|
Anul C Ex 32,7-11.13-14; Ps 50; 1Tim 1,12-17; Lc 15,1-32 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Era o după amiază ploioasă, iar o mamă traversa cu mașina una din străzile principale ale orașului, cu mare grijă însă, căci șoseaua era umedă și alunecoasă. Dintr-o dată, fiul care stătea pe scaunul de lângă ea îi spuse: "Știi, mamă, mi-a venit ceva în minte!". Curioasă să afle ce descoperise mintea lui de șapte anișori, îl întrebă: "La ce te-ai gândit?". "Ploaia", începu el să explice. "Ploaia este ca și păcatul, iar ștergătoarele de parbriz sunt ca Dumnezeu care iartă păcatele". După ce-și reveni din uimire, mama îl întrebă: "Și ai observat că ploaia continuă să cadă? Ce înseamnă aceasta după părerea ta?". Copilul nu ezită o clipă și răspunse: "Noi continuăm să păcătuim, iar Dumnezeu continuă să ne ierte". Sfântul apostol și evanghelist Ioan, în capitolul trei, ne spune: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viața veșnică". Însuși Dumnezeu bate la ușile sufletelor noastre, demonstrându-ne ce valoare imensă are omul în ochii lui, meritând un răscumpărător atât de mare, un răscumpărător care coboară în mijlocul oamenilor, un răscumpărător care stă la masă cu păcătoșii, îi cheamă la el și se declară fără frică prietenul lor. Lecturile pe care le-am ascultat sunt cele mai grăitoare, care au ca temă îndurarea lui Dumnezeu și chemarea la bucurie. În prima lectură Moise este pe muntele Sinai, singur, în fața lui Dumnezeu. Și, după un timp, Domnul îi spune: "Mergi, coboară, căci poporul tău pe care l-ai scos din țara Egiptului s-a stricat. Și-au turnat un vițel din metal topit, s-au închinat până la pământ înaintea lui, i-au adus jertfe și au spus: Israele, iată Dumnezeul tău, care te-a scos din țara Egiptului. Mânia mea se va aprinde împotriva lor și-i voi mistui". Moise s-a rugat Domnului zicând: "Pentru ce să se aprindă, Doamne, mânia ta împotriva poporului tău, pe care l-ai scos din țara Egiptului? Adu-ți aminte de Abraham, de Isac și de Iacob, slujitorii tăi, cărora le-ai spus: Voi înmulți seminția voastră ca stelele cerului, voi da urmașilor voștri toată țara aceasta pe care am promis-o și ei o vor stăpâni în veci". Și Domnul a renunțat la pedeapsa cu care voise să lovească poporul său. În lectura a doua, sfântul apostol Paul încearcă să-și ascundă propria personalitate pentru ca să iasă în evidență cât mai mult darul milostivirii lui Dumnezeu, mila sa fără margini față de om. Iată un cuvânt adevărat, ne spune apostolul astăzi, care merită să fie primit fără nicio reținere: "Cristos Isus a venit în lume pentru a-i mântui pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu". Evanghelia ne prezintă cea mai frumoasă și grăitoare parabolă rostită de Isus. Câte acte de căință, câte lacrimi, câte convertiri, câte spovezi cu adevărat sincere, câtă încredere în Dumnezeu nu a adus această minunată parabolă a fiului risipitor. Există trei personaje principale în parabolă: tată, fiul cel mic și fiul cel mare. Fiul cel mic este un tânăr fără experiență, nerăbdător, care se plictisește ușor, gata să încerce orice variație în viață. El își ia partea sa de avere, merge să vadă lumea și pierde totul trăind în păcate. El reprezintă, de fapt, pe cel păcătos. Prin păcat ne risipim și averea materială și cea sufletească. Păcatul ne promite o viață fericită, plină de satisfacții, dar în final, tot ce primim este mizerie, nemulțumire, depresie, pierderea simțului demnității de copii ai lui Dumnezeu. Vestea cea bună este că oricât de mult s-ar scufunda cineva în păcat, vocea lui interioară tot îl va invita să se întoarcă la casa Tatălui, unde se găsește adevărata libertate și liniște sufletească. Venindu-și în fire și-a zis: "Câți argați ai tatălui meu au pâine din belșug, iar eu mor aici de foame. Mă voi scula, mă voi întoarce, mă voi duce la tatăl meu". În parabolă avem prezentat un tată care își iubește fiul atât de mult încât îl lasă să facă ce vrea el. Noi, creștinii, avem, însă, o imagine despre Dumnezeu ca fiind un Tată aspru, sever, mereu gata să ne pedepsească când greșim. Această imagine a lui Dumnezeu aspru este departe de imaginea lui Dumnezeu din această parabolă. Aici Dumnezeu este prezentat ca un Tată iubitor, care este blând cu copiii lui, mereu dispus să ierte. Când fiul cel mic îi zice: "Tată, am păcătui împotriva cerului și împotriva ta. Nu mai sunt vrednic să mă chem fiul tău!", tatăl zise servitorilor: "Aduceți repede costumul cel mai bun și îmbrăcați-l, puneți-i un inel în deget, încălțăminte în picioare. Aduceți vițelul cel îngrășat și tăiați-l. Să mâncăm și să ne veselim, căci acest fiu al meu era mort și a înviat, era pierdut și a fost regăsit". Mai este și fiul cel mare, ce apare la sfârșitul parabolei. Dacă ar fi să-l descriem cumva, am spune că este un tânăr bine crescut, este un om de onoare, muncitor, disciplinat și serios. Dar în fiul cel mare vedem și virtuțile celor de moralitate mijlocie. Care sunt viciile acestei categorii? Aroganța, atitudinea "sunt mai bun decât tine", intoleranța față de cei care nu se ridică la aceeași înălțime. Fiul cel mare demonstrează aceste defecte prin modul în care refuză să-l primească pe fratele său pierdut și regăsit. Nici explicația oferită de tatăl său nu-l satisface. Ca și creștini, credem într-un Dumnezeu al iubirii și compasiunii. Isus a fost și rămâne un Dumnezeu al iubirii și compasiunii, după cum ne arată atât învățăturile sale, cât și acțiunile sale. Să urmărim doar un moment din viața lui Isus. Sfântul Ioan, în capitolul opt, ne spune: "Isus se afla în templu și învăța mulțimile". Cărturarii și farizeii îi aduc o femeie prinsă în adulter care, după Lege, trebuie ucisă cu pietre. Și cum ei stăruiau, le zise Isus: "Care dintre voi e fără păcat, să dea cel dintâi cu piatra în ea". Și Isus, plecându-se, scria mai departe pe pământ. La auzul acestor cuvinte, plecară unul câte unul, începând cu cei mai bătrâni. Rămase Isus singur și femeia. Isus se ridică și-i zise femeii: "Unde sunt cei care te învinuiau? Nimeni nu te-a osândit?". "Nimeni, Doamne", răspunse femeia. "Nici eu nu te osândesc! Mergi și de acum nu mai păcătui!" Isus condamnă păcatul dar își arată iubirea și compătimirea față de cel păcătos. Care este mesajul acestei duminici? Nu cei sănătoși au nevoie de medic, dar cei bolnavi. Isus Cristos a venit în lume pentru a-i mântui pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu. Scaunul de spovadă este locul în care și noi, conștienți de vinovăția noastră, ne întoarcem la Tatăl ca și fiul risipitor. Mai multă bucurie va fi în cer pentru un păcătos care se convertește, decât pentru 99 de drepți care nu au nevoie de convertire. Amin. 12 septembrie 2010 Pr. Isidor Mocanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 24-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |