Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 23-a de peste an

Înț 9,13-18; Ps 89; Flm 9b-10.12-17; Lc 14,25-33

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Textele sfinte ale acestei duminici ne introduc într-un mare mister al credinței creștine: misterul abandonului și încredințării în mâinile lui Dumnezeu. Un mister cu atât mai mare, mai adânc, mai greu de cunoscut, de meditat și mai ales de trăit, cu cât omul timpurilor noastre este mai dominat de caracteristicile acestei vieți trecătoare. El leagă fericirea și împlinirea sa de siguranțele pe care le oferă viața de zi cu zi, de legăturile cu persoanele dragi, de legăturile cu persoanele puternice și influente, de o situație materială bună, de lipsa grijilor și a preocupărilor. Dacă suntem bolnavi, este bine să avem cunoștințe, prieteni, în rândul persoanelor din sistemul sanitar sau influențe în acest sistem, pentru a avea puțin mai multă atenție sau ajutor în dificila stare în care ne găsim. Dacă suntem persoane simple și fără un anumit statut în societate, este bine să avem prieteni și cunoștințe în rândul celor mai sus puși, care să ne poată oferi un sprijin și garanții. Dacă suntem încă tineri și fără experiență, în formare, în căutarea unui loc de muncă este bine să avem strânse legături cu cei care dețin mai multă putere, pentru a ne garanta un viitor și poate o carieră. Și lista ar putea continua.

Credința creștină ne învață că acolo unde domină o asemenea viziune, unde găsim o asemenea atitudine față de viață, față de momentul prezent, pe care Dumnezeu ni-l oferă ca dar al marii sale iubiri, nu mai este loc și pentru o adevărată relație de credință, de profundă încredere și abandon în mâinile lui.

Care sunt pașii propuși de lecturile acestei duminici pentru a ajunge să ne deschidem viața unei relații de încredere și abandon în imensa iubire și grijă pe care Domnul o are față de creaturile sale?

Prima sfântă lectură ne spune că un creștin va trebui să gândească, să trăiască și să acționeze întotdeauna plecând de la ceea ce îl definește ca un creștin: relația cu Dumnezeu, voința divină. Din această relație se va naște o viață autentic creștină în gând, cuvânt și faptă pentru momentul prezent. În această lectură, care conține ultima parte a rugăciunii pe care Solomon o îndreptă către Domnul, pentru a-i cere darul înțelepciunii, ne este dezvăluită o profundă învățătură. Înțelepciunea despre care vorbește Scriptura nu reprezintă știința, studiul, rodul unor înalte sau profunde lecturi. Autorul cărții înțelepciunii este o persoana bine instruită, cunoscătoare a misterelor naturii, posedă noțiunile științelor umane. Totuși, simte nevoia de a se îndrepta către Dumnezeu și a-i cere înțelepciune, adevărata înțelepciune. Cu toată știința sa, omul rămâne o ființă limitată, care nu poate înțelege adevărata valoare și sensul vieții și mai ales nu poate pătrunde în misterul lui Dumnezeu, în gândurile și planurile sale. De aceea, este nevoie de harul de sus, de înțelepciunea divină, care este oferită în dar: "Cine ar fi cunoscut gândul tău, dacă tu nu i-ai fi dat înțelepciune și nu l-ai fi trimis de sus pe Duhul tău cel Sfânt". Acest dar trebuie să lumineze și să îndrepte spre veșnicie căile vieții omului, așa cum găsim în încheierea primei lecturi a acestei duminici: "Astfel, s-au făcut drepte căile celor de pe pământ și oamenii au învățat ceea ce este plăcut înaintea ta și prin înțelepciunea ta au fost mântuiți".

Lectura a doua este un exemplu concret a ceea ce reușește să facă înțelepciunea divină în inima celui care se deschide acțiunii Duhului. Sfântul Paul scrie din închisoare lui Filemon, un cunoscut, apreciat și iubit creștin din orașul Colose. Cu înțelepciunea care vine din mesajul lui Cristos, al iubirii, iertării și al bunăvoinței, îi cere acestuia să îl primească din nou cu inimă deschisă pe Onesim, unul dintre sclavii care fugise de la casa lui, și să-i dăruiască din nou, nu statutul de sclav, pe care el îl pătase prin fuga și actele nedemne comise, ci statutul de frate preaiubit: "Poate el a fost despărțit de tine pentru o vreme tocmai ca să-l primești înapoi pentru totdeauna, nu ca pe un sclav, ci, mai mult decât pe un sclav, ca pe un frate preaiubit". Acum, Onesim, recunoscând greșelile, îmbrățișând învățătura lui Cristos care a ajuns la el prin Paul, dorește să se întoarcă la stăpânul său însă nu are curajul. Paul devine un intermediar și îi cere lui Filemon să nu se lase purtat doar de judecăți și prejudecăți omenești, ci, pătruns de învățătura lui Cristos, primită de la el, să îl primească cu iubire și bucurie. Înțelepciunea divină poate inspira omul în dificila și de multe ori anevoioasa relație cu aproapele. Ea este cea care poate face să se nască o nouă legătură, un nou raport între noi, oamenii, nu în baza diferențelor, a prejudecăților, ci, mai ales, în baza a ceea ce ne unește: aceeași credință și aceeași învățătură. Doar privind spre aproapele cu ochii credinței, cu ochii lui Dumnezeu, putem ajunge sa vedem în el persoana pe care însuși Dumnezeu o vede și pe care el o iubește. Sau, așa cum spune Paul într-o altă scrisoare a sa, către corinteni: "Omul înzestrat cu puteri omenești nu poate înțelege cele ce vin de la Duhul lui Dumnezeu; pentru el sunt doar o nebunie și nu le poate înțelege pentru că acestea nu pot fi judecate decât cu ajutorul Duhului Sfânt".

În sfânta evanghelie, Cristos învață mulțimile adevărata înțelepciune, care constă în a avea curajul de a face alegeri radicale în viață. Mulți îl însoțeau în misiunea sa. Mulți îl admirau pentru faptele și cuvintele sale. Am văzut în duminicile trecute cum mesajul său atingea aspecte delicate ale vieții, iar el era provocator și exigent: a intra pe poarta cea îngustă; a alege locul cel din urmă la ospețe; a-i prefera pe cei săraci... Deși provocatoare și exigente, aceste mesaje par să nu atingă, să nu trezească atenția. Mulțimile continuă să îl urmeze. Se pare că toți (mulți) ascultă, dar nimeni nu înțelege. Mulți continuă să meargă în urma lui Isus ca și cum el ar oferi mulțimilor ceea ce ele așteaptă, a le împlini așteptările, indiferent care erau acestea. În aceste condiții, Cristos, care nu este un prea bun strateg în a-și face publicitate și a strânge mulțimile în jurul său hrănind iluziile, dezvăluie, prin condițiile pe care le cere pentru a-l urma cu adevărat, înțelepciunea divină. El a venit în lume pentru ca toți să se mântuiască, dar insistă în a avea adevărați ucenici dispuși să parcurgă împreună cu el o cale anevoioasă. Prin aceasta, Cristos nu este atât de atent la numărul ucenicilor, cât mai ales la calitatea vieți de credință a celui care dorește să îl urmeze. El vorbește omului și îl invită să-și dea seama de ceea ce are în inimă, să analizeze tot ceea ce îl mișcă spre el, să vadă ce riscuri este dispus să-și asume în urmarea lui.

Care sunt condițiile urmării Domnului, așa cum se nasc din înțelepciunea divină și le primim astăzi prin cuvintele evangheliei?

"Dacă vine cineva la mine și nu mă iubește mai mult decât pe tatăl său, pe mama sa, pe soția sa, pe copiii săi, pe frații și surorile sale, și chiar decât viața sa proprie, nu poate fi ucenicul meu", este prima cerință pentru o autentică urmare a lui Cristos. Unele traduceri ale textului sacru vorbesc despre ura față de cei dragi pentru o adevărată urmare a lui Cristos: "Dacă cineva vine la mine și nu-și urăște tatăl, mama, femeia, copiii, frații și surorile, ba chiar propria sa viață, nu poate fi ucenicul meu". El, care ne învață că porunca supremă este aceea a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele; el, care ne învață că trebuie să îl iubim până și pe cel care ne-a făcut răul; cum ne poate cere să urâm pentru a-l putea urma cu adevărat?

Cristos dorește ca un ucenic să nu rămână doar la a-l admira, la a se bucura de darurile sale, ci mai ales să aibă curajul să facă o alegere radicală în viață: Cristos și cuvântul său să aibă întâietate. Nu vrea să renunțăm la a iubi aceste persoane, dar ne cere să îl iubim pe el mai presus de orice. Ne cere să îl alegem pe el ca valoare supremă a vieții noastre. Iubirea supremă care cere iubire totală. Nici o iubire umană nu poate fi superioară acestei iubiri, ci, dimpotrivă, punându-l pe el în centrul vieții noastre, vom ști să iubim cu adevărat pe alții. Căci iubirea față de Cristos purifică iubirea față de cei dragi și îi dă sens profund și valoare.

A doua condiție o găsim în aceste cuvinte: "Acela care nu-și ia crucea și nu mă urmează, nu poate fi ucenicul meu". Greutatea acestui cuvânt era mare pentru cei care au trăit în epoca în care a trăit însuși Cristos. Cuvântul acesta dădea naștere unei înfricoșătoare imagini, pe care contemporanii lui Cristos o întâlneau deseori. Atunci când cineva era condamnat la moarte, avea obligația să își ducă singur, până la locul pedepsei, lemnul pe care urma să fie crucificat. Prin această imagine, Cristos ne spune că nu putem fi ucenici ai Domnului dacă nu suntem dispuși să înfruntăm toate greutățile și neajunsurile, din fidelitate față de cuvântul său. În primele secole, mulți dintre cei care aderau la creștinism pierdeau toate drepturile sociale și civile. Astăzi sunt nenumărate situațiile în care creștinii sunt marginalizați și chiar persecutați din cauza credinței lor. Nu putem fi creștini fără a fi dispuși să suferim pentru Cristos. Cine dorește să fie cu adevărat creștin întâlnește nenumărate obstacole într-o lume care se hrănește și promovează valori contrare unei vieți de credință, și aceasta este o cruce pe care trebuie să o poarte zilnic. Această cruce este o fidelă însoțitoare pe calea cea strâmtă, și semnul de adeziune la Cristos.

A treia condiție o găsim în ultimele cuvinte ale evangheliei de astăzi: "Nimeni dintre voi nu poate fi ucenicul meu dacă nu renunță la toate bunurile sale". Este o concluzie pentru celelalte două condiții. Hotărârea ucenicului și curajul de a se rupe radical de el însuși, de persoanele pe care le iubește mai mult și hotărârea de a lua crucea, riscă să rămână doar la nivel de cuvinte goale și fără sens dacă nu are dispoziția de a pierde tot ceea ce are. Numai în acest fel prinde rădăcini în inima ucenicului acel proiect al înțelepciunii divine de a-l urma în libertate deplină pe Cristos.

Aceste trei condiții sunt însoțite de cele două parabole spuse de Isus: aceea a construirii turnului cu chibzuință și a regelui care pleacă la război. Aceste parabole ne invită să privim și să trăim cu seriozitate alegerea de a fi ucenici. A fi creștini, a avea o viață de credință nu este un lucru de nimic, fără valoare, și nici măcar un moft. Pentru o viață de credință nu sunt suficiente momentele de entuziasm și exaltare. Trebuie să fim perseverenți în alegerile făcute. Cine a primit mesajul creștin nu înseamnă că este imediat și ucenic. Este interesantă replica pe care un credincios a primit-o într-o duminică, rămânând marcat de mesajul sfintei evanghelii. La sfârșitul Liturghiei îi spune preotului: "Părinte, ce ne cere evanghelia de azi este greu, este foarte greu... și, gândindu-se puțin, adaugă... dar, se poate". La aceste cuvinte, preotul completă: "Și aceasta nu e tot. Să vezi mesajul de duminica următoare".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Să avem curajul să abandonăm tot și toate pentru a ne putea abandona în mâinile lui Cristos este sinteza mesajului acestei duminici. Putem face această experiență doar dacă avem adevărata înțelepciune. Însă, pentru a avea această înțelepciune, trebuie să o cerem în rugăciune și să îl urmăm pe Cristos. Iar înțelepciunea pe care ne-o propune Isus este să îl urmăm pe el, pe el și nimic altceva. Trebuie să ne eliberăm de tot ceea ce credem că avem, să vindem tot, să nu luăm cu noi nimic, să nu avem nici măcar o piatră pe care să plecăm capul, să nu ne închidem în cercul care ne conferă siguranțe deșarte. De multe ori nu este ușor. Când omul nu a făcut experiența iubirii lui Dumnezeu, consideră că orice lucru făcut pentru Dumnezeu este greu, consideră că Dumnezeu cere prea mult, este prea exigent. Fără a face referință la harul lui Dumnezeu, orice lucru, orice act făcut pentru el și în numele lui (un moment de rugăciune, participarea la o sfântă Liturghie, o renunțare, un act de caritate) ni se par grele, ne copleșesc. Dimpotrivă, făcând experiența iubirii sale și a harului său, ajungem să descoperim că nimic din tot ceea ce noi suntem și facem nu este suficient, este puțin pentru o adevărată chemare de ucenic.

Singura garanție și siguranță a adevăratului ucenic este să meargă la Cristos fără să aibă nimic. Adevărata înțelepciune este să nu care cu sine nimic din ceea ce ar putea să împiedice lucrarea lui Cristos în el. Mai mult, trebuie să poarte cu sine o singură mare greutate: crucea lui Cristos. Greutatea crucii este greutatea iubirii sale.

Una dintre sfintele care a făcut în mod particular experiența unei adevărate ucenicii în urmarea lui Cristos și la umbra crucii a fost fericita pe care o amintim astăzi în rugăciuni, în ziua comemorării trecerii sale la cele veșnice, Maica Tereza de Calcutta. Cuvântul și exemplul său sunt pentru creștinii timpului nostru un bun imbold și o încurajare în chemarea de a fi ucenici. Ea spunea: "Nu este important cât avem de dat sau la câte trebuie să renunțăm, ci cât de goi suntem, în așa fel încât să fim cât mai pregătiți să primim. Să avem curajul să nu ne mai acordăm atâta atenție slujindu-ne pe noi înșine, ci să ajungem la a ne bucura că nu avem și că nu suntem nimic, că nu putem face nimic. Cu inima deschisă să zâmbim lui Cristos ori de câte ori goliciunea și nimicul din noi ne înfricoșează". Amin.

5 septembrie 2010

Pr. Iosif Iacob


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
505 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 23-a de peste an:

Anul C
9 septembrie 2007 - Pr. Pavel Chelaru
8 septembrie 2013 - Pr. Claudiu Dumea
4 septembrie 2016 - Pr. Claudiu Bulai

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat