fac iluzia că dacă sunt înscriși într-un registru de botezați sau dacă-și celebrează Căsătoria în biserică pentru a fi în rând cu lumea și eventual a face o petrecere ca-n filme este suficient. De multe ori ne mulțumim și noi cu gândul că dacă mergem regulat la biserică, făcând prezența poate în fiecare duminică, ne-am pus în regulă cu Dumnezeu și ne-am asigurat mântuirea. Apar însă și-n viața noastră momentele de criză personală, poate o neînțelegere în familie, o persoană dragă nouă care s-a îmbolnăvit, pierderea unui loc de muncă, sau atâtea momente de încercare. Și deja privim cu mânie spre cer și-l luăm pe Dumnezeu la întrebări. De ce Doamne mi-ai permis acest lucru tocmai mie care sunt un om credincios, care particip la biserică, nu am ucis pe nimeni, nu am furat de la nimeni, ba chiar am mai făcut uneori și câte o faptă bună? Un preot italian povestește experiența pe care a avut-o în urma unui cutremur devastator, care a distrus în întregime localitatea unde era paroh. Un vecin al parohiei, care tocmai își terminase casa cu multă trudă și cheltuindu-și toată agoniseala și-a văzut într-o clipă totul năruit. Și atunci, în semn de răzbunare, a aruncat un pantof spre cer cerându-i lui Dumnezeu socoteală. Eu însumi, spune preotul, intrând în biserică și văzând că altarul pe care tocmai îl terminasem era distrus în întregime, l-am întrebat pe Dumnezeu: Deci, Doamne, tu așa mă iubești pe mine? Mi-am dat seama că mă aflam într-o profundă criză de credință și mă întrebam de ce a permis Dumnezeu așa ceva? Însă, în timp ce mă lamentam, am fost trezit la realitate de strigătul unui copil: Părinte, veniți repede, căci părinții și frații mei sunt sub dărâmături. Vă rog, ajutați-mă! Atunci am înțeles, spune preotul, că acolo sub dărâmături era Dumnezeu care aștepta din partea mea un semn concret de încredere în el. Voia să-mi pun viața în mâinile sale. Aștepta din partea mea o schimbare a vieții. Înainte de a-l trage pe Dumnezeu la răspundere ar fi foarte interesant să recitim Biblia. Mai ales Cartea Genezei care ne explică faptul că Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa. Apoi, Dumnezeu l-a așezat pe om în paradisul pământesc și i-a oferit toate cele necesare pentru a fi fericit. Când Dumnezeu l-a creat pe om exista un raport de comuniune și dialog între Dumnezeu și om. Acest dialog însă, a fost întrerupt de acceptarea și colaborarea cu ispita, din partea omului. În acel moment, omul a rupt legătura profundă ce-l unea cu Dumnezeu. Și oare Dumnezeu este vinovatul? Ne aducem aminte de acel moment când Dumnezeu îl căuta pe Adam și tragismul întrebării: Adame, unde ești? Oare Dumnezeu nu știa unde se află Adam? Și, deși Dumnezeu era atât de aproape, totuși din acel moment omul s-a îndepărtat atât de mult de Dumnezeu, de creatorul său. Într-o alocuțiune de-a sa, în ziua de 11 noiembrie 1968, papa Paul al VI-lea declara: "Omul modern, se pare că nu mai este capabil să se gândească la Dumnezeu și crede că poate singur mai bine, să-și organizeze propria viață negându-l pe Dumnezeu. Ateismul modern are pretenția de a da o explicație finală pentru toate lucrurile, conform intereselor de moment". Atitudinea lui Adam, care se ascunde de Dumnezeu, o întâlnim și în zilele noastre. Recent, mai mulți oameni de știință au afirmat că nu mai avem nevoie de Dumnezeu. S-a găsit explicația în ceea ce privește apariția universului. Dumnezeu nu are nici o implicare în creație. Totul a apărut ca un fapt firesc datorită legilor fizicii. Nu se dă însă nici o explicație de unde au apărut aceste legi ale fizicii, cine a creat condițiile necesare producerii efectului dezvoltării universului, ce a existat înainte de a exista aceste legi. Desigur, încă nu am reușit să cunoaștem în întregime complexitatea ființei umane, dar avem pretenția că îl cunoaștem pe Dumnezeu și îl putem substitui, potrivit intereselor proprii. Da, pe Dumnezeu îl putem cunoaște, dar într-un alt mod, prin credință. Credința, ne ajută să descoperim puțin câte puțin și să ne asemănăm cu el făcând rodnice darurile pe care le-am primit pentru a fi cu adevărat după chipul său, așa cum el ne-a creat.
Deseori ne întrebăm, asemenea apostolilor, ce am putea face pentru a mări în noi credința sau pentru a avea o credință adevărată. Răspunsul îl avem la îndemână. Credința nu constă în cunoștințele acumulate, nici chiar în cantitatea de informații teologice pe care le poate deține cineva, căci și diavolul are cunoștințe multe despre Dumnezeu. Credința vine din altă parte, din ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, din trăirea acestui cuvânt în primul rând în interiorul ființei proprii și apoi credința înseamnă exteriorizarea ei prin faptele zilnice pe care le săvârșim. Un exemplu de credință adevărată este Abraham, care a ascultat cuvântul lui Dumnezeu, apoi l-a primit în inima sa și în cele din urmă a dat și roade. S-a abandonat cu totul în voința lui Dumnezeu, fiind dispus să-și sacrifice chiar și ultimul fiu. Acest exemplu a lui Abraham a fost urmat în decursul istoriei de atâția sfinți care și-au jertfit cu totul viața lui Dumnezeu. Și ne gândim la un sfânt Damian care l-a slujit pe Dumnezeu ajutându-i pe cei leproși, ne gândim la maica Tereza de Calcutta care și-a trăit viața printre marginalizații societății. Ne gândim la sfânta Tereza a pruncului Isus care s-a închis în Carmel pentru a trăi numai pentru mirele ei Cristos. Și exemplele ar putea continua. Nu putem să nu ne gândim și la atâția oameni ai timpului nostru care prin truda zilnică îi oferă lui Dumnezeu ofranda vieții lor, fie muncind cu trudă pentru familiile lor, fie acceptând cu seninătate bolile pe care le au de înfruntat. Un astfel de exemplu l-am primit și eu anul trecut, când într-un pelerinaj în Țara Sfântă, a decis să vină și un domn care în urma unui accident cerebral a rămas cu o semipareză. Se deplasa cu greu, cu ajutorul unor cârje, însă și-a dorit mult să ajungă în Țara Sfântă, pe urmele lui Isus. Într-o zi, în timp ce urcam din Grădina Măslinilor spre Ierusalim, mi-am dat seama că acel domn nu mai era cu grupul. Privind în urmă am putut observa cum urca, cu multă dificultate, drumul greoi. M-am apropiat de el și am vrut să-l ajut. M-a privit în ochi și mi-a zis: Dacă Isus a putut urca pe Calvar cu o cruce pe spate, eu nu pot urca sprijinit de niște cârje? și am rămas fără cuvinte. Într-adevăr, credința pe care o avem nu șterge, nu anihilează problemele noastre zilnice. Ele rămân. Și uneori problemele pot fi de netrecut pentru unul care nu are credință. Atunci, se apelează la surogate, droguri, alcool, distracție totală. Sau unii ajung la gestul, de maxim egoism, al sinuciderii. Credința ne ajută însă să înfruntăm cu seninătate toate problemele pe care le avem, ne oferă siguranța că nu suntem singuri, că împreună cu noi pe drumul greu al vieții este Cristos. Credința ne oferă liniștea și pacea interioară că nu se sfârșește totul aici, în suferință. După zbuciumul acestei vieți este Tatăl care ne așteaptă să ne ofere răsplata muncii pe care am depus-o. Să ne amintim de exemplul pe care ni-l oferă însuși Cristos pe cruce, când s-a încredințat, cu totul, voinței Tatălui. A coborât pe pământ acceptând mizeria condiției umane, a acceptat batjocura chiar și din partea acelora care le făcuse bine, a acceptat suferința și moartea cea mai cruntă și rușinoasă pe cruce, dar la sfârșit a exclamat: S-a împlinit! Da, s-a împlinit voința Tatălui pe care el a acceptat-o din iubire, nu față de el, ci față de noi oamenii. Da, s-a împlinit și s-a desăvârșit drumul care ne poate duce la fericirea adevărată. Dar noi, oare avem aceeași siguranță a lui Isus că în fiecare zi împlinim voința Tatălui? Nu cumva ne împlinim voința proprie? Iar atunci când Dumnezeu nu ne-o împlinește așa cum am vrea noi, nu-l tragem imediat la răspundere sau îl facem vinovat pentru toate insuccesele noastre? Împreună cu apostolii să spunem și noi astăzi, Doamne, dă-ne mai multă credință! Poate că nu vom reuși să dezrădăcinăm un dud și să-l sădim în mare, dar măcar vom reuși să dezrădăcinăm din inima noastră îndoiala și necredința și ne vom sădi viața în marea iubirii sale. Amin.
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat