|
Anul C Am 8, 4-7; 1Tim 2,1-8; Lc 16,1-13 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În această duminică, a 25-a de peste an, lecturile din Sfânta Scriptură ne propun o bogăție de hrană spirituală și, în mod deosebit, textul din sfânta evanghelie se pretează nu numai pentru o predică, ci pentru o serie de predici. Avem aici mai multe texte, unele nu neapărat legate de celelalte, altele sunt îndemnuri, altele sunt avertismente, dar fiecare constituie, parcă, o nouă cale, o nouă învățătură pentru înnoirea vieții, pentru schimbarea vieții. În centru stă parabola unui om, un administrator, care ajunge într-un moment de criză. Ceea ce a fost până la momentul respectiv, ceea ce a făcut, modul în care a administrat nu poate să meargă mai departe. Va pierde imediat locul de muncă, va pierde poziția socială, va trebui să se reorienteze în viața lui. Este o așa numită parabolă a crizei. Cum reacționează omul în momentul de criză? Cum reacționează societatea în timpuri de criză? Cu ajutorul banilor, oamenii din viața politică încearcă să măsoare cine este sărac, cine este bogat, pentru ca pe această cale să stabilească cine poate și cine ar trebui să plătească mai multe impozite. Și pentru ca această discuție, această dezbatere, a impozitelor, să prindă și mai multă viață, se spune: bogații trebuie să plătească. Prin aceasta sunt alimentate complexe pline de invidie, reapare populismul, prinde viața. Politica, administrația, economia, toate devine teme interesante care par să salveze viața oamenilor. Dar, oare, este chiar așa? Cine este, de fapt, sărac? Și cine este cu adevărat bogat? Aceasta este o întrebare destul de greu de definit și cu siguranță ea nu poate fi rezolvată undeva la un pahar de bere, la un pahar de vin sau la fumatul unei țigări. Se face prea puțină diferență între sărăcie și mizerie. În mizerie trăiește cel care nu mai poate rezolva necesitățile zilnice, cum ar fi hrana, îmbrăcămintea, locuința, educația; în mizerie trăiește cel care pierde contactul social și care se atrofiază la nivel sufletesc. Această mizerie afectează mulți oameni la nivel global, dar și la noi, la nivel local. Iar lucrul acesta este accentuat de crize financiare, economice, de invidie, de lăcomie, de înșelătorie. Ceea ce am auzit în prima lectură, din Cartea profetului Amos, ale cărui rădăcini istorice merg înapoi, în secolul al VIII-lea, î.d.Cr, este foarte actual și astăzi. A desființa sabatul, ziua Domnului, ziua de odihnă, înseamnă pentru practica de astăzi desființarea duminicii, ca zi în care nu se lucrează, precum și desființarea odihnei din zi de sărbătoare, având drept consecință că viața familială, viața de întâlnire între oameni este afectată simțitor. Devine dificilă organizarea adevăratelor sărbători, a adevăratelor petreceri, pline de frumusețe. Dispare frumusețea primei zile a săptămânii, care este duminica. Să ținem cont de faptul că la nivel local avem și noi probleme cu organizarea duminicii. Ne putem chiar întreba astăzi, în ziua Domnului: În ce direcție se îndreaptă oamenii? Spre biserică, spre lăcașul sfânt, pentru a se întâlni cu Dumnezeu sau într-o altă direcție, așa cum auzim deja pe copii întrebând pe părinți vineri seara sau sâmbătă dimineața: tată sau mamă, când mergem la shopping? Și astăzi există tendința de a ajunge cât mai repede la bani, la bani cât mai mulți. Oamenii ajung să cadă rapid în capcana datoriilor, nu întotdeauna din nepăsare, ci și din cauză că trebuie să accepte mai multe servicii, mai multe preocupări, pentru a rezolva problemele de administrație în propria gospodărie sau pentru că plățile obligatorii pot fi acoperite doar cu greu din cauza salariului mic. Putem fi siguri, cei care trăiesc în mizerie - și asta o arată istoria - au adunat mai totdeauna ceea ce aveau nevoie, din păcate, prin recurgerea la violență, prin sânge și lacrimi, chiar și pentru cei care nu erau neapărat săraci, dar care voiau să-și mențină bogăția și postul social. Dumnezeu își face cunoscută vocea prin profetul său, Amos. Este dureros pentru Dumnezeu modul în care oamenii se rănesc unii pe alții, își distrug demnitatea regească cu care au fost înzestrați prin naștere și prin Botez. Este dureros modul în care oamenii își provoacă unii altora suferință. Asta în trecut, ca și astăzi. Și, totuși, noi suntem cei care am fost creați după chipul lui Dumnezeu. Ce găsim în evanghelie la administratorul necinstit? Întâlnim înțelepciune sau mai degrabă șiretenie, viclenie, orientare? Evanghelia duce mai departe gândul acesta în parabola despre administratorul înțelept. Într-o lucrare a sfintei Tereza de Avila din secolul al XVI-lea, intitulată Calea desăvârșirii, se află următoarea propoziție: "Banii sunt excrementele diavolului, dar sunt un îngrășământ minunat". Aceasta este deja o parte a intenției declarative a parabolei despre administratorul înțelept. Administratorul nu este lăudat pentru necinstea lui, din contra, ni se arată faptul că înșelătoria, mituirea, încep deja cu lucrurile materiale într-un cerc mic și se răspândesc apoi mai departe, în marea societate, în rândul popoarelor și al statelor. De aceea, Isus le recomandă ucenicilor și înțelepciunea inimii. Și constată că fiii acestei lumi sunt mai înțelepți între ei decât fiii luminii. Fiii luminii au nevoie de un spirit viu, nu trebuie să fie șireți, vicleni, șmecheri. În momentele decisive, ei trebuie să reacționeze totdeauna cu un simț al realității, al responsabilității. Administratorul este înțelept, se dovedește a fi flexibil la nivel spiritual. După Confucius, un filozof chinez din secolul al VI-lea, î.d.Cr., omul are trei căi pentru a acționa înțelept. Mai întâi, prin gândire, este calea cea mai nobilă. În al doilea rând, prin limitare. Asta este calea cea mai ușoară. În al treilea rând, prin experiență. Aceasta este calea cea mai amară. Oare pe ce cale a mers administratorul? Atitudinea față de bani și față de avere, față de posesie, este pentru oameni dintotdeauna o afacere complexă, amestecată, ambivalentă. Nu degeaba considera Tereza de Avila că banii sunt excrementele diavolului. Mai întâi sunt ceva mizerabil, dar în momentul în care aceștia se transformă în îngrășământ, se face loc pentru mult bine. În sensul acesta, se pot găsi multe exemple și astăzi. Acum, cine este într-adevăr sărac sau bogat? Immanuel Kant, un filozof german spunea: "Cineva nu este bogat prin ceea ce posedă, ci, mult mai mult, prin ceea ce îi lipsește cu demnitate. Se poate întâmpla ca omenirea să devină mai bogată prin faptul că devine mai săracă, să ajungă să câștige prin faptul că pierde". Har și bani pot fi înțelese ca semne de mântuire chiar și în viața Bisericii. Fără har, banii nu ajută la nimic. Prin bani, omul poate însă să facă în așa fel încât harul să devină vizibil, palpabil. Cum stăm noi cu administrația, la nivel personal, la nivel social? Cum rezolvăm problemele de criză? 19 septembrie 2010 Pr. Lucian Farcaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |