Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 18-a de peste an

Qoh 1,2;2,21-23; Ps 94; Col 3,1-5.9-11; Lc 12,13-21

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De mai bine de două săptămâni, aproape în fiecare zi știrile de la TV, radio, internet sau presă aduc în fața noastră imaginea artistei Mădălina Manole care în ziua de 13 iulie declara: "Sunt o artistă împlinită, o mamă și o femeie fericită; am fost cea mai fericită femeie de pe pământ în clipa în care mi-am strâns puiul în brațe". Pe blogul ei, nu cu mult timp înainte, scrisese, probabil după un moment de mică supărare sau decepție: "M-am recompus sufletește și merg mai departe, prețuind cu toată ființa mea tot ce am primit și primesc de la viață". Și totuși, după ce lăsase un scurt mesaj pe telefon în care spunea: "Vă iubesc pe toți", chiar în ziua în care împlinea 43 de ani, a făcut un gest de neînțeles, a uzurpat dreptul de a-și lua viața.

Citind zilele trecute lecturile propuse spre proclamare în această duminică, a XVIII-a din Anul liturgic C, gândindu-mă la gestul Mădălinei Manole, m-am întrebat: O fi fost ea credincioasă? O fi citit ea în ultimele săptămâni din viață tocmai fragmentul de la prima lectura de azi din cartea lui Qohelet? Sau poate citind vreodată Biblia, i-o fi rămas în minte doar numai aceste versete? Cuvintele proclamate azi în prima lectură, dacă le citim în afara contextului din cartea lui Qohelet și mai ales fără să ținem seama de întreg conținutul Sfintei Scripturi care îndeamnă pe om la credință și încredere în Dumnezeu, la bunătate și la fapte bune, la acceptarea ideii de viață de după moarte, la acceptarea adevărului revelat privind învierea morților, atunci da, într-adevăr, fragmentul citit cu puțin înainte, poate să ne deruteze. Desigur ați remarcat și dvs. și fără îndoială ați rămas șocați; în numai patru versete scurte, cuvântul deșertăciune este repetat de șapte ori; "Deșertăciunea deșetăciunilor", spune Qohelet, și imediat repetă pe același rând, "deșertăciunea deșertăciunilor, toate sunt deșertăciune"; tot ce și-a agonisit un om cu știință, pricepere, destoinicie, rămâne altuia, și "asta este o deșertăciune și un mare rău"; Ce-i rămâne omului din tot zbuciumul lui, din toată truda de sub soare? Cu ce se alege omul din toată averea lui? Toate zilele lui sunt numai suferință, ocupațiile sale sunt numai chin, inima lui nu are parte de odihnă nici noaptea; "Și aceasta este deșertăciune". Poate că unii dintre dvs. v-ați spus în gând atunci când ați auzit pe lector că a terminat lectura și a spus "Cuvântul Domnului", trebuind să răspundeți folosind cuvintele: "Mulțumim lui Dumnezeu", așa, bravo, pentru ce să-i mulțumesc, ce rost are această lectură, la ce mă învață; mă îndeamnă cel puțin la lene și inactivitate și mi se pare că mă duce chiar la disperare, la depresie, ba chiar m-ar încuraja la un gest necugetat maxim, acela de a-mi curma viața. De ce-o fi pus Biserica chiar la Liturghie acest text? N-o mai fi avut altele mai încurajatoare, mai pline de speranță. Asemenea cugetări ne mai trebuie în aceste timpuri de groaznică criză economică, în aceste zile în care puhoiul apelor devastatoare și furtunile năprasnice la noi ca și în alte părți spulberă în vânt și mătură la vale numeroase locuințe, bunuri materiale, dezaxează pe mulți oameni și fac nenumărate victime umane!

Ei bine, iubiți credincioși, cred că trebuie să gândim altfel. Lectura s-a limitat doar la cuvântul deșertăciune pe care l-a subliniat și l-a scos în evidență pentru a ne șoca. Pr. Claudiu Dumea, autor al multor cărți pe care le citim ușor și cu plăcere, într-o meditație care se referă tocmai la lecturile de azi, spune: "Chiar și celor mai neatenți și mai distrați ascultători ai cuvântului lui Dumnezeu din Liturghia de azi le-au intrat în urechi și în inimă cuvintele din prima lectură care sună ca un semnal de alarmă ce ne trezește din somnolență, ne scutură"; cuvântul deșertăciune în toate paginile Cărții lui Qohelet revine mereu, mereu ca un refren obsesiv, sau ca un ciocan care face să vibreze cele mai profunde corzi ale inimii. Cuvântul deșertăciune indică un spațiu gol, deșert, pustiu, e identic cu neantul, cu nimicul; înseamnă abur, fum, risipire, destrămare, prăbușire în neființă, nonsensul lumii și absurdul vieții. Și lăsați-mă să-l citez în continuare pe pr. Dumea: autorul cărții Qohelet sau Ecleziastul, traversează o criză lăuntrică sfâșietoare și devastatoare, o criză existențială, metafizică; e criza omului care nu are speranță într-o viață de dincolo, e criza omului pentru care moartea are ultimul cuvânt, e omul despre care avea să scrie Eminescu peste mai mult de două mii de ani: "Părând pe veci a răsări, / Din urmă moarte-l paște, / Căci toți se nasc spre a muri / și mor spre a se naște". Ca versetele de mai sus sunt aproape toate cele 12 capitole ale cărții din care s-a citit la începutul Liturghiei; se amintește despre nestatornicia, zădărnicia vieții, a lucrurilor pământești și a plăcerilor lumești, despre zădărnicia avuției și a iubirii bogăției, despre femeia rea care este amărăciunea sufletului, despre cei buni și cei răi care au parte de aceeași soartă, despre urmările nedreptății omenești și a trândăviei. Cu toate acestea, deși avem impresia că autorul Qohelet este un pesimist incurabil, un sceptic bântuit de depresie, de gânduri negre sau chiar un materialist hedonist, un ucenic al lui Epicur, cu tentă ateistă, el este totuși un om credincios; ne face să ne aducem aminte de moarte și de judecată, spunându-ne că pentru toate cele pe care nu le-am trăit cum trebuia, "Dumnezeu va aduce judecata sa" și de aceea ne îndeamnă: "Adu-ți aminte de ziditorul tău în zilele tinereții tale, înainte să vină zilele de restriște" și anii bătrâneții, înainte ca omul să meargă la lăcașul său de veci, înainte ca pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu care l-a dat; teme-te de Dumnezeu și păzește poruncile lui; acesta este lucru cuvenit fiecărui om, căci Dumnezeu va judeca toate faptele ascunse, fie bune, fie rele. Prin urmare, chiar dacă viața și lumea sunt pline de necazuri și sunt trecătoare și toți te vor uita, e cineva totuși care te urmărește, de dorește, te iubește, chiar dacă te încearcă; e Dumnezeu. Iată iubiți credincioși pentru ce a fost nevoie de dușul rece de la începutul lecturilor; ca să ne mirăm, să ne întrebăm, să ne trezim la realitate și în vâltoarea vieții, să fim totuși cu picioarele pe pământ.

Psalmul responsorial ne îndemna să nu ne împietrim inimile, să ascultăm glasul Domnului, să ne închinăm și să ne plecăm în fața lui, căci el este Dumnezeul nostru, iar noi suntem poporul păstorit de dânsul. Da, șocul, trăsnetul, inundațiile, boala, lipsa de prețuire a altora, falimentul etc. nu trebuie să ne ducă la disperare și la gesturi cu efecte ireversibile, ci să ne ancoreze mai mult de stânca mântuirii noastre, să ne facă să privim în sus spre steaua luminoasă și călăuzitoare.

Referindu-se la nenorocirile ce s-au abătut asupra țării noastre în repetate rânduri, mai ales în ultima perioadă, episcopul nostru în data de 3 iulie a trimis tuturor preoților și credincioșilor o scrisoare pe care o găsim publicată și în revista "Lumina creștinului" din august în care se făcea apel la rugăciune și solidaritate cu cei în suferință. Preasfințitul Petru ne îndemna: "Sus inimile, oameni buni, curaj, dragi credincioși! Singura noastră speranță este numai el, stăpânul universului și al nostru. El ne poate vindeca rănile și ne poate ajuta să ne refacem toate și să redobândim curajul și liniștea pentru a merge mai departe".

Gândul la lucrurile de pe urmă ale omului îl găsim și în textul evangheliei de azi în care Isus vorbește despre omul nechibzuit angajat într-o goană nebună pentru a-și aduna bogății, fără să se gândească la ceea ce este esențial, și anume: belșugul, avuțiile și truda în a le aduna, care în fond nu sunt un lucru rău, nu valorează nimic dacă nu ne îmbogățim în fața lui Dumnezeu. "Nebunule! Chiar în această noapte ți se va cere viața înapoi! Și cele adunate ale cui vor fi?" Cum ne spunea prima lectură, ele sunt deșertăciune, sunt deșertăciunea deșertăciunilor! Dacă așa stau lucrurile, atunci cel mai bine este să căutam bucuria și fericirea noastră în altă parte, să le bazăm pe ceva mai stabil și anume: Dumnezeu trebuie să fie cel care ne bucură și ne fericește, el să fie stânca pe care să construim.

Un prolific scriitor italian și un filozof de seamă, Michele Federico Sciacca, mie deosebit de drag, și când spun asta, știu că unii dintre foștii mei studenți care acum mă ascultă, vor zâmbi, zeci de ani de zile repeta că Occidentul este în pericol; parcă prevedea ceea ce trăim astăzi. Occidentul are ca elemente esențiale și fundamentale trei lucruri: filozofia greacă ce scoate în evidență ființa și valoarea ei; dreptul roman ce consfințește ordinea juridică din lume și relațiile dintre oameni; și al treilea element care confirmă pe celelalte două: iudaismul și creștinismul biblic care-l pun pe Dumnezeu ca punct central spre care trebuie să gravităm: el este izvorul fericirii, el e garantul stabilității și al echilibrului ființei noastre și al tuturor aspirațiilor legitime ale omului. În momentul în care nesocotim aceste elemente, atunci aspirăm după deșertăciune, atunci merităm apelativul de nebun și stupid, atunci ne dezechilibrăm și riscăm să ne dezintegrăm. Ce este mai important?, ne întreabă mereu Sciacca. A fi și a trăi, sau a face, a fabrica, a produce nebunește. Producția și produsele n-au nici o valoare dacă lipsește consumatorul valid. De aceea să constituim prioritățile: Dumnezeu, izvorul ființei noastre și a aspirațiilor înnăscute; ființa, viața noastră cu potențialul și valorile ei imense. Dumnezeu ne-a creat pentru fericire, ne vrea fericiți, ne iubește; dacă tindem spre el, dacă ne lăsăm atrași de el, dacă năzuim la cele de sus, nu la cele de pe pământ, dacă ucidem în noi desfrâul, necurăția, patimile, dorințele rele, minciuna, goana după averi, așa cum ne îndemna apostolul Paul în lectura a II-a de azi, atunci Cristos va fi viața noastră, el ne va conduce la adevărata cunoaștere, vom fi îmbrăcați cu omul cel nou după chipul Creatorului, vom fi plini de mărire nepieritoare, vom fi fericiți și părăsind gândurile negre, ucigătoare sau sinucigașe, vom putea ședea cu Cristos la dreapta lui Dumnezeu Tatăl unde e liniște, pace, armonie, bucurie, satisfacție deplină. Acestea mi le doresc mie și în aceiași măsură dumneavoastră, dragi credincioși prezenți aici în catedrala catolică și iubiți ascultători ai Radioului Iași. Amin.

1 august 2010

Pr. Alois Fechet
422 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 18-a de peste an:

Anul C
5 august 2007 - Pr. Mihai Budău
4 august 2013 - Pr. Cornel Cadar
31 iulie 2016 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat